De basis als zindelijkheid niet slopen etc had moeders en de fokker al gedaan voor ze hier kwamen.
Maar ze kunnen ook volgen, zitten en 1 kan ook een high five

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Kaka schreef:Katten kun je prima dingen aanleren, maar het blijven katten. Onze poes weet heel goed dat ze niet op het aanrecht en de keukentafel mag komen... als we thuis zijn. Ik zie regelmatig nog net een staartje van het aanrecht verdwijnen wanneer ik het erf op kom rijden en door het keukenraam kijk
minikatje schreef:Beide katten hier zijn opgevoed.
Ze kennen "NEE" en respecteren dat ook. Verder niet op het aanrecht en de keukentafel komen, niet krabben/bijten, als je iets niet leuk vind weglopen (als mensen kinderen ook nog een opvoeden dan was ik helemaal happy )
Allemaal met 123systeem
Thenexttry schreef:Mijn katten zijn heel goed opgevoed in wat hun uit komt.
- ze doen niets buiten de bak
- komen als ik ze roep
- en houden ontzettend van kroelen en gaan naar bed als ik zeg dat het moet haha.
de andere kant is dat ze mij ook goed opgevoed hebben![]()
![]()
- Als ze aandacht willen krabben ze ergens aan ( en ja terwijl ze mij aankijken ) net zo lang tot ik naar ze toe loop.
Vervolgens als ik weer ga zitten begint het weer.
- Als ze aandacht willen, zoeken ze ergens een papiertje ( liefste rekeningen wat fijn is als ze niet betaald zouden moeten worden) en gaan dat terwijl ze mij aankijken versnipperen.
Vervolgens.. zie bovenstaand.
- mocht ik toevallig liggen of zitten op een plekje waar hun dat graag willen, blijven ze net zo lang vervelen tot ik net een millimeter opschuif zodat ze neer kunnen ploffen
lieveli schreef:Hier is het anarchie. Ik moet mijn eigen eten verdedigen en vaak slaap ik in een rare bocht omdat er katten op mijn plek liggen. Ik ben goed opgevoed, andersom is het knudde.
lisem94 schreef:Als ik het zo lees denk ik dat mijn aanpak heel vergelijkbaar gaat zijn met veel van jullie.
Het katje zal eigenlijk alleen binnen leven dus ik vind het belangrijk om mijn leefruimte zo aan te passen dat het voor hem/haar ook werkt. Met het idee om ook conflicten/ongewenst gedrag uit de weg te gaan, ik "sluit" de poes immers ook op in huis.
Zo zitten ze bijvoorbeeld graag hoog, prima dan zal ik ervoor zorgen dat in iedere kamer daar gelegenheid toe is. Idem voor krabben en klimmen, verschillende plekken met verschillende materialen. Veel/alles wil ik graag zelf maken ook omdat ik de ontwerpen van bijvoorbeeld (veel) krabpalen best kansloos vind. Daarnaast genoeg speeltjes en andere voedsel/spelletjes verrijking. Met genoeg (speel) aandacht van mij en als het even kan wil ik ook graag wat met klikkeren doen, iets met"trucjes" enzo
.
De enige no-go zones zouden het aanrecht en de tafel zijn. Maar als ze daar zo nu en dan opkomt als we er bijvoorbeeld niet zijn dan zou ik dat al heel netjes vinden. Als willen "meekijken" bijvoorbeeld een reden is om herhaaldelijk op het aanrecht te springen (wat koper ook aanhaalde) dan is het aan mij om daar een alternatieve plek voor te zoeken.
Ik wil vooral samenwerken en niet zozeer "opvoeden" ofwel het onmogelijke verwachten zoals sommigen het interpreteren.
Wat betreft "straffen" daar geloof ik niet echt in. Natuurlijk ga je ongewenst gedrag meemaken maar een deel is denk ik te voorkomen door de juiste leefruimte aan te bieden en verder gewenst gedrag te conditioneren. En ongewenst gedrag in hoeverre mogelijk niet interessant maken/aanmoedigen en waar kan bijsturen met een consequente NEE eventueel met verplaatsen. De rest is wat mij betreft uiting van het karakter en dus natuurlijk gedrag, misschien niet altijd wenselijk maar dat weet je van te voren.
Het wordt waarschijnlijk een oosters ras