Help, onverklaarbare grote paniek in mijn voliere!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:35

LaPluche schreef:
Ben ik de enige die op het eerste filmpje een raar licht ziet vanaf 5 seconden? Het is geen vogel, want het licht verdwijnt in het niks.

Is stof wat door de nachtlampjes zichtbaar wordt op de camera. Als je een foto maakt, zie je dan die rare ballen vaak. Waarvan sommige mensen zeggen dat het geesten zijn ;)

LaPluche

Re: Help, onverklaarbare grote paniek in mijn voliere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:37

Heel goed, anders moesten we de ghostbusters bellen.

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:39

LaPluche schreef:
Heel goed, anders moesten we de ghostbusters bellen.

Nouja, dan heb je in ieder geval de reden van de paniek bij de vogels van Cayenne...

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:41

Cayenne schreef:
The_Cat, we wonen in een buitenwijk in Den Bosch. Ik heb hier nog nooit marters gezien en weet eigenlijk ook niet of die hier voorkomen?

Wij hebben in een woonwijk in Eindhoven een bunzing gehad die de kippen pakte. Dus ja, dat soort dieren komen ook gewoon in een woonwijk voor helaas.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:42

Is het niet het aluminium dat uitzet/krimpt door kou/warmte wat geluid maakt en ze daar van schrikken?

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:42

LaPluche schreef:
Ben ik de enige die op het eerste filmpje een raar licht ziet vanaf 5 seconden? Het is geen vogel, want het licht verdwijnt in het niks.

Op 0:06. net of er een lichtvlek tegen de achterwant omhoog 'kruipt'' bedoel je? Dat zag ik ook. Ze schieten wel pas weg als is verdwenen. Kan inderdaad wel iets zijn, reflectie, zaklamp of een stafje dat voor de camera langs dwarrelt..

In de tweede is het duidleijk een knal, maar of ze daarvan schrikken of dat ze die zelf veroorzaken is mij neit duidleijk. Klinkt wel hard voor een wegschietende vogel, maar aluminium galmt best wel als het verder stil is. De slaapfladderaar maakt ook best herrie. Niet zoveel als die knal, maar goed, dat is één vogel, niet een groep die ineens opvliegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:45

Je hebt ook jagende nachtvogels. Bunzing, uilen... Zou het zoiets niet kunnen zijn? Die eerst tegen het net aan vliegt en later op het dak neerkomt, op zoek naar een opening ofzo?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:48

Dat lichtvlekje op 0.06 is duidelijk een stofje dat voor de infra-rood camera langs dwarrelt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 10:48

fjordjes schreef:
Is het niet het aluminium dat uitzet/krimpt door kou/warmte wat geluid maakt en ze daar van schrikken?

Dat zou ook nog kunnen. Wanneer het overdag warm is geweest, zet het aluminium inderdaad uit. Ik heb het alleen nog nooit geluid horen maken.

Het lichtje op het eerste filmpje is inderdaad een stofdeeltje! Geen orb of ziel van een overledene die in de voliere komt spoken :P

@Janine1990: de voliere staat er nu ongeveer 2 jaar. Het gebeurt steeds vaker dat ze zo schrikken. Er staat geen zendmast in de buurt. Wel een windmolen op een paar kilometer afstand, maar het is de afgelopen dagen bijna windstil geweest.

Ik bedacht me net dat ik vannacht wel een gans heb horen overvliegen, maar die komen hier wel vaker voorbij dus of ze daar zo van schrikken :o?

Karuna: Dit is idd het eerste jaar zonder broedblokken. Maar volgens mij schrikken zowel de mannen als poppen even snel.

Een nachtvogel zou ook nog wel kunnen. Er zitten hier soms uilen in de buurt en ik heb overdag ook weleens een sperwer in het gaas betrapt. Maar komen die dan regelmatig terug? Meestal slaat mijn meest dominante valk dan ook alarm wanneer er een roofvogel in de buurt is, maar dat doet hij nu ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:51

Kan het zijn dat je volière werkt.
Het is nl de afgelopen tijd erg warm geweest overdag en snachts behoorlijk koud.
Mijn dakspanten knallen ook vanwege het afkoelen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:52

Ik denk in je eerste filmpje thuis een bosuil te horen.
Wij hebben die bij ons in het park zitten. Ik zie ze niet vaak vliegen maar ik hoor ze in de nacht heel goed.
Ik zit nu in een huisartsen praktijk dus kan de video niet heeeeel hard zetten.

En anders,...katten die buiten de volière lopen?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 10:54

Morganlefay: Dat zou idd kunnen. De voliere bestaat volledig uit aluminium en de zon staat er overdag op.

NatasjavE, ik ga het geluid van een bosuil even opzoeken!
Er komen hier weinig katten, maar ook dat zou een mogelijkheid kunnen zijn.

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:55

Kunnen je vogels 's nachts in het buitenverblijf? En zo ja, heb je ze al eens 's nachts in het binnenverblijf gehouden?

Van een kat oid kan ik me bijna niet voorstellen dat ze zo in paniek raken. Onze kat heeft wel eens op de voliere van de buurman gezeten, maar die dieren gingen niet zó tekeer... :n (buurman wilde er geen stroom op zetten, mocht van ons wel) Weet ook niet exact wat voor vogels hij heeft.

Ik weet niet of windmolens ook zo'n frequentie uitzenden, lijkt me bijna niet eigenlijk.

Heb je zelf trouwens ook bijgehouden hoevaak dit gebeurt? In een dagboek ofzo? Misschien kan je het dan herleiden aan iets dat in de omgeving is gebeurd/veranderd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:00

Het is voor een roofdier een makkelijke plek om eten te vinden. Ze zitten altijd op dezelfde plek, vliegen niet weg en idd, ze zien niks in het donker dus ze zien ook niks aankomen. Een nachtvogels heeft daarentegen een uitstekend zicht in het donker.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:01

Wildcamera aan het huis hangen op de tuin kijkend? Wellicht registreert die iets

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 11:01

Mijn vogels raken normaal gesproken ook niet zo snel in de stress, dus dan moet het wel echt iets zijn waar ze helemaal ondersteboven van raken. We hebben zelf voorheen ook altijd een kat gehad (die de voliere gewoon met rust liet) en die negeerden ze gewoon. Of ze floten een liedje voor hem :+

Ja, de vogels kunnen in het buitenverblijf. Op de filmpjes slaapt de helft ook buiten. De rest van de nacht hebben ze ook allemaal verstijft buiten gezeten :(:) En nu allemaal een ochtendhumeur ^)

De camera staat aangesloten op een programma die alle activiteit snachts opneemt, dus dan is het wel makkelijk terug te halen wanneer er iets gebeurd.

Ravel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:03

Kan het een uil zijn die in de buurt komt? Die vliegen 's nachts.

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:16

Ik wil nog even opmerken dat een steenmarter zelfs midden in een stad kunnen wonen. Hier heb ik hem vd week 's ochtends om half 5 gezien voor het eerst. Weet dat het stel hier al jaren in de buurt wonen. Ze hebben bij mij 2 jaar terug bijna de alle volière bewoners opgegeten. Ondanks maatregelen. Zelfs weken een vangkooi gehad maar dat is niet gelukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:23

Ravel13 schreef:
Kan het een uil zijn die in de buurt komt? Die vliegen 's nachts.

Zoek de docu Lily en Luna maar eens op, daarin zit een stukje over de geluiden die uilen maken tijdens het vliegen ;)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:35

Ik zou ook vermoeden een kat. Onze kat klom bij een buurman tegen de muur omhoog en sprong dan (met een bonk) op de volière om uitgebreid de (panikerende) vogels te bekijken.

Reden waarom Shanks (de kat in kwestie) niet meer naar buiten mag ([BB] Onze ruige rode Rus (problematiek))

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:37

maximosa schreef:
Ik wil nog even opmerken dat een steenmarter zelfs midden in een stad kunnen wonen. Hier heb ik hem vd week 's ochtends om half 5 gezien voor het eerst. Weet dat het stel hier al jaren in de buurt wonen. Ze hebben bij mij 2 jaar terug bijna de alle volière bewoners opgegeten. Ondanks maatregelen. Zelfs weken een vangkooi gehad maar dat is niet gelukt.

Inderdaad, daarom dati k het ook vroeg. Steenmarters komen op veel plekken tegenwoordig voor, en die beesten kunnen zich een geweldige weg graven (of bijten! vergeet niet dat ze autokabels kunnen doorbijten). Bij een kennis van me is die marter snacht's in het vogelhok geraakt en waren alle vogels dus dood. Omdat het ook echt 's nachts is zou ik eerder zeggen marter dan kat. Een kat jaagt in de schemer, een marter is echt een nachtdier

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:46

Je zou s nachts een rustig muziekje kunnen afdraaien, waardoor ze meer ageleid zijn en misschien minder nerveus reageren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:47

Wij hebben hier in de buurt ook marters zitten.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 11:50

Hmm, een marter is dus ook blijkbaar een optie. Tijd voor een buitencamera dus.
Een muziekje doen we liever niet. Ook voor de buren die kleine kinderen hebben.
En in principe is het voorheen altijd goed gegaan. De laatste weken is het alleen steeds een terugkerend probleem.

Op 24 maart ging het ook mis :? De harde roep die je hoort is overigens een alarmroep van één van de valken.