Backpacken met honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 18:27

Ik zie net dat ik hier niet meer gereageerd had.

Iako is helaas op 28 mei gestorven, bijna 3 weken geleden.. mijn vriend vond hem smorgens. Hij lag alsof hij sliep.. dierenarts heeft wat gokken kunnen geven wat het kon zijn.
Maar ik troost me met het feit dat we van zijn zielige leventje toch een enorm fijn leventje hebben kunnen maken. De laatste 3 weken waren voot hem super! Hij mocht zwemmen in de "zwemles" (hydrotherapie), we gingen 2x per week maar een meer om met zijn vriendinnetje te zwemmen én we hebben enorm veel honden leren kennen waar hij echt zijn maatjes uitkoos (ook wel heel teleurgesteld als ze niet mee naar huis kwamen, sorry iako!)

Afbeelding

Ons avontuur gaat wel verder - incl het gemis van iako..
We hebben inmiddels al 2 weken contact over 2 andere honden (nuja 1 hond, maar nu zeiden ze mensen omdat wij het hadden over later een 2e hond te nemen: waarom niet gelijk een 2e)

Dat werden er dus snel 2 :') morgen komen ze!

Een zwitserse herder van 5 jaar en een roemeense herder van 1 jaar.
Ook deze hebben geen makkelijk leven gehad, zora kan goed aan gesleuteld worden omdat ze nog jong is. Nordic trekt zich weinig aan van waar hij vandaan komt. Hoop dat hij zijn oogjes opentrekt als hij bij ons komt!

Zodra ze hier wat op hun gemak zijn gaan we een volledige check up doen bij de dierenarts, met rx fotos erbij in verband met eventueel rugzakken dragen.

Fotos van deze vriendjes zullen jullie dan ook wel snel zien.

(Overigens zou ik graag geen commentaar willen dat ik 'nu al' andere honden neem, we hebben altijd voor onszelf gezegd dat we honden een beter leven willen geven en gaan hier dus ook gewoon mee verder - ik heb 3 dagen vrij gehad toen iako gestorven is, waar ik alles mooi op een rijtje gezet heb en er ook uit ben dat we voor hem fantastische baasjes waren. Traantjes zijn er nog genoeg maar ik kan niet wachten om hetzelfde te betekenen voor de volgende!)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 18:31

Verdrietig om te lezen. Maar mooi dat je nu weer een ander gelukkig maakt.

Duhelo

Re: Backpacken met honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 19:58

Oh jeetje, wat naar om je vriendje zo te moeten vinden. Maar zoals je zelf zegt, hij heeft een geweldig leven gehad, beter kort maar goed...
Veel sterkte!

KWestie van nieuwe honden, dat is jullie keuze en voor iedereen anders. Niemand moet of hoeft daar over te oordelen en ik ben er van overtuigd dat jullie deze dieren evenveel liefde zullen geven, ongeacht hoe kort geleden het is.

Terug naar het backpacken

Hou vooral rekening met water, voer kan je wel gemakkelijker meenemen, een brok of gevriesdroogd, of kan je desnoods incalculeren door iedere dag op een punt te passeren waar je op voorhand een voorraad afgezet hebt. Water daarentegen is tricky-er. Je wil niet verrast worden door de zon en met 2 honden ergens in het hol van pluto staan zonder water bij 30 °.
Vergis je ook niet, 2 honden kunnen veel drinken, met elk een half liter flesje kom je niet toe. Daarnaast heb je ook het probleem dat water zwaar is, en zeker in een halfvolle fles gaat klotsen. Zorg dus voor voldoende stevige rugzakken zodat de flessen niet in je rug duwen. Halve liter flesjes zijn het handigst ivm klotsen (of waterzakken eventueel?)

Kwa tuigen, ik zou gaan voor een goed canicros tuig, die zijn erg ergonomisch en laten alles dat moet bewegen vrij. Rugzakken zijn voor honden erg belastend, ideaal om een hond op korte tijd veel energie te laten verbruiken, zou voor mij niet de keus zijn op lange afstandswandelingen, behalve als het echt niet anders kan (of als je een hond hebt met idioot veel energie.)
Zeker zorgen voor schoentjes,tekentang,vliegenspul, een goede wondzalf en een tourniquet. Wederom, je wil niet te ver weg van de bewoonde wereld zijn met een hond met een serieus bloedende wond. Wondgaas en tourniquet kunnen levensreddend zijn. Koeljasjes of halsbanden kunnen handig zijn op warmere dagen.
Voor de nieuwe honden, 5 jaar is voor een groot ras niet extreem jong, kijk dus zeker om alles goed op te bouwen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 20:06

Bedankt voor de tips Duhelo!

We hebben een ideaal ehbo-setje, dus dat moet goed zitten. Wat drinken betreft, mijn vriend neemt voor 2 weken altijd 2 liter mee en de rest filtert hij. De plaatsen waar we heen gaan is meestal altijd met een rivier. Maar ik weet dat ze inderdaad veel drinken. Voor iako namen we 2 liter mee voor een lange wandeling, waarvan 1tje in de auto bleef voor als we aankwamen en vertrokken en eentje meeging.

Ik heb overigens een volgtopic gemaakt voor de 2 honden, mocht iemand interesse hebben om dat te volgen.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 14:32

Kom juist jouw topic tegen! Wat een pracht beest was iako <3 zeker dat hij zijn laatste dagen en glimlachend heeft door gebracht.
Ik wil jullie zeker nog volgen !

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 16:13

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 15:56

he wat een verandering ineens zeg :( sterkte!

ik heb mijn reis inmiddels gepland, mijn ouders gaan mee en blijven in een hotel op het begin punt. we ontmoeten elkaar om de dag en kunnen dan mijn (en de honden) voorraad aanvullen en mocht het onverhoopt niet goed gaan met een van de honden kunnen ze die mee nemen. (wel zo n fijn idee)
ik kan niet wachten! bivakkeren doe ik voornl bij een rivier/meer en deze GR route komt zga elke dag door de bewoonde wereld.

wbt tips om mee te nemen oid. vergeet geen naam penning/kokertje aan de halsband/tuig vast te maken.
verder natuurlijk de standaard ehbo dingen, evt pijnstillers, en voor op de grond een onderkoelingsdeken, weegt niks en houd de kou van de grond weg :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 15:57

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 16:48

Wat een mooie omgeving! Goed geregeld ook met je ouders zo.
Ik kan niet wachten tot we het met onze nieuwe vriendjes kunnen doen! Post je dan ook fotos van je vakantie he?