Onze ruige rode Rus (problematiek)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:15

Wat een leuke kat! Wij hebben er eentje die precies hetzelfde is maar hier is iedereen gek op hem. Hij is geen volledige Noor, maar half. Mocht je hem toch weg willen/moeten doen kan hij misschien wel bij ons komen? Misschien zit je hier helemaal niet op te wachten, maar het voorstellen kan nooit kwaad toch? :)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 12:28

F_Orumster schreef:
Als je naast het afzetten van je tuin ook nog wat 'spannende elementen' toe kan voegen (beplanting, wat hoge plateaus, klimwerk dan moet dat ook heel leuk kunnen zijn.

Er werd genoemd spelletjes spelen. Dat neemt inderdaad een deel van de energie en wat gekte, maar als ik zo naar mijn kat kijk heeft ze een enorme nieuwsgierigheid en gaat ze graag op onderzoek uit. Elk grassprietje, insect, struikje wordt onderworpen aan inspectie.

De tuin an sich is, denk ik, een geweldige speelplaats met bomen. Plateaus heeft hij in de ren ook. Het probleem is inderdaad precies wat jij in je laatste alinea benoemt. Hij wil graag spelen maar ik merk dat hij het echt mist om 'op onderzoek' uit te gaan. Het is zo vreselijk jammer dat hij zijn ontdekkingstochten niet tot het bos wil beperken (kon ik maar met hem praten) want er is een relatief groot bos tot zijn beschikking.

Maanlicht schreef:
Wat een leuke kat! Wij hebben er eentje die precies hetzelfde is maar hier is iedereen gek op hem. Hij is geen volledige Noor, maar half. Mocht je hem toch weg willen/moeten doen kan hij misschien wel bij ons komen? Misschien zit je hier helemaal niet op te wachten, maar het voorstellen kan nooit kwaad toch? :)

Op zich sta ik niet eens onwelwillend tegenover een herplaatsing (alhoewel...eigenlijk wel natuurlijk want het liefst wil IK hem geven wat hij nodig heeft). Ik zou echter erg huiverig zijn om hem te herplaatsen in een woonwijk (ook als dit allemaal mensen zijn die katten leuk vinden). Er kunnen natuurlijk altijd mensen verhuizen of hem per ongeluk in huis opsluiten waardoor hij toch iets kapot zou maken en ik kan me voorstellen dat het dan een stuk minder leuk is ;)

123321

Re: Onze ruige rode Rus (problematiek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 15:31

Ik zou toch eens naar een tuigje gaan kijken :j Loslopende honden horen natuurlijk onder appel te staan, maar ik gok dat Shanks ook rustig van zich afblaast of ze een tik verkoopt. Wij hadden iig wel zo'n exemplaar.

Er is genoeg informatie verder over te vinden op internet. Ik vind Rosie altijd wel een mooi voorbeeld van een kat die het niets kan schelen https://www.instagram.com/p/BOV6qY5B4uN ... lothehusky

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 18:36

Jezzi schreef:
Ik zou toch eens naar een tuigje gaan kijken :j Loslopende honden horen natuurlijk onder appel te staan, maar ik gok dat Shanks ook rustig van zich afblaast of ze een tik verkoopt. Wij hadden iig wel zo'n exemplaar.

Er is genoeg informatie verder over te vinden op internet. Ik vind Rosie altijd wel een mooi voorbeeld van een kat die het niets kan schelen https://www.instagram.com/p/BOV6qY5B4uN ... lothehusky

Een tuigje is inderdaad waar ik nu eens als eerstvolgende naar wil kijken. Eens even ervaringen googlen want zag al even snel dat daar ook legio soorten/merken van zijn!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:56

Gewoon een rogz for dogz tuigje nemen voor jack russells bijv. Zo n tuigje zit super bij katten mijn maine coon had die ook aan ( was klein van stuk maar 3.5 kg pastte tuig op kleinste stand).
Neem het model tuig wat om de nek en om de buik gaat.

Super sterk en degelijk zijn die tuigen. Overigens mijn Vlaamse reuzen hadden die tuigjes ook allemaal aan als we ergens naartoe gingen voor aai projecten of informatieve dingen op bijv. Scholen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 23:07

Er zijn meer manieren om de tuin af te zetten dan die kattenopvang het heeft gedaan. Van goedkoop naar duur. Ik zou daar toch als eerste eens verder naar kijken wat eventuele mogelijkheden zijn. Een kattenren is vaak een kleine kooi waar ze amper in kunnen bewegen, geen normale spurt kunnen nemen, ze zijn dan alleen maar "buiten". Nu heb ik geen idee van het formaat van jouw kattenren natuurlijk, en of hij zelf vanuit het huis de ren in kan en andersom. Dat maakt al een enorm verschil.

Als jij meerdere keren per dag met je kat kunt gaan wandelen, kun je dat natuurlijk proberen. Afleiding, speeltjes, met de kat spelen, allemaal leuk, maar soms zijn katten nu eenmaal zo dat ze los moeten kunnen rondzwerven. En in dat geval is het alleen maar fair om een nieuwe plek voor hem te zoeken waar hij dat krijgt. Maar genoeg om nog uit te proberen voor je die keuze maakt, denk ik. Ik zou, zoals ik al eerder schreef, wél als eerste gaan kijken naar een manier om toch die tuin af te zetten. Vaak is daarmee het hele probleem al verholpen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:04

kun je eens een foto van de verschillende hoeken van je tuin plaatsen (heb enige ervaring, nu 3 huizen catproof gemaakt)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 18:32

Ik heb gelezen dat rollende buizen op de schutting zeer effectief zijn.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 21:15

Niet bij een coniferen haag.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 21:20

:D nee.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 22:52

Wij hebben een Sibeer. Uiteraard komt dat ras uit Rusland. De haren komen uit de oren, Noorse boskatten heben het vaak meer erop, dat lynx puntje zeg maar.
Wij hebben voor de coniferenHaag een rol gaas uitgerold en daar stroom bovenop gemaakt. Verder zit het op de schutting en volière. Vogels kijken vindt hij prachtig! Het lijkt of onze vogels en de kat aan elkaar gewend zijn.
Onze kat kan de tuin niet uit. Ideaal vinden wij zelf!
Dit is onze Mimo. Hij is 9 maanden nu.
Afbeelding

Ik wil morgen best even een foto maken van de coniferenhaag?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 08:45

Overigens waren siberen ook gewoon straatkatten. Fijne is dat deze katten hypoallergeen zijn. Daarom hebben wij voor dit ras gekozen. Het was een goede keus. Hij is gek met onze dochter (volgens mij heb jij eens een leren armband en sleutelhangers gemaakt voor mij van onze dochter, en met haar van hond en paard!)

Die van ons is ook ongelooflijk tam. Maar dat hoort ook bij het ras. Vanaf dag 1 heb ik hem in de tuin gelaten. Kon hem toch altijd pakken. Ze zijn sterk en speels. Ik zet vaak de schuurdeur open. Daar zitten nog wel eens muizen door de volière. Hij kan zich dat echt een halve dag vermaken tussen de rommel.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 08:57

Eigenlijk, heel eerlijk.. als ik jouw verhaal zo lees dan is dit echt een kat die uren op verkenning moet en zijn plezier in het leven haalt uit ontdekken, klimmen, de hort op, vrijheid..
En ook al ga je het nog zo leuk maken voor hem, jouw tuin zal voor hem nooit genoeg zijn.
Dit is zo'n type kat dat op een boerderij thuis hoort. In het land, beestjes zoeken, in verschillende bomen klimmen, in een grote schuur of stallen achter muizen aan etc.
De vrijheid die hij gewend is en wat voor hem een basisbehoefte is zal je hem -naar mijn mening- met jouw woonomgeving nooit kunnen bieden, ondanks al je goede bedoelingen.. :(:)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 09:02

Dat denk ik ook wel een beetje..
Hij is zo anders gewend hè.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 09:08

IMJ schreef:
Wij hebben een Sibeer. Uiteraard komt dat ras uit Rusland. De haren komen uit de oren, Noorse boskatten heben het vaak meer erop, dat lynx puntje zeg maar.
Wij hebben voor de coniferenHaag een rol gaas uitgerold en daar stroom bovenop gemaakt. Verder zit het op de schutting en volière. Vogels kijken vindt hij prachtig! Het lijkt of onze vogels en de kat aan elkaar gewend zijn.
Onze kat kan de tuin niet uit. Ideaal vinden wij zelf!
Dit is onze Mimo. Hij is 9 maanden nu.
[ [url=m/ptIsj5.png]Afbeelding[/url] ]

Ik wil morgen best even een foto maken van de coniferenhaag?

Wat leuk, die informatie. Shanks heeft inderdaad ook pluimpjes uit zijn oren .

Even een kleine update. Een tuigje is in bestelling en komt hopelijk vandaag binnen. Ik heb voor het tre ponti systeem gekozen.
Gisteravond lag hij heerlijk de hele avond op zijn rug over drie schoten verdeeld te slapen terwijl wij tv keken (onze dochter: "waarom heb ik nou weer de billen" )
Ik heb begrepen dat het verstandig is het tuigje eerst een paar dagen gewoon om te doen.
Uiteindelijk hopen we hem zo mee te nemen naar buiten en willen we een hoge looplijn in de tuin spannen.

Zag dat iemand ernaar vroeg maar Shanks kan vrij naar binnen/buiten.

@Majabeestje- dit is precies mijn grote dilemma. Ben ik (te) egoïstisch omdat ik hem bij ons wil houden? Ik heb het erg moeilijk met die vraag.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 10:50

Ik begrijp dat helemaal!
Ik zou ik eerst alles proberen voordat ik een ander huisje zou zoeken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 19:47

Ai, geen fan van looplijnen in de tuin... hou hem aub héél goed in de gaten als ie er aan vast zit. Ik heb het zo vreselijk fout zien gaan, kat helemaal gefrustreerd omdat hij niet kon doen wat hij wilde, klimmen, achter vogeltjes aan.... die heeft zichzelf opgehangen daarmee.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 21:01

GamblersCup schreef:
Ai, geen fan van looplijnen in de tuin... hou hem aub héél goed in de gaten als ie er aan vast zit. Ik heb het zo vreselijk fout zien gaan, kat helemaal gefrustreerd omdat hij niet kon doen wat hij wilde, klimmen, achter vogeltjes aan.... die heeft zichzelf opgehangen daarmee.

Het is ook absoluut niet het plan om hem zonder toezicht aan de lijn te doen hoor. Daarvoor is de ren en het huis.
Een hoge looplijn hadden we in gedachte voor als wij zelf ook in de tuin zitten straks in de zomer.

Vanmiddag zijn we een rondje om het huis gegaan aan het tuigje. Hij was niet heel erg onder de indruk van het tuigje zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 21:18

Misschien iets heel stoms hoor, weet natuurlijk niet hoe groot jullie tuin is, maar zouden jullie niet met kippengaas oid iets kunnen proberen in de tuin? Met coniferen is het een stuk lastiger dan met een schutting maar misschien als je er kippengaas tegenaan kan plaatsen met een uitstekend stuk (rond de 45 graden) aan de bovenkant?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 21:27

Geen enkel idee is stom hoor :). We hebben natuurlijk ook al allerlei dingen bekeken en destijds kwam de ren als beste (tijdelijke) optie uit de bus tot we de tuin volledig laten doen en een schutting rondom plaatsen (dat is nog even sparen).

Shanks zelf is zich in ieder geval van geen kwaad bewust. Wij liggen nu gezellig languit op de bank

Afbeelding

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 12:55

Vandaag heeft shanks samen met mij aan een 4 meter looplijn in de tuin gelopen/gezeten.
Het tuigje pakt hij perfect op. Hij geeft er niet veel om maar om hem zo beperkt te zien zijn (hij wilde duidelijk de bomen in) deed pijn :(.

We gaan er wel mee door, het zal ook wennen zijn en hij genoot duidelijk van het rondscharrelen en (her)ontdekken maar wij hebben ook besloten om tegelijk de ogen open te houden voor een nieuw thuis.

Aangezien er op bokt relatief veel mensen zullen zijn die vrij wonen, heb ik hier een advertentie geplaatst. http://www.bokt.nl/markt/ad/442777/thui ... ideale-kat

Het voelt enorm verdrietig...ook omdat ik vind dat ik jegens hem faal.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 13:08

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 17:48

Zou m niet gratis weg doen ts! Zou sowieso kleine bijdrage vragen

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 19:18

Mocht je je toch bedenken en je tuin is groot genoeg om hem toch wat te bieden, op de achtergrond zie je de coniferenhaag. Hij kan er nu niet meer in. (Ik kreeg hem er niet meer uit een hier is hij alleen buiten als wij this zijn). Maar hij kon er wel in.

Verder een boomstam om wat te klimmen. We hebben struiken, in de veranda komen ook nog wat klim mogelijkheden voor hem. Afbeelding
De veranda is hier net niet te zien. Maar is ook vrij groot.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 20:05

Dat hebben jullie op zich clever gedaan zo met de haag. Wij hebben alleen heel veel meer haag.
Ook klimt shanks tegen de stenen muur omhoog.
Ik blijf me nog steeds oriënteren...niets hoeft overhaast.

Vanavond rondje buiten door de straat aan het tuigje. Vindt hij leuk maar het nadeel is dat hij nu steeds voor de voordeur zit.
Laatst bijgewerkt door nathalie2302 op 02-04-17 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt