Rebel_Jits schreef:Ook hier een kat met HCM. Heb 'm met 1 jaar uit het asiel gehaald en toen had hij alleen chronische niesziekte. Hij is nu 5 jaar. Paar maanden geleden had hij een blaasontsteking en bij die check bleek dat hij ernstige hartruis heeft. Ze raden een echo aan, maar dat geeft hooguit een bevestiging bij een toch al kwakkelend katje. Ik weet dat hij niet oud wordt. En hoe graag ik hem ook heb, ik ga niet aanmodderen met medicijnen voor de langere termijn. Zijn leven is al 1000% verbeterd tov zijn asielleven, dat vind ik het belangrijkste![]()
Bij mijn kat is de chronische niesziekte zeker een belangrijke factor in het ontstaan van HCM. Het is alsof je 24/7 verkouden bent. Dan moet je hart extra werken om voldoende zuurstof in je systeem te krijgen.
Dat is zeker waar dat hij bij jou een beter leven heeft dan in het asiel. En hij draait alsnog al aardig wat jaartjes mee ondanks zijn kwalen. Of je je kat medicamenteus gaat behandelen is helemaal aan jou. Zoals Leandra het beschrijft, klinkt dat ook prima. 1 keer per dag medicatie en daarbij verder een prima katje. Wanneer de tijd komt dat zijn gezondheids situatie verandert ga ik beslissen of ik hem wel of niet op de medicatie zet. Op dat moment ligt het eraan hoe ziek hij is en of hij lijdt of niet.