Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sizzle schreef:Dat het vaak mis gaat is geen garantie dat het altijd mis gaat.
Bij mij heeft het gewoon gewerkt, maar die hadden wel heel veel ruimte.
Het gaat wel vaak mis als er tijdelijk 1 weg is (door ziekte bijv), dan gaan ze daarna vask vechten.
Ik had ook 2 mannelijke hamsters die ruim een jaar heel gelukkig waren samen (ja ik weet het, het zijn geen groepsdieren), pas toen er 1 uitbrak en 2 dagen kwijt geweest was konden ze niet meer samen en moest ik 2 kooien neerzetten.
LukieBradley schreef:mijn vorige konijnen hiervoor hebik altijd alleen gehouden dus het punt dat hier word gezegd ik me er eerst beter over had in moeten lezen bedoel ik ermee.Goed dat je je zo inzet.
Enige waar ik me aan stoor is dat je zegt dat je ze altijd alleen hebt gehouden dus reacties overdreven vind.
Konijnen zijn toch echt groepsdieren
Ben blij dat je je nu zo voor ze inzet
Duhelo schreef:het is echt de grotere ram die het dominante gedrag vertoond de kleinere nog niet, idee om eerst de grotere ram te castreren? Die is in gedrag ook vele male drukker dan de kleine. Heb inmiddels al wel een 2e buitenhok ernaast gezet, eventueel zou ik hier het schot tussen uit kunnen halen en vast kunnen zetten aan het buitenhok wat ze nu al hebben. Dan hebben ze dus in lengte 5 meter.Sizzle schreef:Dat het vaak mis gaat is geen garantie dat het altijd mis gaat.
Bij mij heeft het gewoon gewerkt, maar die hadden wel heel veel ruimte.
Het gaat wel vaak mis als er tijdelijk 1 weg is (door ziekte bijv), dan gaan ze daarna vask vechten.
Ik had ook 2 mannelijke hamsters die ruim een jaar heel gelukkig waren samen (ja ik weet het, het zijn geen groepsdieren), pas toen er 1 uitbrak en 2 dagen kwijt geweest was konden ze niet meer samen en moest ik 2 kooien neerzetten.
Daar zeg je het, bij jou heeft het gewoon gewerkt. Dit is dan een duo op tig die niét werken.
Na 15 jaar ervaring met konijnen (zowel kwa opleiding, werk (10 jaar in dierenspeciaalzaken gewerkt) als eigen fok), weet ik dat het 99 % van de keren niét goed gaat. Het gaat soms een tijdje goed, maar vroeg of laat beginnen 2 mannen te vechten. In de vrouwtjes gaan 75 % van de vrouwtjes samen wel goed en is er een kleine groep die ook gaat vechten (dit dan vaker onder invloed van mannetjes in de buurt / stress), en gecastreerde koppeltjes gaan 99 % van de tijd wel goed.
2 mannen samen zonder vrouwelijke konijnen in een wijde omtrek, met voldoende ruimte, verstopmogelijkheden en geen gebrek aan voedsel hebben uiteraard een beter kans om samen te werken dan twee mannetjes in een meter kooi met vrouwtjes in de kooi ernaast. Maar dat spreekt voor zich.
Idem voor de hamsters, hamsters KUNNEN samen gaan, maar voor dat ene koppeltje dat het wel lukt heb je er 50 die elkaar van de ene op de andere dag de keel overbijten ... De enige die ik succesvol samen gehad heb in groep zijn de roborovskis. alle andere soorten bijten elkaar vroeg of laat dood.
Maar, terug naar de kwestie van TS: haar konijnen beginnen dominant gedrag te vertonen naar elkaar, dus in dit geval is het gewoon een kwestie van tijd.