kan dit nog langer zo met onze rammen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Floortz

Re: kan dit nog langer zo met onze rammen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 13:14

Genoeg advies hierboven. Niets leukers dan 2 koppeltjes. Mannen laten castreren en dan koppelen aan een voedster. Als het kan, is het ook het beste die te castreren omdat oudere voeders bijna altijd baarmoederkanker krijgen op latere leeftijd. Meestal is dat een pijnlijke dood. Wij hebben 2 koppels gehad die helaas niet bij elkaar konden. De mannen vonden dat geen goed idee. Dus die leefden in een 2onder1kap als buren met een schuttig in de tuin ;) Ze konden elkaar wel zien (fijn draadgaas)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:27

Het is héél simpel. 2 ongecastreerde rammen loopt vroeg of laat fout.
Wat KAN werken
2 voedsters
2 gecastreerde rammen (mits ze geholpen zijn voor ze het gedrag beginnen te vertonen, het kan zijn dat je al te laat bent)

Wat werkt meestal
1 voedster + gecastreerde ram.

Je kan opteren om ze nu beide te laten helpen en hopen dat het voldoende is (maar eens je ziet dat ze starten met vechten moet je ze uit elkaar halen). Indien het niet voldoende is zou ik ze uit elkaar halen en elk een vrouwtje voor zichzelf geven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:32

Dat het vaak mis gaat is geen garantie dat het altijd mis gaat.
Bij mij heeft het gewoon gewerkt, maar die hadden wel heel veel ruimte.
Het gaat wel vaak mis als er tijdelijk 1 weg is (door ziekte bijv), dan gaan ze daarna vask vechten.
Ik had ook 2 mannelijke hamsters die ruim een jaar heel gelukkig waren samen (ja ik weet het, het zijn geen groepsdieren), pas toen er 1 uitbrak en 2 dagen kwijt geweest was konden ze niet meer samen en moest ik 2 kooien neerzetten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:44

Sizzle schreef:
Het gaat wel vaak mis als er tijdelijk 1 weg is (door ziekte bijv), dan gaan ze daarna vask vechten.
Ik had ook 2 mannelijke hamsters die ruim een jaar heel gelukkig waren samen (ja ik weet het, het zijn geen groepsdieren), pas toen er 1 uitbrak en 2 dagen kwijt geweest was konden ze niet meer samen en moest ik 2 kooien neerzetten.

Daar zeg je het, bij jou heeft het gewoon gewerkt. Dit is dan een duo op tig die niét werken.
Na 15 jaar ervaring met konijnen (zowel kwa opleiding, werk (10 jaar in dierenspeciaalzaken gewerkt) als eigen fok), weet ik dat het 99 % van de keren niét goed gaat. Het gaat soms een tijdje goed, maar vroeg of laat beginnen 2 mannen te vechten. In de vrouwtjes gaan 75 % van de vrouwtjes samen wel goed en is er een kleine groep die ook gaat vechten (dit dan vaker onder invloed van mannetjes in de buurt / stress), en gecastreerde koppeltjes gaan 99 % van de tijd wel goed.
2 mannen samen zonder vrouwelijke konijnen in een wijde omtrek, met voldoende ruimte, verstopmogelijkheden en geen gebrek aan voedsel hebben uiteraard een beter kans om samen te werken dan twee mannetjes in een meter kooi met vrouwtjes in de kooi ernaast. Maar dat spreekt voor zich.

Idem voor de hamsters, hamsters KUNNEN samen gaan, maar voor dat ene koppeltje dat het wel lukt heb je er 50 die elkaar van de ene op de andere dag de keel overbijten ... De enige die ik succesvol samen gehad heb in groep zijn de roborovskis. alle andere soorten bijten elkaar vroeg of laat dood.

Maar, terug naar de kwestie van TS: haar konijnen beginnen dominant gedrag te vertonen naar elkaar, dus in dit geval is het gewoon een kwestie van tijd.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 15:47

LukieBradley schreef:
Goed dat je je zo inzet.
Enige waar ik me aan stoor is dat je zegt dat je ze altijd alleen hebt gehouden dus reacties overdreven vind.
Konijnen zijn toch echt groepsdieren :j
Ben blij dat je je nu zo voor ze inzet :D
mijn vorige konijnen hiervoor hebik altijd alleen gehouden dus het punt dat hier word gezegd ik me er eerst beter over had in moeten lezen bedoel ik ermee.
Mijn vorige konijn had ik altijd bij me, en dat ging prima zolang die gewoon genoeg aandacht kreeg.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 15:53

Duhelo schreef:
Sizzle schreef:

Daar zeg je het, bij jou heeft het gewoon gewerkt. Dit is dan een duo op tig die niét werken.
Na 15 jaar ervaring met konijnen (zowel kwa opleiding, werk (10 jaar in dierenspeciaalzaken gewerkt) als eigen fok), weet ik dat het 99 % van de keren niét goed gaat. Het gaat soms een tijdje goed, maar vroeg of laat beginnen 2 mannen te vechten. In de vrouwtjes gaan 75 % van de vrouwtjes samen wel goed en is er een kleine groep die ook gaat vechten (dit dan vaker onder invloed van mannetjes in de buurt / stress), en gecastreerde koppeltjes gaan 99 % van de tijd wel goed.
2 mannen samen zonder vrouwelijke konijnen in een wijde omtrek, met voldoende ruimte, verstopmogelijkheden en geen gebrek aan voedsel hebben uiteraard een beter kans om samen te werken dan twee mannetjes in een meter kooi met vrouwtjes in de kooi ernaast. Maar dat spreekt voor zich.

Idem voor de hamsters, hamsters KUNNEN samen gaan, maar voor dat ene koppeltje dat het wel lukt heb je er 50 die elkaar van de ene op de andere dag de keel overbijten ... De enige die ik succesvol samen gehad heb in groep zijn de roborovskis. alle andere soorten bijten elkaar vroeg of laat dood.

Maar, terug naar de kwestie van TS: haar konijnen beginnen dominant gedrag te vertonen naar elkaar, dus in dit geval is het gewoon een kwestie van tijd.
het is echt de grotere ram die het dominante gedrag vertoond de kleinere nog niet, idee om eerst de grotere ram te castreren? Die is in gedrag ook vele male drukker dan de kleine. Heb inmiddels al wel een 2e buitenhok ernaast gezet, eventueel zou ik hier het schot tussen uit kunnen halen en vast kunnen zetten aan het buitenhok wat ze nu al hebben. Dan hebben ze dus in lengte 5 meter.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 16:02

Ik heb ook al 30 jaar konijnen.
Ik zou persoonlijk pas scheiden als ze lelijk gaan doen maar wel nu gelijk beide castreren anders sproeien ze elkaar helemaal onder en dat is gewoon goor.
Ken ook iemand die 10 rammen samen heeft.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 16:06

Er komen hier heel veel tips voorbij. En adviezen over het houden van meerdere konijnen samen. Echter gaat dit om een situatie van TS. Zij heeft 2 ongecastreerde rammen die hun hele leven al samen zitten en wil voorkomen dat dit verkeerd afloopt.

Even kort een reactie op vorige berichten en mijn advies:
Scheiden; nee (deze konijnen zijn gewend om met elkaar samen te leven en konijnen mogen niet alleen gehuisvest worden).
Een voedster erbij; nee (hok te klein).
Een cavia erbij; NEE! (cavia's en konijnen zijn compleet verschillende dieren en zien elkaar niet als gezelschap. Dan zou je minimaal 2 cavia's erbij moeten doen, zodat de cavia niet alleen is. En alsnog meerdere konijnen bij elkaar moeten houden, zodat het konijn niet alleen is. Bovendien kunnen konijnen de cavia's gaan aanvallen, voordat als deze in hun territorium komen).

Wat ik zou doen als ik TS was is beide rammen laten castreren en daarna samen oud laten worden. Ongecastreerde mannen gaan elkaar op den duur de tent uitvechten inderdaad. Succes!

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 17:05

Ter aanvulling op Sabini: zorg ook voor een grote(re) huisvesting met voldoende verrijking. Dit verkleint de kans op ruzie maken.

Ik begrijp nog altijd uit het bericht van de TS dat de konijnen samen in een hok van twee verdiepingen zitten zonder permanente ren. Dat is (te) klein.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 17:08

Ik heb zelf 3 gecastreerde rammen en een voedster samen in 1 hok! Gaat erg goed, de grootste trut is de voedster. :')
Als je ze beiden laat castreren krijg je misschien wel korting en dan kunnen ze samen zielig doen en herstellen. :P

Ik had per ongeluk een nest en toen heb ik alle rammen uit het nest tegelijk laten castreren (4 rammen). Was geniaal hoe doe steun bij elkaar zochten na de castratie! :(:) :')

Afbeelding

Afbeelding