Wat ik me afvraag, bij straathonden uit het buitenland weet je niet hoeveel generaties al op straat leven, en hoeveel generaties er dus al compleet random gepaard is. Als jouw hond uit een stam komt die al generaties lang op straat leeft, is er dan nog wel iets nuttigs te zeggen over de rassen die er achter zitten? Je vindt dan vast nog wel een paar rassen terug die er ergens heel ver nog achter zitten, maar hoeveel zegt dat dan? En hoe zeker is dat?
Mijn oppashond komt uit Turkije, is als pup met haar moeder en broertje op straat gevonden. Dus beide ouders zijn in elk geval straathond. Ze heeft het uiterlijk van een jachthond. Maar wat heb ik al veel suggesties voorbij horen komen

Mensen vinden het altijd leuk om te raden. Wat ik al heb gehoord: Friese stabij, Ierse setter, heidewachtel, Drentse patrijs, border collie, golden retriever

En ik vergeet er zeker nog een paar.
Een aantal van die rassen zijn zo ontzettend onwaarschijnlijk voor een hond uit Turkije. Hoe moet daar ooit een stabij, Ierse setter of een patrijs in terecht zijn gekomen? En toch lijkt ze er op.
Ik vermoed dat er generaties lang kruisingen met elkaar gekruist zijn en dat er ergens heel in de verte vast nog een paar rassen achter zitten, maar dat daar weinig meer van terug te zien is.
Lijkt mij dus ook best interessant om te weten, maar ik denk dat het bij buitenlandse straathonden weinig zin heeft.