Poes miauwt hard op kattenbak, oorzaak?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: Poes miauwt hard op kattenbak, oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 13:06

Ik ken tramadol alleen van eigen gebruik, vond het erg heftig spul waar ik veel van moest braken en suf was.

Glucosamine (en msm/chondroitine) krijgt ze sinds november, daar gaat ze echt super goed op. Maar voor t poepen was t nog niet voldoende.
Ik heb ook voer met zalmolie gehaald, alle kleine beetjes zullen vast een beetje helpen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 13:16

Tramadol ging onze kater héél raar van doen, die was niet helemaal op aarde meer en zag roze olifantjes :=. Daar zou ik dus ook wel voorzichtig mee zijn.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:22

Tramadol zou ik ook niet zomaar voor kiezen inderdaad. Als ze echt al zo vol zit met artrose, dan zou ik persoonlijk eerder kiezen voor euthanasie, dan haar pijnvrij half van de wereld houden, want dat is ook geen leven. Ze mag dan nog niet oud zijn, maar leeftijd zegt helaas niks.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 19:44

Klopt, dat is absoluut niet wat we willen. Als het met metacam oid + laseren niet lukt, dan zal ze geeuthaniseerd worden.
Maar voor nu willen we het eerst een kans geven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:55

Jotoma schreef:
Dat is ook zeker niet onze wens Waratje. Verre van zelfs. Maar we willen er voor onszelf wel eerst de andere mogelijkheden onderzoeken om haar een pijnvrij leventje te kunnen bieden.

Gelukkig worden er goede resultaten met laseren behaald, dus dat gaan we sowieso doen.
Om de stress-cirkel te doorbreken, mag ze de komende 10 dagen lekker bij ons op de kamer slapen. Dan kijken we daarna wel verder.

Verder al aan onderzoeken naar betere vormen van pijnstilling/ontstekingsremmers zoals bijv traumeel. En lees nog eea over rejoint en dynaria (alternatief). Mocht iemand daar nog tips voor hebben, very welcome!

Dank allemaal voor het meedenken en de betrokkenheid.

Wat doen ze met dat laseren?? Ik heb ook een oude kat, 18 en die maakt de laatste weken ook een heel klagend geluid wanneer ze van de bak afkomt. Het is bekend dat bijna alle katten van 11,12 jaar en ouder artrose hebben. Gevoelige kat wat maag betreft, al eens een poos metacam gegeven, ging wel wat beter. Kun je me vertellen welke supplementen je geeft, vooral het merk??

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 20:46

http://www.vitstore.com/pharmox-hond-ka ... mine.html/

Dit werkt voor ons echt fantastisch. Ze is zo opgeleefd. Ze slaapt overdag nog minimaal, speelt heel veel, rent en doet.

Ik heb even een stukje gekopieerd over het laseren bij mensen. Onze poes zou dan eerst drie dagen 5 min gelaserd worden, dan de week er na weer twee keer, dan twee week daarna nog een of twee keer. Per keer moeten we het bekijken.
Kosten zijn 20,- euro per afspraak bij ons.

Bij chronische aandoeningen als artrose, reumatische polyarthritis, een tennisarm (chronische epicondylitis), hielspoor en chronische achillespeesontsteking nemen 8-10 behandelingen met lasertherapie de ontsteking en de pijn bijna volledig of volledig weg voor soms wel een jaar of langer (tot drie jaar) .
Bij artrose verdwijnen de ontsteking binnenin het gewricht (die altijd samengaat met artrose) en ook oedeem van het gewrichtsweefsel en de slijmbeurs na 10 lasertherapie-behandelingen, waardoor de pijn weggaat en de beweeglijkheid van het gewricht wezenlijk toeneemt. 
De behandeling van gewrichts- en spieraandoeningen met behulp van lasertherapie, die alleen veel wordt toegepast in landen met een goed ontwikkelde gezondheidszorg, is de meest effectieve, laagdrempelige methode, die de patiënt ontziet en waarbij geen pijn of neveneffecten optreden. 
Bij hevige pijn, bijvoorbeeld bij artritis, artrose, fibromyalgie of tennisarm, wordt ten eerste een vermindering in de pathologische, pijn veroorzakende, reacties van het lichaam, een vermindering van het oedeem, roodheid en zwelling nagestreefd. Hierna worden de ontstekingsremmende, herstellende, immuno- en compensatoire reacties van het lichaam gestimuleerd!
  Door het versterken van het metabolisme en de herstelprocessen in het bindweefsel, het verminderen van de ontsteking en oedeem van slijmvliezen, stimulatie van het systeem van de microcirculatie van bloed en lymfevaten in het beschadigde bindweefsel, vergroten van de energieomzet en biosynthese van gezonde onbeschadigde cellen, wordt het helingsproces van het beschadigde bindweefsel bevorderd.
Behandeling met lasertherapie van spier- en gewrichtsaandoeningen vormt het enige reële alternatief voor schadelijke methoden als: het in het gewricht inbrengen van hydrocortisone; het innemen door de patiënt van pijnstillers (diclofenac natrium of naproxen); vervanging van het gewricht door een kunstgewricht.
Laserbehandelingen kunnen eenmaal per jaar herhaald worden, bij zware gevallen halfjaarlijks, gedurende het hele leven van de patiënt, waarbij het effect altijd positief is – verslaving treedt niet op! – en geen complicaties optreden

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:48

Dank!! Meteen de grote fles bestelt, ook onze hond kan dit wel gebruiken.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 23:30

Ik hoop dat je net zulke goede resultaten mag behalen!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 08:18

Vannacht is ze voor het eerst weer alleen op een kamer geweest. Helaas heeft ze weer naast de bak gepoept, dit keer op de grond achter een kapstok met veel jassen. Ik heb het niet goed kunnen horen, maar de harde miauw heb ik volgens mij niet gehoord.

Ja, ze heeft erge artrose. Maar sinds ze glucosamine krijgt, merken we op geen enkele manier dat ze nog pijn heeft.
Ze poept dus wel in de bak als ze bij ons slaapt, dus ik blijf me toch afvragen of het dan stress is en wat we eraan kunnen doen.
Er hangt een feliway en ze krijgt nu 4 dagen zylkene, ik weet niet vanaf wanneer dat moet werken?
Ik kreeg de tip nog op RC calm te gaan voeren, daar lees ik goeie verhalen over.
Nog andere ideeën?

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 09:39

Dan zou ik eerder Hill's J/D gaan voeren, dat wordt gegeven bij artrose. Mijn DA is er positief over.

Ik geef zelf trouwens Seraquin aan mijn artrose+spondylose kater, daar zit niet alleen glucosamine in, maar ook chondroitine en kurkuma. Vooral die laatste is volgens mijn DA onmisbaar.

Edit: bijkomend (imo groot!) voordeel van Seraquin is dat het complementair werkt met Metacam - je kunt de dosering Metacam verminderen vanaf dat je Seraquin een tijd (4-6 weken dacht ik, pin me er niet op vast) geeft, zonder dat de werking vermindert. Vind ik zelf heel fijn ivm belasting lever/nieren.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 11:20

Ik heb niet het idee dat de metacam iets doet, dat kan twee dingen betekenen: 1. Ze heeft zoveel pijn dat de dosis niet hoog genoeg is 2. Het is geen pijn, het is stress.

In geval van kwestie 1 zou ze ook als wij bij haar slapen naast de bak poepen of miauwen, dat doet ze niet. Omdat we overdag niets aan haar merken qua pijn, neig ik naar punt 2. Ook icm haar buik likken, wat ze dan 's nachts zou doen, lijkt meer op stress.

We geven haar al gluco/msm/chondroitine, dus van hills j/d zie ik dan de toevoeging niet.
Metacam willen we niet blijven geven, vanwege belasting organen en omdat het niet lijkt bij te dragen.

De oorzaak van de stress zal uiteindelijk nog steeds wel de artrose zijn. Maar het komt gewoon niet over alsof ze verder pijn heeft. De pijn van de artrose kunnen we iets beter maken door laseren en ondersteunen met voer en supplementen die bijdragen aan stressreductie.

Ons idee nu:
10 dagen metacam icm zylkene afmaken en evalueren wat t heeft gedaan. Bij onvoldoende werking de volgende opties om de beurt proberen om te kijken wat werkt. In willekeurige volgorde:
- laseren
- valeriaan druppels/wortel in de kattenbak en haar slaapmandje
- traumeel zou pijnstillend, onstekingsremmend en helpen bij angst/stress.
- de RC calm
- andere homeopatische pijnstilling zoals rejoint
- verdiepen in on soir, seraquin
- we hebben nog een andere variant kattenbak besteld, een cabrio. Ze heeft dan zowel open als dicht, een voor alleen haar zelf en misschien is dat de ultieme manier om zich veilig te voelen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 23:12

Helaas gaat het niet zoals we willen en staan we voor een raadsel.
Nadat ze een nacht alleen had geslapen, ging ze naast de bak poepen. In de daaropvolgende nachten met ons, bleef ze er naast poepen.
Vanmorgen wilde ze alles behalve lopen. Bij voorkeur wilde ze zitten of liggen, meer dan bijdraaien door haar voorpootjes te draaien zat er niet in. Eten wilde ze wel, maar erg traag en zonder enthousiast gemiauw vooraf. Ze bleef de hele tijd smakken en snel adem halen.
In eerste instantie dachten we aan buikpijn en misselijk door de metacam, hiervoor hebben we een tablet bij de da gehaald en mochten we geen metacam meer geven.
Helaas bleef haar gedrag hetzelfde dus zijn we vanavond op consult geweest. De da kan nog niet gelijk zeggen wat het is en heeft haar morfine gegeven en ons extra meegegeven. Als het pijn is zou het toch zeker beter moeten worden.
Ze is iets alerter, maar ademhaling blijft iets verhoogd en ze loopt nu wel, maar nog steeds heel minimaal en ze blijft bij voorkeur haar achterpoten ontzien. Het lijkt ook of ze wat meer op haar hak zit ipv op haar voet.
Wel heeft ze vreselijke honger, krijgen katten van morfine ook een vreetkick? :o

Morgenochtend bespreek ik met de da hoe we verder gaan. Zoals het nu lijkt gaan we morgen bloed afnemen om te kijk of ze iets mist of te weinig heeft waardoor ze spierkracht mist.
Want als t vooral die artrose zou zijn, zou t met morfine nu toch echt wel goed moeten gaan.

Vreselijk lastig deze puzzeltocht, vind het vreselijk moeilijk om de kat zo te zien :(

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 23:29

Onze Jack Russel had artrose, kreeg dit van de DA.
Je zag ze gewoon opknappen, en sprong weer. Het was verschil van dag en nacht.

Afbeelding

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 23:41

@birdie: dat krijgt ze al sinds november en is ze goed van opgeknapt.
Ik heb niet de indruk dat dit vd artrose komt, maar lijkt wel op een kaliumtekort.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 00:15

Arm dier. Ben benieuwd wat ze vinden.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 08:06

Het blijft mij een raadsel, tot 03.00 uur vond ik weinig verandering behalve enorme eetlust en ze was veel aan het drinken. Vanaf 03.00 was de morfine uitgewerkt en begon ze ineens meer te bewegen, klom bij mij op bed, veel snorren. Wel elke 1 a 2 uur eruit om te drinken. En vanaf 07.00 uur oogt ze weer stukken beter, loopt veel heen en weer, springt weer, heel aanhankelijk en de achterhand lijkt beter mee te komen maar is nog niet helemaal goed. Ze is wel weer helemaal levendig, rent, sprint vd trap (al komt de achterhand er soms niet lekker achteraan), brult enthousiast om eten en heeft weer gewoon op de bak gepoept zonder te miauwen.

Echt zo gek, ben benieuwd wat advies vd dierenarts is. Mijn eigen gevoel blijft bloed afnemen, maar ze is zo vreselijk angstig voor reizen en de dierenarts (terwijl dit echt een vreselijk lieve dierenarts is, die helaas soms toch wat vervelende dingen moet doen). Dat is t enige wat me weerhoudt.

Ik vroeg me nog af: kan dit een bijwerking zijn geweest vd metacam?
Dat zou met 24 uur tot gister 18.00 hebben gewerkt, maar heeft wel een dikke 10 dagen gekregen. Ik lees het niet ik de bijsluiter, maar vroeg het me toch af.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 11:49

Bloed is afgenomen en gelijk voor t eerst gelaserd. Arm popje.

Afbeelding

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 09:23

Geen idee of er nog geinteresseerden meelezen, maar niets vervelender om een topic te lezen zonder dat je weet hoe t afloopt.

We zijn er nog niet, maar we zijn wel weer wat verder. Bloedonderzoek was helemaal goed. De dierenarts denkt dat ze van de metacam zo slecht werd.

Ze is inmiddels weer redelijk haarzelf, scheurt door de kamer en springt vd ene naar de andere vensterbank. Daardoor merk je ook dat ze soms te druk doet en daar wat last van heeft.

Wel poept ze helaas nog naast de bak als ze alleen slaapt en soms als ze bij ons slaapt.
We hebben dus alsnog t idee dat t grotendeels stress is.
Ik heb niet de indruk dat zylkene haar relaxter maakt.

Inmiddels hebben we drie keer gelaserd en blijven we dat ook nog even doen. Die artrose zit er immers en daarmee kunnen we het qua eventuele pijn en ontsteking alleen maar beter maken.

Verder zit ze op rc calm, gemengd met haar gewone brok. Ik denk dat we dat wat langer en wat meer moeten geven voor we resultaat merken, wel lijken onze beide katten er jeuk van te krijgen. Maar we kijken het nog even aan.

Als ze na de lasersessies nog steeds naast de bak blijft poepen kan ik me alleen nog traumeel bedenken en de valeriaan. Valeriaan is ze super gek op, had het op de deken in haar reismandje gedaan en daar gaat ze nu elke dag uit haar zelf in liggen :)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 09:46

Bedenk wel dat de kat niet weet dat ze het fout doet als ze naast de bak poept. En als dat op dit moment nog het enige is... Dan zou ik dat persoonlijk voor lief nemen, voorwaarde dat ze het idd uit stress doet ipv pijn. Met stress kan je nog een hoop doen, aan pijn vaak niet veel meer (je bent immers al zo lang bezig).

Voer heeft inderdaad vaak een paar weken nodig voordat je echt kan gaan zeggen of het wel of geen effect heeft. Gebruik je nogsteeds de feliway?

Maar wel fijn dat ze zo goed reageert op het laseren. Blij dat het zo goed gaat.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 10:22

We hebben het idee dat onze kater wel op feliway reageert, maar zij niet. Zij reageert weer wel op valeriaan (dacht dat dat ook in feliway zat?), maar de kater weer niet.

Vanmorgen had ze helemaal niet gepoept, tot ik hun eten ging geven. Normaal een stressmoment bij ons.. tenminste, dan worden ze helemaal spastisch. Maar ze ging op de kattenbak waar de kater sliep, eerst in 1 bak plassen en in de andere bak poepen. Wel bijzonder, want dat is voor haar altijd de meest stresvolle plek geweest :o
Kattenlogica...

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 12:58

Op zich wel prettig dat het bloedonderzoek goede uitslagen had en het laseren lijkt te helpen. Blijft natuurlijk de puzzel hoe je het allemaal goed doet om de poes zich fijn te laten voelen en het buiten de bak poepen tot zo min mogelijk te beperken. Maar voorlopig klinkt het alsof het best goed gaat :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 19:02

Dacht er toevallig net aan hoe het nou gaat met de poes. :)

Oh wel stom dat ze wat jeuk lijken te krijgen van de rc calm :+
Die van mij hebben wel dat ze minder haar verliezen met dat voer en minder poepen dan met ander voer.

Maf eigenlijk dat het de ene keer beter gaat dan de andere keer he.
Hopelijk gaat het steeds beter met op de bak gaan, fijn dat het laseren wel werkt! :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:21

Jotoma schreef:
Ik hoop dat je net zulke goede resultaten mag behalen!

Ook maar even een update hoe het met ons oudje gaat, spul dat jullie geven dus meteen besteld, twee dagen later gaan geven in de aanbevolen dosering(nog iets er onder zelfs) en na een week een soort epileptische aanval(hoorde lawaai en ze deed raar, dacht dat ze van de kast was gevallen) Niet de link gelegd met Pharmox , gisteravond zit ze op de tafel(kattenvoer staat hoog anders eet de hond het op) en ze kijkt me aan, verstijft en valt om. Ik heb haar opgepakt en op schoot gezet, na ongeveer twee minuten was ze weer haarzelf. Nu stop ik maar een poos met toedienen want ik vind het te toevallig.
Het hielp al wel dus wat dat betreft goed spul.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 11:38

Wow, wat schrikken!! Heb je al contact opgenomen met Pharmox? Behalve of er meerdere gevallen zijn, kan ik me voorstellen dat ze sowieso willen weten deze reactie misschien komt door hun product.
fijn dat je nog een update stuurt, mocht je nog een reactie krijgen, dan ben ik daar ook benieuwd naar.

Hier gaat het inmiddels ok. De poes reageert niet op zylkene en feliway, maar staat nu op haar eigen voer, gluco + ietsje rc calm. Ze is nu 5x gelaserd.
Heb het idee dat ze haar buik niet meer stressgerelateerd likt en 9 vd 10 keer poept ze op de bak, begraaft ze het weer en markeert weer rondom de bak. Ze speelt veel en rolt daar ook weer bij.
Dus we blijven nog laseren en rc calm voeren.

Zylkene geven we nog wel aan de kater. Die kan vreselijk gefixeerd zijn op de poes en valt haar dan dagelijks aan. Hij reageert wel goed op zylkene, is relaxter en aanhankelijker.
Grappig hoe dat per kat kan verschillen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:35

Ik ben net gisteren gestopt met Pharmox, ga nu eerst eens afwachten of het vaker voor gaat komen want het kan ook puur toevallig zijn. Mocht ze nu aanvalsvrij blijven dan zal ik zeker terugkoppelen naar Pharmox en dat ook vermelden hier.