Oudere hond met gebreken, laten inslapen? => Update pagina 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 10:43

Duhelo schreef:
ik reageer morgen uitgebreider.
de tumor is kwa grootte vergelijkbaar met de foto op deze link:
http://www.argoshombeek.be/medische-inf ... ertumoren/

Ik kan hier soms wel boos om worden zoals nu.
Waarom er in hemelsnaam gekozen is om die tumor twee jaar lang te laten groeien.
Twee jaar geleden was het een veel minder ingrijpende operatie geweest om een mama tumor weg te halen, incl evt gelijk die bij haar keel. Een 11 jaar oude hond kan nog prima een operatie doorstaan. Tandloos kan ook prima, en er zijn zoals eerder gezegd ook medicijnen tegen incontinentie.

Er besluipt mij de gedachte dat het beestje veel meer ongemak heeft dan had gehoeven.

Zeker als ik lees wat voor een levenslust ze nog heeft. Ieder leven wilt an basis ook blijven leven.

Ik zou haar zeker minimaal de kans geven om te weten hoe het met haar organen is (bloedje trekken) zodat ze eerlijk de kans krijgt om te bepalen opereren ja/nee.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:15

bruintje123 schreef:
Goof schreef:
Goh. Ik geloof toch dat ik een operatie zou ovwrwegen in jouw geval. Je zegt dat de hond nog fit is en graag wil, dan is ze echt nog niet op. Mocht de operatie echt heftig zijn of de tumoren zijn ernstiger dan gedacht kan ze alsnog ingeslapen worden op de tafel.
Mocht ze er goed uit komen kan ze er misschien nog een tijdje zijn.
Voor de incontinentie zijn goede medicijnen trouwens.

Dit was ook mijn gedachte.
Probeer de operatie met ook de samenspraak met de DA als het niet goed gaat dat ze haar ter plekke laten gaan.

Enig idee hoe vreselijk zo'n oude hond uit een narcose komt en pijn en trauma daarvan over houdt?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:17

slimmerik schreef:
bruintje123 schreef:
Probeer de operatie met ook de samenspraak met de DA als het niet goed gaat dat ze haar ter plekke laten gaan.

Enig idee hoe vreselijk zo'n oude hond uit een narcose komt en pijn en trauma daarvan over houdt?

Is dat altijd zo?
Ook als de organen oke zijn?
Daarbij worden sommige kleine honden wel 16 of ouder. Dan is 11 middelbaar, en oke nu 13 ouder.

bruintje123

Re: Oudere hond met gebreken, laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:18

Nee dat is helemaal niet altijd zo.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:20

Idd, ik hoor bij mijn dierenarts dat met een goede begrleiding en afstemmming dat vaak te doen moet zijn.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:25

Heel veel sterkte.
Het is enorm rot om je huisdier zo slecht te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:25

Maar waarom is euthanasie zo'n drama? De hond merkt er niks van en als TS al zo erg twijfelt dan is het meestal wel een teken dat de hond op is, wij zien de hond niet, TS wel.. En een hond kan nog zo blij zijn op de momenten dat ze mee mag maar als er vaak pijn in het spel is en er nu nog dingen moeten gebeuren waar de hond echt last van gaat krijgen dan vind ik euthanasie helemaal niet zo'n oneerlijke optie.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:26

Ik zou het risico in ieder geval niet nemen. Onze hond was ruim 12 toen we een ziek oog lieten verwijderen dus alle organen verder oké. De hond kwam vreselijk uit narcose. Heeft enorme pijnen en trauma gehad. Beste pijnstillers maar zat vaak vreselijke overbruggingstijden in. Daarna nog 3 jaar goed geleefd maar achteraf zeg ik nu nog steeds dat als ik voor indentieke keuze kom te staan, kies ik voor euthaniseren. Komt waarschijnlijk gewoon van het feit dat ik zo enorm van die hond gehouden heb.

Maar nogmaals veel wijsheid voor TS en respect voor uiteindelijk besluit.... wat die ook moge zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:35

Als de hond tandpijn heeft zou ik dat wel laten behandelen.Uit eigen ervaring weet ik dat je daar niet mee kunt doorlopen,hoe goed of slecht je verdere gezondheidstoestand ook is. Je hebt haar nu constant op de metacam,maar een pijnstiller overdekt de symptomen wel maar geneest ze niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:52

slimmerik schreef:
bruintje123 schreef:

Trauma? Pijn? Dat is absoluut geen garantie.
Mijn hond is op 11 jarige leeftijd geopereerd, dagje suf geweest van narcose en de dag erna stond ze weer te springen en spelen. Trauma? Nee hoor, ze gaat nog steeds probleemloos bij de dierenarts naar binnen? Waarom zou een hond een trauma oplopen?

Als je het hebt over vreselijke pijn en trauma moeten we ook onze jonge dieren maar niet meer laten opereren, want dat geldt dan ook voor hen.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:54

Je geeft zelf al antwoord met dit topic. Blijkbaar is het genoeg en is haar tijd daar.
Als ze geen hondwaardig en pijnloos leven kan leiden dan is het klaar.

Van dieren houden is ook weten wanneer je er afscheid van moet nemen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 16:10

Mijn hond heeft zeker geen trauma en is ook 12. Was de dag van de operatie suffig en geslapen en daarna weer helemaal erboven op hoor.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 17:29

dees_daan schreef:
Maar waarom is euthanasie zo'n drama? De hond merkt er niks van en als TS al zo erg twijfelt dan is het meestal wel een teken dat de hond op is, wij zien de hond niet, TS wel.. En een hond kan nog zo blij zijn op de momenten dat ze mee mag maar als er vaak pijn in het spel is en er nu nog dingen moeten gebeuren waar de hond echt last van gaat krijgen dan vind ik euthanasie helemaal niet zo'n oneerlijke optie.

De hond begrijpt wel dat zijn leven over gaat zijn. Ze zijn niet dom. Dat is niet de hond zijn keuze. Daarbij.. de kans op verder pijnvrij leven met een operatie is aanwezig.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 17:52

Allereerst wil ik zeggen dat ik het aan de hand van je verhaal volledig zou begrijpen wanneer je je hond zou laten inslapen. Maar ik wil je ook mijn ervaring meegeven.

Mijn hond (Franse basset) ontwikkelde met 11 jaar ook mamatumoren. Ze werd duidelijk al wat ouder en de tumoren ontstonden op meerdere plekken. Bij haar was daarom de enige optie 2x een complete lijstrecectie (een snee van de eerste tepel tot helemaal achteraan de laatste tepel). Dit zijn zware operaties die per kant minimaal 6 weken nodig hebben om te herstellen. We zijn er toch voor gegaan en een aantal keer heb ik me afgevraagd of het wel eerlijk was mijn hond dit aan te doen.

2 maanden na de laatste operatie zijn ook haar tandjes nog gedaan en sinds dien is ze als nieuw. Inmiddels zijn we bijna een jaar verder en ze lijkt wel vijf jaar jonger.

Je kunt er nu natuurlijk niks meer aan doen maar ik had echt aangeraden de tumor twee jaar geleden meteen weg te laten halen. Waarschijnlijk was je niet veel meer kwijt geweest dan met de punctie en het onderzoek.

Ik denk dat ik zelfs in jou situatie nu nog voor opereren zou gaan. Een onderzoek voor de narcose kost niet overal zoveel, dus misschien kan je nog overwegen de ingreep bij een andere arts te laten doen. Een slecht gebit kan ook een enorme aanslag zijn op de conditie van je hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 18:49

Hannanas schreef:
dees_daan schreef:

De hond begrijpt wel dat zijn leven over gaat zijn. Ze zijn niet dom. Dat is niet de hond zijn keuze. Daarbij.. de kans op verder pijnvrij leven met een operatie is aanwezig.

Het zijn geen mensen he.. En de operatie alleen gaat niet voor een pijnvrij leven zorgen want dat is niet het enige probleem. Honden kunnen dat soort keuzes niet maken, dat moeten wij voor ze doen.. En als je van je hond houd dan zorg je ervoor dat je dat niet pas doet als hij zo aan het lijden is dat het eigenlijk al te laat is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:05

Zolang het dier nog levenslust heeft zou ik laten behandelen. Dood is erg definitief,dat kan maar een maal.Je hond mag wel blij zijn met een baasje als jij die zoveel voor haar doet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:06

Ik en andere bokkers natuurlijk makkelijk praten, niet ons hondje...

Voor mij zou bij jouw hond doorslaggevende reden zijn dat je hondje altijd kiespijn heeft en metacam of niet, dat voel je dan nog steeds....

(Buiten dat al die bacterien in het bekje elders problemen kunnen veroorzaken, nierfalen, hartproblemen what ever, maar dat speelt nu niet vermoedelijk aangezien je aangeeft dat ze verder topfit is)

Naast dat pijnlijke bekje heeft ze een tumor op haar hals, waar van jij zegt dat ze zeker in de zomer daar ademhalings problemen mee heeft, het wordt weer zomer. En je continu benauwd voelen is echt niet prettig.

Het vies worden bij het plassen is voor haar niet fijn en voor jou niet (maar wel af te spoelen en haren kan je voor groot deel wegknippen).

De tumor bij haar melklijst en de tumor is allicht nog het minste probleem voor haar zelf nu.

Echter als ik je verhaal zo lees, heb je zelf ook al wel besloten wat wijsheid is in jouw geval en terug in de tijd is niet mogelijk. En niemand kan voorspellen of ze complete gebitssanatie operatie en later nog een keer operatie voor tumor melklijst en hals wel of niet gaat overleven... En of ze dan nog 1 jaar leeft, 2, 3 of niet..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 22:45

Hannanas schreef:
Duhelo schreef:
ik reageer morgen uitgebreider.
de tumor is kwa grootte vergelijkbaar met de foto op deze link:
http://www.argoshombeek.be/medische-inf ... ertumoren/

Ik kan hier soms wel boos om worden zoals nu.
Waarom er in hemelsnaam gekozen is om die tumor twee jaar lang te laten groeien.
Twee jaar geleden was het een veel minder ingrijpende operatie geweest om een mama tumor weg te halen, incl evt gelijk die bij haar keel. Een 11 jaar oude hond kan nog prima een operatie doorstaan. Tandloos kan ook prima, en er zijn zoals eerder gezegd ook medicijnen tegen incontinentie.

Er besluipt mij de gedachte dat het beestje veel meer ongemak heeft dan had gehoeven.

Zeker als ik lees wat voor een levenslust ze nog heeft. Ieder leven wilt an basis ook blijven leven.

Ik zou haar zeker minimaal de kans geven om te weten hoe het met haar organen is (bloedje trekken) zodat ze eerlijk de kans krijgt om te bepalen opereren ja/nee.

Met alle respect, maar de keuze om toen niet te opereren was in samenspraak met de dierenartsen. Haar bloedwaarden waren toen al niet goed genoeg om te opereren, en met dat ze toen ook al wat andere kwaaltjes had (zoals het gezwel in de keel en tanden die al wat slechter kwamen) en ze toen kwa algehele conditie niet helemaal fit was, had er eigenlijk niemand verwacht dat ze nog zo lang zou leven dat die tumor zo groot zou worden.
De tumor is/ was ook goedaardig en heeft zich vrij klein gehouden tot afgelopen zomer. Daarna is hij pas sneller gaan groeien en nu de laatste weken merken we dat de groei wel erg snel wordt, en dat de huid op het gezwel gaat blinken door de spanning die eropstaat.
Die in haar keel is sowieso teveel risico om weg te halen én beide dierenartsen willen niet de tumor weghalen én de tanden tegelijk doen ivm bacteriën die de bloedbaan binnengaan en het herstel van de tumor operatie vermoeilijken.
Het probleem 2 jaar geleden was ook dat de tumor verwijderen een tijdelijke oplossing was, maar dat die even snel zou terug komen, (dus dat we nu toch ongeveer in hetzelfde schuitje zaten). De enige optie om dat te voorkomen is inderdaad de volledige melklijst weghalen en dan zes weken later de andere kant. Deze operatie vonden wij te zwaar voor een (toen) oude hond met overgewicht en een algehele niet te beste conditie.
De keuze om toen niet te opereren was dus op zich redelijk wel overwogen omdat de enige helpende operatie toen véél te zwaar zou zijn, en als we gewoon het gezwel weghaalden zou die in no time terug zijn.
Dit is nu trouwens ook nog altijd zo. De volledige melklijst weghalen is dus sowieso een no go, eventueel als de dierenarts aangeeft dat hij de tumor redelijk simpel kan weghalen en ze nadien niet teveel ongemak zal hebben van de wonde, zullen we overgaan tot operatie, indien dat geen optie is niet.

Op dit moment is ze een stuk afgevallen dus voelt ze zich algemeen een stuk beter, maar is de tumor ondertussen wel behoorlijk gegroeid.

We hebben onlangs haar urine laten testen en daar kwamen al problemen uit met de nieren, dus eigenlijk om goed te zijn moeten ze verder testen om te kijken of ze 'safe" is voor de operatie. (wat imo niet zoveel nut heeft, want als ze niet safe is is de enige optie inslapen, dan kunnen we de centen voor de testen beter spenderen aan de operatie.).

Het is gewoon erg moeilijk, ik weet niet of er echt "pijn" aan de hand is, uitgezonderd de tandpijn, maar met pijnstiller eet ze ook nog gewoon prima, maar ik vermoed meer ongemak. De incontinentie is ook verkeerd uitgedrukt, ze plast namelijk niet waar ze ligt, ze gaat nog netjes een plekje opzoeken, maar staat gewoon te snel recht voor ze klaar is (voelt ze het niet meer, of kunnen haar pootjes de houding niet zo goed meer houden, geen idee. Ze valt soms wel eens door haar pootjes (patella luxatie) dus het kan het laatste zijn ook). MAar het is dus niet zo dat ze plast waar ze ligt bv.

Die ademhaling in de zomer, afgelopen zomer heeft ze het ook echt wel heel zwaar gehad door de warmte. De laatste tijd krijgt ze ook vaker inverse sneezing aanvallen, en een soort, bibberingen. Het lijkt een beetje op een hele lichte epilepsie aanval, maar zonder dat ze "weg" is. ..

Maar vandaag heeft ze met mijn moeder geweest wandelen voor een halfuurtje, en daarna de hele namiddag zitten janken omdat ik de andere honden meehad op de wandeltocht, toen ik thuis kwam heeft ze nog blijven zagen tot ze nog eens met mij meemocht ook voor een wandeling. Op wandeling houdt ze dan ook gewoon mijn tempo aan, beestje zou zichzelf doodlopen voor mij. Pas als ik echt heel traag ga wandelen gaat ze ook in een voor haar comfortabele oude omaatjes pas gaan rondtjokken.

Het vies worden van het plassen en de geur valt trouwens niet af te spoelen helaas, ze gaat zowat om de twee dagen in bad, maar de geur is echt niet te harden. Nu, dat is nog geen groot probleem, als ze er zelf geen ongemak van heeft ademen wij wel de andere richting in :P

Pfff, zoals ik ze vandaag weer op wandeling zag is deze hond nog vol levenslust, ik weet niet of ze echt echt pijn heeft, maar toch wel een hele boel ongemakken (effe opgesomd: gezwel in keel (ademhaling in de zomer), gezwel op de buik, tandpijn, doof zijn, plas minder goed/niet ophouden, énorme stank, de "toevalletjes", vermageren ondanks alles dat ze tegen komt opeten).

Eventjes aankijken wat de dierenarts aangeeft betreft het weghalen van de tumor, in welke mate ze veel last zou hebben van het genezen van de wonde, als dat op zich meevalt is het eventueel een optie om de tumor en de tanden toch tegelijk aan te pakken, en dan eventueel hopen op het beste ...
Opereren op hoop van geluk en indien het niet goed gaat inslapen op de tafel zouden we liever vermijden. Als het zo ver is wil ik haar nog een dagje lekker kunnen doen wat ze graag doet, gaan rondscharrelen, lekkere vleesjes eten, en dan thuis in haar sofa op mijn schoot laten inslapen. Niet laten in slaap doen bij de dierenarts in zijn praktijk en dat dat haar laatste herinnering is ...

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 09:03

Ik lees een hond die een fijn leven heeft gehad/heeft.
Maar die nu op begint te raken, op is.

Die keus is moeilijk, slim om met je dierenarts te overleggen.
Al blijft het jullie keus.

Kan ze aan de achterkant niet geschoren worden?
Is makkelijker schoonmaken denk ik.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 09:58

Het haar aan haar kont en onder haar keel is inderdaad kortgeknipt/geschoren.
Vooraan kwijlt ze blijkbaar waardoor haar kin en keel ook constant vochtig, bruin verkleurd, stinkend en plakkerig is, de achterkant is meestal wel droog, maar de urinegeur kruipt wel in haar vacht en huid. Het is niet echt de urine die ze zo stinkend maakt, maar ik vermoed meer het kwijlen en een "algemene" lichaamsgeur.
Haar keel en kin wordt dagelijks met een nat washandje "gewassen" en ze gaat regelmatig in bad (wat ook niet ideaal is), en dagelijks smeren we er nu talkpoeder op in de hoop dat die het vocht en de geur wat opneemt. dit helpt eventjes :D, zo, ongeveer 5-10 seconden :+

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:29

Ik heb heel veel Cavaliers gehad en heb er nu nog een van 14 jaar.
Een Cavalier blijft vaak tot op de laatste dag vrolijk. Maar dat zegt weinig over hoe ze echt van binnen zijn.
Persoonlijk zou ik zeggen dat dit genoeg is. Pijn en snel groeiende gezwel.
Maak er een mooie dag van met haar en laat haar daarna gaan.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 11:02

Alles bij elkaar opgeteld heb je een hondje met veel gezondheidsproblemen, bloedwaardes die niet goed zijn (nierproblemen?), verschillende tumoren waar ze last van heeft, last van haar poten, rot gebit (wat vreselijk pijn doet).
Ondanks dat ze vrolijk doet en "gewoon" eet zegt dat niks over pijnvrij en happy zijn. Veel honden laten niet merken dat ze pijn hebben en "gaan door" tot ze er letterlijk bij neer vallen, tenzij de baas eerder ingrijpt. Ik zou in deze situatie kiezen voor inslapen.

Maar ik begrijp je twijfel. Ik heb makkelijk praten omdat ik objectief naar je verhaal kan kijken, maar als het je maatje is waarover je moet beslissen, is het een moeilijke beslissing.
Sterkte met het maken van een beslissing.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 11:25

Mijn trouwens maat van 60 kg en 12 jaar heb ik in december laten inslapen!

Hij was kerngezond op 1 punt na. Een kankergezwel achter zijn oog. Ik heb het laten groeien en laten gaan daarbij naar hem gekeken en besloten.

Toen ik hem liet inslapen was hij niet ongelukkig of had constant pijn, maar het was het moment dat ik het fijn vond voor hem.

Het moment dat je de pijn in je hond gaat zien ben je in mijn ogen te laat!

Mijne rende ook nog vrolijk rond, piepte nooit en was nog zo mooi. Als ik jou was had ik je hond laten gaan. Ik heb gezegd dat mijn hond 12 jaar mijn trouwe maat was en me geen een x in de steek heeft gelaten en waarom zou ik dat dan andersom wel doen. Wij hebben soms de luxe om voor onze beesten te kiezen wanneer ze vredig kunnen gaan. Maak daar gebruik van en laat het voor je hond zo waardig mogelijk zijn.

Sterkte

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 11:43

Als ik het zo lees zou ik kiezen voor inslapen...
Het diertje is nu nog gelukkig en kan nog wat ondanks alle complicaties die ze al heeft. Ik zou het niet kunnen om te 'wachten' tot er nog meer komt. Opereren zou ik ook niet doen met zo'n oud diertje...

Je hart wil natuurlijk dat ze langer bij je blijft. Maar soms kan dat helaas niet. :(

Wij hadden ook een 13 jarige herder, had wat staar en was wat doof, maar had helaas een kwaardaardige tumor op zijn poot. Toen bood de DA aan om de poot te amputeren... nee... dat voelde niet goed.
Hond wou nog graag maar het kon gewoon niet. Hij was nu nog gelukkig en had, ondanks de tumor, geen pijn.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:07

GabberGill schreef:
Toen ik hem liet inslapen was hij niet ongelukkig of had constant pijn, maar het was het moment dat ik het fijn vond voor hem.

Het moment dat je de pijn in je hond gaat zien ben je in mijn ogen te laat!

e

Mooie post. Gisteren liep ik met m'n oude baas en pup in het bos. Mooie dag, plotseling warmer dan het in maanden is geweest. Ondanks krakkemikkig lijf ging hij er weer helemaal voor. Dolgelukkig maar de hele middag en avond van de kaart geweest. Toch te veel geweest voor hem. En met een pup erbij was het een simpel rondje. Lekker gedoseerd wandelen dat wil hij niet. Dan wordt hij zuur en sluit hij zich helemaal af en verliest hij letterlijk de glans in zijn ogen. Dus afwachten wat de komende maanden zullen brengen.