imka schreef:Siepie: is heel lastig als iemand niet kan zien hoe of wat er gebeurd, maar op zulke momenten is ze zo overprikkelt dat ze niets meer hoort/ziet. Alsof ze in d'r eigen bubbel zit. Probeer haar aandacht te trekken of even streng te zijn, maar dat helpt niets of werkt averechts.
Stel dat het angst is, dan is straffen echt uit den boze in mijn ogen. En dan vind ik dus dat je er een leuk 'spelletje' van moet maken en moet zorgen dat ze jou gaat vertrouwen in welke situatie dan ook. En dan zal jij het niet als irritant moeten gaan zien, maar als iets wat jouw hond mist. De hond mist een vertrouwen en 'vlucht' omdat ze bij jou geen veiligheid kan vinden.
Ik kan hier vanachter mijn scherm niet zien waar het vandaan komt en of het angst of lak aan jou is. Stel dat ze wel lak aan jou heeft, dan zou je eventueel eens met disks kunnen werken.(
http://media12.mediazs.com/bilder/trixi ... 2288_1.jpg) Dat is iets wat wij op de hondenschool gebruiken als correctiemiddel bij bijvoorbeeld honden die tijdens een parcours tegen de scheidsrechter opspringen of erop gaan rijden. Het is hiermee de bedoeling de hond erg te laten schrikken door de disks richting de hond te gooien. De hond zal door het geluid en het onverwachte schrikken. Het is dan zaak de hond bij je te krijgen en eigenlijk te belonen voor het schrikken. Hiermee leer je de hond dat de disks eng zijn en dat hij dan naar jou moet komen en hiermee kun je de hond uit zijn 'bubbel' halen. Uiteindelijk hoef je de disks niet meer te gooien, maar is alleen ermee rammelen al genoeg om de aandacht van de hond te krijgen.
Ik moet er wel bij zeggen dat het moment van het gooien en het belonen essentieel is dus dit zou ik niet zonder begeleiding toepassen. Daarnaast werkt het niet bij elke hond, maar het is wellicht het proberen waard MITS het géén angst is!!!
En nogmaals, vanachter een scherm is het erg moeilijk om te bepalen waar dit gedrag vandaan komt.