Welke kattenbakvulling voor kat die veel plast???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Welke kattenbakvulling voor kat die veel plast???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:19

ik had vroeger altijd de klonterde kattenzand van Extreme Classic. Dagelijks klonten verwijderen en 1-2x per week een beetje bijvullen en 1x/maand volledig vernieuwen.
Geur was niet storend en de kattenbak stond nochtans in onze badkamer.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:51

Na aanleiding van dit topic heb ik ook een bak van peewee aangeschaft gisteren (ze zijn te koop bij zoo&zo in Ede, ik studeer momenteel in Wageningen, dus dat was lekker dichtbij!)
En wauw! De bak bevalt me nu al! Heb gister nog even wat kattengrind luchtig eroverheen gestrooid dat de katten doorhadden dat dat de nieuwe bak was met nieuwe korrels en ze hadden t snel door. En het stof met urine wat overblijft ruikt ook echt naar dennen. Ben benieuwd hoe het over 2 weken is, dit is natuurlijk pas na 1 dag gebruik.. :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:52

Joanieke schreef:
Na aanleiding van dit topic heb ik ook een bak van peewee aangeschaft gisteren (ze zijn te koop bij zoo&zo in Ede, ik studeer momenteel in Wageningen, dus dat was lekker dichtbij!)
En wauw! De bak bevalt me nu al! Heb gister nog even wat kattengrind luchtig eroverheen gestrooid dat de katten doorhadden dat dat de nieuwe bak was met nieuwe korrels en ze hadden t snel door. En het stof met urine wat overblijft ruikt ook echt naar dennen. Ben benieuwd hoe het over 2 weken is, dit is natuurlijk pas na 1 dag gebruik.. :D

Vergeet ook niet dat je wat korrels in de onderbak moet gooien! :)
Hoeveel is een beetje puzzelen. Met de twee katers hier in de grote bak ligt bijvoorbeeld meer dan in de kleine bak voor 1 kat. :)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:01

Heb ik gedaan hoor kiwiwitje! Had al wat filmpjes op YouTube gekeken.. _O-

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:02

Joanieke schreef:
Heb ik gedaan hoor kiwiwitje! Had al wat filmpjes op YouTube gekeken.. _O-

Oh helemaal top! Het werd er bij mij duidelijk bij gezegd toen ik de eerste kocht. Dus ik zeg het altijd nog even. zal vast een reden voor zijn :P :')

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:06

Bij mij hadden ze t niet verteld, t staat trouwens niet eens in de beschrijving, dat vond ik wel vreemd :')

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:07

Joanieke schreef:
Bij mij hadden ze t niet verteld, t staat trouwens niet eens in de beschrijving, dat vond ik wel vreemd :')

Niet? Oh dat is wel stom :O

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 15:19

Joanieke schreef:

Wat leuk *\o/*

Ik ga er binnenkort ook een kopen!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:21

Echt hoe blij je kan zijn met een kattenbak he? :P geweldig dit!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:21

is deze kat al medisch onderzocht?
want een kat gaat niet zomaar veel drinken en plassen,daar zit altijd een medische reden achter.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 15:26

Ja, staat in de OP!

Hij heeft vorig jaar een gebitsreiniging gehad en omdat hij mager werd en dus dat vele drinken en plassen hebben we toen ook zijn bloed laten onderzoeken. De bloedwaarden waren prima. De tanden daarentegen dramatisch, heel veel tandsteen en erg ontstoken. Heeft een tijd geduurd eer hij weer goed kon eten. Daarna is hij ook weer aangekomen. Sindsdien lijkt hij wel in een tweede jeugd, ziet er fantastisch uit en voelt zich super!

Het is ook niet zo dat hij plotseling meer drinkt dat deed hij altijd al maar het valt nu meer op omdat hij niet meer buiten komt.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:29

Even een vraagje voor de PeeWeegebruikers; mijn oude kat plast ontzettend veel en altijd tegen de wand aan, gaat die urine ook door de gaatjes naar beneden of blijft deze plakken?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:32

Gulpje schreef:
Even een vraagje voor de PeeWeegebruikers; mijn oude kat plast ontzettend veel en altijd tegen de wand aan, gaat die urine ook door de gaatjes naar beneden of blijft deze plakken?

Gaat naar beneden.
De peewee is een dubbele bak. In de bovenste bak ligt een laag hout korrels. Als ze dus tegen de wand aan plast loopt het alsnog voor een groot deel het rooster door. Wat er dus niet door gaat trekt in de korrels wat er voor zorgt dat de korrels uit elkaar vallen. Door te graven(of bij slechte gravers) een keer met de bak te schudden vallen de uit elkaar gevallen korrels door het rooster heen. :)

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:55

Tilmar schreef:
Ik heb houtkorrels en die bevallen heel goed, je moet het wel wat anders behandelen dan 'gewoon' kattengrid.
Merk overal dat er verder niet veel fans van houtkorrels zijn. Ik snap dat dus niet zo goed, het neemt veel vocht op, is zuinig in gebruik en bijna geen uitloop. Misschien net even iets meer werk, dat wel.
En je katten moeten het accepteren, die van mij hadden het al bij de fokker (dat is de reden dat ik er mee begonnen ben en toen beviel het eigenlijk zo goed dat ik het ben blijven gebruiken).

Ik heb ook houtkorrels! Ik vind de geur juist heel erg meevallen, van plasjes e.d. ruik ik helemaal niks. Poes plast ook niet ontzettend veel dus nadat het hout uit elkaar is gevallen droogt het ook heel snel weer op. Ik verschoon het expres niet te vaak, want hij graaft er liever in als het iets lossiger is.

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:13

Gulpje schreef:

Wat ik altijd doe is als ik de uitwerpselen eruit haal met het schepje, dan eens goed met de schep erdoor gaan en je ziet het zo verdwijnen in de onderste bak :D.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:15

Omany schreef:
Gulpje schreef:

Wat ik altijd doe is als ik de uitwerpselen eruit haal met het schepje, dan eens goed met de schep erdoor gaan en je ziet het zo verdwijnen in de onderste bak :D.

Ik ben lui. Ik schud gewoon een keer met de bak :')

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:36

Hahaha :D . Ik doe dat gewoon graag, ik ben dan ook wel helemaal verliefd op mijn peewee _O- _O- _O-

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:44

Anna79 schreef:
Ja, staat in de OP!

Hij heeft vorig jaar een gebitsreiniging gehad en omdat hij mager werd en dus dat vele drinken en plassen hebben we toen ook zijn bloed laten onderzoeken. De bloedwaarden waren prima. De tanden daarentegen dramatisch, heel veel tandsteen en erg ontstoken. Heeft een tijd geduurd eer hij weer goed kon eten. Daarna is hij ook weer aangekomen. Sindsdien lijkt hij wel in een tweede jeugd, ziet er fantastisch uit en voelt zich super!

Het is ook niet zo dat hij plotseling meer drinkt dat deed hij altijd al maar het valt nu meer op omdat hij niet meer buiten komt.

en heb je al eens vers vlees geprobeerd? hier 2 katten die veel dronken en plasten met brokken. maakt niet uit welke broek. de bak die was binnen no-time verzadigd en meurde een uur in de wind.
logisch ook, brokken zijn droog en zout.

sinds ze op vers vlees staan, drinken ze beduidend minder. gebruik silicone grit. zakje van 5 liter waar ik 2-3 weken mee doe. voorheen nog geen week!
ze moesten wel aan dit grit wennen maar dat is een kwestie van even doorzetten.
je hoeft alleen de drollen eruit te halen. de plas laat je liggen en hoef je alleen door te scheppen. wordt volledig opgenomen door de korrels.
het vlees heeft ook nog eens als voordeel dat het beter voor hun tanden is, minder kans op tandsteen en ze verteren er veel meer van dan van brok omdat er geen toegevoegde rotzooi in zit die ze niet nodig hebben en dus weer uit poepen. ze hebben vaak maar 1 drolletje die ook niet stinkt.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 21:10

@Tieme ik heb deze brok op advies van de dierenarts ivm zijn tandsteen. Ik ben wel nieuwsgierig naar wat voor soort vlees je dan voert en hoeveel en hoe vaak per dag?

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:20

Ik zweer bij neutrale Tigro siliconen korrels, koop ze per 6 zakken bij Zooplus.
Bij mij zater er op hoogtij dagen 5 katten op de bak, ik moest natuurlijk wel regelmatig schoonmaken maar, ze namen zichtbaar meer op en ze kloneterden niet en vielen ook niet uit elkaar.

Tegenwoordig heb je ook een systeem met 2 bakken in 1, dan vallen de ik meen natte houkorrels, door de eerste laag heen, dat kun je dan verschonen.
Hoor daar erg goede verhalen over.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:42

A3a1 dat is de peewee! :)

Ts hier ook vers vlees ik voer kivo met applaws brok. :)

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:58

Ik had ook een peewee maar mijn katten vertikken t om er op te gaan (heb de grote maat) en gingen dus voor de bak hun behoefte doen 1x een oude bak erbij gezet met gewoon grit en ze gingen weer op de bak. Ik gebruik nu de dubbele bodem van de peewee niet en het is dus nu een gewone kattenbak haha

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:53

Stephanie_86 schreef:
Ik had ook een peewee maar mijn katten vertikken t om er op te gaan (heb de grote maat) en gingen dus voor de bak hun behoefte doen 1x een oude bak erbij gezet met gewoon grit en ze gingen weer op de bak. Ik gebruik nu de dubbele bodem van de peewee niet en het is dus nu een gewone kattenbak haha

Ook niet als je pies en poep al in de bak legde?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:28

Tieme schreef:
en heb je al eens vers vlees geprobeerd? hier 2 katten die veel dronken en plasten met brokken. maakt niet uit welke broek. de bak die was binnen no-time verzadigd en meurde een uur in de wind.
logisch ook, brokken zijn droog en zout.

sinds ze op vers vlees staan, drinken ze beduidend minder.

Precies. Daarom ook dat ik TS al naar het voer vroeg, want dikke kans dat die kat daarom zoveel drinkt (als het geen medische oorzaak heeft).

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:30

Ik was daar ook bang voor Stephanie! Daarom had ik nog wat oud kattengrind erover gestrooid, tot ik beide katten erop heb zien zitten. Dit ging al aardig vlot. Stelletje schijtbeesten.. :=