Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Laptopmuis schreef:Wat voor hamster wil ze graag? Een goudhamster (groot) of een kleinere soort (rusje)?
Goede kooien zijn wel prijzig, grootste deel wat te koop is in winkels is niet geschikt. Zijn veel te klein. Voor een goudhamster bv. kan je best een kooi maatje rat kopen van sowieso 80 cm breed.
Een rusje rond de 60 cm breed. Misschien vind je tweedehands wel een leuk hok dat je goed kan schoonmaken.
Maar als ik jullie was zou ik een tegoedbon knutselen en dan geld in een enveloppe stoppen. Zodat ze alles zelf kan aanschaffen. Er moet ook een klik zijn met de hamster. In dierenwinkels zitten vaak bijters.
MightyMike schreef:Iemand overigens nog tips wat betreft voeding? Ik heb een zak gemengd hamstervoer gekocht, lees dat ze ook meelwormen bijv nodig hebben, maar vind groente en fruit wat spannend om te geven, wat geven jullie?
Joanieke schreef:Hoi!
Wat een leuk idee. Wel goed dat je dit inderdaad al hebt besproken met je vriendin zelf en haar ouders.
Wat had je zelf in gedachten als verblijf? Of had je vriendin al een idee? Een aquarium of een terrarium is het meest geschikt, mits deze wel helemaal gesloten kan worden en tóch genoeg ventilatie heeft. Ook de 'alaska' kooi voor een dwerghamster voldoet (http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... aal/300744). Hou vooral rekening mee met de minimum maten: volgens het licg zijn dit 70x50 of 80x40 voor een dwerghamster en 100x40 of 100x50 voor een syrische (goud) hamster. Hoe groter hoe beter natuurlijk.
Dit is mijn 100x40x40 verblijf voor mijn dwerghamster, deze heb ik voor €20 of €25 van marktplaats:
[ [url=m/GHjKBx.jpg]Afbeelding[/url] ]
Met deksel (deze heb ik zelf gemaakt):
[ [url=m/Ad2PHv.jpg]Afbeelding[/url] ]
Vergeet ook niet dat een loopwiel erg belangrijk is. Voor dwerghamster moet deze minimaal 16,5 cm (silent spinner voldoet) en voor syrische hamsters moet deze rond de 30 cm zijn (diameters).
Jis_ schreef:Ik zou het zelf niet leuk vinden een dier voor mijn verjaardag te krijgen maar dat terzijde goed dat je weet dat je vriendin het graag wil en de ouders het goed vinden.
Wel leuk om het dan ook helemaal goed te doen. Je zou om de kosten te drukken op marktplaats kunnen kijken voor een grote glazen bak/aquarium en spullen. Omdat ze al snel jarig is zou ik juist een tegoedbon maken en samen op zoek gaan naar die spulletjes. Samen een hamster uitzoeken bij een fokker. Die voorpret is voor je vriendin denk ik ook wel heel erg leuk.
Joanieke schreef:60 x 30 is al redelijk lang niet meer de minimummaat...
Veel afwisseling in de kooi schijnt ook erg stressgevoelig te zijn, of dit waar is is natuurlijk ook nog een vraag, maar ik snap het wel.
Lizzyy schreef:Rentenaar (Uitgeest/Zaanstreek) verkoopt hamsters![]()
en anders Ranzijn in Zaandam
Joanieke schreef:Hoi TS!
Hebben jullie nog wat gevonden?