hamster kopen voor verjaardag (regio Castricum)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Re: hamster kopen voor verjaardag (regio Castricum)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 11:48

bij een knaagdierenopvang vandaan?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 13:35

Wat voor hamster wil ze graag? Een goudhamster (groot) of een kleinere soort (rusje)?
Goede kooien zijn wel prijzig, grootste deel wat te koop is in winkels is niet geschikt. Zijn veel te klein. Voor een goudhamster bv. kan je best een kooi maatje rat kopen van sowieso 80 cm breed.
Een rusje rond de 60 cm breed. Misschien vind je tweedehands wel een leuk hok dat je goed kan schoonmaken.

Maar als ik jullie was zou ik een tegoedbon knutselen en dan geld in een enveloppe stoppen. Zodat ze alles zelf kan aanschaffen. Er moet ook een klik zijn met de hamster. In dierenwinkels zitten vaak bijters.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:46

Laptopmuis schreef:
Wat voor hamster wil ze graag? Een goudhamster (groot) of een kleinere soort (rusje)?
Goede kooien zijn wel prijzig, grootste deel wat te koop is in winkels is niet geschikt. Zijn veel te klein. Voor een goudhamster bv. kan je best een kooi maatje rat kopen van sowieso 80 cm breed.
Een rusje rond de 60 cm breed. Misschien vind je tweedehands wel een leuk hok dat je goed kan schoonmaken.

Maar als ik jullie was zou ik een tegoedbon knutselen en dan geld in een enveloppe stoppen. Zodat ze alles zelf kan aanschaffen. Er moet ook een klik zijn met de hamster. In dierenwinkels zitten vaak bijters.

De standaard maten zijn door het LICG groter gemaakt. 80x40 of 30 uit mijn hoofd. Geldt voor beiden, dwerg en Syren.
Ik vind je advies eerlijk gezegd een beetje jammer. :o

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:50

Ze is 18, dan kan ze het mooi zelf doen en kopen als ze het zo graag wilt anders was er wel eerder een hamster gekomen lijkt mij. Want zo duur zijn ze niet bij aanschaf.

Ik zou het ook niet doen een dier kopen en het geven als een cadeau.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:51

Maar dat is Te haar vraag niet, toch? Waarschijnlijk kent zij de jarige beter dan wij. Mijn vriendin was dol op hamsters, dus ik wist dat ze het een leuk cadeau zou vinden. :)

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:57

Wij hebben toevallig deze week voor onze dochters allebei een hamster (klein soort) en hokken gekocht. Ik vond het erg moeilijk een geschikt hok te vinden die betaalbaar was, ben naar verschillende dierenwinkels gweest en een hele internetzoektocht gehad. Ik wilde geen draadkooi en toen werd het blijkbaar lastig, maar graag een glazen terrarium, ga idd voor zoveel mogelijk ruimte! Nieuw was dat blijkbaar erg duur en beide dochters wilden er wel 1, dus tel maar uit |( Ik ben op marktplaats gaan kijken naar aquariums / terrariums en ben voor beide geslaagd voor nog geen 20 euro voor beide bakken samen, we maken er zelf een deksel van gaas nog bovenop. Mooie, lange bakken van bijna 1 m, ben er erg blij mee. Uiteindelijk telde al het speelgoed nog wel op, maar goed, dat heb je zelf in de hand wat je wilt. Wij zijn gegaan voor een Silent Spinner (een rad dat geen geluid maakt bij het ronddraaien, dat vond ik in het verleden altijd zo rampzalig..), een leuk houten huisje met lange loopbrug, waterfles die met magneten aan het glas kan hangen enz. Dat werd veel duurder samen dan de kooi. Maar erg blij mee dat er weer hamstertjes in huis zijn, ik vind ze zelf erg leuk. De hamster komen overigens van een fokker vandaan, ik houd niet zo van dierenwinkels wat huisdiertjes kopen betreft :o

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 21:16

Iemand overigens nog tips wat betreft voeding? Ik heb een zak gemengd hamstervoer gekocht, lees dat ze ook meelwormen bijv nodig hebben, maar vind groente en fruit wat spannend om te geven, wat geven jullie?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 21:27

MightyMike schreef:
Iemand overigens nog tips wat betreft voeding? Ik heb een zak gemengd hamstervoer gekocht, lees dat ze ook meelwormen bijv nodig hebben, maar vind groente en fruit wat spannend om te geven, wat geven jullie?

https://lookaside.fbsbx.com/file/Wat-mo ... SbBDVyW_TY
Kun je deze link openen? Het is een bestand waarin alle groente en fruit staat beschreven die ze mogen hebben. Hamsters mogen maar 2 meelwormen per WEEK, maar volgensmij krijgt de gemiddelde hamster meer dan 2 per dag.. :') Mijne vaak wel in ieder geval...

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 21:43

Top Joanieke, kan het idd lezen. Ik las al 4 meelwormen per week ergens, vroeger wel hamstertjes gehad, maar die kregen alleen het gemengde voer, dus toch nieuw voor ons. Ik ga me daar eens inlezen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 21:44

Ik geef ook ongeveer 4 meelwormen per week, en af en toe een pinda of een zonnebloempitje waarderen ze ook!

Hamstertje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:04

Hoi, voor iedereen die dit nodig heeft en ook een hamster wil kopen, ik heb hier een simpele "how-to" hamsters verzorgen!

Wat heb je nodig:
-hamsterkooi/aquarium minimaal 60x30 cm

-Bodembedekking voor knaagdieren (liever geen zaagsel i.v.m. stof wat slecht is voor de longen, en het kan kankerverwekkend zijn voor je hamster)

-hamsterrad zo groot mogelijk en géén tralies maar gewoon een gesloten rad, bijvoorbeeld de "silent spinner"

-voerbakje & waterbakje (je kan ook een flesje gebruiken maar een bakje vind ik veel makkelijker schoonmaken)

-voer (zie: Voeding)

-hamsterhuisje (niet per se nodig, hij zal zelf ook een nest bouwen)

-iets om op te knagen, bijvoorbeeld een stuk hout (verkrijgbaar in de dierenwinkel, bij de vogelspullen heb je houten zitstokken deze zijn geschikt. Ander hout kan giftig zijn.)

Voeding: je hamster zal veel verschillende dingen lusten, maar ook veel dingen zijn natuurlijk ongezond omdat een dier geen "mensenvoer" mag hebben. Wat je je hamster naast hamstervoer wél kan geven zijn:
-Broodkorstjes
-gekookt ei(niet te vaak)
-stukje kipfilet (niet rauw)
-rosbief naturel
-meelwormen
-hooi
-aardappel (gekookt), wortel, sla etc.
-hondenbrokje

Omgang met je hamster: dagelijks spelen met je hamster en veel afwisseling in zijn kooi qua inrichting zijn belangrijk. Dit vinden ze leuk en zo kunnen ze altijd nieuwe dingen verkennen.
Let op: hamsters kunnen hard bijten. Straf hem hiervoor niet en kijk wat de oorzaak was, aangezien hamsters waarschijnlijk niet begrijpen dat de straf een gevolg was van de beet.

Belangrijk: hou NOOIT meer dan één hamster bij elkaar!!! Bijna altijd zullen ze vechten tot de dood...

Dit was mijn hamster how-to, als je nog vragen hebt stel ze gerust!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:08

60 x 30 is al redelijk lang niet meer de minimummaat... :Y)
Veel afwisseling in de kooi schijnt ook erg stressgevoelig te zijn, of dit waar is is natuurlijk ook nog een vraag, maar ik snap het wel.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:09

Dat is wel zo, ene hamster wilt een habitat, niet 'reizen'. Je kan wel veel verschillende dingen eens in de zoveel tijd anders plaatsen. Maar laat alles gewoon lang hetzelfde en verschoon zo min mogelijk.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:29

Ik zou het zelf niet leuk vinden een dier voor mijn verjaardag te krijgen maar dat terzijde goed dat je weet dat je vriendin het graag wil en de ouders het goed vinden.

Wel leuk om het dan ook helemaal goed te doen. Je zou om de kosten te drukken op marktplaats kunnen kijken voor een grote glazen bak/aquarium en spullen. Omdat ze al snel jarig is zou ik juist een tegoedbon maken en samen op zoek gaan naar die spulletjes. Samen een hamster uitzoeken bij een fokker. Die voorpret is voor je vriendin denk ik ook wel heel erg leuk.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:30

Joanieke schreef:
Hoi!

Wat een leuk idee. Wel goed dat je dit inderdaad al hebt besproken met je vriendin zelf en haar ouders.

Wat had je zelf in gedachten als verblijf? Of had je vriendin al een idee? Een aquarium of een terrarium is het meest geschikt, mits deze wel helemaal gesloten kan worden en tóch genoeg ventilatie heeft. Ook de 'alaska' kooi voor een dwerghamster voldoet (http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... aal/300744). Hou vooral rekening mee met de minimum maten: volgens het licg zijn dit 70x50 of 80x40 voor een dwerghamster en 100x40 of 100x50 voor een syrische (goud) hamster. Hoe groter hoe beter natuurlijk.

Dit is mijn 100x40x40 verblijf voor mijn dwerghamster, deze heb ik voor €20 of €25 van marktplaats:
[ [url=m/GHjKBx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Met deksel (deze heb ik zelf gemaakt):
[ [url=m/Ad2PHv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vergeet ook niet dat een loopwiel erg belangrijk is. Voor dwerghamster moet deze minimaal 16,5 cm (silent spinner voldoet) en voor syrische hamsters moet deze rond de 30 cm zijn (diameters).

Geweldig!! <3

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:43

Jis_ schreef:
Ik zou het zelf niet leuk vinden een dier voor mijn verjaardag te krijgen maar dat terzijde goed dat je weet dat je vriendin het graag wil en de ouders het goed vinden.

Wel leuk om het dan ook helemaal goed te doen. Je zou om de kosten te drukken op marktplaats kunnen kijken voor een grote glazen bak/aquarium en spullen. Omdat ze al snel jarig is zou ik juist een tegoedbon maken en samen op zoek gaan naar die spulletjes. Samen een hamster uitzoeken bij een fokker. Die voorpret is voor je vriendin denk ik ook wel heel erg leuk.

Ze is afgelopen vrijdag al jarig geweest geloof ik... Alleen TS heeft de berichten nog niet gezien/nog niet op gereageerd... :')

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:57

ik zou idd niet gewoon zo'n klein kooitje kopen, ik heb ook hamsters gehad en die zaten er soms voor nood even in maar al een aantal keren er eentje dood gevonden tussen de tralies, raad ik dus erg af, zorg voor voldoende bodembedekking (zaagsel) hamsters houden ervan om holletjes te maken en te graven, geef ze ook een plekje om te verstoppen en genoeg om aan te knagen, zoek idd niet zomaar een 'vriendje of vriendinnetje' voor de hamster mits ze al samen zijn als je ze koopt, kan namelijk in vechtpartijen lijden en dat wil je niet (of een hok vol jonge hammies als het dus een man en vrouwtje zijn)

Hamstertje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 23:14

Joanieke schreef:
60 x 30 is al redelijk lang niet meer de minimummaat... :Y)
Veel afwisseling in de kooi schijnt ook erg stressgevoelig te zijn, of dit waar is is natuurlijk ook nog een vraag, maar ik snap het wel.

Oja, vergeten te zeggen: met afwisseling bedoel ik dat je niet altijd het zelfde in je kooi zet, maar ook bijvoorbeeld eens een stuk buis waar hij in kan, of gewoon iets anders nieuws om te ontdekken naast zijn gewone spullen. ;)

En sorry voor het typefoutje, er moest 80x30 staan natuurlijk :wow: := en dat bedoel ik voor een dwerghamster, een syrische heeft een veel grotere kooi nodig. Maar daar heb ik geen ervaring mee.
Ik heb Vis, mijn hamster, ook in een 80x30 leeg aquarium zitten. Met heel veel hennepvezel, hij maakt enorme ondergrondse tunnels... :j

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 23:22

Minimum is inmiddels alweer verhoogd naar 80x40 voor dwergen, tenminste bij het licg. Ik zou overigens ook niet kunnen werken met nog kleiner. Mijn aqua is 100x40 en voel me al beperkt met de indeling.. :')

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 23:34

Rentenaar (Uitgeest/Zaanstreek) verkoopt hamsters :j
en anders Ranzijn in Zaandam

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 23:59

Lizzyy schreef:
Rentenaar (Uitgeest/Zaanstreek) verkoopt hamsters :j
en anders Ranzijn in Zaandam

Rentenaar komen ze bij particulieren vandaan. Er is dus niet per definitie wat mis met de hamsters want ze komen niet van een of andere handelaar, maar je weet niet hoe elk particulier is.
Ranzijn gok ik wel groothandel.

Soof_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 19:19

Joanieke schreef:
Hoi TS!
Hebben jullie nog wat gevonden? :)

Hi,
Jaa we hebben een hamsterkooi gemaakt van een vogelkooi (dus plankjes in gemaakt, ervoor gezorgd dat de hamster niet van een te grote hoogte kan vallen). Hij heeft zowel veel ruimte in de breete als in de hoogte. Ook veel accessoires kunnen kopen en natuurlijk alles van de basis. Vrijdags het cadeau gegeven en zowel de jarige als de ouders waren meteen verliefd! Geweldig cadeau en ze appt me iedere dag hoe het met de hamster gaat. Denk dat het diertje een prachtig thuis heeft gekregen!

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:28

Super dat ze er zo blij mee is!
Kan de hamster ook graven?

Soof_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 12:41

Horsies7 schreef:
Super dat ze er zo blij mee is!
Kan de hamster ook graven?

Ja in het onderste gedeelte heeft hij een zeer dikke laag bodem dus dat komt goed.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 19:08

Ah, dat is mooi! Daar zal de hamster blij mee zijn.