Kat verstopt zich

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamybol

Re: Kat verstopt zich

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:40

Wij haalden onze kat op 3 jaar in huis, bijna 7 jaar geleden nu. Rechtstreeks van de fokker, maar daar een bangerd die niet in de tuin durfde, niet met de andere katten samen wilde en die zijn baas opeiste en verder nergens echt om gaf. Het advies van de fokker voor als hij zich zou verstoppen was dat we hem dan ongeveer een kwartier zouden laten en hem vervolgens toch zouden pakken om weer bij ons te zetten. Kittens zijn over het algemeen nieuwsgieriger en komen eerder zelf weer tevoorschijn dan volwassen katten.
Wij hebben toen dus gezorgd dat als hij zich zou verstoppen dat niet op al te veel plekken kon en dat we er zelf nog wel bij zouden kunnen. Waren we bij hem en verstopte hij zich, dan lieten we hem een kwartier zitten en pakten we hem dan op en zetten we hem bij ons op de bank. Natuurlijk liep hij dan ook wel weer weg, maar dat duurde steeds wat langer. Na een week heeft ie zich eigenlijk nooit meer verstopt, hij heeft nu zijn vaste mandjes waar hij wegkruipt als hij schrikt of als we gaan stofzuigen, maar hij zit eigenlijk nooit meer onder de kast of het gasfornuis. Liefst zit hij nu bij ons op schoot of op een kussen tussen ons in. En in de zomer durft hij nu ook de tuin gewoon in. Een wat schuwe kat kan in de juiste omgeving helemaal opbloeien!

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:12

Ookami schreef:
Ik heb het gevoel dat ze gewoon mentaal vast zit in haar angst. Ze kruipt nu altijd achter de zetel en zit dan echt tussen de zetel en de muur gedrukt, alsof ze zich beter voelt in een kleine ruimte. Als ik over de rand heen kijk, kijkt ze niet eens op, ze blijft gewoon heel stil zitten. Wanneer ik eten in de buurt leg of een touwtje om mee te spelen richting haar beweeg, kruipt ze er van weg. Ik zie ook geen haren liggen in de zetel of op de dekens (ze is wit dus dat valt wel op) die er liggen dus ik denk dat ze zelfs wanneer ze alleen is niet op haar gemak ergens gaat liggen.

Over het algemeen voelen katten zich ook beter in een kleine ruimte ;)

Wij hebben een kat uit het asiel gehaald die met kittens van de straat was geplukt. Ook een angstig beestje. Nu was ze niet te vergelijken met die van jou, hoor. Onze kat was angstig, verstopt zich zodra er onverwachte dingen gebeurde, verstopt zich bij bezoek en was niet mee te spelen (zeker niet met touwtjes/hengels). Wij hebben haar lekker gelaten. In het asiel was ze aan te halen, niet door iedereen, maar toch. Het zou dus wel los lopen, maar ook zo'n Feliway verdamper opgehangen.

Ze is rustig aan een stuk opener geworden. Het voeren speelt daarin een duidelijke rol. Wij geven maaltijden, er staat niet standaard brok klaar. Hierdoor kan je het voer krijgen linken aan de mens en de mens 'leuker' laten worden. Buiten dit gaven we haar af en toe nog wat lekkers, door dat op verschillende plekken te verstoppen in de huiskamer (verder kwam ze toch nog niet). In eerste instantie duidelijk in het zicht, later moeilijker te vinden. Dit had als doel het exploreren op gang te brengen en dat ook meteen leuk te maken voor haar.

Ondertussen (na 6 mnd) is ze bij ons, mijn man en ik, gewoon kat. Helemaal open en toegankelijk. Deze laatste stap is voornamelijk gekomen nadat we inderdaad een hoge krabpaal hadden gekocht (deze: http://www.zooplus.nl/shop/katten/krabp ... 0cm/408756). Ze ligt nu heel graag in de hoogste of het op een na hoogste mandje, waar ze heerlijk alles in de gaten houdt wat er gebeurd. Zodra de bel gaat of andere mensen voor de deur staan, is ze weg. Laat staan wanneer die mensen binnen komen. Tijdens onze vakantie hebben onze buren voor haar gezorgd en de buurman mocht haar de laatste dag aaien. Dit was ook weer gelinkt aan het voer geven.

Nog even op een rijtje: :o
- geef maaltijden en creëer zo een link tussen voer en mens
- verspreid af en toe wat lekkers door de kamer om exploratie op gang te brengen. In jou situatie zullen de eerste snoepjes heel erg dicht bij haar liggen
- koop inderdaad een hoge krabpaal, dat geeft haar echt rust :j
- forceer het samen spelen niet. Laat haar eerst ontspannen zijn in de ruimte en geef wat speeltjes waar ze zelf mee kan spelen. Onze kat is helemaal verzot op een golfbal en een muisje dat piept <3