Miniature australian shepherd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

breakthelaw

Re: Miniature australian shepherd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 21:53

in Amerika zijn ze wat "grover" van uiterlijk. Ik geloof dat de meeste fokkers uit NL, BE en DLD er nu wat meer body in fokken. Ik hoor ook regelmatig iets over chihuahua of Shelti als ze naar de honden vragen. Ik had de pups ook liever groter gehad. Is een mini van 40 cm als vader, maar ik denk dat Iezy net rond de 35 cm grens hangt. Moeders is 30 cm. Ik zou nu ook liever voor een mini gaan en een grovere, maar goed. Ik had geen keuze uit het nest (van beide nesten zijn de broers van Enya rond de 40 cm), maar ben wel erg blij met de karakters en ik zou ze niet willen missen.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 23:23

Vind het daar persoonlijk ook wat meer van weg hebben. Nu zegt dat niks want aan mij vragen ze met een volle Aus of het een kruising is. _-:( :')

Vind de pup op de vorige pagina meer van een orginele aus hebben, maar weet natuurlijk niet hoe die uitgegroeid is.

En natuurlijk innerlijk boven alles, en ieder zijn eigen hond is de knapste ! <3

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 23:37

breakthelaw schreef:
Nog een paar, omdat ik ze zo leuk vind :+
[ [url=m/HImhY0.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9vNIRm.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/txi790.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zijn dit mini's?
Wat jammer dat ze niet eens op een normale aus lijken. Vind ze de naam mini-aus vanwege de opstaande oren eigenlijk niet echt waardig.

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 23:39

Die ene heeft meer t koppie van een langhaar chi :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 23:39

Ps: niks negatiefs over de hondjes zelf natuurlijk! Iedere hond is lief en leuk, precies zoals hij of zij is.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 23:55

Hannanas schreef:
breakthelaw schreef:
Nog een paar, omdat ik ze zo leuk vind :+
[ [url=m/HImhY0.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9vNIRm.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/txi790.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zijn dit mini's?
Wat jammer dat ze niet eens op een normale aus lijken. Vind ze de naam mini-aus vanwege de opstaande oren eigenlijk niet echt waardig.

Hoe groot zijn die?
Wij hebben een "Bulgaarse bordercollie", maar als ik dit zo zie zou het ook best eens een "bulgaaarse mini aussie" kunnen zijn :')

Afbeelding
Afbeelding

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 06:58

Ja een Toy ziet er wat anders uit. Dat is mij ook opgevallen bij de fokker van mijn mini. Zij had er een Toy lopen maar die ziet er compleet anders uit qua uiterlijk. Mini komt overeen met hoe de grote aus er uit ziet.

Laten we elkaars honden verder niet afkraken. Dat weerhoud bokkers er van in dit topic te reageren. Lijkt mij niet echt de bedoeling van diegene die op een bepaalde manier reageren over Mini of Toy, wel of geen "echte aussie " ed, toch?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 08:09

Breakthelaw je Toys zijn schitterend, vooral die 2 jr zoon. Inderdaad mooie foto's ook.

Maar...waar blijven de mini's?

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:04

Mini's zat, maar er heeft in het verleden al eens een topic gelopen, waarin het "ras" behoorlijk afgekraakt werd. Nu weerhoudt mij het er niet van iets te posten. Ik zie zelf ook dat ze er heel anders uit zien en ik zou nu ook voor andere lijnen/fokkers gaan kijken. Of er veel bokkers zijn met mini's weet ik niet. Ik ken er 1. Op de facebook pagina die ik je gaf kun je in ieder geval je hart ophalen en veel info krijgen en verhalen uitwisselen.
Waar komt jouw mini vandaan?

@Hannanas, ik ben niet beledigd hoor. Ik vind Enya (de moeder) teveel wit hebben, haar oogjes zijn iets bol. Vandaar een grotere vader met minimaal wit. Pups zijn qua bouw iets meer in model.

@Eileen333. Enya is 30 cm. Iezy is denk ik zo tegen de 35 cm en zijn zus is denk ik 29 cm. Een frutseltje kleiner dan d'r moeder, maar het lichaam is iets meer in verhouding. Enya heeft een vrij lang lichaam en best fors in vergelijking met haar koppie.

Bellisimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:26

Hier één van de personen die twijfelde of ze moest reageren. Maar ik ben trots op onze dame, ongeacht wat een ander er van vindt. Dus toch een reactie.

@Dierenfan, onze dame heeft ook papieren vanuit de USA. Haar stamboom heb ik terug gezocht tot de jaren '40, en hierin zitten enkel en alleen Australian Shepherds. Niets met een kruising te maken dus. De fokker waar ze vandaan komt is ruim 25 jaar terug begonnen met het fokken van de 'normale' Aus. Tot nu 11 jaar geleden, toen heeft ze de overstap gemaakt naar de mini. Waarom? Simpelweg omdat het haar heel erg tegenstond dat de Aus steeds groter gefokt werd, het uiterlijk erg veranderde. 25 Jaar terug was een grotere mini de standaard (circa 45 cm hoog). Ze wilde dus meer terug naar de 'ouderwetse' Aus.

Onze mini is qua karakter geweldig (vind ik dan ;)). Ze heeft een enorme will to please, is totaal niet nerveus, is erg op zowel mijn man als mij gefocust, doet het op de hondenschool goed en tijdens behendig bewegen heeft ze laten zien dat ze grote aanleg heeft voor behendigheid. Ze is waaks, maar op andere momenten niet vocaal.

Ze is nu bijna één jaar en weegt rond de 8,5kg. Morgen zal ik nog een paar recentere foto's maken, bijgaande nog twee foto's van toen ze 4,5 maand was.

Afbeelding

Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:38

Wauw, dat is een prachtig hondje! <3 Dat vind ik er dan weer wel echt mini aussie uitzien!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 09:20

Prachtige mini aussie Bellissimo! En leuk dat je hier foto's neer zet. Heb ik leuk vergelijkingsmateriaal aan. Mijn mini ziet er nu qua vacht en postuur hetzelfde uit. Nu 4.5 mnd ook. Cody woog afgelopen week 9 kilo.

Cody komt van kennel Amazing Chilina. De fokster heeft zowel vader als moeder. De moeder komt van Henk Qualm vandaan en de vader van Sparkingheart in DTSL. Ze hebben allen een website waar eea te vinden is.

Cody is erg enthousiast in gedrag, gaat regelmatig met je in discussie over wat wel of niet mag (blaffen), leert enorm snel en is gelukkig een grote kindervriend.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 11:10

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maandag is hij precies 4.5 mnd.
Hij gaat graag zo op de trap zitten maar loopt verder geen trappen. Hij springt wel vaak op de bank of stoelen, wat niet mag....en waar hij dus graag over in discussie gaat. 8-)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 16:51

Ziet er nu eigenlijk uit als een normale aus, 9 kilo is ook niet afwijkend.
Ben benieuwd hoe groot/klein hij uiteindelijk gaat zijn.

Lekker bekkie!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 22:23

Ik vind er vanalles van wat niet ter zake doet ;)

Ze zijn er van heel klein tot maatje gewone aus. Ik vind ze (in nederland) qua karakter en uiterlijk niet universeel. Wat goed is, want veel verschillende genen, maar bij een rashond spreek je vaak van een rashond omdat je weet wat je qua uiterlijk en karakter kan verwachten.
Ik vind dat je bij veel sheltie of chihuahua invloeden ziet. En vooral dat laatste vind ik niet altijd een verbetering ;)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 22:46

Bravura schreef:
Prachtige mini aussie Bellissimo! En leuk dat je hier foto's neer zet. Heb ik leuk vergelijkingsmateriaal aan. Mijn mini ziet er nu qua vacht en postuur hetzelfde uit. Nu 4.5 mnd ook. Cody woog afgelopen week 9 kilo.

Cody komt van kennel Amazing Chilina. De fokster heeft zowel vader als moeder. De moeder komt van Henk Qualm vandaan en de vader van Sparkingheart in DTSL. Ze hebben allen een website waar eea te vinden is.

Cody is erg enthousiast in gedrag, gaat regelmatig met je in discussie over wat wel of niet mag (blaffen), leert enorm snel en is gelukkig een grote kindervriend.

Uhh dan is het toch geen mini aus, die wegen tussen de 9 en 14 kilo. Ik denk dat mijn aussie ook zoiets woog op die leeftijd en dat is geen mini aussie :)

Blaffen zou je wel houden, aussie's zijn nogal vocaal die van mij gelukkig alleen bij het spelen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 11:14

@Mossel, zie de website van de fokkers die ik noemde. Hij is echt mini gefokt. Zijn moeder komt mij tot de kuit en zijn vader tot onder de knie.
Neemt niet weg dat er in ieder ras uitzonderingen zijn qua grootte en of gewicht. Aangezien het ras hier niet is erkend en er dus geen keuringen voor zijn, vind ik het niet erg als hij niet precies tot de 14 kilo komt. :) Ken een andere aus die mini gefokt is maar elders vandaan komt. Deze weegt met 2 weken ouder 2 kilo zwaarder. Deze mini is ook veel zwaarder gebouwd en heeft een compleet andere, kortere en wollige vacht. De kop van die mini is ook vele malen grover maar hij is wel degelijk mini gefokt ook. Het zusje van Cody weeg t echter ruim 1.5 kilo lichter. Terwijl deze ook flink gebouwd is.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 13:11

Ooh ik geloof je best, ik geloof alleen niet dat mini is, mijn aus komt net tot de knie

Afbeelding

Neemt natuurlijk niet weg dat het ongetwijfeld een lieve pup is :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 16:21

Prachtige hond!
Mini is tot 46 cm. Daarboven geen mini. We gaan het zien. Van mij mag hij de maat van jouw aus krijgen hoor!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 18:20

Als ie maar lief is toch :D

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 21:02

Buiten het feit dat hij houd van zowel in- als outdoor tuinieren, het bankstel als oefening voor agility alvast gebruikt, de schapenvacht vermoord zodra ik de kamer uit ben, de afstandsbediening van de tv kan bedienen en een hele grote mond heeft soms...is hij idd heel lief. :D

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 22:06

Bravura schreef:
Buiten het feit dat hij houd van zowel in- als outdoor tuinieren, het bankstel als oefening voor agility alvast gebruikt, de schapenvacht vermoord zodra ik de kamer uit ben, de afstandsbediening van de tv kan bedienen en een hele grote mond heeft soms...is hij idd heel lief. :D

Je hebt een aus of geen aus :D

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 22:18

Haha precies, die van mij was als puppy ook fan van tuinieren, en ook het slopen van de schapen vacht :') afstandsbediening liet hij gelukkig met rust en de bank was ook heel leuk om op te springen met volle vaart :') enne grote mond blijft ie wel houden denk ik :p tis een aussie en die zijn heerlijk vocaal

Bellisimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 09:57

@Machie, dat is ook de reden dat ik over de grens ben gaan kijken. Een mini Aus moet in mijn ogen echt een kleinere 'uitvoering' zijn van de normale Aus, zowel qua karakter als qua uiterlijk. In Nederland kon ik dat helaas toen nog niet vinden.

Onze dame was één van de grootste pups uit het nest, maar is bijna als kleinste uit het nest geëindigd. Is toch altijd maar afwachten waar ze eind nemen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 10:47

Bellisimo schreef:
@Machie, dat is ook de reden dat ik over de grens ben gaan kijken. Een mini Aus moet in mijn ogen echt een kleinere 'uitvoering' zijn van de normale Aus, zowel qua karakter als qua uiterlijk. In Nederland kon ik dat helaas toen nog niet vinden.

Onze dame was één van de grootste pups uit het nest, maar is bijna als kleinste uit het nest geëindigd. Is toch altijd maar afwachten waar ze eind nemen.

De jouwe heeft enorme oren :D Ik ben heel benieuwd hoe ze er nu uit ziet!