Wat kost een hondje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Re: Wat kost een hondje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:10

WoW bellehorse mijn katten eten veel meer dan dat :+ gerust 2/4 kilo per maand per kat xD

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:13

IK heb een hollandse smoushond..als je je nu op de wachtlijst laat zetten,dan ben je tegen die tijd wel aan de beurt voor een puppy...een pup kost nu ongv 350 euro geloof ik .
sober ras en ijzersterk.
onze is al bijna 15 en kerngezond..
hij krijgt het beste voer en dat kost ongv samen 30 euro per maand.
verder weinig extra kosten.
plukken kost 40 euro geloof ik 2 x jaarlijks.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:14

Ik koop bij de dierenspeciaalzaak een zak van 25 euro, daar doe ik ongeveer 2 maanden mee. Zij krijgt dit avonds gemengd met wat nat vlees. Als ontbijt krijgt ze een half broodje en verder krijgt ze geen eten, alleen af en toe een koekje.. Te dun is ze zeker niet dus dit is voor haar prima.

Afbeelding

Afbeelding

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:18

Voor 3 honden tussen de 25-35 kg en 4-11 jaar ben ik gemiddeld 200-250 euro per maand kwijt. De goedkoopste hond kost me zo'n 40 euro per maand en de duurste al gauw 125 (aangepaste voeding, medicatie).

Dit is het maandbedrag zonder uitschieters zoals dierenartsenbezoeken en dergelijke.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:19

Die van mij kostte vooral bij aanschaf behoorlijk veel. Een rashond, dus zelf al wat duurder, maar ook door haar speciale vacht veel verzorgingsproducten moeten aanschaffen waaronder een speciale borstel van 65 euro en speciale shampoo.. En dan komt er natuurlijk een mand bij en halsband/riem en voerbakken en eventueel een bench..
Verder is ze gelukkig erg gezond en kost ze me zo'n 25 euro per maand aan voer (ze weegt ongeveer 25 kilo) en pakweg 100 euro per jaar aan inentingen en ontworming. Qua snoepjes en knaagspul en speelgoed kun je het zo gek maken als je zelf wil.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:23

Mijn Duitse herder van bijna 11 kost ongeveer 50 euro p. maand daarbij zitten wel zijn medicijnen van 15 euro. Een klein hondje zal een stuk minder kosten.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:24

Wij hebben 3 hondjes, 1 chihuahua/pincher kruising, keeshond, en iets onbekend qua ras :)
Maar het kost aan brok rond de 15 a 20 euro per maand, ze krijgen eigen merk AH en koop altijd de grote voordeelzakken.
Dan krijgen ze dagelijks kauwstaven voor hun gebit 5 a 10 euro per maand, en een uitlaatservice doen we hier niet aan aangezien ik alle dagen thuis ben, en we een tuin hebben.

Maar dan is dan zonder evt. dierenarts kosten, wil je je hondje jaarlijks laten enten? Het enten kost ongeveer 40 per hond, per jaar.
Vlooiendruppen krijgen ze hier van Frontline en kost per pakje rond de 20 euro, en krijgen ze elke 2 maand.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:30

Het is in ieder geval al een goed begin dat je naar een goede fokker zou gaan. Een rasloze hond of asielhond kan ook, maar als je een rashond wil is het belangrijk naar een goede fokker te gaan en niet in de val te trappen van een broodfokker.
Als je al weet welk ras het wordt, kan je ook al informatie vragen aan fokkers van dat ras. Echt goeie fokkers zijn zo'n enthousiaste mensen dat ze met alle plezier jouw vragen gaan beantwoorden, ook al is het hondenplan nog niet voor de eerste jaren.
Hoe je een goede fokker herkent? Ze hebben 1 of max 2 rassen en ze kunnen stambomen lezen zoals wij de krant lezen.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:31

Hier een Shih Tzu van 4.8 KG
Met een zak voer van 15 kg, 45 euro, doe ik 7 maanden. Ze krijgt brokken, vers vlees kan ze niet tegen, van goede kwaliteit met een hoog vleesgehalte
Iedere maand een nieuw botje van 2.20 euro
Iedere 4 maanden nieuw vlooienmiddel nodig van 16 euro. Ze wordt preventief ontvlooid ivm vlooienallergie poes
Ook is het verstandig om een spaarpot voor dierenartskosten te maken, die van mij had tot nu toe enkel entingen (48 euro per jaar) nodig, maar in oktober onder behandeling gekomen voor Patella, 3x een spuit van 30 euro, 1x foto's plus consult van 120 euro, en 2x een doosje pijnstillers van 15 euro
Ook krijgt ze volgende maand een gebitsreiniging van 100 euro. Zijn in een korte periode veel kosten dus (en top, kat moet ook voor gebitsreiniging :P )
Ook sterellisatie is een flinke kostenpost vaak

Het 1e jaar hebben we veel lessen en cursussen gevolgd, puppy, 3 gehoorzaamheid en 1 behendigheid, iedere cursus 120 euro
Geen trimkosten want ze blijft langharig, borsteluitrusting was zo'n 100 euro maar die hebben we gekregen van mijn ouders toen onze oude hond overleed, elastiekjes zijn zo'n 3 euro per jaar
Kwa tuigjes (halsbanden doen we niet aan) is ze een moeilijke door een laag borstbeen wat zorgt dat de luchtpijp erg vrij ligt, ik moet dus goed opletten dat het tuig laag genoeg is (want met instap doet ze geen pas) en die zijn wat duurder, maar doet ze wel erg lang mee

Aanschaf was niet zo duur omdat het een gelegenheidsnestje was, die les heb ik geleerd en volgende keer zou ik voor geteste ouders gaan (al dan niet gelegenheid, maar wel testen en foto's)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:56

Belangrijkste is om tijd te hebben voor je hond.

Minder tijd vanwege werk kan je een uitlaatdienst laten komen en die zijn niet gratis.
Voer, ligt eraan welk merk je gaat voeren.

Eventueel kosten trimsalon, hondenbelasting in bepaalde gemeenten, ziektekostenverzekering.
Entingen, vlooienmiddel, ontwormmiddel.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:58

in het asiel hier zetten ze op hun vragenlijsten die je voor adoptie invult dat e--je bij ene hond rekening moet houden dat hij je gemiddeld 2000 euro per jaar gaat kosten. dit is alles inclusief.
Heb je geluk ben je veel minder kwijt pech veel meer

Ik heb nu 2 border collies. 1 stamboomloze uit het asiel van nu 8 maanden, ik heb het gevoel dat ze slechte heupen heeft dus die worden deze maad gescand en bij probleen geopereerd. Ik doe verschillende cursusen en trainingen bij haar dus mijn kosten zijn vrij hoog.
Met reu is met stamboom, aankoopbedrag alleen bijna 1000 euro. hij is voorlopig perfect in orde, maar kan ook problemen krijgen.

Mijn vorige hond. een maltesertje zonder stamboom. 13 jaar oud geworden. op jonge leeftijd patella luxatie in beide achterpoten, destijds een onbetaalbare opperatie (5000 per knie) met een slagingspercentage van 5-10%. deze besloten niet te laten uitvoeren dus hondje krijg af en toe pijnstillers (had meestal geen pijn hoor, enkel als ze zichzelf forceerde). toen ze 6 was werd een hartafwijking gevonden. hondje aan dagelijkse medicatie ( 50 euro per maand). toen ze net 12 was werd cuching vastgesteld met ene leverafwijking. nog eens 300 euro per maand medicatie erbij. zo zat mijn hondje zonder eten en zonder de controles bij de DA zaten we aan 350 euro. controle ca 50 euro, voer ook CA 50euro per maand erbij (moeilijke eter). Dan hier en daar nog eens een kussen dat kapot ging of hier of daar ene extra kost waren we sommige maanden 500 euro kwijt (dit was ze ons meer dan waard). met zo'n worse-case-senario moet je ook zeker rekening houden

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 22:07

Dank jullie wel voor alle reacties! Ik lees veel over eventuele da kosten, daar wil ik een potje voor maken. Het ras dat ik wil moet inderdaad regelmatig getrimt worden.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:08

:j Een potje is altijd een goed plan. Heel verstandig.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:41

Welk ras heb je op het oog TS :) Wel top dat je je al zo inleest hoor!

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:45

Als je dat geld nu al in een potje doet, heb je een mooi spaarpotje, waar je straks je hondje van kunt kopen.
Leg ook geld apart voor een verzekering, of neem een verzekering.
Ik persoonlijk zou dat opsparen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 23:14

Een tibetaanse spaniel :)

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 08:42

De kosten bij een groter ras zijn duidelijk hoger dan bij de kleintjes :+ .
De kosten voor onze mechelaar:
- aanschaf 750€
- eten per maand: 50/60€ (2dagen pw vers)
- speelgoed per maand als kleine pup: 30€ (alles moet kapot :D), nu (6maanden) gaat dat naar 10€ omdat we kunnen overschakelen naar goedkope afgedankte lederen ballen
- training (in België, grooooot verschil): ingeschreven in 2 gehoorzaamheidsclubs (totaal 3/4 trainingen pw) en 1 ipo club (1/2 trainingen pw onder individuele begeleiding), totaal van 135€ inschrijvingsgeld per jaar
- entingen: 120€/jaar
- rest (tuigje, leiband, apporteerblok, lange lijn, clicker, beloningsballetje,.. ): 300€/jaar?

Dure hond verdorie :Y)

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 22:22

Voor een pupje ben ik tot nu toe kwijt:
- 1 keer in de 6 weken brokken à 16 euro
- 1 keer in de 6 weken à 5 euro
- Tandpasta en een tandenborstel bij elkaar 8 euro
- Speeltjes à minimaal 5 euro per maand
- 1 keer per maand kauwstaafjes en snoepjes, breed genomen ook 5 euro
- 12 weken enting + kennelhoest was 90 euro. Voortaan gaan we eerst titeren à 25 euro.

En houd rekening met het evt castreren of steriliseren. Dat gaat mij 280 euro kosten :+

En mijn verwende hond gaat 1 keer per week naar de puppy cursus en 1 keer per week naar de puppycrèche. Puppy cursus is 100 euro per 10 weken en de crèche 40 euro per maand.

Dus op jaar basis kost ze me denk ik wel 1000 euro :')
Gelukkig betaal ik dit samen met mama, maar het kost een hoop zo'n beestje. En dan heb ik de dierenartsrekeningen nog niet eens meegerekend..

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:02

xMaxxiee schreef:
Puppy cursus is 100 euro per 10 weken en de crèche 40 euro per maand.

WAT?! %) Ik was 50 euro kwijt voor een JAAR en dan zaten alle cursussen inbegrepen (puppy, gehoorzaamheid op meerdere niveau's, agility..)
:=

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:06

Rebel_Jits schreef:
xMaxxiee schreef:

WAT?! %) Ik was 50 euro kwijt voor een JAAR en dan zaten alle cursussen inbegrepen (puppy, gehoorzaamheid op meerdere niveau's, agility..)

Dat is wel super goedkoop dan, bij ons was lidmaatschap 20 per jaar en dan nog 50 euro per cursus zoals de puppy van 8 weken.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:51

Rebel_Jits schreef:
xMaxxiee schreef:

Dat is wat ik eerder ook al aanhaalde, verschil tussen België en Nederland. Ik train onbeperkt op drie clubs (meestal 3/4 keer per week), hetgeen mij op jaarbasis 130€ kost.

Lang leve België

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 16:02

wow dacht ook dat ik maar +/- 50€/jaar lidgeld moest betalen voor gehoorzaamheidscursus te volgen. Kwam wel 25€ ofzo bij als ik specifiek de agility lessen wou volgen.
Ringtraining is hier 15€ lidgeld/jaar en 1.5€/les en ik mag wisselen vanhond halfweg de les.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 16:14

Wow dat is wel heel goedkoop. Hier in de buurt is dit de beste prijs/kwaliteit verhouding. Je hebt dan 10 lessen voor 100 euro. En dan 10 lessen per cursus :') jaloers haha

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 16:21

dat verschilt heel erg :P met alleen de aanschaf ben je er niet, jaarlijks moet hij/zij entingen hebben, de onze gaat om het half jaar op controle dat alles even wordt nagekeken.

Voer, speeltjes, kleedjes, wormenkuren, teken/vlooien spul, training (als je dat wilt doen dan), bench,
etc etc

Wij hebben onze hond nu bijna 1,5 jaar en ik denk dat hij in die 1,5 jaar dat we hem hebben met alles erop en eraan al 3.500 euro heeft gekost :P

en dan hebben wij hem niet bij een fokker vandaan met stamboom want dan was de aanschafprijs het dubbele geweest.

Wil je je hond gaan verzekeren? ook een dingetje, of leg je liever zelf elke maand een stukje apart voor als hij/zij iets krijgt.

Wij hebben ons er een beetje op verkeken met wat het allemaal kost bij elkaar :p nu is hij er en hebben we alles voor hem over en is hij ook wel erg verwend haha

Wij zitten nu op de 4e training met hem en betalen voor 8 lessen 110 euro, dat is dus al 440 euro alleen aan trainingen die we kwijt zijn, naast de losse thuis begeleiding die wij hebben gehad 2x 60 euro. Nu ligt het ook erg aan de hondenschool wat de kosten zijn maar bespaar er niet op, jij en je hond moeten goed op hun plek zitten op de hondenschool en voldoende begeleiding krijgen, wij zitten nu bij onze 3e hondenschool en de een is de ander niet, nu pas tevreden en het gevoel dat we stappen maken samen.

De onze is gelukkig geen slopert qua meubels etc alleen speeltjes blijven niet lang heel, wij hebben een grote hond en die is in die 1,5 jaar snel gegroeid, dus ook uit dingen gegroeid, tuig en kleed en dergelijke dus ook dat is iets om mee te nemen, nu hebben wij de bench en dergelijke wel op de groei gekocht en stond er een bench van 1,20m in de woonkamer :P gelukkig kan hij nu gewoon los en is dat voor nood

Aan voeding zijn wij maandelijks rond de 45 euro kwijt (kvv, vers vlees)
Krijgt hierdoor nog zalmolie voor zijn vacht

Op een trimsalon kunnen wij gelukkig besparen met zijn korte vacht, ook iets om mee te nemen als je een hond met een langere vacht neemt, een trimsalon zou ik dan niet overslaan want als hij/zij klitten krijgt en de huid daardoor niet meer kan ademen kunnen ze ook flink ziek van worden, en neem een trimsalon met papieren die vakkundig werken

4 maanden oud
Afbeelding

1,5 jaar oud
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Keell94 op 16-02-17 16:30, in het totaal 2 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 16:23

aanvulling: ga dit weekend naar aanleiding van spanningen tussen mijn honden wel op "bootcamp" voor 275€ (5u, 2 pers en 6 honden). Ook eenheel ander tarief dan de gewone hondenschool.