katers niet geschikt om bij poes te houden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: katers niet geschikt om bij poes te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:53

Wel echt leuk als ze zo lief zijn samen :)

Bij mij was het eigenlijk beetje slechte combi: stoere grote kater (alles was van hem) + bang klein kattinnetje. Dat ging eigenlijk heel lang goed al kon zij bvb niet echt bij ons zitten omdat hij dan wel op de eerste plaats wou komen. Maar ze lagen vaak samen in het mandje en zo. En zij vond hem wel echt geweldig. Maar toen zijn we verhuisd en helaas gingen toen de buren naast ons verbouwen. Stress van de verhuizing + wekenlang boren en breken naast ons maakte de kattin erg gestresst en toen is het geruzie begonnen. Was heel heftig! Uiteindelijk de rust er weer in gekregen maar de kater is uiteindelijk wel verhuisd naar een buitenleven omdat hij helemaal gek werd van de katten van de buren en het voor niemand nog houdbaar was.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:20

Hier 2 kattinnen en 1 kater (alle 3 geholpen), geen familie van elkaar, twee van hen zijn wel hier geboren, en ze kunnen super goed opschieten, de 2 zwarte slapen in dezelfde mand, en 's morgens staan ze zich alle 3 rond mij te verdringen voor aandacht, en geven elkaar dan ook kopjes.

Maar ik vraag me wel af of er bij jou mss iets fout gegaan is bij de castratie van je kater? Want ik heb al veel gecastreerde katers gehad, en die deden toch geen pogingen meer om de katinnen te dekken, zelfs als ze krols waren.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:29

Kater - Kater- poes hier..

Kater en kater gaan slecht samen, wat er aan ligt dat de oudste, Joey, oud en ziekelijk is, hij had een haat liefde verhouding met mijn oude kater Moor*.
Met Victor heeft hij een haat verhouding.. zij zitten ook niet samen als ik er niet bij ben, en gaan gescheiden naar buiten. ( afgesloten tuin. )
Victor was niet helemaal gepland, maar kwam op mijn pad de dag nadat moor overleed.

Poesje Mollie zat helemaal niet in de planning, maar liep als baby ziek en alleen op straat, na een week kunnen vangen, en ze is niet meer weggegaan.
Binnen een week was ze dikke vrienden met Victor, het is een klef stel, slapen samen, spelen samen.. doen alles samen. Ook Joey klieren... dus Mollie en Vic zitten alleen bij Joey als ik er bij ben, ben ik weg, gaan ze naar hun eigen kamer, met krabpaal, mandjes, speelgoed etc.

Gaat goed op deze manier, maar is niet ideaal. Als Joey er ooit niet meer is, komt er zeker geen kat bij.
Merk wel, dat als het kittens betreft, dat mijn voorkeur heeft om ze samen op te laten groeien. Vic en Mollie schelen bijna een jaar, en ik denk dat als Vic een speelmaatje gehad had toen hij kleiner was, dat het beter gegaan zou zijn met joey en hem..

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:40

Hier altijd gesteriliseerde en gecastreerde katers en poezen bij elkaar gehad. De poezen vonden elkaar niet echt leuk, maar negeerden elkaar. De katers knokten af en toe wel, katers samen wil niet altijd, geholpen of niet. Katers met de poezen altijd goed geweest hier.
Ik heb nu na natuurlijke sanering van de kattenpopulatie weer een katertje en poesje uit een nest, dit werkt eigenlijk altijd. Ze zijn dikke maatjes, en worden deze maand beide geholpen, dan zijn ze een half jaar. Ik verneem nu wel dat de kater dominant wordt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:47

Hier 3 dames en 1 heer en dat gaat prima. Soms is het wel even mopperen tegen elkaar en soms gaat het gepaard met blazen en slaan. Maar dat zijn maar momenten en eigenlijk alleen maar de kater en 1 van de poezen. De meeste tijd gaat het goed. De kater is dominant en 1 van de dames is ook wat dominanter. Dat botst wel eens, maar ze gaan elkaar ook gerust lopen wassen of met elkaar spelen.

Overigens ook binnenkatten. 3 HTK, 1 raskat. De raskat (Balinees) zou niet alleen kunnen. Ze ligt graag bij eens van de anderen, liefst gestapeld. Dan heb ik nog een zwerver. Die wil niet eens naar buiten, is echt een binnenkat en gek op de zwarte en de witte.
De enige eenling is een kruising Noorse boskat (rechtsbovenin op de foto). Zij is echt op zichzelf. Maar ruimte genoeg om elkaar te ontlopen en dat gaat prima. Soms is het even ruzie, maar over het algemeen gaat het heel goed en kunnen ze elkaar prima hebben.

Meestal ligt het zo. 3 bij elkaar en 1 een stukje verderop. De zwarte is de kater, de rest de dames.
Afbeelding

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 18:19

hwn schreef:
Hier 2 kattinnen en 1 kater (alle 3 geholpen), geen familie van elkaar, twee van hen zijn wel hier geboren, en ze kunnen super goed opschieten, de 2 zwarte slapen in dezelfde mand, en 's morgens staan ze zich alle 3 rond mij te verdringen voor aandacht, en geven elkaar dan ook kopjes.

Maar ik vraag me wel af of er bij jou mss iets fout gegaan is bij de castratie van je kater? Want ik heb al veel gecastreerde katers gehad, en die deden toch geen pogingen meer om de katinnen te dekken, zelfs als ze krols waren.

Dit kan wel te maken hebben met de leeftijd dat er gecastreerd wordt. Als ze al eerder mannelijk gedrag hebben vertoond dan gaat dat er minder snel uit

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 18:34

Lang niet alle katten willen maar samen, het ligt gewoon per kat verschillend.

http://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/de-asociale-kat/

Daarbij heb ik zelf een herplaatser die tot hij dus herplaatst is (op zijn derde) nooit alleen heeft gewoond, maar daar gewoonweg niet gelukkig mee was (en daarom herplaatst is bij iemand die hem een koninkrijk alleen kon garanderen). De theorie dat als ze dus nooit alleen zijn geweest ze dan per definitie samen willen zijn, gaat wat mij betreft dus ook niet altijd op.
Ik ben wel zo dat ik hem en zijn voorganger heb geselecteerd op het feit dat ik één kat wilde en daarom dus eentje die dat ook prefereerde. Dat is bij herplaatsers natuurlijk beter in te schatten dan bij kittens, maar ik hoef ook niet perse een kitten, dat scheelt.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 19:52

Magrathea schreef:
A3a1 schreef:
Maar uiteindelijk, zijn de meeste katten toch het gelukkigste alleen, is mijn indruk.

Dit is echt (normaal gesproken) alleen van toepassing op katten die geen andere katten gewend zijn. Vrijwel alle katten die ik ken die hun hele leven met ten minste één soortgenoot hebben geleefd zijn erg sociaal en zou ik ook niet snel uit elkaar halen

Ook katten die wel gewend zijn met andere katten te leven, groot deel van mijn leven katten gehad, maar als er dan eentje alleen overbleef, leefde die meestal enorm op.

Dus mijn ervaring is totaal anders dan die van jou.

Terwijl ik er heel lang van uitgegaan ben dat het zielig is voor katten om alleen te zijn.
Overigens heb ik het ook andersom mee gemaakt maar dat is echt verreweg in de minderheid.
Zie het nu ook bij mijn partner, die had 4 katten, in korte tijd zijn er 2 overleden, de andere katten ontliepen elkaar altijd al, nu leeft de een boven, de ander beneden. Ze zijn gelukkiger dan toen er katten waren met wie ze moesten delen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:04

Hier 4 binnenkatten die niet van kitten af aan bij elkaar zitten en erg gek zijn op elkaar. Veel knuffelen, slapen met z'n viertjes op een grote hoop. En dat zonder reiki!

edit: Het gaat hier om 3 katers en 1 poes, op de poes na allemaal geholpen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 22:16

Tja ik blijf erbij van oorsprong zijn katten juist groepsdieren ik zie verwilderde katten namelijk zeer veel in groepen en maar zelden alleen....

Echter er zijn katten die liever niet delen

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 23:40

poes schreef:
Bij mij was het eigenlijk beetje slechte combi: stoere grote kater (alles was van hem) + bang klein kattinnetje.

Hier lopen 1 stoere vent en 2 bangige dametjes (allen geholpen en op latere leeftijd samengekomen) in 1 huis zonder buiten oid en dat gaat goed.
Maar nu moet ik ook zeggen dat de kater een hoop best vindt, tot er een grens overschreden wordt en dan grijpt hij in: eerst een >;) en daarna _-:( als dat nodig is.
De meiden weten ook dat hij ze beschermd dus als er een wild springende hond op bezoek komt dan gaan ze achter hem zitten en hij gaat meppen:
Mijn meiden, afblijven! _-:(
Maar deze harmonie tussen hun 3 zorgt er ook weer voor dat de dames minder bang zijn en veel stabieler in hun gedrag.

Wel moet je weten wat je bij elkaar zet, geen dominante terrorkat bijvoorbeeld en zonder mijn kater had ik de komst van m'n 2e dametje ook niet aangedurfd omdat je dan bang+bang=heel bang krijgt als je pech hebt.
Overigens kijkt de opvang waar kater en poes 2 wegkomen ook heel goed wat ze wel en niet bij mij kan plaatsen, bij twijfel raadt ze het af omdat ik geen buiten heb en ook omdat poes 1 een beetje apart is en raar kan reageren.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 22:17

Nochtans gaat familie bij elkaar heel erg goed bij katten. In wild levende groepen zie je vaak ook meerdere familieleden die bij elkaar blijven.
Is de kater misschien een beetje aan het puberen waardoor er irritaties ontstaan? Ik zou in elk geval zsm beide dieren castreren. En misschien is het gewoon 'te druk' in huis waardoor er irritatie ontstaat.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 22:25

lieveli schreef:
Hier 4 binnenkatten die niet van kitten af aan bij elkaar zitten en erg gek zijn op elkaar. Veel knuffelen, slapen met z'n viertjes op een grote hoop. En dat zonder reiki!

edit: Het gaat hier om 3 katers en 1 poes, op de poes na allemaal geholpen.

Hier zo'n beetje dezelfde situatie alleen is onze dame wel geholpen.
Overigens zijn de 3 mannen ex straatkat, waarvan 2 uit Turkije en de derde was graatmager en heel bang toen hij bij mij rond kwam wandelen. En onze dame komt van een manege, zij is de enige die ik als kitten heb.
Alles ligt hier bij elkaar te snurken. De 2 Turkjes doen wel eens lomp stoeien, maar nooit blazen of echt lelijk. Het zijn gewoon 2 hele grote lompe kerels.
Als ze per ongeluk eens in de tuin komen zijn ze ontzettend zenuwachtig en bij het minste rennen ze naar binnen.

Dus het verhaal dat ex straatkatten doodongelukkig zouden zijn als ze binnen gehouden zouden worden gaat hier echt niet op.

Ts, wie weet als ze straks buiten komen dat ze elkaar wat beter verdragen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 11:34

Ik vraag me nog altijd af of deze katten allemaal geholpen zijn, ongesteriliseerde dames en ongecastreerde katers kunnen elkaar het leven flink zuur maken.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 11:45

Ik denk dat geslacht indd niet zoveel uit maakt. Ik had drie gecastareerde mannen en een gestelliseerde vrouw, en nou ja de jongste twee en de oudste twee trokken samen met elkaar. Eigenlijk nooit gedonder, wel veel gespeel. En soms is de ene het zat en die zoekt dan wel een plekje om tot rust te komen.
Nu is een van de jongste overleden (kater), de poes die is nu wat alleentjes maar vermaakt zich prima. En de andere oudste twee die zijn nog steeds met elkaar aan het ouwe prutsmutsen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 11:53

Mijn kater en poes gaan super. Kater is 3 maanden geleden geholpen nadat kittens geboren waten van hun 2 en het gaat nog steeds super. Als poes krols is lijkt hij haar te willen dekken maar zet gelukkig niet door. Mijn katten zijn extreem sociaal en wil ik dus ook echt niet alleen houden. Nu heeft kater het zwaar met 5 kittens die hem fantastisch vinden want dat is wel iets teveel van het goede maar ach, hij vind ze ook echt wel leuk xD

TS is alles nou geholpen of niet?

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 21:22

Zitten midden in een verbouwing dus zit niet veel op bokt sorry.

Maar alles is geholpen. Zowel de kater als de 2 poezen jongste poesje nog niet maar die is nog geen 6 maanden

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 00:35

Ze kunnen met 3 maanden al geholpen worden, geen probleem.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 00:39

Toch wel wat probleempjes, maar die zullen dierenartsen er nooit bij vertellen, lees eens wat verder dan de da vertelt.

Tuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 01:08

Hier een poes en een kater. Beide geholpen. Poes is vanaf het moment dat ze het nest mocht verlaten bij mij en tijd lang mijn enige huisdier geweest . zij is altijd al zeer dominant geweest. Na 3 jaar een volwassen kater er bij een die 2 kunnen naast elkaar slapen maar ook dagen lang ruzie maken..begint naar mijn idee vaak dat zij de bokkepruik op heeft een meneer haar dan graag uit de tent lokt
Naar mijn idee heeft het niks met geslacht te maken maar puur met karakter!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 01:59

A3a1 schreef:
Toch wel wat probleempjes, maar die zullen dierenartsen er nooit bij vertellen, lees eens wat verder dan de da vertelt.

Bedankt voor deze denigerende toon man, ik ben blij dat mijn kater met 3,5 maand onder het mes is geweest. Zijn ene bal zat al in zijn lies, als we tot 6 maanden hadden gewacht had ie mooi ingekapseld gezeten en had hij bijkans opnieuw moeten leren lopen

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 10:21

We hebben altijd een mix van gecastreerde katers en poezen gehad. Ook op dit moment. We hebben nu 4 katers en 1 poes. Dat gaat prima.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 10:58

A3a1 schreef:
Castratie houdt altijd een zeker risico in, ongeacht de leeftijd of geslacht. Mijn ervaringen zijn juist heel goed met vroeg-castratie (tegen de 5 maanden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 11:05

Hier 5 poezen en 3 katers em dat gaat helemaal prima, allemaal geholpen op de kleinste poes na (die is van september). Af en toe is er is ruzie, maar ach dat hebben wij ook wel is toch. Ze komen niet buiten, genoeg ruimte in huis.

Is jouw kater nu geholpen TS? Anders zou dat een probleem kunnen zijn. Afbeelding

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 11:23

Onze zwarte jeweetwel kater is ontzettend dominant, is als kitten bij ons gekomen, samen met een grijs katertje uit een ander nest, beiden tegelijkertijd gecastreerd, maar van jongs af aan haat en nijd.
Onze grijze was na 4 jaar opeens spoorloos, we hebben wel eens gedacht dat onze zwarte hem gewoon ergens gedumpt heeft, maar na een paar maanden alles afgezocht te hebben, hebben we het maar opgegeven en zijn we naar het asiel gegaan voor een jong poesje, dit keer ook echt een poesje, want die
katers was een drama.
Helaas was dit van het begin af aan ook haat en nijd, de zwarte is ondertussen 19, het geholpen poesje 15, maar vriendjes zullen ze nooit worden, het is nog altijd blazen en brommen als ze elkaar tegenkomen in huis, ik ben nog altijd scheidsrechter.
Je ziet dan wel op marktplaats staan: twee poezen, moeten bij elkaar blijven, nou die van ons niet hoor, die hangen de vlag uit als de ander weg is.
Misschien komt het ook door de verschillende karakters, de zwarte struint het liefst op buiten rond, de poes ligt het liefst op de bank in huis.