Hond mag 3 dagen geen eten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: Hond mag 3 dagen geen eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 11:50

Het is een hond. Geen paard. Het spijsverteringskanaal van een hond kan er heel prima tegen om een aantal dagen geen voedsel te krijgen. Maar dat wil niet zeggen dat het in dit geval de juiste en een hondwaardige beslissing is. Ik heb nog nooit adviezen gehoord die verder gingen dan 1 dag vasten, en daarom zou ik ook graag meer onderbouwing van de da willen zien ofwel een second opinion.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:19

Iris82 schreef:
Het is een hond. Geen paard. Het spijsverteringskanaal van een hond kan er heel prima tegen om een aantal dagen geen voedsel te krijgen. Maar dat wil niet zeggen dat het in dit geval de juiste en een hondwaardige beslissing is. Ik heb nog nooit adviezen gehoord die verder gingen dan 1 dag vasten, en daarom zou ik ook graag meer onderbouwing van de da willen zien ofwel een second opinion.

Onder normale omstandigheden geef ik je groot gelijk. Maar er zit nu een brok zaagsel in wat eruit moet, door vasten leg je de darmen deels stil en dat is imo niet handig om de brei eruit te krijgen, die dikt dan alleen maar in?
Bij mens en knaagdier is dat niet gebruikelijk althans.

Sunau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:02

Het vasten kan meerdere redenen hebben:
- de hond is misselijk en braakt, hierbij verliest hij veel vocht. Laten eten kan voor nieuwe misselijkheid zorgen waarbij door opnieuw braken meer vocht verloren gaat en er uitdroging kan ontstaan.
- zaagsel is 'scherp' en zorgt voor irritatie van maag- en darm slijmvlies. Die irritatie alleen kan al misselijkheid en diarree veroorzaken. Als je vervolgens gaat voeren wordt de belasting van de geïrriteerde maag en darmen alleen maar groter, met meer misselijkheid als gevolg.
- zaagsel kan tot verstopping leiden. Voeren kan tot verder verstopping en gasvorming achter het zaagsel leiden.

Honden zijn van nature 'gemaakt' om te kunnen omgaan met periodes van vasten en eten in het wild normaal geen 3 maaltijden per dag. Wij als mens voeren ze dagelijks meerdere keren omdat wij onze eigen behoeftes op hun projecteren. Uiteraard zal jou hond gewend zijn aan zijn voer-ritme dus hij zal het niet leuk vinden om niks te krijgen :)

Ik neem aan dat als er zo lang gevast moet worden je in de komende 3 dagen contact moet houden met je dierenarts om te bespreken of het goed gaat? En heeft hij zelf aangegeven dat er eventueel brood gevoerd mag worden?
Het is absoluut belangrijk dat je hond blijft drinken, alleen geen grote hoeveelheden tegelijkertijd!
Let dus op dat jou vastende (en hongerige) hond misschien water naar binnen gaat schrokken wat door de hoeveelheid en temperatuur weer nieuwe irritatie van de maag kan opleveren. Kleine beetjes zijn beter :).

Als je twijfelt zou ik zeker terugbellen naar de praktijk.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:06

Sunau schreef:
- de hond is misselijk en braakt, hierbij verliest hij veel vocht. Laten eten kan voor nieuwe misselijkheid zorgen waarbij door opnieuw braken meer vocht verloren gaat en er uitdroging kan ontstaan.
- zaagsel is 'scherp' en zorgt voor irritatie van maag- en darm slijmvlies. Die irritatie alleen kan al misselijkheid en diarree veroorzaken. Als je vervolgens gaat voeren wordt de belasting van de geïrriteerde maag en darmen alleen maar groter, met meer misselijkheid als gevolg.
- zaagsel kan tot verstopping leiden. Voeren kan tot verder verstopping en gasvorming achter het zaagsel leiden.

Honden zijn van nature 'gemaakt' om te kunnen omgaan met periodes van vasten en eten in het wild normaal geen 3 maaltijden per dag. Wij als mens voeren ze dagelijks meerdere keren omdat wij onze eigen behoeftes op hun projecteren. Uiteraard zal jou hond gewend zijn aan zijn voer-ritme dus hij zal het niet leuk vinden om niks te krijgen :)

Ik neem aan dat als er zo lang gevast moet worden je in de komende 3 dagen contact moet houden met je dierenarts om te bespreken of het goed gaat? En heeft hij zelf aangegeven dat er eventueel brood gevoerd mag worden?
Het is absoluut belangrijk dat je hond blijft drinken, alleen geen grote hoeveelheden tegelijkertijd!
Let dus op dat jou vastende (en hongerige) hond misschien water naar binnen gaat schrokken wat door de hoeveelheid en temperatuur weer nieuwe irritatie van de maag kan opleveren. Kleine beetjes zijn beter :).

Dat ben ik - in mijn geval - niet met je eens. Als ik zou leren dat het beter is voor de hond om, ik zeg maar wat, om de dag te voeren, dan zou ik dat doen. En als de geleerden dit oprecht het best zouden vinden dan zou ik dat wel overal lezen denk ik.

Maar ik leer dat het voor een hond het beste is om gewoon elke dag twee keer te voeren. Dus doe ik dat. Echt niet omdat ik van mening ben 'ik moet elke dag eten dus de hond ook'.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:09

No_No schreef:
Onze hond heeft gisteren zaagsel gegeten en is daar behoorlijk misselijk van geworden.
We zijn dus ook naar de dierenarts gewesten heeft hij een prik gekregen tegen de misselijkheid.

Maar nu het vervelende.... hij mag 3 dagen niet eten :( Is dat nog iets van deze tijd?
Als hij heel erg zeurt mag hij wel een witte boterham hebben. Wij hebben een weimaraner en de eetlust is vergelijkbaar met de chronische honger van een labrador :o

Ik vind het sowieso ergens gek dat een hond een prik krijgt tegen misselijkheid terwijl het zaagsel mogelijk nog in de maag zat en dus met het opwekken van braken verwijderd had kunnen worden.
Is er beeldvorming gedaan om de omvang van het probleem in beeld te brengen? Hoeveel zaagsel heeft de hond gegeten?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:12

speurneusc schreef:
en een hondenmaag (spijsvertering) die zolang volledig stilgelegd wordt is net zo slecht als bij een paard

Wat een gigantische onzin.

Sunau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:14

Vergeten erbij te zetten! Ik doel daarmee op honden die (meer dan) 3x per dag brokken krijgen en daarnaast nog snoepjes/koekjes/hapjes. :)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:20

Ts ik zou toch even contact opnemen met een andere arts voor advies. Kan het vasten nog enigszins snappen maar witbrood verstopt alleen maar meer. Heb je geen uitleg gekregen?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:36

Sunau schreef:

Dat klopt, maar...

Sunau schreef:

Als je vochtig voer geeft (bouillon is hier reeds gebruikt, lekker + vocht) kan dat wel het zaagsel losweken waardoor het beter door de darmen kan gaan. Door te laten vasten dikt de brei alleen maar in, hoe moet het dan uit het lichaam komen?

Sunau schreef:

Een hond is geen wolf meer en daarbij vasten ze meestal om andere reden (verzadigd, niets kunnen vangen ed) dan nu het geval is (zaagsel gegeten). Dat vind ik toch anders.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:45

Kuggur schreef:
Pluttersput schreef:
Zal nooit een 2nd opinion vragen?

Oh zeker wel.
Maar niet aan bokt :)*

haha!! klopt wel!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:47

No_No schreef:
Onze hond heeft gisteren zaagsel gegeten en is daar behoorlijk misselijk van geworden.
We zijn dus ook naar de dierenarts gewesten heeft hij een prik gekregen tegen de misselijkheid.

Maar nu het vervelende.... hij mag 3 dagen niet eten :( Is dat nog iets van deze tijd?
Als hij heel erg zeurt mag hij wel een witte boterham hebben. Wij hebben een weimaraner en de eetlust is vergelijkbaar met de chronische honger van een labrador :o

Is je hond nu gewoon lekker vlot en levenslustig, net zo'n veel vraat als anders en blij? Geen verhoging, geen harde buik? Als 1 van die dingen veranderd contact opnemen met dierenarts.
Enig idee hoeveel zaagsel hij heeft gegeten?

Heeft je hond ondertussen gepoept en heb je er lekker in geroerd om te controleren of er zaagsel uit kwam?
Wel controleren namelijk, vaak al op het oog te zien, zo niet, neem boterhamzakje mee kan je erin knijpen en voelen of er zaagsel in zit.
Vreugdedansje doen als het zaagsel er gewoon uit komt, wat heel goed mogelijk is.

Heb je echt je hond niets meer te eten gegeven dan kan hij niet gepoept hebben door 1. het zaagsel, 2 gewoon omdat ie nog niet hoeft (principe niets erin ook niet veel eruit)

Drinkt je hond nog wel gewoon? Is het belangrijkste, hij moet blijven drinken. Eventueel kan je het lekkerder maken met iets van nat voer smaakje in water of kipwater of zo dan drinkt hij in ieder geval voldoende.

En gewoon nieuwsgierig, is je DA al tikje ouder, als richting pensioen gerechtigde leeftijd dan kan ik me het advies beter voorstellen.
Verder zou ik gewoon andere DA bellen en het geval even voorleggen en vragen wat het advies is.
Lichtverteerbaar voer, niet te grote porties, samen met voldoende vocht en eventueel laxeren (als zaagsel er niet uit wil onder begeleiding van DA niet zelf prutsen) lijkt me logischer advies. Met wat geluk poept ie het spontaan uit, met wat pech moet er hier en daar ondersteund worden, in ergste geval loopt zaagsel echt klem en tja, dan kan je soms voor operatie komen te staan, maar als hij niet te gek heeft gedaan en er zitten ook nog voedsel resten van ander voer tussen zou je met plan 1 al heel eind moeten komen.

Overigens wees blij dat het zaagsel was... vlas is nog erger en aubiose is regelrechte meuk wat MDK en verstoppingen betreft, dat wordt echt soort beton van in elkaar gestoken stokjes.

Beterschap met je veelvraat.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 16:18

Sunau schreef:

Dit is precies wat de dierenarts zei, je verwoord het perfect!

De hond heeft alles uitgebraakt maar bleef braken doordat de maag geïrriteerd raakte door het gal spugen waar de hond alleen maar naarder van werd. Vandaar het advies wat hier boven beschreven staat.

Overigens is dit een waarnemer van mijn eigen dierenarts, die zit voor scholing in Amerika.. Vanmorgen ben ik nog gebeld door mijn eigen dierenarts en vanavond moet mijn hond weer terug gezien worden door de dierenarts van gisteren avond.
Ik vind een dag vasten persoonlijk helemaal niet erg maar 3 dagen.. Dat vind ik toch wat sneu voor onze veelvraat (die o.a ook cement eet als het kan) :o

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:21

Ik heb zelf ook een weimaraner maar 3 dagen niet eten is niet aan de orde bij dit soort ras :+

Ik zou toch wat rijst geven of wat kip, en dan wat kookvocht of zo erdoor, dat ze voldoende vocht heeft.
Of misschien wat olie erdoor? Dat het goed smeert allemaal?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:24

Ik ben benieuwd welk advies je DA gaat geven dan.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:27

Met rijst moet je dan ook weer heel erg uitkijken, als dat bijvoorbeeld niet goed genoeg gekookt is kan dit ook weer voor een nare verstopping zorgen.

3 dagen niet eten heb ik zelf ook nog nooit van gehoord. De mechel van mijn zusje had zich laatst zelf getrakteerd op wasverzachter :+ Die hebben we een flinke scheut mayo gegeven en daarna als hij misselijk bleef inderdaad 24 u vasten en langzaam weer licht verteerbaar eten geven. Die kreeg dan gekookte kip met een beetje groentesoep.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 16:31

We gaan vanavond niet naar mijn eigen dierenarts maar naar de arts van gisterenavond. Ik zal wel horen wat hij adviseert. Als ik vanavond weer te horen krijg dat hij nog steeds niet mag een dan zal ik een andere arts vragen wat de standaard is. Mijn persoonlijke gevoel vond het niet meer van deze tijd om een hond 3 dagen te laten vasten.. maar ja.. ik heb geen ervaring met zaagseletende honden :o
Hoeveel zaagsel hij gegeten heeft weet ik niet, het is afkomstig uit het hok van de gerbils dus een enorme hoeveelheid zal het niet geweest zijn.

Het was een oudere dierenarts inderdaad en het witbrood kwam van hem.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:49

Je zou eerder denken aan gekookte rijst voeren met een hoop olie erdoor om het zaagsel er zo makkelijk mogelijk uit te laten komen. Ik ben geen dierenarts maar 3 dagen vasten lijkt me wel heel veel...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:52

Hond kan medicatie tegen misselijkheid krijgen zodat je kleine beetjes kunt voeren. Vette producten, olie, schapenvetbonbons, zodat de boel op gang blijft en hij van het zaagsel af komt.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:28

GDG schreef:
speurneusc schreef:
en een hondenmaag (spijsvertering) die zolang volledig stilgelegd wordt is net zo slecht als bij een paard

Wat een gigantische onzin.

de maag weer vullen na langere periode werkeloos te zijn kan maagdraaiing en zelfs darmdraaiing tot gevolg hebben, zeker bij de grotere rassen (is ons in de 25 jaar werken met grote honden 2x overkomen)
bij de ene een maagdraaiing en bij de andere een darmdraaiing, als gevolg van langere tijd geen voedsel in de maag en na de voeding weer wel.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:34

Maagdraaiing is iets dat voornamelijk op een lege maag voor komt bij honden in rust die vanaf een verhoging eten. Theoretisch zou je het andersom verwachten, maar dit is uit onderzoek gebleken (ik heb toen ook de enquete ingevuld en tot iedereens verbazing, inclusief de onderzoeker, kwam dit eruit).

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 18:52

Hond heeft diarree met een paar stukjes zaagsel er in. Verder merk ik niets aan hem behalve dat hij eten wil.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 19:05

ff naar een andere dierenarts als je het niet vertrouwd of bellen naar je eigen dierenarts. Waarom heb je trouwens nier meteen gevraagd wat de reden is voor het vasten? Lijken me belangrijke vragen namelijk. Geen informatie overnemen van bokt in ieder geval. Iedereen denkt hier altijd meteen dat ze expert zijn omdat de buurvrouw ooit iets soortgelijks heeft meegemaakt.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 19:18

Koia schreef:
ff naar een andere dierenarts als je het niet vertrouwd of bellen naar je eigen dierenarts. Waarom heb je trouwens nier meteen gevraagd wat de reden is voor het vasten? Lijken me belangrijke vragen namelijk. Geen informatie overnemen van bokt in ieder geval. Iedereen denkt hier altijd meteen dat ze expert zijn omdat de buurvrouw ooit iets soortgelijks heeft meegemaakt.

zie een aantal posts hier boven ;)
Zoals er ook te lezen is moet hij straks voor controle weer naar de dierenarts. Mijn eigen zit in het buitenland dus daar kan ik niet terecht.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 19:26

Amaris schreef:
Maar ik leer dat het voor een hond het beste is om gewoon elke dag twee keer te voeren. Dus doe ik dat. Echt niet omdat ik van mening ben 'ik moet elke dag eten dus de hond ook'.

En dat leren we van? Juist! De voerfabrikant.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 19:33

Ik had alláng een andere dierenarts gebeld voor een tweede mening. Bellen kost niets, waarom af zitten wachten?