Intacte PuberReu leren teefjes te negeren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Intacte PuberReu leren teefjes te negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:32

Prostaatkanker is een kans van minder dan 1 % uit mijn hoofd, na castratie zijn er andere soorten kanker waarbij de kans vergroot wordt.

Jammer dat mensen niet op hun eigen teef letten zeg...

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 21:39

Die vrouw is geregeld der honden kwijt. Die gaan samen echt op stap. Mijn man is heel relaxed en totaal niet bang. Laatst kwamen ze s avonds laat op hem afgestormd luid blaffend. En hij doet ff streng. En 1 heeft een schop gehad (die pestte sam en sam zat aan de lijn) en toen dropen ze beide af. Maar ik wordt zenuwachtig en dan wordt Sam fel...
Mijn man vind het niet erg ik vind er niets aan.. Waarschijnlijk hebben ze toen heel de nacht los gelopen hij kwam ze om 23:30 tegen en om 8:30 weer.

Ik loop geregeld midden in het veld waar ik niemand tegen kom dan zit ik niet te wachten op honden zonder eigenaar.
Maar ja niets aan te doen (ja dieren ambulance bellen als ze los lopen ofzo)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:44

MyWishMax schreef:
Prostaatkanker is een kans van minder dan 1 % uit mijn hoofd, na castratie zijn er andere soorten kanker waarbij de kans vergroot wordt.

En de kans op die kankers zijn marginaal klein, dús zelfs schijnbaar gigantische vergrotingen van (bijvoorbeeld) meerdere honderden procenten zijn nog steeds in werkelijkheid ontzettend kleine verhogingen.
En wat betreft het "niet op hun eigen teef letten", dát mes snijdt natuurlijk aan twee kanten;waar twee wippen hebben twee schuld... ;)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 21:50

Sam komt niet bij die teef. Breekt ook niet los. Probeert hij niet en kan ook niet.
Dus ik kan er weinig aan doen dat die teef los loopt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:18

Kuggur schreef:
MyWishMax schreef:

En de kans op die kankers zijn marginaal klein, dús zelfs schijnbaar gigantische vergrotingen van (bijvoorbeeld) meerdere honderden procenten zijn nog steeds in werkelijkheid ontzettend kleine verhogingen.
En wat betreft het "niet op hun eigen teef letten", dát mes snijdt natuurlijk aan twee kanten;waar twee wippen hebben twee schuld... ;)

Ja, maar die kans op prostaat kanker is ook enorm klein, als je die eng vindt, dan zijn die andere ook eng. ;)

En tuurlijk snijdt dat mens aan 2 kanten, maar een loopse teef die de kans krijgt om rustig te ontsnappen is wel weer erg nonchalant.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:30

Ik heb een reu van 7 jaar, die vorig najaar ook ineens erg reageerde op het loopse teefje van onze buurvrouw. Hij was echt zichzelf niet en ook in het roedel van de uitlaatservice was hij erg opdringerig ineens. Daarvoor nooit last gehad met hem, maar nu was het alsof hij in zijn opgewondenheid 'bleef hangen'. Ik heb hem (als proef om te kijken of castreren een optie zou zijn) chemisch laten castrereren. Geen last gehad van vervelender worden de weken daarna, het duurde wel even voor het begon te werken. Nu is hij weer zijn normale zelf. Teefje van de buurvrouw is inmiddels ook gecastreerd, dus ik hoop dat hij als deze chemische castratie uitgewerkt is weer blijft zoals het was voordat zij loops werd. Van te voren had hij nl helemaal geen vervelende neigingen, ook niet als er teefjes uit de buurt loops waren. Maar het teefje van de buurvrouw vind hij altijd al bijzonder leuk, en schijnbaar hielp haar loopsheid hem over een bepaalde drempel waar hij bleef hangen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:34

MyWishMax schreef:
Ja, maar die kans op prostaat kanker is ook enorm klein, als je die eng vindt, dan zijn die andere ook eng. ;)

Daarom andersom.
De gezondheidsaspecten van wel of niet castreren, met uitzondering van de kans op pyometra bij teven, zijn zó marginaal dat het weinig zin heeft ze te betrekken in de beslissing wel of niet castreren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:48

Kuggur schreef:
MyWishMax schreef:

Daarom andersom.
De gezondheidsaspecten van wel of niet castreren, met uitzondering van de kans op pyometra bij teven, zijn zó marginaal dat het weinig zin heeft ze te betrekken in de beslissing wel of niet castreren.

Ja, ben ik met je eens. Maar ze worden wel vaak aangekaart door een DA, terwijl dat bij een reu dus onterecht is. Bij een reu castreer ik pas als het medisch noodzakelijk is, veel andere dingen die door een DA of mensen aangedragen worden hoeft castratie absoluut geen oplossing voor te zijn.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 00:15

Neej schreef:
He wat lastig! Kun je niet iets met puur geslachtsdrift ofzo? Zie hier, meen dat dursydog/de paardendrogist dat wel in het assortiment heeft, en medpets wrsch ook.

ingeb0rg schreef:
Wil je hem laten dekken bedenk je dan dat het zomaar vele malen erger kan worden. Ook in gedrag naar andere reuen in dat geval.

Even deze er uit geplukt, waar deze wetenschap toch vandaan komt? Ik ken zóveel mensen met dekreuen (waaronder mijn eigen reu trouwens) en heb echt nog nooit iemand gehoord met een reu die vervelender geworden is na het dekken. Eerder omgekeerd! Ervaren reuen weten waar abraham de mosterd haalt en die zijn dan hooguit op de dekrijpe dagen "vervelend", maar de rest van de weken weten ze dan dat er nu nog niets te halen valt en geven ze er veel minder om.

De mijne is overigens een uitzondering, hij is nooit vervelend als de buurhonden loops zijn, joelt niet, eet altijd, likt plasjes en klappertandt maar hey, dat is zo boeiend niet vind ik. Maar hij denkt wel dat ie vanaf dag 1 kan dekken _O- Hij snapt het gewoon niet zo goed geloof ik :')

Oh en onderschat de vachtverandering trouwens echt niet. Kijk het is even afhankelijk van wat voor vacht we het over hebben, een korthaar zal echt niet noemenswaardig veranderen inderdaad, maar een hond met een vacht zoals een kooiker.. Die vacht wordt dof, veeeeeel moeilijker te onderhouden, gaat "uit" staan..

Ik moet er niet aan denken dat ik die haarbal van mij moest castreren, ben nu al elke vier weken minstens 3 uur bezig met trimmen :+ Zonder ballen wordt dat alleen maar meer. Iedereen moet het voor zich weten natuurlijk maar het is voor mij echt wel een factor die meespeelt hoor. Zou absoluut niet mijn eerste keus zijn om de ballen er af te halen.

Maar goed, ik heb makkelijk praten, die van mij misdraagt zich niet als er in de buurt teven loops zijn..

Hahaha waar ik dat vandaan haal? 25 jaar betrokken zijn bij labradors fokken en nu zelf een dekreu hebben die gedekt heeft en mijn eigen teef ook gaat dekken. En zich tegenwoordig zeer mans voelt tegenover andere reuen. Zeker zodra er een teef in het spel is wordt er flink haantjes gedrag vertoont en binnensmonds gegromd.

Het komt een beetje over alsof je denkt dat ik een leek ben die zomaar even wat zegt, is niet het geval. Een ervaren dekreu dekt inderdaad ook alleen op dekrijpe dagen en weet wat hij doet ben ik met je eens. Maar dat wil niet zeggen dat in 80% van de gevallen het gedrag van een reu niet veranderd naar andere reuen. Wij doen altijd onze reu in de kennel na het dekken om knokpartijen te voorkomen met onze andere ietwat homo reu.

Nou hebben wij mazzel dat Larry een zacht ei is en zich super makkelijk laat corrigeren. Maar voorheen lag hij voor alles op zijn rug en na het dekken worden andere reuen echt niet zo makkelijk getolereerd zonder begeleiding van mij erbij. Simpel.

En dat een dekreu weet wat hij doet wil niet zeggen dat hij niet op zoek gaat en dergelijke, Larry is veel meer bezig met snuffelen en het klappertanden en bijbehorende kwijlen, enzovoorts. Weet dondersgoed wanneer er een teef loops is. Controleerbaar dat wel. Maar dat is na het dekken wel degelijk toegenomen. En de andere dekreuen die wij gehad hebben ook. Maar dan zal ik wel de uitzondering op de regel zijn met het zooitje hier.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 09:58

ingeb0rg schreef:
Hahaha waar ik dat vandaan haal? 25 jaar betrokken zijn bij labradors fokken en nu zelf een dekreu hebben die gedekt heeft en mijn eigen teef ook gaat dekken. En zich tegenwoordig zeer mans voelt tegenover andere reuen. Zeker zodra er een teef in het spel is wordt er flink haantjes gedrag vertoont en binnensmonds gegromd.

Het komt een beetje over alsof je denkt dat ik een leek ben die zomaar even wat zegt, is niet het geval. Een ervaren dekreu dekt inderdaad ook alleen op dekrijpe dagen en weet wat hij doet ben ik met je eens. Maar dat wil niet zeggen dat in 80% van de gevallen het gedrag van een reu niet veranderd naar andere reuen. Wij doen altijd onze reu in de kennel na het dekken om knokpartijen te voorkomen met onze andere ietwat homo reu.

Nou hebben wij mazzel dat Larry een zacht ei is en zich super makkelijk laat corrigeren. Maar voorheen lag hij voor alles op zijn rug en na het dekken worden andere reuen echt niet zo makkelijk getolereerd zonder begeleiding van mij erbij. Simpel.

En dat een dekreu weet wat hij doet wil niet zeggen dat hij niet op zoek gaat en dergelijke, Larry is veel meer bezig met snuffelen en het klappertanden en bijbehorende kwijlen, enzovoorts. Weet dondersgoed wanneer er een teef loops is. Controleerbaar dat wel. Maar dat is na het dekken wel degelijk toegenomen. En de andere dekreuen die wij gehad hebben ook. Maar dan zal ik wel de uitzondering op de regel zijn met het zooitje hier.

Oh dat was absoluut niet mijn intentie, het was ook niet persoonlijk naar jou bedoeld :) Ik snap wel dat ik de indruk gewekt heb trouwens, nu ik m'n berichtje nalees :+ Sorry daarvoor!

Ik lees dit gewoon heel vaak en het wordt binnen mijn ras ook wel eens aangehaald door mensen die gevraagd worden hun hond voor een dekking uit te lenen. Het komt bij ons ook best vaak ter sprake en mijn ervaring (en dus die van vele dekreu-eigenaren en fokkers) is echt dat reuen in hun gedrag naar teven niet heftiger worden. En daar ging het ook om bij TS toch? Maar vandaar dat ik dat stukje even uit jouw bericht geplukt heb.

Gedrag naar andere reuen heb ik het ook niet over gehad. Bij de mijne heb ik daar overigens ook geen verandering in waargenomen maar misschien heb ik daar mazzel mee gehad. Dat durf ik niet te zeggen. Ik geloof ook meteen dat sommige reuen zich ietwat meer "mans" voelen op het moment dat ze hebben mogen dekken.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 11:33

Alle reuen in de beurt zijn gecastreerd.
Sam is wel meer een teven vriend dan reuen vriend maar los is hij altijd netjes. Aan de lijn ook zolang ze niet in zijn ruimte komen. En ook dan gaat het vaak pima ligt echt aan het energie level en de dominantie van de reu. Als mijn kindjes mee zijn houd hij liever alle honden op afstand

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:16

Gedrag naar teven toe neemt juist af, omdat een ervaren dekreu precies weet wanneer hij moet dekken gaat die echt niet zijn energie in een niet gewillig ding stoppen :D

Ik refereerde meer naar het gedrag van het zoeken naar loopse teven, Larry is sinds hij dekt ook echt meer bezig met geuren, tevenplasjes enzovoorts. Richting teven altijd respectvol en als hij afgesnauwd wordt dan is dat prima. En zo hoort dat ook!

Maar van een loopse teef in de buurt of die net geplast heeft en dergelijke wordt hij wel degelijk onrustig. Zet er een niet dekrijpe loopse teef bij dan loopt hij weg. Heel apart is dat. Dus qua dat gedrag met geuren en het onrustig worden zou dat na het dekken wel eens erger kunnen worden. Dan nog is die van ons niet moeilijk hoor! Het is enkel nu even goed opletten met andere reuen. Want hij doet heel mans, maar als het op vechten aankomt dan weet ie het niet meer :D

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 20:11

Toevallig waren we gisteren met een groep aan het wandelen, waarbij 1 intacte reu was, die mijn gesteriliseerde teef maar niet met rust liet, hij bleef maar achter haar aan sjouwen en proberen erop te klimmen, tot, uiteraard, vervelens toe bij mijn hond. Snap ook niet dat het baasje hem niet aan wilde lijnen... mijn teef was zeeeeeerg geduldig en hield bij snauwen, maar ik had haar zeker niet gestraft als ze gehapt zou hebben. Naar mijn mening heeft een dergelijke reu vooral baat bij castratie door de rust die het hopelijk brengt... wel blijf ik het vreemd vinden dat mijn teef zo aantrekkelijk blijft voor ( meerdere) reuen, dit was nl 1 van de redenen dat we voor sterilisatie gekozen hebben...

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 23:51

Ik zou mijn hond dan ook aanlijnen.

Ik heb zon soort gelijk geval een keer gehad. We waren op bezoek bij vrienden. Sam maakte kennis met hun nieuwe teef en ik vond hem vervelend doen. Maar hun vonden het niet erg en als ik sam naast me hielt Zeiden hun dat het niet hoefde. Tot de teef de bench opzocht en sam er bij in ging Zitten toen heb ik hem bij me gehouden. Vond het sneu voor de teef. Achteraf was ze voor het eerst loops dat wisten we toen niet

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 23:57

Wat is de reden dat jullie eventueel een nestje willen fokken? Is het een interessant of speciaal stamboom?

Anders zou ik sterk een castratie overwegen. Het is natuurlijk niet niks voor zo'n hond, al die hormonen wat door zijn lijf gieren.

Wij hebben een reu die nog intact is, maar totaal niks geeft om loopse teven. Hij mag dus intact blijven.

Maar als dit problemen had opgeleverd dan was hij gecastreerd.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 07:54

Hij is papierloos.
We willen misschien zelf ooit een teef en dan een nestje fokken.

Maar zoals ik al zei als het verergerd gaar zijn zaakje er af

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 09:02

eponine schreef:
Toevallig waren we gisteren met een groep aan het wandelen, waarbij 1 intacte reu was, die mijn gesteriliseerde teef maar niet met rust liet, hij bleef maar achter haar aan sjouwen en proberen erop te klimmen, tot, uiteraard, vervelens toe bij mijn hond. Snap ook niet dat het baasje hem niet aan wilde lijnen... mijn teef was zeeeeeerg geduldig en hield bij snauwen, maar ik had haar zeker niet gestraft als ze gehapt zou hebben. Naar mijn mening heeft een dergelijke reu vooral baat bij castratie door de rust die het hopelijk brengt... wel blijf ik het vreemd vinden dat mijn teef zo aantrekkelijk blijft voor ( meerdere) reuen, dit was nl 1 van de redenen dat we voor sterilisatie gekozen hebben...

Beide zijn dingen die niet door castratie over hoeven te gaan. Dat teven aantrekkelijk blijven komt vaker voor, zelfs een soort cyclus kan blijven bestaan qua aantrekkelijkheid. En ook gecastreerde reuen kunnen zo proberen te rijden. Ik heb juist vaker gecastreerde reuen die mijn teven terroriseren. Dat lastig vallen is een kwestie van opvoeding en daar helpt castratie niet perse bij. Ik grijp op zo'n moment alleen zelf in, als de eigenaren van de andere hond dat niet doen. :=

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 09:23

blokje schreef:
Hij is papierloos.
We willen misschien zelf ooit een teef en dan een nestje fokken.

Maar zoals ik al zei als het verergerd gaar zijn zaakje er af

Dan zou ik sowieso castreren. :j Denk goed na waar je eventueel aan begint. Je kweekt pups die niks toevoegen aan een stam en die veel geld kosten voordat ze een forever home vinden. Al om te beginnen moet de reu de nodige testen ondergaan voor erfelijke afwijkingen. Daarnaast wordt de rasvereniging ook niet gelukkig van het zoveelste papierloze nestje.

Een eventueel nestje is de frustratie van de hond die hij momenteel ervaart echt niet waard.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 09:45

Wat "de rasvereniging" vindt van stamboomloze nestjes heeft meer met eigenbelang te maken dan dierenwelzijn.
Zeker met de track record van dergelijke rasverenigingen zou ik me dáär niet al te druk over maken.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 09:50

Maar de ene reu is de andere niet.het likken aan plasjes gebeurt toch maar stuur onze reu dan ook door.hij loopt niet weg maar als ik wel zo een reu had was hij al lang geholpen.hij woont met inze intacte teef samen en ik moet ze 2x 10dagen per jaar apart zetten,dan piept hij wat.maar er zijn ook reuen die door een deur heen vreten.dus vergelijk ze niet.als mijn reu zou piepen in huis op teven van in de straat was hij ook al lang geholpen.dit is niet fijn voor jullie maar ook niet voor hem,probeer eerst chemische casteratie
blokje schreef:
Wij hebben hem niet gecastreerd omdat ik meerdere intakte reuen ken die geen problemen hebben. Vandaar.
Onze ex kater hebben we ook met 6 maand gedaan omdat ze anders gaan zwerven en we poezen eigenaren geen kittens willen bezorgen.

We gaan hier thuis eens even serieus oerleggen en goed nadenken. Hopelijk zijn de teven niet snel weer loops (onze teef elke 4 maand). We willen met Sam sporten doen en als het mogelijk is ook wedstrijden. Een geile meneer is dan niet handig.

Ik vroeg deze tips voor het welzijn van onze reu. Hij moet happy zijn als dit zijn toekomst is dan moet hij gewoon onder het mes.

Vind snijden in gezonde hond niet nodig. Maar geestelijk moet het leuk blijven voor Sam.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 09:53

Kuggur schreef:
Wat "de rasvereniging" vindt van stamboomloze nestjes heeft meer met eigenbelang te maken dan dierenwelzijn.
Zeker met de track record van dergelijke rasverenigingen zou ik me dáär niet al te druk over maken.
een ras vereniging staat wel er voor dat reu en teef gezondheidstesten onder gaan. Als je een hond hebt gehad met problemen dan piep je wel anders.want veel problemen sluit je uit door gezondheidstesten.en reu en teef moeten deze doen ook al heeft je teef geen stamboom als je fokt.doet het met verantwwording en test je honden ook al fok je zonder stamboon

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:02

Om een enorm gefrustreerde reu te voorkomen zou ik toch kiezen voor castreren. De dames gooien zichzelf er letterlijk voor en hij moet zich maar gedragen en maagd blijven..

Lijkt me voor de reu gewoon prettiger geholpen te zijn dan.
Mocht je ooit willen fokken moet je inderdaad wel echt zorgen dat beide honden alle tests goed hebben doorstaan, als je er dan pas achter komt dat hij ongeschikt is zit je jaren nodeloos met een sexueel gefrustreerde hond.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:07

keona schreef:
Kuggur schreef:
een ras vereniging staat wel er voor dat reu en teef gezondheidstesten onder gaan. Als je een hond hebt gehad met problemen dan piep je wel anders.want veel problemen sluit je uit door gezondheidstesten.en reu en teef moeten deze doen ook al heeft je teef geen stamboom als je fokt.doet het met verantwwording en test je honden ook al fok je zonder stamboon

Deze discussie gaat wellicht wat te ver off topic hier.
Maarje zou je kunnen afvragen waarom er zoveel recesief genetische defecten in de rashonden populaties voorkomen.
Sleutelwoorden, gesloten stamboek, smalle genetische basis lijn\inteelt.
Die testen doen is dweilen met de kraan open, en dweilen heeft zeker een functie, maar je moet ook iets aan de kraan doen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:10

Rasvereningingdiscussie is hier niet echt relevant. Neem bovendien aan dat dit gewoon een "rashond" is zonder papieren dus met dezelfde beperkte genenpoel gezien het uiterlijk er blijkbaar wel naar is.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:17

Ik heb een castraat die nog plasjes oplikt van loopse teven en ze wil dekken. Dus gecastreerd of niet zegt ook weinig :+
Mijn volle reu doet dan weer vrijwel niks met teven. Enkel de 3 hoogtepunt dagen merk ik wat aan hem. Verder makkelijk dier met loopse teven. Zowel eigen teven als buurhonden.