Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sjolvir schreef:Even paar passen terug...
Is de hond ooit getest op mijten etc. (kon het zo snel niet vinden in het topic) Dan wel daarvoor behandeld? Ze hoeven namelijk niet overdreven zichtbaar te zijn en zo zonde als er van alles uit de kast wordt getrokken en daar uiteindelijk de oorzaak licht.
Andere optie is pour on formulering gebruiken die meer parasieten doodt dan alleen vlooien.
Denk hierbij aan selamectine (Stronghold), doodt vlooien, oormijt, sarcoptes (is 1 soort schurftmijt), bijtende luizen en een soort luis bij de hond en hartworm
Voor bv demodex (milde vorm) zou je Advacate kunnen geven dat is moxidectine met imodoclopramid (zit moxidectine in, niet voor collie achtigen gebruiken en handigst als hond getest is op MDR1 gen), dood onder andere hartworm, luizen (Bijtende), vlooien, oormijt, sarcoptes, demodex en aantal wormsoorten.
Zelf zou ik er keer doosje pipetjes Advocate tegen aan gooien als je hond niet op parasieten wilt laten testen en zelfs als test negatief is (sommige mijten vind je heel moeilijk, andere heel makkelijk).
Vervolgens als dat is gebeurt zou ik een eliminatie dieet gaan doen, wel strikt echt 6 wkn dat en alleen maar dat, dus 1 eiwitbron (iets dat hond nog nooit gegeten heeft ) en iets erbij, danwel een speciaal commercieel dieet (kan gemaakt zijn op verschillende grondslagen, van dusdanig behandeld dat eiwitbron onherkenbaar is tot 1 bekende eiwitbron.
Let wel dat 1 x een eliminatie dieet zonder success niet veel zegt, zou er dan zeker nog 1 proberen met andere grondslag en andere eiwitbron etc.
Ga je zelf aan de slag bv met geit of struisvogel of zo, dan is grote vriezer handig en kan hond niet levenslang op blijven, aantal commerciele voeders zijn wel volledig en kan je hem op houden als je weet of het wel of niet in de voeding zit.
Als dat allemaal oke is (en hond niet hele ernstige klachten heeft) zou ik dan pas op andere allergieen laten testen, kan natuurlijk gelijktijdig.
Cortico's altijd afbouwen ald hond ze langdurig gehad heeft en hou in de gaten dat allergie testen terwijl hond op de cortico's staat niet het juiste beeld geeft, dus dan slimmer om even te wachten tot cortico's helemaal uit het systeem zijn.