Honden en allergieën...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:41

Onze hond heeft ook heel veel allergieën. Wij hebben bij haar wel een onderzoek laten doen via het bloed. Daar kwamen 24 dingen uit waar ze een allergie voor heeft qua dingen van buitenaf. Dit zijn vooral mijten, grassen en pollen. Bij haar hebben we desensibilisatie ingezet, ze krijgt nu 1 keer per maand een spuit hiervoor.

Tevens merkte ik bij haar dat ze op kip reageerde. We hebben via het alternatieve circuit toen gevonden dat ze allergie voor granen en kip zou hebben. We zijn ook KVV gaan geven waar geen kip in zat, was het onduidelijk of het er wel of niet in zat dan zag ik het binnen drie dagen aan haar oren. Ze staat nu echter op een brok op basis van zalm en aardappel. Sinds ze dat heeft gaat het heel goed. Ik blijf wel spuiten maar in deze spuit zitten de 7 ergste allergieën die ze heeft. En ik vermoed dat door het goede voer het lijf niet hoeft te werken tegen de voedselallergie en daarom ook beter met die andere allergieën om kan gaan.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:45

En de hond wordt wel ontvlooid?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:46

@ joyce: dat idee heb ik ook dat eenmaal een serieuze allergische reactie plaatsvind het lichaam op veel meer gaat "over"reageren ook op dingen die anders wel "ok" zouden zijn.
bv in het begin van het eliminatiedieet bij mijn hond: korstje brood van de kippen pikken, opflakkering vd roodheid en jeuk plus overgeven, slechte eetlust en buikkrampen. Nu zoveel maanden later: een klein stukje brood geeft hooguit wat slijm opbraken zonder meer.

joyce83

Re: Honden en allergieën...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:00

Ja idd, nu is ze al een hele tijd stabiel en soms krijgt ze iets wat ik eerder niet hoefde te geven. Ze kreeg dan niet snel een reactie eerder toen ze nog niet stabiel was maar pas na drie dagen dat iets voeren. Nu krijgt ze ook gewoon wel eens een brokje van de andere hond, een kip beloning en zo wat beloningen wat ze eerder niet kreeg. Wel probeer ik dit minimaal te houden en is voor haar altijd iets van zalmhuid of vis snoepjes in huis.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 14:27

Bedankt!
Joyce, heb je enig idee wat het hele onderzoek kostte? Wat ik begreep is er bij zo'n desensibilisatie (jeetje wat een woord...) een slagingskans van max. 75% Mocht ik echt alle opties af zijn gegaan zou dit wel een optie kunnen zijn, maar blijkbaar is het best duur. Hij krijgt nu absoluut niks anders dan zijn brokjes (vindt hij natuurlijk totaaaaal geen goed idee) en zijn hertengewei om aan te knagen. Geef ik hem dit niet dan vindt hij wel wat anders om te knagen, meubels ofzo.

Vandaag zou hij zijn halve pilletje eigenlijk moeten krijgen maar dat heeftie niet gehad van mij, even afwachten dus hoe het gaat. Van de dierenarts kreeg ik ook nog de tip om hydrocortiderm te smeren, een soort hormooncreme om de boel rustig te houden. Uiteraard is dit symptoombestrijding maar als het werkt is het natuurlijk wel fijn voor hem. Zijn hier ervaringen mee?

Joyce, wat een pech zoveel allergieën :o Welke brokken zijn dat met zalm en aardappel?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:32

hier zelden of nooit gebruik van zalven bij de honden, want ze likken alles ze snelelr af dan ik erop kan smeren.

Fish4dogs heeft ook een geschikte brok

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:37

Ben je wel voorzichtig met het overslaan van prednisonpillen? Veel dierenartsen hebben het daar niet over, maar prednison moet zeer geleidelijk worden afgebouwd. 'Willekeurig' pillen overslaan is geen goed idee.

Hier hydrocotiderm in huis. Mijn allergiehond komt uit het asiel en zijn huid was op sommige plaatsen al onherstelbaar beschadigd toen ik hem kreeg. Hydrocotiderm helpt fijn als die plekjes 'opvlammen', maar bij een jonge hond zou ik er zeer voorzichtig mee zijn en liever bekijken of de weerstand nog verder omhoog kan.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 14:41

Bedankt!
Fish4dogs ga ik even bekijken (:

Sonja, hij staat nu op een half pilletje om de dag. Is het aan te raden deze dan gewoon te geven of anders een kwart oid? Of is een halve al zo'n lage dosis dat dit in principe gewoon afgebouwd kan worden? Vrijdag zal ik weer bij de dierenarts langsgaan aangezien zijn pilletjes bijna op zijn.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:48

Ik heb zelf per kwart afgebouwd. Als je gaat stoppen kun je inderdaad eerst om de dag te geven en dan pas stoppen. Mijn eigen DA had mij dit nooit verteld, helaas.

Toevoeging: afbouwen dus zo geleidelijk mogelijk. Liever eerst dagelijks een kwart i.p.v. om de dag een halve. En dan de laagste dosering (kwart dus) om de dag geven om daarna te stoppen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:21

De kosten voor het onderzoek vallen in verhouding met de spuiten nog wel mee. Onderzoek zelf kan ik niet meer terug vinden, meen dat het rond de 200 euro is maar dat kun je makkelijk navragen bij de dierenarts. De flesjes echter...... deze kosten mij 210 euro per stuk. Zodra je op de gebruiksdosis zit (1 spuit elke 4 weken) doe je er 10 maanden mee. Sommige honden kunnen bepaalde periodes uit met minder vaak spuiten. En ja ik ben dus heel blij dat we haar als pup verzekerd hebben. We hebben de kosten van de verzekering er ruimschoots uit bij haar. Als zou ik dat geld liever voor niks kwijt zijn geweest.

De brokken die ze nu krijgt is simpsons premium sensitive adult. Die bestel ik via zooplus.

Verder een tip, wil je het gelijk goed aanpakken (en zou ik het opnieuw mogen doen) ga dan hierheen https://www.mcvoordieren.nl/Allergiepoli deze mensen zijn alleen maar hiermee bezig en kunnen echt goed begeleiden. Het is dat het voor ons te ver is en dat ze gelukkig stabiel is anders zou ik ondanks de afstand toch hiervoor kiezen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:02

Even paar passen terug...
Is de hond ooit getest op mijten etc. (kon het zo snel niet vinden in het topic) Dan wel daarvoor behandeld? Ze hoeven namelijk niet overdreven zichtbaar te zijn en zo zonde als er van alles uit de kast wordt getrokken en daar uiteindelijk de oorzaak licht.
Andere optie is pour on formulering gebruiken die meer parasieten doodt dan alleen vlooien.

Denk hierbij aan selamectine (Stronghold), doodt vlooien, oormijt, sarcoptes (is 1 soort schurftmijt), bijtende luizen en een soort luis bij de hond en hartworm
Voor bv demodex (milde vorm) zou je Advacate kunnen geven dat is moxidectine met imodoclopramid (zit moxidectine in, niet voor collie achtigen gebruiken en handigst als hond getest is op MDR1 gen), dood onder andere hartworm, luizen (Bijtende), vlooien, oormijt, sarcoptes, demodex en aantal wormsoorten.

Zelf zou ik er keer doosje pipetjes Advocate tegen aan gooien als je hond niet op parasieten wilt laten testen en zelfs als test negatief is (sommige mijten vind je heel moeilijk, andere heel makkelijk).

Vervolgens als dat is gebeurt zou ik een eliminatie dieet gaan doen, wel strikt echt 6 wkn dat en alleen maar dat, dus 1 eiwitbron (iets dat hond nog nooit gegeten heeft ) en iets erbij, danwel een speciaal commercieel dieet (kan gemaakt zijn op verschillende grondslagen, van dusdanig behandeld dat eiwitbron onherkenbaar is tot 1 bekende eiwitbron.
Let wel dat 1 x een eliminatie dieet zonder success niet veel zegt, zou er dan zeker nog 1 proberen met andere grondslag en andere eiwitbron etc.
Ga je zelf aan de slag bv met geit of struisvogel of zo, dan is grote vriezer handig en kan hond niet levenslang op blijven, aantal commerciele voeders zijn wel volledig en kan je hem op houden als je weet of het wel of niet in de voeding zit.

Als dat allemaal oke is (en hond niet hele ernstige klachten heeft) zou ik dan pas op andere allergieen laten testen, kan natuurlijk gelijktijdig.

Cortico's altijd afbouwen ald hond ze langdurig gehad heeft en hou in de gaten dat allergie testen terwijl hond op de cortico's staat niet het juiste beeld geeft, dus dan slimmer om even te wachten tot cortico's helemaal uit het systeem zijn.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:24

Ik ben pas begonnen met de desensibilisatie kuur bij mijn hond. Ik ben in totaal ongeveer €600/700 verder. Dat is dan incl. de 2 bloedtesten, anti-jeuk medicatie (Apoquel) en de vloeistof met injectienaalden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:31

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 23:31

Sjolvir schreef:
Even paar passen terug...
Is de hond ooit getest op mijten etc. (kon het zo snel niet vinden in het topic) Dan wel daarvoor behandeld? Ze hoeven namelijk niet overdreven zichtbaar te zijn en zo zonde als er van alles uit de kast wordt getrokken en daar uiteindelijk de oorzaak licht.
Andere optie is pour on formulering gebruiken die meer parasieten doodt dan alleen vlooien.

Denk hierbij aan selamectine (Stronghold), doodt vlooien, oormijt, sarcoptes (is 1 soort schurftmijt), bijtende luizen en een soort luis bij de hond en hartworm
Voor bv demodex (milde vorm) zou je Advacate kunnen geven dat is moxidectine met imodoclopramid (zit moxidectine in, niet voor collie achtigen gebruiken en handigst als hond getest is op MDR1 gen), dood onder andere hartworm, luizen (Bijtende), vlooien, oormijt, sarcoptes, demodex en aantal wormsoorten.

Zelf zou ik er keer doosje pipetjes Advocate tegen aan gooien als je hond niet op parasieten wilt laten testen en zelfs als test negatief is (sommige mijten vind je heel moeilijk, andere heel makkelijk).

Vervolgens als dat is gebeurt zou ik een eliminatie dieet gaan doen, wel strikt echt 6 wkn dat en alleen maar dat, dus 1 eiwitbron (iets dat hond nog nooit gegeten heeft ) en iets erbij, danwel een speciaal commercieel dieet (kan gemaakt zijn op verschillende grondslagen, van dusdanig behandeld dat eiwitbron onherkenbaar is tot 1 bekende eiwitbron.
Let wel dat 1 x een eliminatie dieet zonder success niet veel zegt, zou er dan zeker nog 1 proberen met andere grondslag en andere eiwitbron etc.
Ga je zelf aan de slag bv met geit of struisvogel of zo, dan is grote vriezer handig en kan hond niet levenslang op blijven, aantal commerciele voeders zijn wel volledig en kan je hem op houden als je weet of het wel of niet in de voeding zit.

Als dat allemaal oke is (en hond niet hele ernstige klachten heeft) zou ik dan pas op andere allergieen laten testen, kan natuurlijk gelijktijdig.

Cortico's altijd afbouwen ald hond ze langdurig gehad heeft en hou in de gaten dat allergie testen terwijl hond op de cortico's staat niet het juiste beeld geeft, dus dan slimmer om even te wachten tot cortico's helemaal uit het systeem zijn.

Bedankt voor de heldere uitleg :D

Hij is nog nergens officieel op getest, dat zou de volgende stap zijn als ik alle opties heb gehad wat betreft voer oid. Voorlopig nog niet klaar dus :P

Hij is als pup zijnde ontwormd door de dierenarts en zo nog een keer, ontvlooien nog niet echt aangedurfd aangezien zijn huid zo gevoelig is. Dierenarts heeft hem wel vaker nagekeken op vlooien en deze heeft hij niet. Misschien wel een idee om Advocate aan te kaarten.

Schrik toch wel van de prijzen van de serums :oo hopelijk hebben wij die niet nodig.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 03:11

Om er van uit te gaan dat je hond geen voooien heeft omdat ze nog nooit zijn gespot, lijkt mij een utopie.

Hier een hond met vlooienallergie, zonder seresta vlooienband zit ie binnen no time onder de kale plekken. Met band nooit last.
Vandaar mijn eerdere vraag of ie ooit ontvlooid is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 19:33

Mijn hond heeft huismijt allergie en nog wat andere zaken. Daar kom je alleen achter middels een bloedtest, dus zeker aan te raden.
Sommige honden hebben hiernaast ook nog een voedselallergie, dit kun je middels een eliminatiedieet uitsluiten, dit kan zowel met rauw als brok.
Die van mij krijgt nu brok van een enkele eiwitbron, namelijk lam. Kip is een van de soorten vlees waar de meeste gevoeligheid voor is en is helaas in de meeste voeders verwerkt. Ook al staat er enkel lam en rijst op. Ik voer momenteel Sierra Mountain van Taste of the wild.
Onderzoek je voer goed naar ingredienten en dan zul je zien dat voer van Prins onder aan je lijstje komt te staan. De meeste brokvoeren bestaan uit vulmiddel (dus graan en daar doen vele honden het bagger op)
Een hond met huisstofmijt allergie kan niet in een gewone hondenmand en zeker niet op bank of op bed. Zelf heb ik een hondenstretcher met daarop een dekbed die ik elke week op 60 graden was, was je op een lagere temperatuur dan gaan de mijten niet dood.
Ook kun je eens een afkrabsel laten maken om te zien of je hondje ook last van gisten heeft.
Het serum van de desensibilisatie koste ons iets van rond de 150 euro, het bloedonderzoek was ook prijzig. Hier hielp het niets uiteindelijk. Met het serum doe je bijna een jaar, dus als je het op die manier bekijkt vallen de kosten mee. We kwamen er iig wel achter wat er was, na anderhalf jaar aanklooien met voeding en allerlei soorten pillen. Das namelijk voor jou niet leuk en voor de hond helemaal niet, het kost je handen vol geld en veel wijzer wordt je er niet van. Ik zou zeggen, doe een bloedallergie test, kost even wat, maar dan weet je wat er aan de hand is en kun je er naar handelen. Huismijtallergie los je namelijk niet op met voer ;)
Van
Afbeelding
Afbeelding
Naar
Afbeelding
Afbeelding

Door goede voeding, vaak zijn mand wassen en met regelmaat de hond stofvrij spoelen en het paardenmiddel prednison!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:02

Mindim *\o/* *\o/* *\o/*

Sorry TS. :')

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:23

Mindim, mag ik vragen waarom je geen desensibilisatie kuir hebt gedaan? (Of heeft dat niet gewerkt?)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:31

Mijn hond had ook last van jeuk, als pup al.
Van alles geprobeerd, niks was afdoende, medicatie, allergieonderzoek, kvv/barf, kruiden, ben gaan uitsluiten met voedsel of het bv rund of kip was..

Uiteindelijk heb ik hem door laten meten met bioresonantie, daar kwam als hoofdoorzaak candidae infectie uit, de oorzaak was allergie voor vaccinaties uit, en medecijnvergiftiging door de waslijst met kwalen.
Hij is behandeld ermee en sindsdien is hij er vrijwel vanaf, heeft 2 slechte periodes per jaar, als hij weer ingeent moet worden is ook een aanslag op hem.

Je kunt met bioresonantie ook alleen diagnose laten stellen en dan behandelen op basis daarvan.

Ter ondersteuning voor de wat mindere periodes heb ik Puur jeuk, helpt perfect.

En zorg dat je hond goed ontvlooid is, als er al jeuk is, is dat een enorme trigger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:39

maikeltje schreef:
Mindim *\o/* *\o/* *\o/*

Sorry TS. :')

Maikel!!!! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:40

xSCWx schreef:
Mindim, mag ik vragen waarom je geen desensibilisatie kuir hebt gedaan? (Of heeft dat niet gewerkt?)

Als je goed leest zie je dat ik dat heb geprobeerd en dat dat niet werkte ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 15:51

TS, zoals ik het nu lees doe je echt vanalles door elkaar. Voer veranderen maar wel snoepjes, kleedjes aanpassen.
Ik heb zelf een hond met een allergietraject lopen en als ik 1 ding heb geleerd is dat dat je heel gestructureerd moet gaan elimineren. Anders kom je echt geen stap verder. Iedere stap 6wkn de kans geven en dan de volgende. De stappen ervoor wel mee doorgaan.

- eerst ontwormings en ontvlooiingsschema op orde hebben
- stress beperken
- eliminatiedieet starten op 1 zeldzame diersoort (eend, geit, wildsoort werd ons aangeraden). Daarnaast NIKS anders, ook geen snoepjes e.d. Eend is makkelijk, want er is snoep te krijgendat uit 100% eend bestaat. Van daaruit langzaam diersoorten toevoegen, eerst andere weinig gebruikte en dan langzaam naar veel gebruikte diersoorten.
- daarna zorgen dat omgevingsfactoren zo schoon mogelijk worden: kleedjes schoon, kleden weg, frequent schoonmaken met DROGE stofdoeken en een stofzuiger (dus hiet nat afnemen bij huismijt!). Hond mijden uit de slaapkamer en de stoelen/banken.

Ben je er dan nog niet uit, dan medicatie erbij pakken. Allergietest kan, maar is vaak onbetrouwbaar. Hier doet ze het goed op apoquel, in die periode ontdekte we ook dat het zomers erger is dan swinters en dat de poten het meest aangedaan zijn, daarna de buik. Om die reden hebben we ook spray voor de poten en een shampoo die we in een emmer water doen en na iedere wandeling poten mee spoelen. Sindsdien is de ellende voorbij!

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 18:51

Ja, zo was ook bij ons dat eliminatie dieet, wij zijn gestart met eerst 6 weken geit.
Als je nog niet barft of kvv voert, kan dat wel vrij eenvoudig nl Lotgering heeft daarvoor een compleetuitvoering met alleen lam. Nou ja, als je dus nog maar weinig lam hebt gevoerd.

Bij ons was er helemaal geen verschil na 6 weken, daardoor wist ik iig dat het geen vleessoort allergie was.
Maar een kennisje van me kan alleen kangoeroe voeren en duimt dat haar hond daar geen allergie tegen opbouwt.