kat wond in mond, kan niet drinken, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Re: kat wond in mond, kan niet drinken, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:11

probeer anders eens een pakje kattenmelk, grote kans dat hij dat wel drinkt (als hij kan eten dan lukt dat ook wel denk ik)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 18:24

Al geprobeerd, maar dat gaat ook niet. Drinken doet hem meer pijn als eten, en dat is het probleem..

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:43

Misschien proberen een beetje kattenmelk in te vriezen en dat als een ijsje aan te bieden. Likken aan dat ijsje maakt zijn tong koud wat de pijn wat verdoofd tijdens het slikken.

Overigens vind ik meerdere malen natvoer aanbieden en dat wat aanlengen met water ook al een heel goede optie hoor. Zou zelf niet te bang zijn dat hij direct uitdroogt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 19:38

Fijn dat het met de aangepaste spuit beter lukt. Dat zal met zo'n zacht plastieken uiteinde zijn, denk ik?

Fijn dat de dierenarts ook uitlegt waarom eten wel lukt, en drinken niet.

Ik duim voor je dat poos-lief gewoon lekker opknapt en de wond netjes geneest!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 19:54

Bedankt! Ja het is zo'n flexibel plastic buisje, dat is zachter en kan ik tussen de kiezen en lippen door doen. Paar drupjes er in, even laten slikken, en weer een paar drupjes. Hele klus, dat wel.. hij wou vandaag ook alweer een paar keer even naar buiten, dat vind ik ook positief. Verder neemt hij zijn rust.

Afbeelding

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 20:28

Laat eerst maar bekijken of het zijn kies niet is. Alleen mijn ervaring is, is dat ze dan nog wel gewoon kunnen drinken. Kan hij zijn tong wel bewegen? Want die moet hij ook gebruiken voor het eten. Dus ga er van uit dat hij zou moeten kunnen drinken. En melk? Is hij daar wel in geinteresseerd?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 21:29

Het is een grote wond die hij heeft, we hebben maar kort kunnen kijken omdat hij er zoveel pijn aan heeft en we hem niet onnodig pijn wilden doen. Vandaar de keus om eerst een kuur met pijnstillers te geven. Van wat ik heb kunnen zien schrok ik wel. Het is groot en van wang tot tong om het zo maar te zeggen. Daarom schijnt hij meer pijn te hebben met drinken als eten, omdat de tong anders en meer beweegt bij het drinken.

Melk drinkt hij ook niet.

Ik denk zelf dat het een ontstoken kies is, waarbij de ontsteking doorgebroken is, wat de wond veroorzaakt. Vrijdag gaan we kijken, en als het de kies is gaan ze die onder narcose verwijderen en eventueel de rest van het gebit behandelen/schoonmaken als dat nodig in. Mocht het wel iets anders zijn, dan hoop ik dat dat op te lossen is.

Hij heeft net weer zijn tabletje en pijnstillers gehad, dus dat zit er in ieder geval weer in.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 22:14

Katten hebben vrij makkelijk en snel abcessen.

En dat kan dus ook in een bek.
Als zoiets doorbreekt ziet dat er naar uit, en geeft mogelijk lelijke plekken ook.

Misschien is het zoiets.

Ik hoop dat hij vlot opknapt.

En anders desnoods een lichte roes, zodat hij net weg is zeg maar. En dan goed kijken wat er loos is, spoelen en plan van aanpak maken.

Blijft toch erg sneu zo voor hem.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 22:41

Gebit is maar een vies iets bij een kat. Word niet vaak gebeten door een kat, maar elke keer dat ik (goed) gebeten werd door een kat, had ik hele dikke vingers.

Fijn dat hij nu eerst AB krijgt. Je kunt het voer weken in water. Zo krijgt jij toch extra vocht binnen. En anders vragen of ze je willen leren vocht onder de huid te spuiten (mocht hij echt een tekort krijgen, maar dat zal eerst meevallen denk ik).

Wel zeker dat het echt een wond is?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 23:00

Ja dat is zeker. Er is vanmorgen dus nog naar gekeken, en doordat de ontsteking nu rustiger was konden ze goed zien dat het echt een wond is, en hoe groot hij ongeveer is. Daardoor kon ook verklaard worden waarom hij wel kan eten, maar niet wil drinken.

Het is inderdaad erg sneu, ik heb zo'n medelijden met hem. Het is zo'n lieverd. Ik ben alleen maar heel blij dat ik gelijk met hem naar de dierenarts ben gegaan en niet afgewacht heb.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 19:25

Goed nieuws! Sinds vanmorgen drinkt Pippie weer zelfstandig, en duidelijk zonder pijn, vanmiddag kwam hij me een muis brengen en net heeft hij wat harde brokjes gegeten! Het gaat goed!!

Ik hoop dat we vrijdag ook goed nieuws krijgen als ze gaan kijken waar deze ellende van kwam, maar voor nu ben ik al heel opgelucht!