Wat te doen als.. (Kitten)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 17:30

lieveli schreef:
KellyDV schreef:
De buurman zei als ie moeilijk ging doen dat ik hem er bij moest halen :')

Ik vind het knap stom van je als je het werkelijk waar op de spits gaat drijven. Of is die buurman altijd thuis en houdt hij je altijd strikt in de gaten, ook als je die drugsdealer ergens anders tegenkomt?

De dierenpolitie is voor mishandelde en verwaarloosde dieren. Als die kat echt zo ziek en verwaarloosd is, komen ze heus wel in actie.

Haha nee daar heb ik ook geen zin in daarom maak ik dit topic :D
Hij is niet mishandeld, er is gewoon weinig naar om gekeken en zat vaak alleen.
Hij was wel mager toen ie aan kwam lopen, maar had ook al een paar dagen niets gehad natuurlijk..

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:31

Zomaar een dier binnen halen en houden zou ik niet doen.
Eerst afwachten wat de eigenaar zegt.

Wanneer iemand mijn kat ontvoerd, zich toeeigend en mij een rekening onder mijn neus doet heeft degene een flink probleem. Ik vraag er niet om dat je mijn katten steelt en kosten voor maakt.

Wachten wat de eigenaar zegt.
En bij dringende kosten, kat aan de oppassers geven en adviseren dat ze ermee naar de dierenarts gaan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:32

Ja dus dan is hij verwaarloosd en heb je echt álle recht om te bellen, zeker als ze die oppassers hem onthouden van medische hulp.

Je kunt dit echt wel winnen maar wat ik al zei, speel het safe en word zijn lievelingsbuuf.

KellyDV

Re: Wat te doen als.. (Kitten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 18:01

Ik denk dat het beste is wat ik kan doen gewoon de kat hier houden, zoals is afgesproken met de mensen die op het huis passen, en nog niet naar de Dierenarts gaan en het nog een paar dagen afwachten.. Het liefst was ik nu direct naar de Dierenarts gegaan, maar een paar dagen overleeft ie ook nog wel..

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 18:21

Okay, die snap ik niet. Je geeft aan dat het kitten enorm niest en bloederige diarree heeft. Je neemt de zorg voor het diertje over van de mensen aan wie de eigenaar gevraagd heeft dat te doen (zonder te weten of de eigenaar daarover geïnformeerd is door de oppassers), maar nu ga je het niet de medische zorg geven die het nodig heeft? Wat gaan een paar dagen afwachten opleveren? Je denkt toch niet dat een kitten vanzelf ophoudt met niesen en bloed poepen?

Het is eigenlijk heel simpel: jij hebt de zorg voor het dier op je genomen en daarmee ben je verplicht om ook medische hulp te bieden. Het onthouden van diergeneeskundige zorg is in strijd met de wettelijke zorgplicht (Wet dieren). Wil of kun je die zorg financieel niet aan, dan kun je het dier terugbrengen naar de oppassers of je kunt het naar de DA brengen en erbij vermelden dat je niet kunt betalen. De DA gaat dan gewoon behandelen, want ook hij heeft een wettelijke zorgplicht. De kosten kan de DA verhalen op de eigenaar. Als die betaalt toont dat aan dat de eigenaar alsnog bereid is voor dit dier te zorgen en als hij niet wil betalen moet hij het dier afstaan en gaat het asiel een nieuw huisje voor 'm zoeken.

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 18:31

maura schreef:
Okay, die snap ik niet. Je geeft aan dat het kitten enorm niest en bloederige diarree heeft. Je neemt de zorg voor het diertje over van de mensen aan wie de eigenaar gevraagd heeft dat te doen (zonder te weten of de eigenaar daarover geïnformeerd is door de oppassers), maar nu ga je het niet de medische zorg geven die het nodig heeft? Wat gaan een paar dagen afwachten opleveren? Je denkt toch niet dat een kitten vanzelf ophoudt met niesen en bloed poepen?

Het is eigenlijk heel simpel: jij hebt de zorg voor het dier op je genomen en daarmee ben je verplicht om ook medische hulp te bieden. Het onthouden van diergeneeskundige zorg is in strijd met de wettelijke zorgplicht (Wet dieren). Wil of kun je die zorg financieel niet aan, dan kun je het dier terugbrengen naar de oppassers of je kunt het naar de DA brengen en erbij vermelden dat je niet kunt betalen. De DA gaat dan gewoon behandelen, want ook hij heeft een wettelijke zorgplicht. De kosten kan de DA verhalen op de eigenaar. Als die betaalt toont dat aan dat de eigenaar alsnog bereid is voor dit dier te zorgen en als hij niet wil betalen moet hij het dier afstaan en gaat het asiel een nieuw huisje voor 'm zoeken.

Dus dat.
Naar de dierenarts ermee of terug brengen naar de oppassers.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 18:38

maura schreef:

Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Het is absoluut een lastige situatie hoor ts maar als jij nu voor de verantwoordelijkheid kiest dan moet je er ook naar handelen.

Als je dat niet wil dan moet je de verantwoordelijkheid teruggeven aan de eigenaar dus de oppassers.

Als je dat niet over je hart kan verkrijgen, breng hem naar een asiel of dierenarts daar krijgt hij tenminste de zorg die hij nodig heeft. En dan leg je de verdere verantwoordelijkheid daar.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 18:44

maura schreef:

Het liefst ga ik nu direct met hem naar de Dierenarts, maar het is denk ik niet verstandig om dat te doen en als ze de kat terug willen de rekening onder hun neus te houden? Het niezen en de diarree gaat wel iets beter, maar ik ben er wel van overtuigd dat ie een antibiotica kuur nodig heeft. Hij zit nu natuurlijk lekker warm binnen dus dat is wel logisch dat het iets beter gaat. Hij gaat niet echt achter uit, maar wordt ook niet beter natuurlijk. Dat bedoelde ik met een paar dagen kan vast geen kwaad om te wachten of we dan misschien wat gehoord hebben van de echte eigenaar. Ik ben niet achterlijk en verwacht niet dat het op magische manier vanzelf over gaat :+ De mensen die op het huis passen wouden er niet mee naar de Dierenarts omdat ze het dan zelf moeten betalen. En hun ook niet weten of hun het terug krijgen van de echte eigenaar die in de gevangenis zit, omdat ze die nog niet hebben gesproken.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 18:53

Waarom open je dit topic dan? Je vraagt om advies en tips, die krijg je (en nuttig ook), maar je gaat er toch maar niks mee doen want je hebt zelf al bedacht dat je wat anders gaat doen... :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 18:56

Kun je hem niet naar het asiel brengen en daar de situatie uitleggen? Je moet dan waarschijnlijk afstandskosten betalen, maar je kunt wellicht afspreken dat je die terugkrijgt wanneer jij hem ophaalt, en dat je de dierenartskosten verrekent. Ik weet niet of je dit geld ervoor (over) hebt, en hoe soepel jouw asiel is, maar niets doen lijkt me ook niet echt een optie.

Of, heel heftig misschien, de wijkagent? Op het moment dat jij je niet meer veilig voelt omdat je de zorg van een katje op je neemt is dit misschien wel de persoon om heen te gaan... Je kunt allicht ze op de hoogte stellen zodat je in de toekomst met één telefoontje een team voor je deur hebt.

Vraag anders eens die mensen die nu in het huis zitten om met hem contact op te nemen. Je weet het niet, misschien als zij zeggen "Iemand heeft je kat gevonden en zegt dat ze hem wel wil houden" dat hij dat dan prima vindt (als hij het voorheen toch al als een last ervaarde)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 18:57

Is het bloed helder of juist donker? Ik zou het er zeker niet op wagen en nu naar de DA gaan. Hoe weet je dat hij het nog wel even uit zal houden? Ik zou het mezelf zeer kwalijk nemen als ik een dier had kunnen helpen en dat niet gedaan heb. Tuurlijk, prima dat je hem nu binnen hebt, maar help dat beestje alsjeblieft...

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:03

Nja ik snap niet waarom je hem niet bij de oppassers hebt gelaten?
Maar persoonlijk zou ik die kat niet terug willen brengen hoor. Het beestje is gewoon ziek en dient gewoon naar de DA gebracht te worden. Als die oppassers dat niet inzien is dat ook lekker banketstaaf voor die kat.

Ook zou ik gewoon naar de DA gaan en mocht de eigenaar zn beestje terug willen gewoon die rekening onder zn neus schuiven. Als hij niet betaald krijgt ie zn beessie ook niet.

En als je m zelf niet wilt houden zou ik m dan maar naar t asiel brengen. Als dat katje door de dierenambu was opgehaald had de eigenaar daar ook voor moeten betalen als ie m terug wou. En in t asiel zorgen ze iig dat t beestje weer opknapt.

Misschien dat ik hier te nuchter voor ben hoor :')

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 19:12

hyppolyte schreef:
Waarom open je dit topic dan? Je vraagt om advies en tips, die krijg je (en nuttig ook), maar je gaat er toch maar niks mee doen want je hebt zelf al bedacht dat je wat anders gaat doen... :+

Knap dat je weet wat ik doe :)

Magrathea schreef:
Kun je hem niet naar het asiel brengen en daar de situatie uitleggen? Je moet dan waarschijnlijk afstandskosten betalen, maar je kunt wellicht afspreken dat je die terugkrijgt wanneer jij hem ophaalt, en dat je de dierenartskosten verrekent. Ik weet niet of je dit geld ervoor (over) hebt, en hoe soepel jouw asiel is, maar niets doen lijkt me ook niet echt een optie.

Of, heel heftig misschien, de wijkagent? Op het moment dat jij je niet meer veilig voelt omdat je de zorg van een katje op je neemt is dit misschien wel de persoon om heen te gaan... Je kunt allicht ze op de hoogte stellen zodat je in de toekomst met één telefoontje een team voor je deur hebt.

Vraag anders eens die mensen die nu in het huis zitten om met hem contact op te nemen. Je weet het niet, misschien als zij zeggen "Iemand heeft je kat gevonden en zegt dat ze hem wel wil houden" dat hij dat dan prima vindt (als hij het voorheen toch al als een last ervaarde)

Volgensmij inderdaad als ik hem naar het asiel breng moet ik betalen.. Omdat ze mij nu als de eigenaar zien?
Die mensen op het huis passen kunnen pas met hem praten als hij hun belt, omdat ze niet naar de gevangenis toe kunnen bellen. Vandaar dat ik ook zei nog een paar dagen wachten tot hun contact hebben gehad. Ik denk om heel eerlijk te zijn ook dat hij gaat zeggen hou de kat maar (ivm de kosten) maar dat weet ik natuurlijk niet 100% zeker en als ik met hem naar de Dierenarts ga, doe ik heel graag natuurlijk, wil ik wel de kosten terug.

Riraito schreef:
Is het bloed helder of juist donker? Ik zou het er zeker niet op wagen en nu naar de DA gaan. Hoe weet je dat hij het nog wel even uit zal houden? Ik zou het mezelf zeer kwalijk nemen als ik een dier had kunnen helpen en dat niet gedaan heb. Tuurlijk, prima dat je hem nu binnen hebt, maar help dat beestje alsjeblieft...

Het bloed was helder, vandaag nog geen bloed gezien gelukkig, dus de darmpjes zijn iets rustiger! En dat is inderdaad het punt he, straks is het te laat en dan sla je jezelf behoorlijk voor je hoofd.

Esirene schreef:
Nja ik snap niet waarom je hem niet bij de oppassers hebt gelaten?
Maar persoonlijk zou ik die kat niet terug willen brengen hoor. Het beestje is gewoon ziek en dient gewoon naar de DA gebracht te worden. Als die oppassers dat niet inzien is dat ook lekker banketstaaf voor die kat.

Ook zou ik gewoon naar de DA gaan en mocht de eigenaar zn beestje terug willen gewoon die rekening onder zn neus schuiven. Als hij niet betaald krijgt ie zn beessie ook niet.

En als je m zelf niet wilt houden zou ik m dan maar naar t asiel brengen. Als dat katje door de dierenambu was opgehaald had de eigenaar daar ook voor moeten betalen als ie m terug wou. En in t asiel zorgen ze iig dat t beestje weer opknapt.

Misschien dat ik hier te nuchter voor ben hoor :')

De oppassers wouden hem meenemen terwijl ie al hier 4 dagen zat, dus heb ik gezegt neem maar contact op met de eigenaar wat hij wil. Ik wil hem zelf wel houden, en het maakt mij niet uit de Dierenartskosten. Ik zit inderdaad alleen maar met het feit dat ALS hij de kat terug wil ik de Dierenartskosten terug wil natuurlijk.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 19:14

Kortom: Wel naar de Dierenarts gaan en als hij de kat terug wil de rekening voor z'n neus schuiven?
Of een paar dagen afwachten en hopen dat de "oppassers" contact met de eigenaar hebben gehad?
Darmpjes zijn iets rustiger, vandaag geen bloed bij de ontlasting.

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:38

Ik zou gewoon naar de dierenarts gaan,
Als het toch mis gaat, vergeef je jezelf nooit.
Als hij zn kat terug wil, maar niet wilt betalen zou ik mijn verlies nemen, je hebt tenslotte wel aangegeven naar die oppassers dat de kosten van DA je niet uitmaken.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:42

Ga gewoon naar de dierenarts, als die man achteraf zijn kitten terug wil, dan kan je zeggen: kijk ik heb een miezerig ziek hoopje kitten voor mijn deur gevonden, wist eerst niet van wie het was en besloot ermee naar de dierenarts te gaan. Nu ik weet dat het van jij is, kan je het misschien terug betalen? Je kan het al ongeveer zo stellen. Als de man oprecht niet in de kat geïnteresseerd is kan je vragen of je het mag houden. Oke de kerel zal wel iets op zijn kerfstok hebben, maar dat wil niet zeggen dat hij zijn kat niet graag ziet :)

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 20:15

Net gebeld naar de Dierenarts, heeft nu geen plek meer.. Ik ga morgen kijken of er nog iets open is in het weekend, volgensmij hebben wij hier een paar Dierenartsen die gewoon open zijn!

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:21

Lastige situatie....

Mijn kitten loopt ook op dit moment met diarree en niezen.
Hier hebben we behandeld voor giardia en zelfs de zwaardere kuur.
Best hardnekkig en ze drogen snel uit. Het is natuurlijk met zo'n groeiend lijfje best pittig om flinke diarree te hebben voor langere tijd.

Officieel is het diertje niet van jou... je loopt een risico als je zelf naar de dierenarts gaat dat jij voor de kosten opdraait. Toch zou ik wel betreft de medische zorg actie ondernemen...
Hoe je dat gaat spelen is nog even de vraag natuurlijk.

Kan je niet op 1 of andere manier via de politie met de beste man in contact kunnen komen??

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:29

Kan je de DA geen rapport laten op stellen om te laten zien aan de eigenaar, als hij de kat komt halen. Dat je het niet voor niks hebt gedaan en je graag het geld wilt zien?

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 20:29

Afspraak kunnen krijgen bij de Dierenarts morgenmiddag.

Lisa_vera schreef:
Lastige situatie....

Mijn kitten loopt ook op dit moment met diarree en niezen.
Hier hebben we behandeld voor giardia en zelfs de zwaardere kuur.
Best hardnekkig en ze drogen snel uit. Het is natuurlijk met zo'n groeiend lijfje best pittig om flinke diarree te hebben voor langere tijd.

Officieel is het diertje niet van jou... je loopt een risico als je zelf naar de dierenarts gaat dat jij voor de kosten opdraait. Toch zou ik wel betreft de medische zorg actie ondernemen...
Hoe je dat gaat spelen is nog even de vraag natuurlijk.

Kan je niet op 1 of andere manier via de politie met de beste man in contact kunnen komen??
Ja wij zijn hier ook bekend met Giardia.. Het is echt een ellende.
We gaan naar de Dierenarts, en als hij het kitten terug wil kan dat als ie de rekening betaald.
Als het een goede baas is die goed voor z'n dieren zorgt en er om geeft zou ie dat ook gewoon doen.
Ben benieuwd :)

eclair98 schreef:
Kan je de DA geen rapport laten op stellen om te laten zien aan de eigenaar, als hij de kat komt halen. Dat je het niet voor niks hebt gedaan en je graag het geld wilt zien?

Dat kan ik vragen, goede tip! Bedankt!

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 20:30

Bij de Dierenarts geweest, hij heeft nu iets voor de diarree en ontwormd/ontvlooit.
Als het in 2 weken niet beter is het niezen en de diarree moeten we weer terug komen :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 20:58

KellyDV schreef:
We gaan naar de Dierenarts, en als hij het kitten terug wil kan dat als ie de rekening betaald.
Als het een goede baas is die goed voor z'n dieren zorgt en er om geeft zou ie dat ook gewoon doen.

Nu vergeet je wel even dat het de verzorgers van deze kat zijn die hun verantwoordelijkheid hebben ontlopen. De eigenaar heeft zijn best gedaan om iemand te vinden die voor zijn kat zou zorgen en nu die kat meer zorg nodig heeft dan een aai en wat brokjes wordt die zo weggegeven aan een ander. In nood leer je je vrienden kennen heet dat.

Het is duidelijk dat een bezoekje aan de DA noodzakelijk was, maar ga aub niet oordelen over een eigenaar die je nog nooit ontmoet hebt op basis van de verzorger die kennelijk niet van plan was om extra zorg te geven ondanks de belofte zijn dier te verzorgen tijdens zijn afwezigheid.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 15:30

tamary schreef:
KellyDV schreef:

Nu vergeet je wel even dat het de verzorgers van deze kat zijn die hun verantwoordelijkheid hebben ontlopen. De eigenaar heeft zijn best gedaan om iemand te vinden die voor zijn kat zou zorgen en nu die kat meer zorg nodig heeft dan een aai en wat brokjes wordt die zo weggegeven aan een ander. In nood leer je je vrienden kennen heet dat.

Het is duidelijk dat een bezoekje aan de DA noodzakelijk was, maar ga aub niet oordelen over een eigenaar die je nog nooit ontmoet hebt op basis van de verzorger die kennelijk niet van plan was om extra zorg te geven ondanks de belofte zijn dier te verzorgen tijdens zijn afwezigheid.

Ja dat kan inderdaad, we gaan het zien.. Als ie gaat zeuren over de Dierenartsrekening, zegt dat genoeg. :D

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 16:59

Goed dat je naar de DA bent gegaan! Hopelijk gaat het snel beter!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 17:14

Bloederige diarree... dan gaat bij mij direct het parvo alarm af.