Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
borstnoot schreef:sanowa schreef:Wat een ontzettend vervelende situatie voor jullie en voor de hond![]()
Het enigste wat ik zou doen is een persoon erbij halen die verstand van zaken heeft en jullie daar bij kan helpen een gedrag deskundige
Honden zijn zo gevoelig...
ik heb een herder gehad, die nergens bang voor was vuurwerk,carbid het maakte hem allemaal niets uit., ik trainde met hem ipo dus ook met schot en hij was goed schotvast, totdat de buren een x vuurwerk over de schutting gooide en dat vlak naast hem terecht kwam, door die ene keer is hij helemaal verknald, voor elke hard geluid was hij vreselijk bang en ik heb dat er nooit meer uit gekregen... zo sneu!
Door 1 nare ervaring kan een beestje zo veranderen.
dus ik zou zeggen zoek hulp
Als jij een adres kent die ''de uitdaging'' wel aan durft te gaan, dan zouden we het heel graag horen!
Barbet schreef:Wat een rot situatie, kan me voorstellen dat je er erg mee zit.
Wanneer hebben jullie de hond geprobeerd mee naar binnen te nemen?
Als het al onweerde, of als je wist dat het ging onweren of zo?
Dan kan hij 'binnen zijn' ook linken aan het onweer, dat hij dan nog banger werd omdat het binnen zijn hem ook vreemd was.
Er zijn toch ook wel meer honden die nooit binnen geleefd hebben, maar dit later toch prima geleerd hebben.
Wat vindt je hond leuk, een speeltje of een oefening doen of zo?
Is er bij jullie in huis een ruimte waar hij eventueel wel zou kunnen verblijven, een bijkeuken of zo?
Dan zou je elke dag even kunnen oefenen, dat je daar even met hem speelt, iets lekkers geeft.
Geen druk erop zetten, dat hij niet opgesloten zit maar met open deur.
Zo kun je hem misschien leren, dat het binnen zijn niet is gekoppeld aan angst en onweer.
borstnoot schreef:We hebben hem niet vaak mee naar binnen genomen, gewoon omdat we merkten dat de stress er erger van werd.
Barbet schreef:borstnoot schreef:We hebben hem niet vaak mee naar binnen genomen, gewoon omdat we merkten dat de stress er erger van werd.
Ja dat snap ik uit je verhaal.
Maar ik bedoel, dat je elke dag even met je hond oefent op een moment dat je hond geen stress heeft.
Zo kun je hem hopelijk aanleren zich prettig te voelen in een bepaalde ruimte in huis.
Net waar hij van je vader wel mag zijn, bijkeuken of keuken o.i.d.
Ga daar desnoods elke dag even met hem op de grond zitten, speel even met hem en klaar.
Gewoon kort, en als je merkt dat je hond spanning krijgt stop je ermee en weer terug naar buiten waar hij zich veilig voelt.
Cowboy55 schreef:Stomme vraag misschien, maar als ie pleite gaat, komt ie dan weer terug vroeg of laat? Richt ie voor zover jullie weten ergens schade aan als ie de hort op is?
borstnoot schreef:Maar zo lang wij erbij zijn, is er geen angst. Binnen ook niet. Dat is ook de reden waarom een gedragstherapeut zich er niet over durft te buigen. Pas wanneer wij uit het zicht zijn en er iets gebeurt wat ''eng'' is vertoont hij dit panische gedrag. Hij voelt zich op het moment het meest ''prettig'' in zijn hok, wanneer de kennel gesloten is. Hij weet ondertussen dat hij daar niet uit komt. Hij ligt nog wel steeds hevig te trillen in zijn hok, maarja da's beter dan voor een vrachtwagen rennen.
Of begrijp ik je tip verkeerd?
borstnoot schreef:Maar zo lang wij erbij zijn, is er geen angst. Binnen ook niet. Dat is ook de reden waarom een gedragstherapeut zich er niet over durft te buigen. Pas wanneer wij uit het zicht zijn en er iets gebeurt wat ''eng'' is vertoont hij dit panische gedrag.
Barbet schreef:borstnoot schreef:Maar zo lang wij erbij zijn, is er geen angst. Binnen ook niet. Dat is ook de reden waarom een gedragstherapeut zich er niet over durft te buigen. Pas wanneer wij uit het zicht zijn en er iets gebeurt wat ''eng'' is vertoont hij dit panische gedrag. Hij voelt zich op het moment het meest ''prettig'' in zijn hok, wanneer de kennel gesloten is. Hij weet ondertussen dat hij daar niet uit komt. Hij ligt nog wel steeds hevig te trillen in zijn hok, maarja da's beter dan voor een vrachtwagen rennen.
Of begrijp ik je tip verkeerd?
Maar je schreef in je openingspost dat als je hem binnen haalde, hij z'n tong kapot beet.
Omdat hij dan ook nog op een vreemde plek zat.
En dat hij het binnenhalen al linkte aan dat er onweer aan zat te komen, jullie gaven hem de pasta.
Dus hij zat al volop in de stress bij het binnenhalen en het werd alleen maar erger.
Dus ik bedoel met de tip, leer hem in huis (in een bepaalde ruimte) zich veilig te voelen en oefen hiermee op momenten dat hij geen stress heeft.
Dat je hem met onweer of met knallen naar binnen kunt halen daarheen kan halen en hij zich dan hopelijk wel op z'n gemak voelt.
Dan hoef je ook niet bij hem in de tuin te gaan zitten.
Floortz schreef:Als het echt zo'n houdini is met ontsnappen uit de tuin, dan ging er een schrikband om en werd de tuin afgezet met draad. Ze leren heel snel dat de randen van de tuin verboden gebied zijn en zodra die conditionering er is, dan zal hij niet meer ontsnappen. Ook met boerderijhonden die het erf niet af mogen omdat ze anders op strooptocht gaan of worden platgereden wordt het vaak gedaan. Na een tijd weet de hond waar de grenzen liggen en zal niet meer proberen erover te gaan en gaat de band uit of op een zachte stand.
borstnoot schreef:Floortz schreef:Als het echt zo'n houdini is met ontsnappen uit de tuin, dan ging er een schrikband om en werd de tuin afgezet met draad. Ze leren heel snel dat de randen van de tuin verboden gebied zijn en zodra die conditionering er is, dan zal hij niet meer ontsnappen. Ook met boerderijhonden die het erf niet af mogen omdat ze anders op strooptocht gaan of worden platgereden wordt het vaak gedaan. Na een tijd weet de hond waar de grenzen liggen en zal niet meer proberen erover te gaan en gaat de band uit of op een zachte stand.
Is al geprobeerd. Schrikband en schrikdraad.
De schrikband boeit hem niet, de draad ook niet, daar is hij een keer in verstrengeld geraakt zelfs.
De angst is op dat moment simpelweg sterker dan de schok.
Cowboy55 schreef:borstnoot schreef:
Is al geprobeerd. Schrikband en schrikdraad.
De schrikband boeit hem niet, de draad ook niet, daar is hij een keer in verstrengeld geraakt zelfs.
De angst is op dat moment simpelweg sterker dan de schok.
Niet om je probleem te bagatelliseren, maar ik begin zo kalmaan respect te krijgen voor de doelgerichtheid van het beestje......
Barbet schreef:Bij die vriendin waar hij toen thuis was, had hij geen beschermd plekje toen hij alleen moest blijven.
Hij had het hele huis voor zich, anders kon hij niet de hele boel afbreken.
Zo'n grote ruimte kan ook onveilig zijn, voor een hond die dat totaal niet gewend is.
Ik heb 2 honden, als ze even alleen moeten zijn blijft de jongste hond het liefst in de bijkeuken.
Een kleinere ruimte waar hij zich veilig voelt en waar hij op z'n matje ligt.
Het oudste hondje blijft in de woonkamer en ligt lekker op de bank.
Wel eens geprobeerd de jongste hond ook in de woonkamer te laten als ze alleen moesten zijn.
Maar dan werd ie onrustig, ging blaffen, tegen de vensterbank opstaan etc.
Dat jullie er een 2e hond bij kunnen nemen, dat is een grote gok.
Het kan goed gaan, dat je hond zich eraan op trekt.
Maar voor hetzelfde geld zit je straks met 2 bange honden.
Cowboy55 schreef:Hij is niet te stoppen. Om een zielige reden, maar wat ie wil weet hij te regelen. Niks houdt hem tegen.
borstnoot schreef:Cowboy55 schreef:Hij is niet te stoppen. Om een zielige reden, maar wat ie wil weet hij te regelen. Niks houdt hem tegen.
Ohh zo, haha ja het is een terrier he.
Mam zegt altijd: wat hij in de kop heeft, heeft hij nog niet in de kont. (ik weet niet of dat een Limburgs spreekwoord is)
Bij ons viel de mond pas echt open toen we zagen hoe hij over een beukenheg van 2 meter klom, binnen 2 seconden was hij buiten.