Hond gedraagt zich onmogelijk bij de paarden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:45

Gaat je hond altijd mee naar stal dan?
Misschien moet je je hond een tijdje niet meenemen.
In ieder geval niet, als je zelf met je paard bezig bent.
Dan kun je je niet volledig op je paard concentreren maar ook niet op je hond.
Je kan dan wel af en toe naar stal, om daar alleen met je hond bezig te zijn om te trainen zeg maar.

Het leek mij ook leuk in het begin mijn hond altijd mee te nemen.
Maar mijn hond vind het niks aan op stal, hij vindt de paarden niet leuk.
Hij werd ook een beetje zenuwachtig als ik met m'n paard bezig was.
Dus ik laat hem gewoon thuis, en doe andere dingen met hem. (speuren en behendigheid)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Hond gedraagt zich onmogelijk bij de paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:47

Kun je niet zo'n blafband omdoen?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:00

Ik heb geen tips voor je want ik weet weinig van honden maar misschien zou je je hond mee kunnen laten doen in het werk, als met je paard bezig bent? Ik denk dan vooral aan "horse and dog trail" een relatief nieuwe discipline in de westernsport, waarbij je dus op je paard een trailparcours aflegt, terwijl de hond daar ook aan mee doet en dus ook commando's moet opvolgen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:03

Ik haal even een quote uit de wiki clickertraining, daarna zet ik de link erin:

Citaat:
Clickertraining is een manier van omgaan met je paard, waarbij je het paard op precies het juiste moment van gewenst gedrag aangeeft dat dàt is wat je van hem/haar vraagt. Het hulpmiddel hierbij is de clicker, te vergelijken met het kinderspeeltje de kikker-klikker. Met deze clicker kun je op precies het goede moment een aangeven aan je paard: “Braaf!! wat je nu net deed is heel goed, dat wilde ik van je”.

http://www.bokt.nl/wiki/Clickertraining

Het gaat om het juiste moment te vangen

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:14

janderegelaa schreef:

Hopelijk is dat een grap?
Volgens mij mogen die dingen niet eens meer verkocht worden vanaf dit jaar.
Omdat het onder mishandeling valt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:27

Wat je misschien ook in je achterhoofd moet houden is dat je hond 1 jaar is. Rond die tijd hebben honden vaak wat een moeilijke periode, worden volwassen, verkennen de grenzen. Vaak een terugval in training\gehoorzaamheid rond die leeftijd.
Volhouden, rustig en consequent blijven is het devies.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 19:23

Bedankt weer voor alle reacties! Ik probeer op alles te reageren, maar heb geen computer ter berschikking, dus wellicht dat ik iets mis.

@Barber: de hond gaat altijd mee naar stal, dus dat is ongeveer 3 a 4 keer per week. Om aan het gedrag te werken moet ik wel met mijn paard aan de gang, want dan komt het gedrag pas echt tot uiting. Ik rijd eigenlijk nauwelijks meer helaas door dit gedoe. Soms laat ik hem wel eens in de stal als ik ga rijden. Dan piept hij even als ik weg loop, maar is voor de rest stil.
Jammer dat het bij jouw hond toch niet gelukt is. Het lijkt me zo fijn als het wel werkt.

@Janderegelaa: Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar wel eens aan gedacht heb, maar het lijkt me toch niet helemaal eerlijk. Al denk ik wel dat je met zo'n band preciezer kan corrigeren, maar dan ga ik wel uit van de trilband. Die elektrische lijkt me helemaal niets. Ik denk dat Wolf er alleen maar nerveuzer van wordt, omdat hij dan helemaal niet meer begrijpt wat er aan de hand is.

@Maflinger: Ik had hier nog niet aan gedacht, maar denk niet dat het iets voor mij is. Toch thanks voor het meedenken!

@A3a1: Ik ben blij dat je je eigen tips zo goed vindt ;) Ben het met je eens hoor! Als is negeren van dat piepen op stal en belonen op het goede moment iets wat ik al lang geprobeerd heb. Wie weet op een verkeerde manier, maar het heeft tot nu toe niets geholpen.
Clickertraining ben ik trouwens mee bekend, daar werken we ook mee op de hondenschool.

@Kuggur: Dat is inderdaad iets om rekening mee te houden. Ik hoop ook dat hij als hij wat ouder is er een beetje over heen groeit.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:03

Kijk, het is net zo moeilijk voor iemand met een eetbui zich te bedwingen als een kind tien minuten op een stoel naast een springkussen te zetten.

Hij wilt GAAAAN. Helemaal. Als een raketje. Spanning, geuren, blij maar ook wat stress, eng maar ook heeeeel leuk! En dan ook nog een jaar oud.

Ik denk dat je gewoon even een stap terug moet doen. Laat hem of thuis, of áls dat zonder stress kan: in de auto of in de stal.
Jij gaat weer lekker je paardending doen zonder hem. Over twee maandjes ga je dan bijv opnieuw beginnen, 1x per week neem je hem mee puur voor hem: begin dan met trainen van 10 minuten, iets met de minste weerstand (hem naast je leggen en dan 5 minuten je paard poetsen?). Dan hond weer weg. Pas als tien minuten lukt kun je het uitbouwen met bezigheden.
Je zou daar inderdaad de clicker voor kunnen gebruiken.

Bij een aus zou ik de clicker wel aan werken verbinden. Bijv op stal dat je dan een koekjes zakje om je middel knoopt. Zakje = clicker = werken.
Zakje weg = uit
Anders kun je een hond als een prikkelgevoekige rete fanatieke aus overwerkt krijgen: de uit-stand is er dan nauwelijks meer en hij gaat de hele dag clicks zoeken.

Rust, negeren en kalmte lijkt mij het uitgangspunt. Ik zou zijn vocabulaire trouwens absoluut niet afbouwen. Een knor bij het liggen, een hu hu ik moet plassen, een piepje om aandacht. Normale dagelijkse communicatie uiting. Geweldig! Dat is wat anders dan keihard blijven blaffen. Het is toch geen robot die zijn bek dicht moet houden. Je partner vind je ook irritant als hij de hele dag zou schreeuwen maar om nou ducktape op z'n smoel te plakken...

Heb je zelf een idee WAT hij wilt en WAAROM hij dat zo uit?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:15

Barbet schreef:
janderegelaa schreef:

Hopelijk is dat een grap?
Volgens mij mogen die dingen niet eens meer verkocht worden vanaf dit jaar.
Omdat het onder mishandeling valt.

Nope, is geen grap en ze zijn ook niet verboden. Zo'n blafband kun je heel mild instellen en werkt echt heel erg goed.

Ik vind het prima hoor, alle blabla over positief gedrag belonen maar honden onder elkaar belonen geen goed gedrag maar corrigeren verkeerd gedrag. En dat doen ze niet met een lik over de neus.

Blafband om en je bent er binnen een week vanaf.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:48

Misschien een gekke gedachte, je zegt dat je nu al bezig bent op het stalterrein met opdrachten voor hem en zodra je een paard erbij haalt gaat hij geluid maken.

Kun je niet een keer trainen en je paard er als versiering bij zetten? bijv. in de bak. Paard aan een halstertouwtje en rustig laten wachten en vanalles gaan doen en dat dan langzamerhand uitbreiden naar dat hij rustig op een plek moet wachten en jij een rondje loopt met je paard.

Ik noem maar een gek hersenspinsel op, maar hopelijk helpt t je in de goede richting.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 21:56

@ Hannanas: Ik denk dat je precies de spijker op zijn kop slaat. Vooral met dit stukje.

Citaat:
Hij wilt GAAAAN. Helemaal. Als een raketje. Spanning, geuren, blij maar ook wat stress, eng maar ook heeeeel leuk! En dan ook nog een jaar oud.

Daarbij ook nog een stukje verlatingsangst/enorme gehechtheid aan mij, waardoor hij het niet cool vindt als ik bijvoorbeeld op het paard zit. Vooral dat heeeel leuk kan ik me wel in vinden. Volgens mij vindt hij het wel leuk om op stal te zijn. Hij loopt altijd blij en het is normaal echt een angsthaas en loopt vaak ineengedoken in spannende situaties, maar dat doet hij op stal helemaal niet!

Waarom vind je dat ik hem even thuis moet laten? Om zo de cirkel te doorbreken :)?

Met een clicker moet ik inderdaad wel een opdracht geven. Anders gaat ie zelf bedenken wat hij moet doen en doet ie turn, af, blijf en jump tegelijkertijd ;)

Zijn vocabulaire helemaal afleren voelt inderdaad ook niet goed. Ook omdat het echt niet zo vervelend is als mensen denken. Wel ga ik proberen te leren dan jammeren mag, tot dat ik zeg klaar. Op stal mag hij ook prima een keer piepen namelijk, maar niet overdrijven :D

@ Janderegelaa: Zo'n band en quick fix klinkt eigenlijk helemaal niet slecht. Vooral omdat hij het corrigeren negeert en ik niet consequent genoeg kan zijn doordat ik vaak ook een paard in de buurt heb. Ik ben wel bang dat zo'n band in verkeerde omstandigheden meer verkeerd dan goed doet en ik ben bang dat dat bij mij het geval kan zijn.

@ Loveslimpie: Absoluut een goed idee om op te bouwen! Als mijn zusje even het paard vast houdt kan dat prima.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:28

Simbaa schreef:
@ Hannanas: Ik denk dat je precies de spijker op zijn kop slaat. Vooral met dit stukje.

Citaat:

Daarbij ook nog een stukje verlatingsangst/enorme gehechtheid aan mij, waardoor hij het niet cool vindt als ik bijvoorbeeld op het paard zit. Vooral dat heeeel leuk kan ik me wel in vinden. Volgens mij vindt hij het wel leuk om op stal te zijn. Hij loopt altijd blij en het is normaal echt een angsthaas en loopt vaak ineengedoken in spannende situaties, maar dat doet hij op stal helemaal niet!

Waarom vind je dat ik hem even thuis moet laten? Om zo de cirkel te doorbreken :)?

Met een clicker moet ik inderdaad wel een opdracht geven. Anders gaat ie zelf bedenken wat hij moet doen en doet ie turn, af, blijf en jump tegelijkertijd ;)

Zijn vocabulaire helemaal afleren voelt inderdaad ook niet goed. Ook omdat het echt niet zo vervelend is als mensen denken. Wel ga ik proberen te leren dan jammeren mag, tot dat ik zeg klaar. Op stal mag hij ook prima een keer piepen namelijk, maar niet overdrijven :D

@ Janderegelaa: Zo'n band en quick fix klinkt eigenlijk helemaal niet slecht. Vooral omdat hij het corrigeren negeert en ik niet consequent genoeg kan zijn doordat ik vaak ook een paard in de buurt heb. Ik ben wel bang dat zo'n band in verkeerde omstandigheden meer verkeerd dan goed doet en ik ben bang dat dat bij mij het geval kan zijn.

@ Loveslimpie: Absoluut een goed idee om op te bouwen! Als mijn zusje even het paard vast houdt kan dat prima.

Honden zijn hartstikke slim Simbaa. Ik heb wat reviews gezocht en mensen geven aan dat het na 5 correctie's al werkt terwijl de band heel mild staat. Daarna hoeft die band alleen maar om en dan snapt de hond het al.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:44

Zo'n band is geen oplossing jan.
Het blaffen is niet de issue.
Daarbij zal dit kaliber hond dan wat anders gaan verzinnen. Stil kun je goed opspringen, hakken bijten, drijven etc. Een hond in deze staat afstraffen zal zijn spanning alleen maar vergroten.

TS: idd ff doorbreken. Ook bij jou. Je aus heeft in de auto al door dat je naar je paard gaat, daar bouwen jullie al op. Jullie, want aangezien jij met zijn gedrag zit wat je jammer vindt speelt er bij jou al genoeg wat hij in een seconde aan je af kunt lezen.

Blijf open in je verwachtingen. Misschien lukt je doelstelling als hij 2 is, misschien pas als hij 5 is en misschien wel helemaal nooit. Dan hebbeh jullie ander plezier te zoeken.
Voor nu lekker de druk er af en m straks bijv alleen voor de lol meenemen die tien minuten, ff voeren bijv. En heel langzaam opbouwen. En eerst werken aan jullie zelfvertrouwen. Hij moet de controle durven losser laten.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 22:49

Ik moet wel eerlijk zeggen dat het idee dat het nooit lukt me echt opbreekt. Dan ga ik moeten kiezen tussen hond en paardrijden en dat zou ik echt vreselijk vinden |(

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:55

Hannanas schreef:
Daarbij zal dit kaliber hond dan wat anders gaan verzinnen. Stil kun je goed opspringen, hakken bijten, drijven etc. Een hond in deze staat afstraffen zal zijn spanning alleen maar vergroten.

Dit is echt een aanname wat je doet.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 23:27

janderegelaa schreef:
Hannanas schreef:

Dit is echt een aanname wat je doet.

Ik ken het type hond te goed om dit in te kunnen schatten.

Ts: waarom moet je dan kiezen?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 23:29

Ik ken het type hond ook en weet dat het wél werkt. Juist heel erg goed. Ik zou het gewoon proberen en als hij ander negatief gedrag laat zien kan die band altijd weer af maar ik verwacht dat echt niet.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 23:44

Ja. Pak geen oorzaak aan, zet gewoon je hond onder stroom.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 23:45

Ik kan niet begrijpen dat de blafband hier wordt aangeprezen.

Ik hoop ook dat TS hier niet serieus over gaat nadenken, het kan je hond enorm schaden.
Schaf het in ieder geval niet klakkeloos aan, verdiep je in de voor en nadelen.
Het enige voordeel is dat je hond misschien niet meer blaft, maar de nadelen om je hond op zo'n manier iets te 'leren', dat kan ernstig zijn.
Er zijn honden mentaal aan kapot gegaan.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 23:48

Simbaa schreef:
Ik moet wel eerlijk zeggen dat het idee dat het nooit lukt me echt opbreekt. Dan ga ik moeten kiezen tussen hond en paardrijden en dat zou ik echt vreselijk vinden |(

Waarom moet je kiezen tussen hond en paardrijden?
Ik heb ook een paard en 2 honden, maar dat zit elkaar niet in de weg.
Ook al gaan mijn honden niet mee naar stal.
Wat is dan bij jou de reden, dat koste wat kost je hond moet leren bij de paarden te zijn.

Ik dacht ooit ook, leuk de hond mee naar stal.
Maar toen dit niet werkte, nou ja dan is dat jammer, maar zo erg is het toch niet.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 16-01-17 23:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 23:49

Bizar jan dat je zo pleit voor een blafband.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 00:04

Een oefening die jullie ook nog wel eens goed zou kunnen helpen is 'relax op het matje'. Hierbij leer je je hond op commando tot zichzelf te komen beginnend in een omgeving waar hij dit makkelijk kan en uitbreidend naar situaties die hij moeilijker vind. Heeft mij en mijn adhd aus destijds echt enorm geholpen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 00:11

Hannanas schreef:
Bizar jan dat je zo pleit voor een blafband.

Het is gewoon een neurotisch beest. Je leert hem dat niet af met al die feel good dingen. En wat ik al eerder gezegd heb, honden corrigeren onderling ook hun negatieve gedrag.

De hond bij ons stal liep ook weg. Stroom rondom het erf gelegd. 2 keer een schokje en hij snapte dat hij daar weg moest blijven.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 00:16

Hier ook een aus. Ongeveer zelfde probleem. Al van pup af aan mee naar stal genomen maar het werkt gewoon niet. Doel was om met hem samen met de paarden te gaan werken en buitenritten te maken. Maar helaas ben ik echt genoodzaakt om hem thuis te laten als ik de paarden doe. Dus doe ik met andere sporten. Ik heb me er maar bij neergelegd...

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 00:18

Thuis laten.