Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
dierenfan schreef:Djinnie Kenzo is nu net 10 weken en loopt al 2 a 3 km mee. Deed hij met 8 weken al. De ene pup is de andere niet. Er voor en er na ligt hij uren te slapen of wat te knagen. Heb liever de energie er uit op zijn tempo in het bos dan door gek doen in huis
Nynke1 schreef:dierenfan schreef:Djinnie Kenzo is nu net 10 weken en loopt al 2 a 3 km mee. Deed hij met 8 weken al. De ene pup is de andere niet. Er voor en er na ligt hij uren te slapen of wat te knagen. Heb liever de energie er uit op zijn tempo in het bos dan door gek doen in huis
Je weet dat dit heel slecht is voor de botten en gewrichten? En pups doen nu eenmaal gek in huis.
Geen tips TS maar lees wel even mee, krijg er ook een pup bij.
Nynke1 schreef:Dat dat jouw ervaring is, wil natuurlijk nog niet zeggen dat wat ik zeg pertinent niet klopt. Er zijn tal van mogelijkheden om pups moe te maken, dat hoeft niet door 3km te wandelen. Maar het is inderdaad geheel off topic, sorry dat was niet m'n bedoeling!
Punz schreef:Schotse herder is een draagzak gaat niets worden. Vinden ze veel te warm, wordt echt al snel oncomfortabel voor de pup (ben kenner vh ras, en echt: dit gaat je pup echt niet fijn vinden).
Stoere stevige buggy ga je veel meer aan hebben, en kan echt ook prima in het bos!
Rintah schreef:Even een idee, als alternatief voor de andere honden aan een heupgordel.
Is het een mogelijkheid om zo'n fietskarretje voor honden aan een heupgordel te maken? Kunnen ze daarin als ze moe worden, hoef je ze niet te dragen en je hebt je handen vrij.
Nynke1 schreef:dierenfan schreef:Djinnie Kenzo is nu net 10 weken en loopt al 2 a 3 km mee. Deed hij met 8 weken al. De ene pup is de andere niet. Er voor en er na ligt hij uren te slapen of wat te knagen. Heb liever de energie er uit op zijn tempo in het bos dan door gek doen in huis
Je weet dat dit heel slecht is voor de botten en gewrichten? En pups doen nu eenmaal gek in huis.
KimD schreef:Rintah schreef:Even een idee, als alternatief voor de andere honden aan een heupgordel.
Is het een mogelijkheid om zo'n fietskarretje voor honden aan een heupgordel te maken? Kunnen ze daarin als ze moe worden, hoef je ze niet te dragen en je hebt je handen vrij.
Hahaha! Leuk bedacht maar dan duw ik liever.Of ik moet even een ontheffing voor onze oudste aanvragen, dan kan ik hem als trekkracht gebruiken.
KimD schreef:Punz schreef:Schotse herder is een draagzak gaat niets worden. Vinden ze veel te warm, wordt echt al snel oncomfortabel voor de pup (ben kenner vh ras, en echt: dit gaat je pup echt niet fijn vinden).
Stoere stevige buggy ga je veel meer aan hebben, en kan echt ook prima in het bos!
Ik krijg er een zonder haar, niet met.
Citaat:Nee hoor, het is goed om lange rechte lijnen rustige beweging te geven. Ik had mijn 6 maand oude wolfhond zelfs al naast de fiets. Maar zolang je heel rustig opbouwt, rustige beweging geeft (lees als: een sukkeldrafje, niet laten trekken, niet laten galopperen, geen korte bochten, ...) is het alleen maar goed. Uiteraard moet je met een 6 maander geen 10 km gaan fietsen, in het begin was dat 500 meter, opgebouwd naar een km of 3 maximaal.
Net zoals bij paarden, je gaat beter met een jaarling / 2 jarige km's gaan wandelen aan de hand langs de weg, dan dat je met een 3 jarige intensief gaat longeren.
Nefast zijn korte bewegingen, explosie bewegingen (snel gaan rennen en snel stoppen) en kort gaan draaien (zoals bij apporteren). Of trekken (sleuren aan een touw)
terug naar de dragers: JE hebt ergonomische dragers waar hond inhangt zoals een baby (dus met de achterpootjes door twee gaten, hond hangt met buik tegen jouw buik.)
Draagt mss gemakkelijker, maar is absoluut niet ergonomisch voor de hond en valt voor mij in de categorie mishandeling om een hond zo te laten hangen ...
djinnie schreef:Citaat:Nee hoor, het is goed om lange rechte lijnen rustige beweging te geven. Ik had mijn 6 maand oude wolfhond zelfs al naast de fiets. Maar zolang je heel rustig opbouwt, rustige beweging geeft (lees als: een sukkeldrafje, niet laten trekken, niet laten galopperen, geen korte bochten, ...) is het alleen maar goed. Uiteraard moet je met een 6 maander geen 10 km gaan fietsen, in het begin was dat 500 meter, opgebouwd naar een km of 3 maximaal.
Net zoals bij paarden, je gaat beter met een jaarling / 2 jarige km's gaan wandelen aan de hand langs de weg, dan dat je met een 3 jarige intensief gaat longeren.
Nefast zijn korte bewegingen, explosie bewegingen (snel gaan rennen en snel stoppen) en kort gaan draaien (zoals bij apporteren). Of trekken (sleuren aan een touw)
terug naar de dragers: JE hebt ergonomische dragers waar hond inhangt zoals een baby (dus met de achterpootjes door twee gaten, hond hangt met buik tegen jouw buik.)
Draagt mss gemakkelijker, maar is absoluut niet ergonomisch voor de hond en valt voor mij in de categorie mishandeling om een hond zo te laten hangen ...
Dat valt voor mij ook in de categorie dierenmishandeling. Heb ze nog nooit gezien en vindt het bizar.
Over de belasting ga ik me maar eens inlezen. De fokster waar we laatst waren vertelde over research uit Amerika waarbij al bleek dat pups soms al een grotere kans op HD lopen in het nest. Gladde ondergrond en dan drinken of stoeien, inclusief wegglijdende pootjes. Onze vloer is glad. Dus spelen doen we buiten zoveel mogelijk. Ik vind overigens de rustige gecontroleerde rechtuit beweging logisch klinken. Wanneer gaan jonge verwilderde honden of wilde wolven mee op strooptocht?