Draagzak (buidel) voor puppy

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: Draagzak (buidel) voor puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 00:00

Djinnie Kenzo is nu net 10 weken en loopt al 2 a 3 km mee. Deed hij met 8 weken al. De ene pup is de andere niet. Er voor en er na ligt hij uren te slapen of wat te knagen. Heb liever de energie er uit op zijn tempo in het bos dan door gek doen in huis ;)

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 00:20

dierenfan schreef:
Djinnie Kenzo is nu net 10 weken en loopt al 2 a 3 km mee. Deed hij met 8 weken al. De ene pup is de andere niet. Er voor en er na ligt hij uren te slapen of wat te knagen. Heb liever de energie er uit op zijn tempo in het bos dan door gek doen in huis ;)

Je weet dat dit heel slecht is voor de botten en gewrichten? En pups doen nu eenmaal gek in huis.

Geen tips TS maar lees wel even mee, krijg er ook een pup bij.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 00:24

Nynke1 schreef:
dierenfan schreef:

Je weet dat dit heel slecht is voor de botten en gewrichten? En pups doen nu eenmaal gek in huis.

Is niet geheel on topic, maar het klopt niet helemaal. Ook ik doe dat met mijn pups op deze manier, ze mogen lopen tot ze aangeven dat ze moe zijn. Dit is samenspraak met een DA, fysio en eigen kennis.

Het is een verschil of je drie uur buiten bent en 15 km loopt of drie uur buiten bent en 3 km loopt.

Je zal toch ergens de pups tegemoet moeten komen, zeker bij actieve rassen is dit 5 minuten per week of maand de hel op aarde.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 00:29

Dat dat jouw ervaring is, wil natuurlijk nog niet zeggen dat wat ik zeg pertinent niet klopt ;-). Er zijn tal van mogelijkheden om pups moe te maken, dat hoeft niet door 3km te wandelen. Maar het is inderdaad geheel off topic, sorry dat was niet m'n bedoeling!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 00:42

Nynke1 schreef:
Dat dat jouw ervaring is, wil natuurlijk nog niet zeggen dat wat ik zeg pertinent niet klopt. Er zijn tal van mogelijkheden om pups moe te maken, dat hoeft niet door 3km te wandelen. Maar het is inderdaad geheel off topic, sorry dat was niet m'n bedoeling!

Nee, maar bij veel rassen klopt dit gegeven niet. Net zoals bij paarden verschilt dit per ras en bouw van de hond.

Nu weet ik niet wat de bokker in kwestie voor hond heeft, maar ik ga er even vanuit dat ze geen Cane Corso heeft.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 00:46

Kruising Herder dacht ik te lezen. Maar daar heb je gelijk in, ik schreef het meer vanuit m'n eigen ervaring (een ridgeback van 76cm :D)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 00:50

Schotse herder is een draagzak gaat niets worden. Vinden ze veel te warm, wordt echt al snel oncomfortabel voor de pup (ben kenner vh ras, en echt: dit gaat je pup echt niet fijn vinden).
Stoere stevige buggy ga je veel meer aan hebben, en kan echt ook prima in het bos!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 00:55

Punz schreef:
Schotse herder is een draagzak gaat niets worden. Vinden ze veel te warm, wordt echt al snel oncomfortabel voor de pup (ben kenner vh ras, en echt: dit gaat je pup echt niet fijn vinden).
Stoere stevige buggy ga je veel meer aan hebben, en kan echt ook prima in het bos!

Ik krijg er een zonder haar, niet met.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 00:57

Even een idee, als alternatief voor de andere honden aan een heupgordel.
Is het een mogelijkheid om zo'n fietskarretje voor honden aan een heupgordel te maken? Kunnen ze daarin als ze moe worden, hoef je ze niet te dragen en je hebt je handen vrij.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 01:00

Rintah schreef:
Is het een mogelijkheid om zo'n fietskarretje voor honden aan een heupgordel te maken? Kunnen ze daarin als ze moe worden, hoef je ze niet te dragen en je hebt je handen vrij.

Hahaha! Leuk bedacht maar dan duw ik liever. :') Of ik moet even een ontheffing voor onze oudste aanvragen, dan kan ik hem als trekkracht gebruiken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 01:05

Nynke1 schreef:
dierenfan schreef:

In onze roedel zijn er 2 als pup gekomen beiden aan de regels gehouden bij opgroeien. Ene heeft ED andere heeft HD. Nieuwe onderzoeken van diverse geleerde mensen die ik hoog heb staan geven aan dat spier opbouw bij puos van zeer groot belang is bij gezond op laten groeien. Immers spieren vangen de klappen op ;)
Hier wordt tijdens het wandelen niet gespeeld met de pup niet door ons niet door de volwassen honden. Hij gaat lekker mee op eigen tempo wat gewoon ons wandel tempo is. Hij gaat gewoon lekker zijn gang. In de eerste week kort gelopen in de tweede week langer en nog tillen of in de kar en nu wil hij lopen.

Nogmaals blessures loopt hij makkelijker op door gek te doen in kleinere ruimte met obstakels dan in bos met goede ondergrond. Ik doe ook wat grondwerk voor goede controle over de poten.

Hier ook veel ervaringmet honden en zie goed of hij teveel doet of genoeg ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 01:07

KimD schreef:
Rintah schreef:

Hahaha! Leuk bedacht maar dan duw ik liever. :') Of ik moet even een ontheffing voor onze oudste aanvragen, dan kan ik hem als trekkracht gebruiken.

Ik ben aan het denken geweest om de kar idd aan de achterkant van de heupgordel vast te maken maar lijkt mij niet handig. Hier 4 honden met ontheffing om te trekken maar die gaan te hard voor de kar hahaha

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 10:24

Weg puppy :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 10:36

Nynke1 schreef:
dierenfan schreef:

Nee hoor, het is goed om lange rechte lijnen rustige beweging te geven. Ik had mijn 6 maand oude wolfhond zelfs al naast de fiets. Maar zolang je heel rustig opbouwt, rustige beweging geeft (lees als: een sukkeldrafje, niet laten trekken, niet laten galopperen, geen korte bochten, ...) is het alleen maar goed. Uiteraard moet je met een 6 maander geen 10 km gaan fietsen, in het begin was dat 500 meter, opgebouwd naar een km of 3 maximaal.

Net zoals bij paarden, je gaat beter met een jaarling / 2 jarige km's gaan wandelen aan de hand langs de weg, dan dat je met een 3 jarige intensief gaat longeren.

Nefast zijn korte bewegingen, explosie bewegingen (snel gaan rennen en snel stoppen) en kort gaan draaien (zoals bij apporteren). Of trekken (sleuren aan een touw)

terug naar de dragers: JE hebt ergonomische dragers waar hond inhangt zoals een baby (dus met de achterpootjes door twee gaten, hond hangt met buik tegen jouw buik.)
Draagt mss gemakkelijker, maar is absoluut niet ergonomisch voor de hond en valt voor mij in de categorie mishandeling om een hond zo te laten hangen ...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:02

KimD schreef:
Punz schreef:

Een Schotse naakthond, nog een vrij onbekend ras denk ik?

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:40

Citaat:
Nee hoor, het is goed om lange rechte lijnen rustige beweging te geven. Ik had mijn 6 maand oude wolfhond zelfs al naast de fiets. Maar zolang je heel rustig opbouwt, rustige beweging geeft (lees als: een sukkeldrafje, niet laten trekken, niet laten galopperen, geen korte bochten, ...) is het alleen maar goed. Uiteraard moet je met een 6 maander geen 10 km gaan fietsen, in het begin was dat 500 meter, opgebouwd naar een km of 3 maximaal.

Net zoals bij paarden, je gaat beter met een jaarling / 2 jarige km's gaan wandelen aan de hand langs de weg, dan dat je met een 3 jarige intensief gaat longeren.

Nefast zijn korte bewegingen, explosie bewegingen (snel gaan rennen en snel stoppen) en kort gaan draaien (zoals bij apporteren). Of trekken (sleuren aan een touw)

terug naar de dragers: JE hebt ergonomische dragers waar hond inhangt zoals een baby (dus met de achterpootjes door twee gaten, hond hangt met buik tegen jouw buik.)
Draagt mss gemakkelijker, maar is absoluut niet ergonomisch voor de hond en valt voor mij in de categorie mishandeling om een hond zo te laten hangen ...

Dat valt voor mij ook in de categorie dierenmishandeling. Heb ze nog nooit gezien en vindt het bizar.

Over de belasting ga ik me maar eens inlezen. De fokster waar we laatst waren vertelde over research uit Amerika waarbij al bleek dat pups soms al een grotere kans op HD lopen in het nest. Gladde ondergrond en dan drinken of stoeien, inclusief wegglijdende pootjes. Onze vloer is glad. Dus spelen doen we buiten zoveel mogelijk. Ik vind overigens de rustige gecontroleerde rechtuit beweging logisch klinken. Wanneer gaan jonge verwilderde honden of wilde wolven mee op strooptocht?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 14:18

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 15:17

Kuggur schreef:
KimD schreef:

Een Schotse naakthond, nog een vrij onbekend ras denk ik?

Schotse collie korthaar, onbekend zijn ze nog enigszins ja, maar ze bestaan al vrij lang.

Bij ons zijn de kortharig zonder haar. :=

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:32

djinnie schreef:
Citaat:

Dat valt voor mij ook in de categorie dierenmishandeling. Heb ze nog nooit gezien en vindt het bizar.

Over de belasting ga ik me maar eens inlezen. De fokster waar we laatst waren vertelde over research uit Amerika waarbij al bleek dat pups soms al een grotere kans op HD lopen in het nest. Gladde ondergrond en dan drinken of stoeien, inclusief wegglijdende pootjes. Onze vloer is glad. Dus spelen doen we buiten zoveel mogelijk. Ik vind overigens de rustige gecontroleerde rechtuit beweging logisch klinken. Wanneer gaan jonge verwilderde honden of wilde wolven mee op strooptocht?

ik geloof dat ze vanaf een maand of 6 tot 8 al effectief mee op jacht gaan. de maanden ervoor doen ze wel al oefenjachten en leggen vaak al meerdere km's per dag af.
Inderdaad zijn gladde vloeren funest. alle niet gecontroleerde bewegingen moeten vermeden worden en pupjes tegen zichzelf beschermen is aangeraden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:58

Ik heb een buggy gebruikt voor mijn herder pup. Ik vond het ideaal en als je m wil overnemen Pb je maar ;)
Ik ben ook voor laten bewegen, uiteraard enigszins gecontroleerd, maar beter een wandeling lopen dan bank op en afspringen thuis ;) En ja, ik heb zo'n clown die het met tien weken al voor elkaar kreeg om op de bank te springen, en zichzelf dan over de leuning te gooien en er aan de andere kant af te vallen -O-
Deed m overigens niks, liefst probeerde hij het direct weer.
Mijn herder liep met tien weken een half uur los door het bos.
Het is afhankelijk van de hond, mijn nu 4 jarige herder x windhond (licht gebouwd) liep met 4 maanden makkelijk 1,5 uur en met 5 mnd 2 uur. Mijn jonge herder liep tot hij zes maanden was niet langer dan een uur/vijf kwartier, dan was hij moe.
Een kortharige collie valt wmb onder de redelijk licht gebouwde honden. Zou ik niet te pietluttig mee zijn (en met een bc ook niet).

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:19

Korthaar gaat het inderdaad niet te warm krijgen :)
Superleuk, een korthaar, geweldige honden!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 21:56

Het is een buggy geworden! Hij was in de aanbieding dus ik heb hem alvast besteld. :j

Iedereen bedankt voor de reacties, daardoor een andere kijk erop gekregen. +:)+

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 22:12

Slim! Lijkt me de goede keus :j