Konijn en cavia redden van de dood

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 07:57

Nadeel van dieren uit dit soort winkels is dat ze vaak niet gezond zijn, afwijkingen hebben en/of gedragsproblemen. Dit omdat er wordt gefokt voor het geld en niet om kwaliteit van het dier. Er zitten ook wel eens gezonde dieren bij maar ik zie op mijn werk, dierenartsassistente bij een konijnkundige dierenarts, vaak die dieren voorbij komen.

Er is vorig jaar ergens een programma geweest over de niet verkoopbare dieren in tuincentra enz. Die worden gedood en gaan vaak naar reptielenhouders en dierentuinen. Het maakt niet uit hoe die dieren daar weg gaan (verkoop of dood) er komen toch weer nieuwe dieren. Dit gaat net zolang door totdat de mensen daar geen dieren meer gaan kopen. De opvangen zitten vaak ook al vol met dit soort "zielige" gevallen. Het is heel sneu maar de enige manier om dit soort verkopen uit te bannen is om er geen dieren meer vandaan te halen. Hoe sneu het ook is voor ze.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 08:39

Ik snap je hart, maar je moet luisteren naar je verstand.
Door de diertjes te kopen, houd je namelijk deze verkoop praktijken in stand!

Als je echt wat wil doen, voor deze en andere diertjes in een dierenwinkel tuincentra e.d. kun je het beste een (online) petitie beginnen en deze indienen bij de tweede kamer.
Waarin verkoop van alle levende dieren in de ban wordt gebracht en er uitsluitend nog levende dieren gekocht mogen worden bij fokkers en kwekers die aangesloten zitten bij kleindierverenigingen.

_lautje_

Re: Konijn en cavia redden van de dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 08:48

En wat is er zielig aan voeren aan slangen?
Dat is uiteindelijk ook natuur. Ik vind het zieliger als zo'n konijn ergens alleen in een hokje komt te zitten omdat iemand hem zo nodig moet 'redden'.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 09:05

Leandra schreef:
Nadeel van dieren uit dit soort winkels is dat ze vaak niet gezond zijn, afwijkingen hebben en/of gedragsproblemen. Dit omdat er wordt gefokt voor het geld en niet om kwaliteit van het dier. Er zitten ook wel eens gezonde dieren bij maar ik zie op mijn werk, dierenartsassistente bij een konijnkundige dierenarts, vaak die dieren voorbij komen.

Er is vorig jaar ergens een programma geweest over de niet verkoopbare dieren in tuincentra enz. Die worden gedood en gaan vaak naar reptielenhouders en dierentuinen. Het maakt niet uit hoe die dieren daar weg gaan (verkoop of dood) er komen toch weer nieuwe dieren. Dit gaat net zolang door totdat de mensen daar geen dieren meer gaan kopen. De opvangen zitten vaak ook al vol met dit soort "zielige" gevallen. Het is heel sneu maar de enige manier om dit soort verkopen uit te bannen is om er geen dieren meer vandaan te halen. Hoe sneu het ook is voor ze.

Dit is het programma voor de mensen die het willen zien: http://www.npo.nl/rambam/03-02-2016/VARA_101378113

Kopen heeft inderdaad geen zin... Het zou gewoon verboden moeten worden dat ze op deze manier verkocht worden. Doordat ze zo ' in het zicht' te koop staan worden ze ook nog eens eerder gekocht door mensen die er geen verstand van hebben en er later niet meer naar omkijken.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:12

Als Enschede dichterbij lag kwam ik ze wel halen (niet betalen uiteraard) .. ik vind het zo sneu altijd! :(

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:16

Tja, sneu, maar slang moet ook eten...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:42

Citaat:
Helaas moeten ze weg als ze na een halfjaar nog niet verkocht zijn. In dit geval, en dit zal niet de eerste keer zijn, gevoerd aan de slangen.. ;( Dit gaat a.s. vrijdag 13 januari gebeuren.

De Welkoop in Heerenveen en Wolvega doen ze goedkoper (of zelfs gratis) weg (als ze ouder worden).

Ik snap niet dat je dan denkt dat ze dan bij de slangen terecht komen en niet bij een particulier?
En dat ze (toen het konijn wel de goede grootte had) deze niet gekocht is voor slangenvoer?
De meeste slangen eten eendagskuikens (dood) of ingevroren (en later weer ontdooide) zeer jonge konijnen/muizen (vanaf 1 dag oud).
De meeste zullen geen levend voer geven omdat de kans redelijk aanwezig is dat de slang beschadigd.

Daarnaast: veel slangenhouders kweken hun eigen voer (muizen/konijnen).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:45

Levend voeren mag in nl sowieso niet meen ik

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:02

LadyMadonna schreef:

ik durf er niet mijn hand voor in het vuur te steken maar volgens mij geldt dat alleen voor dierentuinen etc. niet voor prive.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:28

Brainless schreef:
Citaat:
Helaas moeten ze weg als ze na een halfjaar nog niet verkocht zijn. In dit geval, en dit zal niet de eerste keer zijn, gevoerd aan de slangen.. ;( Dit gaat a.s. vrijdag 13 januari gebeuren.

De Welkoop in Heerenveen en Wolvega doen ze goedkoper (of zelfs gratis) weg (als ze ouder worden).

Ik snap niet dat je dan denkt dat ze dan bij de slangen terecht komen en niet bij een particulier?
En dat ze (toen het konijn wel de goede grootte had) deze niet gekocht is voor slangenvoer?
De meeste slangen eten eendagskuikens (dood) of ingevroren (en later weer ontdooide) zeer jonge konijnen/muizen (vanaf 1 dag oud).
De meeste zullen geen levend voer geven omdat de kans redelijk aanwezig is dat de slang beschadigd.

Daarnaast: veel slangenhouders kweken hun eigen voer (muizen/konijnen).

Wolvega heeft toch geen dieren meer? En anders hoop ik dat ze, ze niet alsnog weer hebben.

Mbt voeren aan slangen, gebeurd wel. Op school kreeg we konijnen van dierenzaken die ze niet verkochten, deze gingen naar de boa's (als ik er geen stokje voor stak..), anders gingen ze naar de dierentuin als de boa's ze niet nodig hadden of ook al te groot waren voor de boa's. .

Ik snap dat die dieren ook moeten eten, maar die dieren die eerst uit de broodfok komen, daarna in een vitrine hebben gezeten en daarna nog als voer... daar kan ik dan weer niet tegen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:30

Maartje1990 schreef:
LadyMadonna schreef:

ik durf er niet mijn hand voor in het vuur te steken maar volgens mij geldt dat alleen voor dierentuinen etc. niet voor prive.

Prive mag je inderdaad wel levend voeren :j

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 17:47

Slangen mogen wel levend gevoerd worden, er zijn ook wel degelijk slangen die volwassen konijnen eten. Een netpython bijv lust best een Vlaamse reus.

Niet ieder dierenwinkelkonijn gaat als slangenvoer weg maar vaak wel, zoals ik eerder al zei.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 17:50

Heb je al een opvang gebeld of gemaild of je ze zou mogen brengen?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 20:18

Ondanks dat ook dat heel nobel bedoeld is- naar een opvang brengen, vind ik dat persoonlijk helemaal geen goed idee.

Zo ondersteun je broodfok, én je belast een opvang.

Als je een verschil wilt maken, haal dan een dier juist uit een opvang. Daarmee ondersteun je geen broodfok en ontlast je een opvang, die dan andere dieren op kan vangen.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:56

Op zich vind ik de dierentuin wel een goede oplossing als eind doel.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:56

Nou ik vind dierentuinen nog veel walgelijker dan het verkopen van dieren in dierenwinkels.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 22:05

Het verkopen van levende haven moet gewoon verboden worden in dierenwinkels tuincentra etc.

Verder is het sneu maar je kan niet alles redden.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 22:06

Volgens mij is het beste wat je kan doen dit bericht delen... Hopelijk stoppen mensen eens op dit soort plaatsen dieren te kopen. :(

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:15

Hoe sneu ook... als deze dieren verkocht worden levert het de winkel geld op. En een dag later zullen er wel weer nieuwe zitten van de leverancier. Weer dieren die daar in die ellendige kooitjes zitten te wachten

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:20

Inderdaad. Als jij ze koopt gaan ze er mee door. Als ze niet verkocht worden gaan ze misschien nadenken over de slechte verkoop :)

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:39

deze winkels "boycotten" en daar niets meer kopen, zou sws een goed idee zijn.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 10:44

Mopjemop schreef:
deze winkels "boycotten" en daar niets meer kopen, zou sws een goed idee zijn.

wat ik al eerder zijn...een petitie gaan maken en aanbieden aan de tweede kamer, dat er geen dier verkoop meer mag zijn in dierenwinkels en tuincentra. Dan voorkomt impuls aankopen en voorkomt slechte voorlichting.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:02

Melody, de cavia kan best eens een half jaar zijn. Mijn eerste cavia zat ook dik een half jaar bij de boerenbond toen ik hem meenam.
Was ook klein en allerlei lichamelijke problemen. Beest is een kilo aangekomen en heeft een leuk leventje gehad maar door de slechte start niet langer dan anderhalf jaar bij mij mogen zijn.
Dat is dus ook het risico met dit soort cavia's, omdat ze vroegtijdig al zoveel problemen heel vaak ontwikkelen die je op het blote oog niet ziet.
Worden ze niet heel oud.
Ik ben er toen ook voor gezwicht maar ben nooit meer in die winkel geweest ;)
Eigenlijk is het beste om ze te laten zitten maar ik snap echt wel de gedachte erachter :j
Daarom zit ik zelf ook nog steeds met 4 half wilde konijnen waarmee ik geen kant op kan n mezelf in allerlei bochten moet wringen om ze omgeving te geven die ze nodig hebben.
Maar ja... inderdaad ook reptielen moeten eten alleen ik heb hetzelfde, eenmaal het beestje gezien zou ik het ook niet over mijn hart kunnen krijgen