Haha ik denk gelijk aan deze foto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Agossie schreef:Graag zou ik jullie willen verzoeken on topic te blijven en niet door te gaan discussiëren over al dan niet vegetariër/veganist zijn. Dit kan in andere topics besproken worden. Bedankt!
RedPassion schreef:Dat zal je mij in ieder geval niet horen zeggen. Wel dat dieren helaas vaak afhankelijk zijn van mensen. Niet omdat ze minder(waardig) zijn (al zien de meeste mensen ze wel zo), maar omdat de mens de aarde domineert en daarmee veel dieren -al dan niet moedwillig- in de problemen brengt. Onze schuld, onze verantwoordelijkheid om de schade te beperken. Helaas doen de meeste mensen dat ook niet, dus de mensen die er wel om geven 'moeten' dat dan maar op zich nemen.
naarppc schreef:RedPassion schreef:Dat zal je mij in ieder geval niet horen zeggen. Wel dat dieren helaas vaak afhankelijk zijn van mensen. Niet omdat ze minder(waardig) zijn (al zien de meeste mensen ze wel zo), maar omdat de mens de aarde domineert en daarmee veel dieren -al dan niet moedwillig- in de problemen brengt. Onze schuld, onze verantwoordelijkheid om de schade te beperken. Helaas doen de meeste mensen dat ook niet, dus de mensen die er wel om geven 'moeten' dat dan maar op zich nemen.
Maar wat dan wanneer sprake is van een natuurlijk ongeval? Dus een vogel is bijvoorbeeld aangevallen door een vos; pootje gebroken. Dan moet de mens volgens velen in dit topic ook dat dier helpen, omdat het dier niet voor zichzelf op kan komen. Dan is het niet een stukje verantwoordelijkheid van de mens. Of eigenlijk wel, maar niet vanuit foutief handelen, maar vanuit een superieure positie als je deze redenering volgt.
MoppieFilou schreef:Zit echt alles bij elkaar te janken.... Ik voel me echt schuldig... Had de duif het gered als ik ze mee naar huis had genomen? Denk dat ik ze straks of morgen ga ophalen om ze te begraven...
troi schreef:Ik denk dat je meer bereikt door vanaf nu geen diertjes meer na een ellendig leven op te eten dan te treuren om een zieke duif..
En ja al het supermarkt vlees heeft een rot leven achter de rug..
MoppieFilou schreef:Bedankt voor de reacties. Ik weet dat ik me het niet moet aantrekken maar ik vind het echt een zielig beeld. Ik ga hem ook niet begraven in mijn tuin hoor. Gewoon ergens in het bos, waar hij thuishoort...
naarppc schreef:Maar uhm no offense, maar jullie kijken wel een beetje antropomorfistisch tegen dieren aan. Ik snap het tot op zekere hoogte, sommige gevoelens kende ik ook wel. Maar sommige tegenstrijdigheden vallen me wel een beetje op, namelijk:
De superieure positie van mensen tov dieren wordt aan de kaak gesteld. Ja, ben ik het mee eens, ik doe dit ook wel eens. Maar vervolgens wordt wel gezegd dat mensen dieren moeten helpen, omdat dieren niet voor zichzelf op kunnen komen. Maar als dat zo is, dan zijn dieren dus afhankelijk van ons en dat maakt de mens dan toch superieur? Zo erg wordt die superieure positie dan ook niet aan de kaak gesteld.
En daarnaast, er wordt meermaals gezegd dat dieren het niet (goed) snappen wanneer ze zich in een peniebele situatie bevinden en dat zij niet de mogelijkheden tot ontsnappen kunnen overdenken. Ik weet dat niet zeker, maar denk ook wel dat dit zo is. Maar vervolgens worden zinsnedes geplaatst als: wat zou die slak ervan denken? Of wat zou die spin ervan denken? Maar daarvoor was al gezegd dat dieren situaties ed niet kunnen overdenken, dus dat ze geen bewustzijnsniveau hebben als de mens, dus hoezo zou die slak of spin er dan iets van denken? Als je denkt dat dieren dingen niet kunnen overzien en overdenken, kunnen ze er mijns inziens ook niets van denken.
Anna79 schreef:Wat betreft het redden van vogels. Bij ons in de gemeente is een opvangcentrum voor vogels maar die nemen niks meer aan vanwege de vogelgriep... Ik weet niet hoe dat elders is?
jasz schreef:Sorry maar ik kan het toch niet laten, vindt je niet dat het gek is dat je je nu zo slecht en schuldig voelt over deze duif (die gewoon in vrijheid heeft geleefd en misschien gewoon een natuurlijke dood gestorven is) en dat je dan straks wel gewoon een stuk dood dier naar binnen werkt, om het even hard op te noemen. Dat dier heeft hoogstwaarschijnlijk een stuk moeilijker leven gehad en een vervelender dood. Ik word eerlijk gezegd altijd een beetje kriegel van zo onlogisch en hypocriet denken. Wees eerlijk naar jezelf, hoe schuldig voel je je na het eten van een hamburger? Niet? Realiseer je dan alsjeblieft dat je je ook niet schuldig moet voelen om deze duif.
Je hebt twee keuzes, vegetariër of veganist worden en alles schrappen waar een dier voor dood gaat, of gewoon zo doorgaan en dan accepteren dat dieren helaas dood gaan en dat er zo over inzien je leven heel moeilijk maakt.
Ik bedoel dit overigens absoluut niet gemeen of persoonlijk, maar ik probeer gewoon een iets meer realistisch beeld te scheppen.