Gevoelig als het om dieren gaat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 00:34

Afbeelding

Haha ik denk gelijk aan deze foto :D overigens vind ik spinnen super leuk! alle dieren maar in het bijzonder juist de wat ondergewaardeerde dieren <3

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 00:34

:j liefhebber van dieren ja.
Maar tot op bepaalde hoogte.

Ook liefhebber van lekker eten (ook, jawel, escargot's in knoflookboter, jummie) en verse kruiden.
En dan zijn in de zomer al die (naakt)slakken na een regenbui in m'n kruiden- en groentetuin niet zo grappig meer.

De oplossing:
Waterkoker aan.
Kokend water in een emmer.
Schepje, slakken vangen
slakken in kokend water gooien
= meteen dood en lijden niks.

TS; je wordt er vanzelf 'makkelijker' in. Je kan niet ieder dier redden, hoe graag je dat ook wil.
Ik nam ook maar al te graag gewonde vogels mee naar huis.
Die dan meestal toch allemaal dood gingen of niet meer uitgezet konden worden.

Anna79

Re: Gevoelig als het om dieren gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 01:54

Wat betreft het redden van vogels. Bij ons in de gemeente is een opvangcentrum voor vogels maar die nemen niks meer aan vanwege de vogelgriep... Ik weet niet hoe dat elders is?

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 09:22

Oh zeer herkenbaar! Ik praat tegen alle dieren, spinnen in huis krijgen zelfs een naam :+
Ik heb een tijdje im het asiel gewerkt dus nu hebben we hier 4 katten zitten die niet goed te plaatsen waren <3
Tegen het leed in het asiel kon ik wel, omdat ze vanaf daar goed leven krijgen, maar filmpjes over de vlees industrie, de hardhandige schapenscheerders van de wol.....verschrikkelijk :(
Vlees eet ik nauwelijks, alleen als het in de winkel biologisch is en afgeprijsd vanwege verlopen vd houdbaarheid, dan vind ik het zielig als ze worden weggegooid: zijn ze voor niets gestorven :( maar vega vind ik veel lekkerder (maar zo duur!)

Vogeltjes heb ik vaker mee naar huis genomen en dan de dierenambulamce gebeld. Een keer een kauwtje zelf gehouden en gevoerd tot hij weer sterk genoeg was om weg te vliegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 10:05

Agossie schreef:
Graag zou ik jullie willen verzoeken on topic te blijven en niet door te gaan discussiëren over al dan niet vegetariër/veganist zijn. Dit kan in andere topics besproken worden. Bedankt!

Meer on topic dan dat kan het niet zijn? Gevoelig zijn wat betreft dieren/je het lijden van dieren aantrekken zou daar juist onlosmakelijk mee verbonden moeten zijn. Van de ene soort die lijdt wakker liggen terwijl je met droge ogen een stuk biefstuk naar binnen werkt is natuurlijk zo onlogisch als wat. Dus de lijn naar vegetarisme/veganisme trekken lijkt me juist erg on topic...

Dat gezegd hebbende; ik heb hetzelfde TS. Simpelweg omdat dieren hetzelfde scala aan gevoel en emoties hebben als mensen en hun lot vaak helaas in onze handen ligt. Spring met dat laatste zorgvuldig om en biedt hulp waar je kan. :) Actief helpen (zoals een gewond dier opnemen en verzorgen) is daar een deel van, maar 'passief' helpen door niet meer mee te werken aan dierenleed door je manier van leven hoort daar mijns inziens ook bij.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 10:11

Maar uhm no offense, maar jullie kijken wel een beetje antropomorfistisch tegen dieren aan. Ik snap het tot op zekere hoogte, sommige gevoelens kende ik ook wel. Maar sommige tegenstrijdigheden vallen me wel een beetje op, namelijk:
De superieure positie van mensen tov dieren wordt aan de kaak gesteld. Ja, ben ik het mee eens, ik doe dit ook wel eens. Maar vervolgens wordt wel gezegd dat mensen dieren moeten helpen, omdat dieren niet voor zichzelf op kunnen komen. Maar als dat zo is, dan zijn dieren dus afhankelijk van ons en dat maakt de mens dan toch superieur? Zo erg wordt die superieure positie dan ook niet aan de kaak gesteld.
En daarnaast, er wordt meermaals gezegd dat dieren het niet (goed) snappen wanneer ze zich in een peniebele situatie bevinden en dat zij niet de mogelijkheden tot ontsnappen kunnen overdenken. Ik weet dat niet zeker, maar denk ook wel dat dit zo is. Maar vervolgens worden zinsnedes geplaatst als: wat zou die slak ervan denken? Of wat zou die spin ervan denken? Maar daarvoor was al gezegd dat dieren situaties ed niet kunnen overdenken, dus dat ze geen bewustzijnsniveau hebben als de mens, dus hoezo zou die slak of spin er dan iets van denken? Als je denkt dat dieren dingen niet kunnen overzien en overdenken, kunnen ze er mijns inziens ook niets van denken. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 10:14

Dat zal je mij in ieder geval niet horen zeggen. Wel dat dieren helaas vaak afhankelijk zijn van mensen. Niet omdat ze minder(waardig) zijn (al zien de meeste mensen ze wel zo), maar omdat de mens de aarde domineert en daarmee veel dieren -al dan niet moedwillig- in de problemen brengt. Onze schuld, onze verantwoordelijkheid om de schade te beperken. Helaas doen de meeste mensen dat ook niet, dus de mensen die er wel om geven 'moeten' dat dan maar op zich nemen.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 10:18

RedPassion schreef:
Dat zal je mij in ieder geval niet horen zeggen. Wel dat dieren helaas vaak afhankelijk zijn van mensen. Niet omdat ze minder(waardig) zijn (al zien de meeste mensen ze wel zo), maar omdat de mens de aarde domineert en daarmee veel dieren -al dan niet moedwillig- in de problemen brengt. Onze schuld, onze verantwoordelijkheid om de schade te beperken. Helaas doen de meeste mensen dat ook niet, dus de mensen die er wel om geven 'moeten' dat dan maar op zich nemen.

Maar wat dan wanneer sprake is van een natuurlijk ongeval? Dus een vogel is bijvoorbeeld aangevallen door een vos; pootje gebroken. Dan moet de mens volgens velen in dit topic ook dat dier helpen, omdat het dier niet voor zichzelf op kan komen. Dan is het niet een stukje verantwoordelijkheid van de mens. Of eigenlijk wel, maar niet vanuit foutief handelen, maar vanuit een superieure positie als je deze redenering volgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 10:30

naarppc schreef:
RedPassion schreef:

Maar wat dan wanneer sprake is van een natuurlijk ongeval? Dus een vogel is bijvoorbeeld aangevallen door een vos; pootje gebroken. Dan moet de mens volgens velen in dit topic ook dat dier helpen, omdat het dier niet voor zichzelf op kan komen. Dan is het niet een stukje verantwoordelijkheid van de mens. Of eigenlijk wel, maar niet vanuit foutief handelen, maar vanuit een superieure positie als je deze redenering volgt.

Als een vos een vogel aanvalt heeft ie nog mazzel met een gebroken pootje :+
De opvang waar ik ben is opgezet om dieren te helpen die door menselijk toedoen in de problemen gekomen zijn, dat is heel breed en gaat van vogels die in prikkeldraad hangen tot aangereden dieren en dieren die door katten of honden gepakt zijn. En helaas ook veel dieren die onterecht worden meegenomen omdat mensen denken dat ze wees zijn.
Waar mensen zijn die het kapot maken moeten ook mensen zijn die het beter maken.. en natuurlijk laten we de dieren die buiten menselijk toedoen gewond raken of ziek geworden zijn niet zitten maar dat zijn niet de dieren waar de opvang echt voor bedoeld is, soms is de natuur zijn gang laten gaan niet zo verkeerd maar dat zijn 'we' een beetje verleerd.

Vogels zelf houden en groot brengen is trouwens niet zo goed om te doen, vogels hebben soortgenoten nodig om op te groeien zodat ze van elkaar leren en niet aan mensen gewend raken, zeker bij kauwtjes en kraaien kan zelf grootbrengen ervoor zorgen dat ze te brutaal worden en vervolgens in de opvang terecht komen omdat mensen bang voor ze zijn of ze bij mensen naar binnen willen, en meestal krijg je dat 'tamme' er niet meer uit waardoor ze dus niet meer vrij kunnen. Het is ook strafbaar om een inheems dier thuis te houden, gewoon niet doen dus :)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 14:00

Ik ben net teruggegaan naar de duif maar ze was al dood... |( Ik weet dat het beter zo is maar toch vind ik het echt erg... Volgende keer dat ik zo'n beestje zie doe ik er ALLES aan om het er weer bovenop te krijgen of er voor te zorgen dat het niet meer moet lijden! Vaarwel lief duifje...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:07

Heel sneu en heel vervelend,
maar lieve schat; dit beestje was al goed ziek. Die zat daar waarschijnlijk al afgezonderd om rustig te kunnen gaan sterven. Dat doen de meeste (wilde) dieren namelijk.

Mee naar huis slepen werkt vaak alleen maar averechts.
Van de tig vogels die ik mee naar huis heb gesleept waren er maar héul weinig die echt weer 100% fit werden en weer konden worden uitgezet.
95% sterft vaak.

Bovendien was het in mijn geval nooit handig, omdat ik zelf ook tamme lachduifjes heb en ik wil geen ziektes en ongedierte overbrengen naar mijn eigen dieren.

Wel heb ik enkele keren (wedstrijd)postduiven op gevangen die waren uitgeput, verdwaald of gedesoriënteerd.
Die kwamen vaak bij ons in de tuin terecht, omdat ze op mijn eigen duiven reageerden.

Dan nam ik via de postduivenvereniging contact op (ringetje checken voor nummer) met de eigenaren, daarmee sprak ik dan af of ik ze even voor ze vasthield en voerde/rust gaf, en dat ik ze daarna met mooi weer de lucht weer ingooide.
1x is er zelfs een duivenhouder helemaal vanaf de andere kant van het land zijn beste wedstrijdduif bij mij komen ophalen, omdat deze gewond was en verdere zorg behoefde.
Meneer was mij zeer dankbaar voor de goede zorgen en bracht een envelopje met geld mee en tevens een grote bos bloemen.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 14:10

Ik weet dat ik niet veel had kunnen doen maar ik voel me er nu toch slecht over... ;(

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 16:00

Zit echt alles bij elkaar te janken... |( . Ik voel me echt schuldig... Had de duif het gered als ik ze mee naar huis had genomen? Denk dat ik ze straks of morgen ga ophalen om ze te begraven... :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 16:09

Heel hard maar met dit weer (vrieskou) vallen de zwakkere dieren uit en dat moet ook anders krijg je een zwakkere populatie en komt er vanzelf een ziekte/virus onder de vogels. Als ze nu al dood is dan is ze al langer niet goed geweest of er is daarna nog iets gebeurd maar met een gebroken vleugel kunnen ze prima een nacht overleven, ook als het koud is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 16:27

MoppieFilou schreef:
Zit echt alles bij elkaar te janken... |( . Ik voel me echt schuldig... Had de duif het gered als ik ze mee naar huis had genomen? Denk dat ik ze straks of morgen ga ophalen om ze te begraven... :(

Nee.
Had hij niet overleefd. Beest was al meer dood dan levend.

Dit is 'gewoon' de natuur.
Er gaan dagelijks vele dieren dood, huisdieren maar ook in de natuur.

Als jij ontzettend graag terug wil om 'm te begraven, bedenk je dan 1. dat je risico loopt op 'enge ziektes en vieze beestjes' 2. het is glad op de weg en de grond is nog bevroren, dus dan wordt begraven erg lastig, en 3. het beestje heeft er helemaal niks aan.

Persoonlijk zie ik het eigenlijk ook als een taak van je ouders om jou, hoe hard dit ook mag klinken, te leren dat je niet álles maar kan redden, en dat het zonde voor jezelf en van jou dag is om je zo ontzettend verdrietig te maken over een wild dier welke je nooit hebt gekend en ook niet had kunnen redden.

Ik nam vroeger ook wel eens vogels mee naar huis dus, maar echt enorm verdrietig was ik eigenlijk nooit als het beestje dan toch dood ging. Vaak was dat al na een paar uur of de volgende ochtend vond ik 'm dan dood in het hok.
Tsja.....
Dat is jammer, maar het zij zo. Dan werd'ie in wat kranten ingepakt en hup in de container.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 16:31

Ik denk dat je meer bereikt door vanaf nu geen diertjes meer na een ellendig leven op te eten dan te treuren om een zieke duif..

En ja al het supermarkt vlees heeft een rot leven achter de rug..

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 16:33

Sorry maar ik kan het toch niet laten, vindt je niet dat het gek is dat je je nu zo slecht en schuldig voelt over deze duif (die gewoon in vrijheid heeft geleefd en misschien gewoon een natuurlijke dood gestorven is) en dat je dan straks wel gewoon een stuk dood dier naar binnen werkt, om het even hard op te noemen. Dat dier heeft hoogstwaarschijnlijk een stuk moeilijker leven gehad en een vervelender dood. Ik word eerlijk gezegd altijd een beetje kriegel van zo onlogisch en hypocriet denken. Wees eerlijk naar jezelf, hoe schuldig voel je je na het eten van een hamburger? Niet? Realiseer je dan alsjeblieft dat je je ook niet schuldig moet voelen om deze duif.
Je hebt twee keuzes, vegetariër of veganist worden en alles schrappen waar een dier voor dood gaat, of gewoon zo doorgaan en dan accepteren dat dieren helaas dood gaan en dat er zo over inzien je leven heel moeilijk maakt.
Ik bedoel dit overigens absoluut niet gemeen of persoonlijk, maar ik probeer gewoon een iets meer realistisch beeld te scheppen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 16:36

troi schreef:
Ik denk dat je meer bereikt door vanaf nu geen diertjes meer na een ellendig leven op te eten dan te treuren om een zieke duif..

En ja al het supermarkt vlees heeft een rot leven achter de rug..

ook een beetje zwart/wit gesteld troi, of niet?
zekers niet 'al het supermarkt vlees'.

En een rotleven..... tsja dat is natuurlijk ook een heel ruim en rekbaar begrip.

Ben ik dan geen dierenliefhebber omdat ik graag lekker vlees eet? Zelfs paardenvlees?
En naast dat ik zelf duiven heb, ook af en toe een gebraden duif, eend, hert/wildzwijn of ander wild vlees eet?

Edit:
Wat Jasz hierboven schrijft dekt de lading volgens mij een hoop meer, en is denk ik ook veel makkelijker te begrijpen voor TS.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 16:55

Bedankt voor de reacties. Ik weet dat ik me het niet moet aantrekken maar ik vind het echt een zielig beeld. Ik ga hem ook niet begraven in mijn tuin hoor. Gewoon ergens in het bos, waar hij thuishoort...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 17:00

MoppieFilou schreef:
Bedankt voor de reacties. Ik weet dat ik me het niet moet aantrekken maar ik vind het echt een zielig beeld. Ik ga hem ook niet begraven in mijn tuin hoor. Gewoon ergens in het bos, waar hij thuishoort...

Beest was gestorven van de stress als je hem mee had genomen denk ik. Ik zou hem lekker laten liggen in het bos en niet begraven. Dan red je weer een levende duif omdat een roofdier zijn maaltje al heeft ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 17:10

naarppc schreef:
Maar uhm no offense, maar jullie kijken wel een beetje antropomorfistisch tegen dieren aan. Ik snap het tot op zekere hoogte, sommige gevoelens kende ik ook wel. Maar sommige tegenstrijdigheden vallen me wel een beetje op, namelijk:
De superieure positie van mensen tov dieren wordt aan de kaak gesteld. Ja, ben ik het mee eens, ik doe dit ook wel eens. Maar vervolgens wordt wel gezegd dat mensen dieren moeten helpen, omdat dieren niet voor zichzelf op kunnen komen. Maar als dat zo is, dan zijn dieren dus afhankelijk van ons en dat maakt de mens dan toch superieur? Zo erg wordt die superieure positie dan ook niet aan de kaak gesteld.
En daarnaast, er wordt meermaals gezegd dat dieren het niet (goed) snappen wanneer ze zich in een peniebele situatie bevinden en dat zij niet de mogelijkheden tot ontsnappen kunnen overdenken. Ik weet dat niet zeker, maar denk ook wel dat dit zo is. Maar vervolgens worden zinsnedes geplaatst als: wat zou die slak ervan denken? Of wat zou die spin ervan denken? Maar daarvoor was al gezegd dat dieren situaties ed niet kunnen overdenken, dus dat ze geen bewustzijnsniveau hebben als de mens, dus hoezo zou die slak of spin er dan iets van denken? Als je denkt dat dieren dingen niet kunnen overzien en overdenken, kunnen ze er mijns inziens ook niets van denken. :')

Helemaal mee eens. Persoonlijk kan ik een bloedend hart voor dieren en niet óók voor mensen gewoon niet serieus nemen. Wmb is het een manier om niet naar het gigantische leed van mensen in nood te hoeven kijken. Nee dat er een denkend en voelend wezen (precies als jij!) als een kindje in Syrië ligt te creperen door één of ander gas is veel minder erg dan een slak die in het water valt. Het is toch bijna sociopathisch te noemen.

Waarmee ik overigens niet zeg dat dierenleed minder erg is. Leed is erg. Punt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 17:13

Anna79 schreef:
Wat betreft het redden van vogels. Bij ons in de gemeente is een opvangcentrum voor vogels maar die nemen niks meer aan vanwege de vogelgriep... Ik weet niet hoe dat elders is?

Hier in de regio (alkmaar) ook. Opvang is dicht en praktisch elke vogel die ik met de dierenambulance ophaal moet afgemaakt worden. Ook als het enkel om een ondervoeding gaat vanwege et koude weer.

-O-

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 17:16

Meenemen was zeker niet diervriendelijker geweest. Hoe bot ook, het enige vriendelijkere dan hem daar laten liggen was zijn leven direct beëindigen. Laten liggen geeft weer voer voor andere dieren.

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 17:30

Ik herken dit gevoel wel, hoor TS :)
Ik had dit vroeger ook heel erg en voelde me zelfs al schuldig als ik al eens een mug dood had geslagen ("waah, net leefde die nog en nu door mij niet meer").
Uiteindelijk word je daar wel wat makkelijker/realistischer in.
Ik vind het alleen maar fijn dat je veel gevoel voor dieren hebt en met ze meeleeft.

De manier waarop sommige mensen de TS er van denken te moeten overtuigen om geen vlees meer te eten vind ik niet de meest handige....
De TS is nu, denk ik, op een leeftijd dat je erg over dit soort dingen na gaat denken en als anderen je dan op een best wel fanatieke, bijna "agressieve" manier proberen te overtuigen dat je verkeerd bezig bent en dat je, omdat je van dieren houdt, dus geen vlees moet eten, werkt in mijn ogen averechts.

Wees voor nu eerst gewoon blij met het feit dat deze 14-jarige in elk geval heel veel gevoel voor dieren heeft. En er in elk geval over nadenkt en zich realiseert dat een dier gevoel heeft.
Wie weet wat hier uit voort komt ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 17:37

jasz schreef:
Sorry maar ik kan het toch niet laten, vindt je niet dat het gek is dat je je nu zo slecht en schuldig voelt over deze duif (die gewoon in vrijheid heeft geleefd en misschien gewoon een natuurlijke dood gestorven is) en dat je dan straks wel gewoon een stuk dood dier naar binnen werkt, om het even hard op te noemen. Dat dier heeft hoogstwaarschijnlijk een stuk moeilijker leven gehad en een vervelender dood. Ik word eerlijk gezegd altijd een beetje kriegel van zo onlogisch en hypocriet denken. Wees eerlijk naar jezelf, hoe schuldig voel je je na het eten van een hamburger? Niet? Realiseer je dan alsjeblieft dat je je ook niet schuldig moet voelen om deze duif.
Je hebt twee keuzes, vegetariër of veganist worden en alles schrappen waar een dier voor dood gaat, of gewoon zo doorgaan en dan accepteren dat dieren helaas dood gaan en dat er zo over inzien je leven heel moeilijk maakt.
Ik bedoel dit overigens absoluut niet gemeen of persoonlijk, maar ik probeer gewoon een iets meer realistisch beeld te scheppen.

Helemaal eens met deze post.
Ik snap precies wat je bedoelt in je OP. Maar wat je er dan aan toevoegt, dat je met de dieren die je opeet niet in contact komt dus dat het dan niet zo erg is.... :n Daar kan ik niet bij met mijn hoofd.

Maar goed, ja, vegan hier, maar ik had er ook geen moeite mee gehad om een beestje dat geen uitzicht heeft op verbetering de nek om te draaien. Ik ben tegen zinloos lijden, als direct doodgaan het alternatief is op een nacht lang creperen, dan moet het maar. Al moet ik zeggen dat ik niet zeker weet of ik het met een duif zou durven. Kleinere vogels heb ik wel eens gedaan als de kat eens iets had gevangen. Zou met een duif denk ik bang zijn om het niet goed te doen.