Jonge hond neemt geen rust

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:29

Blon_D schreef:
Goof schreef:
Ja hoor, gewoon verplichte rust inbouwen. Fijn plekje creëren en hem daar naartoe sturen.
Ik zou er overigens zelf ook helemaal gek van worden geloof ik :+

O dat wordt ik ook wel eens haha. Maar hoeveel verplichte rust inbouwen? Hij heeft een bench daar slaapt hij ook. Met een kleed en een warm mandje echt zijn plek. Maar er zelf ingaan overdag vertikt hij, als ik het zeg gaat i er wel in

Maandje in de bench en klaar.... hij heeft toch niets te willen? Honden en vooral jonge moet je beschermen tegen hun druk zijn.

Op vast tijden in de bench zetten zodat hij weet dat hij dan moet slapen en dit met een commando "plaats" als je dit volhoudt weet hij echt wel na een week (misschien langer blijft een terrier) dat hij in zijn bench moet.

Ik weet er helaas alles van met 2 welsh terriers in huis en 1 niet opgevoede herplaatser... toch heeft hij het nu heel goed door.... als wij aan tafel gaan zitten om te eten kruipt hij in zijn mand (bench).

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 08:11

De meest gemaakte fout bij actieve honden is om ze meer af te matten.. niet doen dus, vooral zulke honden hebben heel veel rust nodig. Het lijkt of ze druk doen uit veel energie maar in werkelijkheid moet je ze beschermen tegen hun (over) drukke gedrag
Alles wat ik wil zeggen staat in deze link

http://www.moniquebladder.nl/drukke-hond/#more-1118

Interessant en verhelderend

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 16:23

essiesilly schreef:
De meest gemaakte fout bij actieve honden is om ze meer af te matten.. niet doen dus, vooral zulke honden hebben heel veel rust nodig. Het lijkt of ze druk doen uit veel energie maar in werkelijkheid moet je ze beschermen tegen hun (over) drukke gedrag

Precies dit!!

Hier net zo 1. Nu is ze 2 en lijkt ze steeds iets kalmer te worden maar het blijft een druktemaker, gevoelig, onzeker en best snel gestrest.

Bij haar helpt een vast ritme heel goed.
Hier is het smorgens wandelen, daarna thuis even spelen. Dan eten en dan rust.
Smiddags aan de lange lijn/wat ravotten of juist aan het werk met gehoorzaamheid en daarna rust.savonds 2 normale rondes.

Als pupje ging zij op de "rustmomenten" in de bench omdat ze anders over haar slaap heen ging en daardoor strontvervelend werd (net een klein kindje dat TE moe is).
Dat uitgebouwd met deurtje open laten en nu weet ze heel goed dat de rustmomenten ook echt rust zijn en ligt lekker te stinken op de bank. Niemand stoort haar en vice versa.
Belangrijk is om tijdens die momenten elke vorm van drukte of aandacht zoeken te negeren.
Nog steeds ontwaakt ze soms uit haar slaap om me te volgen wanneer ik op sta maar ook dat negeer ik volkomen. Komt ze lekker bij me liggen en slapen dan wordt ze lekker gekroeld.

Afmatten heeft geen zin en waarschijnlijk creëer je alleen maar averechts gedrag. Het is het kopje wat over de toeren gaat en dat los je imo niet op met alleen extreem veel fysieke bezigheid. Samen aan het werk of hersenspelletjes waarbij concentratie wordt vereist helpen veel beter. Succes

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 19:57

essiesilly schreef:

O dat is een super interessante site! Hij heeft vandaag 2x verplichte bench tijd gehad en is een veel aangenamere hond!

dierenfan

Re: Jonge hond neemt geen rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:22

Hier groeien de honden altijd op met bench gebruik. Je weet nooit wat er in 10 a 15 jaar allemaal gaat gebeuren en ze kunnen maar geleerd hebben zich te gedragen in een bench ;)

Hier nu een pup die er nu 2 weken is en bet 9 weken jong.

Hij heeft 1.2 meter bench waar grote knuffel in ligt, speelgoed en waterbak in hangt. De helft is kleed de helft kale bodem wat dat heeft hij liever. Verder altijd botjes die wissel ik af qua smaken.

S nachts slaapt hij hier in. S ochtends na eten is het uur vrij in huis en speelt hij wat met speelgoed ed. Daarna is het nog een keer uit en 10 minuten oefeningen doen. Dan bench in totdat hij weer wakker wordt. Meestal 1.5 a 2 uur.
Dan gaan we naar bos. Gewoon met de hele roedel. Als we 5 km gaan dan gaat de trekkar mee maar tot 2 5 km loopt hij alles mee. Wel letten we er op dat hij niet te druk doet of te moe wordt. Daarna eten in bench en meestal slaapt hij dan 3 uur daar in. Dan weer uit en spelen. 1 a 1.5 uur later weer uit en dan eten en weer uur bench. Rest avond los dan slapen de volwassen honden en kan hij rustig wat spelen en doen.

Meestal rond 5 a 7 maanden hoeft de bench niet meer. Dan gaat de deur er uit en nog later de bench er uit haha.

Overigens hij is enorm zindelijk in zijn mega bench dus bench hoeft echt niet zo klein mogelijk. Bench moet soort paradijs zijn ;)

Deze pup neemt zijn rust wel uit zichzelf echter niet in bench dan veel meer wakker omdat een andere hond bij hem gaat liggen of gaat uitdagen tot spel of hem over het hoofd ziet.

Ik laat hem liever ook de langere boswandeling mee gaan dan thuis spelen met de anderen. Bos is veel minder belastend dan spelen. Uiteraard mag hij wel spelen maar wij begeleiden daar in ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:25

Oh ja nog voordeel. Pup leert gelijk dat hij je niet altijd kan volgen. Ik heb een pot staan naast de bench. Bij gepiep of gegil negeer ik hem volkomen. Bij rustig maar wel wakker doe ik af en toe koekje er in als ik weg geweest ben uit de ruimte. Gisteren is hij voor eerste keer 2 uur alleen geweest. Ging top! Vandaag moet hij 2.5 uur wel met nog 6 honden ;)

We hebben camera staan met ook de functie er op dat we kunnen praten. Alleen dat nog niet getest haha. Vind het prettig om het te kunnen volgen