Eerst zelf aanbellen, of toch meteen 144?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mondy

Re: Eerst zelf aanbellen, of toch meteen 144?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:03

MarijeR die situaties die jij omschrijft zou ik inderdaad ook gewoon even langs gaan. Wat ik in mijn situatie eigenlijk ook al deed.
Maar niet iedereen reageert zo netjes en meedenkend ;) Dus ja ik snap goed dat mensen het gesprek niet meer aan durven gaan :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:07

Gelukkig zijn ze verplicht elke melding serieus te nemen.
Je zou maar als eenling staan in een wijk vol struisvogels!

En als je niks mispeutert, heb je ook niks te vrezen van de dierenpolitie of -bescherming ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:09

De reden dat ik niet heb aangebeld toen ik 10 konijnen in zo'n buitenhok voor 1 konijn zag zitten, misschien wel 50 kale ganzen, een dikke pony met te lange hoeven en een ezel die geen schuilmogelijkheden had, is omdat ik wist dat die praktijken op dat stuk grond sowieso niet klopten. Bleek uiteraard dus ook waar; illegale praktijken, broodfok etc. , alle dieren waren met een paar dagen verdwenen (door de dierenbescherming, niet door die mensen zelf gelukkig) en tot op heden staat het land leeg.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:14

Het ligt er natuurlijk aan hoe iemand aan belt.
Als iemand vraagt of ik weet dat mijn paard een wond heeft oid kan ik daar alleen blij mee zijn.
Als ze beginnen met " Je bent echt slecht bezig want ze staan buiten in de kou/ hebben geen deken / watdanook ben ik er minder blij mee. Dan mag de dierenbescherming liever aan de deur komen staan, die hebben met een beetje geluk nog een beetje verstand van zaken (al valt dat ook nog vies tegen vaak).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:18

TS
Doordat juist mensen gingen aanbellen op de plek waar ik mijn herstellende paard had staan; moest ik hem verplaatsten.
Zij vonden het super vervelend dat er mensen/kinderen te pas en te onpas aan de deur kwamen om te melden dat het paard er wel erg slecht uitzag.

Ik heb liever dat mensen de 144 bellen en dat je kan uitleggen wat er is (met bewijs van de DA) en dat zij evt een x extra komen checken; dan dat er steeds willekeurig vreemden aan de deur staan.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:35

Ik heb juist liever dat de mensen zelf aanbellen/mij aanspreken als ik buiten loop want dan kan ik zelf al hun vragen beantwoorden. Vaak is het dan een leuk gesprek en komen ze vaker even paardjes kijken met de (klein)kinderen.
Anders krijg je toch weer "dat de dierenbescherming toch niets doet want die arme dieren staan nog steeds buiten in de sneeuw."
Als ze het na mijn uitleg nog niet vertrouwen, bellen ze maar met de dierenbescherming.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:56

Denk dat ik liever heb dat de dierenbescherming op de stoep staat dan iemand die het allemaal denkt te weten. Komt toch anders over en van de DB ga ik uit dat ze er op getraind zijn en dat ze mens en dier willen helpen en je daar beter een gesprek mee aan kan gaan.

Zelf zou ik ook niet zomaar aan de deur gaan. Zeker als je geen idee hebt wie die mensen zijn, je weet hun reactie en situatie niet de DB kan dat beter inschatten en ook dingen in het werk gaan stellen ook voor de mensen zelf eventueel. Kan me heel goed indenken dat als mensen er van overtuigd zijn dat ze goed voor hun dieren zorgen dat ze het niet op prijs stellen dat er ineens een "wijsneus" aan de deur staat.
Hoeveel mensen zouden het waarderen als ze aangesproken worden op hun manier van rijden? Daar zijn ook tal van meningen over. En ik geloof er toch in dat de DB beter in kan schatten of er iets verbeterd moet worden. En ook om een gesprek te beginnen.

Ooit weleens een situatie gehad hoor met een eigenaar omdat er 6 paarden stonden waarvan 1 ontzettend mager(al maanden). En toen de eigenaar eens buiten liep gewoon gevraagd hoe het kwam dat het paard zo mager was en de rest er zo goed bij stond. Het gesprek is natuurlijk al veel makkelijk als de rest er goed uitziet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:57

@MarijeR
Maar dan heb je dieren thuis staan en komen er niet meerdere keren per week mensen aan de deur.

Ik had een ziek paard (althans.. niet meer), maar was door alle ellende (2x geopereerd) en door stress niet willen eten; aardig afgevallen.
Deze stond lekker buiten een paar uurtjes per dag (opbouwend), en bij aardige mensen die weiland over hadden.
Dan is het stront vervelend dat (in het recreatie seizoen, met veel wandelaars/fietsers) er continu mensen zijn die aanbellen en/of roepen dat het een zielig paard is.

Ik heb ook eenmaal een mager/verwaarloosd paard opgevangen, en die heb ik van ellende ook achter de schuur moeten zetten omdat mensen maar bleven aanbellen.
De DB was al op de hoogte (duhh was via hun) en als mensen belde kregen zij gewoon netjes antwoord dat het een opvangpaardje was.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:08

Ik heb ooit een mager oudje langs het wandelpad op de wei gehad. Daar had ik een briefje aan het hek hangen.
Hallo, dit is Sepp.
Sepp is ruim 30 jaar en door zijn leeftijd niet meer zo gespierd als de andere paarden. Sepp krijgt heel veel voer speciaal afgestemd op zijn oude gebit omdat hij niet meer zoveel kan eten.
Liever dus niet voeren, hij kan zich verslikken!
En bij vragen, bel even aan op nr 4!

Regelmatig mensen die een praatje kwamen maken als ik buiten liep en soms goedbedoelde tips gekregen maar nooit vervelende of boze mensen.
Liever zo dan gedoe met de dierenbescherming.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:18

Ik heb een bevangen paardje gehad die op een stuk zand stond (met hooi en water), maar mensen gingen die toch zelf voeren want zij was zo zielig.
Brood, zelf geplukt gras enz... (en ja zij stond een stuk van de weg af, de mensen moesten een pad tussen de weides in oplopen... wat eigen terrein was).
Zelfs met een bordje aan het begin van het pad (paardje staat op het zand omdat zij ziek is en geen gras en ander voer mag eten, dus graag niet voeren), vonden wij oud brood/groente.

Mijn weiland nu bv is 300 meter diep, daarachter loopt een voet/fietspad langs een natuurgebied; dus veel toeristen/dagjes mensen.
Heb door de afstand geen zicht wat mensen voeren.
Daarom nu maar de laatste 5 meter afgezet zodat de paarden daar niet bij het hek kunnen komen, maar alsnog gooien mensen (vaak redden ze het niet) half opgegeten boterhammen naar de paarden.
Of klimmen zij over het hek. (nu stroom op hek in in de zomer overdag; dat scheelt wel :+ ).

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:59

De brutaliteit is soms toch echt ongelooflijk! _-:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:05

Ik zou, zoals ik in het ander topic al aan gaf, nooit nog zelf de eigenaar aanspreken. De man die ik aan sprak, haalde gewoon zijn zieke dieren uit de wei die langs de weg ligt, om ze in een andere wei achter het huis te zetten tot ze daar dood gingen. Meneer vond het nl niet kunnen dat je een ziek dier laat inslapen, zieke mensen laat je ook niet inslapen is zijn motto. Dus mogen zijn dieren crepperen tot ze een "natuurlijke dood" sterven. Ondertussen is er iemand gelukkig wel zo slim geweest om voor die man de dierenbescherming te bellen en is zijn kudde mega uitgedund. (Man verkocht nooit dieren, waardoor de kudde hertjes jaar na jaar groeide en er serieuze inscest was, met de nodige misvormingen als gevolg. Hij wilde de bokken niet verkopen, uit schrik dat mensen ze zouden kopen om hen vervolgens te slachten.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:41

Ik ben wel voorstander van even aanbellen. Als het duidelijk om structurele en langdurige verwaarlozing gaat is het misschien anders en als er een gevaarlijk grommende rottweiler op het erf loopt ook. Maar het is wel zo fatsoenlijk om even te gaan polsen hoe het zit en mensen de kans te geven om uitleg te geven. In het ergste geval krijg je een grote bek, maar voor hetzelfde geldt speelt er iets wat jij niet wist. Want je zal maar een oud paardje in de wei hebben staan dat er door de hoge leeftijd niet meer topfit uitziet... Dan leg je dat toch liever zelf even aan iemand uit dan dat je de dierenpolitie op je dak krijgt?

Ik werd er ooit door een voorbijganger op aangesproken dat ik beter voor mijn kippen moest zorgen. Een deel had namelijk kale plekken. Ik snapte hem wel, want ze zagen er inderdaad niet uit. En ik was blij dat ik hem kon uitleggen dat het onze kippen aan niets ontbreekt, maar dat ze op dat moment in de rui waren. En dan zien ze er nogal rafelig uit. Heb hem gezegd dat ik blij was dat hij me erop aansprak. Liever dat dan mensen die zich nergens om bekommeren. Of die achter je rug om allerlei instanties gaan bellen voor wat ruiende kippen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:00

Zo kreeg ik jaren geleden eens via via te horen dat wij onze paarden alleen in het weekend te eten gaven.
WTF?
Wat bleek, er waren wat schoolkinderen die dagelijks langs de wei (buiten het dorp) naar school fietsten en daar hadden we jong spul voor de opfok lopen.
In de zomer mooi in het gras, in de winter werden ze bijgevoerd.
Lekker onbeperkt voordroog, daar werd zo veel van gevoerd dat er bij iedere voerbeurt nog een restje lag. In het voorjaar even met de kraan en trekker erbij om af te voeren en in de winter hadden we dus nooit problemen dat ze zand binnen kregen bij het eten van het ruwvoer.
Maar goed, die kinderen dus iedere dag tussen 7.45 en 8.15 op het fietsje er langs en die arme paarden stonden met maar een kleine hoeveelheid ruwvoer...
En ik om 8.30 alle paarden bij huis gevoerd en buiten had en dan naar de wei buiten het dorp ging met voerbakken en krachtvoer en zoveel voordroog gaf dat ze tot eind van de middag voldoende te eten hadden. Waterbakken schoonmaken en vullen enz.
Lege voerbakken weer mee want die sloopten ze.
Rond 15.30 kwamen de schoolkinderen weer voorbij, ruwvoer bijna op... Omdat ik rond 16.00 weer met voerbakken, brok aan kwam en weer voordroog t/m de volgende ochtend kwam brengen.
Lege voerbakken weer mee.
En zo ging het door tot het weekend. Want dan kwamen de kinderen pas later langs, stonden de paarden lekker te eten.
Zie je wel! Ze worden alleen in het weekend gevoerd!

Via via werd er dus gezegd dat we door de week niet voerden. Er waren 2 huizen direct aansluitend bij de wei en daar waren ze ook niet langs geweest om te informeren, die hadden het zo kunnen vertellen of mijn telefoonnummer door kunnen geven want die buren sprak ik bijna dagelijks.

Stel je voor dat zulke kinderen op bokt een topic begonnen waren!

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:05

Ja, stel je voor dat jonge kinderen dat te zien krijgen, en een topic openen om hulp te vragen met hoe ze dit moeten aanpakken. 8)7

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:06

MarijeR schreef:
Stel je voor dat zulke kinderen op bokt een topic begonnen waren!

En wat zou dan het probleem zijn?
Dan wordt er altijd gevraagd of de paarden er ondervoed uitzien.
En zo ja; dat ze dan gewoon 144 moeten bellen (evt eerst met hun ouders gaan kijken bij de paarden).

Zolang de paarden er goed uit zien (er ook voer ligt) en water aanwezig is; is het toch geen probleem dat 144 gebeld wordt?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:08

Het scheelt vast en zeker ook dat de mensen die hier reageren wel daadwerkelijk goed voor hun paarden zorgen. Op het moment dat je inderdaad dieren laat verhongeren reageer je vast anders als men aan je deur staat.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:10

Xanthippe schreef:
Ja, stel je voor dat jonge kinderen dat te zien krijgen, en een topic openen om hulp te vragen met hoe ze dit moeten aanpakken. 8)7

Inderdaad we zouden blij moeten zijn dat er jonge kinderen zijn die de boel ook in de gaten houden en het welzijn van dieren belangrijk vinden. En dus ook rond kijken.
Ik zie het probleem niet als je daadwerkelijk goed voor je dieren zorgt wat is er dan zo erg aan dat ineens de DB voor de deur staat.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:27

Wanneer jonge meiden hierover een topic openen, worden altijd kritische vragen gesteld en geadviseerd even met een volwassene langs te gaan.

Een kind kan sowieso geen melding maken, dus de (vaak wat kritischere) blik van een ouder/verzorger kan een hoop verklaren en rust geven.
Mocht die volwassene dezelfde mening zijn toegedaan, dan is de juiste stap ook zo gemaakt :j

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:35

Bij de meeste topics die ik lees, is het al snel een hele kudde die gilt om de dierenpolitie te bellen en gewoon eens vragen bij het huis ernaast is gevaarlijk.
Vind ik persoonlijk echt schokkend.
Het waren trouwens 16/17 jarigen die imo best bij een van de buren even langs hadden kunnen gaan. Of bij de oudjes ernaast of het stel met jonge kinderen. Beide vallen volgens mij nou net niet in de groep agressieve verkrachtende mannen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:35

Ik heb er hier nu ook een staan waarvan ik niet raar op zou staan kijken als er een keer de DB voor op de stoep zou staan.
En ik zou dan niet boos zijn.
En eigenlijk nog wel het tegenovergestelde. Want dan betekend het dat er tenminste mensen zijn die hun ogen open hebben ipv in hun broekzak.
En dat het tenminste geen weg kijkers zijn zoals bij Kareltje. Dat is toch veel erger.

Ik heb niets te verbergen.
Ik weet zeker dat als ze dan hier gekeken hebben dat ze met een glimlach vertrekken.
En misschien heb ik nog wel liever de DB/Politie op de stoep dan een wildvreemde waarvan ik ook niet weet waar hij echt naar kijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:40

Shirley schreef:
Wanneer jonge meiden hierover een topic openen, worden altijd kritische vragen gesteld en geadviseerd even met een volwassene langs te gaan.

Een kind kan sowieso geen melding maken, dus de (vaak wat kritischere) blik van een ouder/verzorger kan een hoop verklaren en rust geven.
Mocht die volwassene dezelfde mening zijn toegedaan, dan is de juiste stap ook zo gemaakt :j

Hoezo kan een kind geen melding maken? Er is toch geen minimum leeftijd om iets te mogen melden bij de politie? Of wel? Het is erg verstandig dat kinderen dat soort dingen overleggen met hun ouders. Dat zeker. Maar ik heb er nog nooit van gehoord dat kinderen niet zelfstandig iets mogen melden bij de politie. Ben benieuwd waar die aanname op gebaseerd is.

Edit: https://www.vraaghetdepolitie.nl/politi ... armee.html

"Wat moet ik meenemen bij een aangifte en wat gebeurt daarmee?
Als je jonger dan 16 jaar bent, is het verstandig een volwassene mee te nemen naar het bureau. Dit is niet verplicht. Iedereen die wat over een strafbaar feit weet, mag aangifte doen."

Bovenstaand gaat over aangifte doen. Nu is aangifte van iets doen nog een tandje zwaarder dan iets melden. Dus als kinderen die iets over een strafbaar feit weten zelfstandig aangifte kunnen doen, zou ik niet weten waarom een kind dat dierenmishandeling ziet daar geen melding van kan maken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:54

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:58

Brainless schreef:
TS
Doordat juist mensen gingen aanbellen op de plek waar ik mijn herstellende paard had staan; moest ik hem verplaatsten.
Zij vonden het super vervelend dat er mensen/kinderen te pas en te onpas aan de deur kwamen om te melden dat het paard er wel erg slecht uitzag.

Ik heb liever dat mensen de 144 bellen en dat je kan uitleggen wat er is (met bewijs van de DA) en dat zij evt een x extra komen checken; dan dat er steeds willekeurig vreemden aan de deur staan.

Magere paarden dekentje op stopt een heel stuk van dit probleem. Voornamelijk omdat veel mensen er niet doorheen kijken, maar ook omdat het voor velen als teken van zorg en dus paardje ziek, maar wordt behandeld ipv verwaarloosd gezien wordt.

Ik heb een hekel aan dekens (en 2 slopers), maar er zijn praktische toepassingen voor.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 16:07

In de zomer met 30 graden?
Een opvangpaardje waar je amper een been van kon aanraken een deken op doen?

Praktische oplossing is dus uiteindelijk; beest verstoppen voor de buitenwereld.
Iets wat ik dus niet ga doen omdat ik niets te verbergen had/heb.