Wat ben ik teleurgesteld in onze dierenarts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 14:46

urosa schreef:
Ik weet direct weer waarom ik niet zo van mensen houd :+

Anoniem schreef:
Men start zaken om goed te doen en dan gaat het geld overheersen. Geld laat emotie verdwijnen. Dierenarts had minstens kunnen zeggen ok ik kijk ernaar en vandaar uit praten we verder.

Precies!

Ook een dierenarts is een mens die moet rondkomen eind van de maand. Enig Idee hoeveel dit soort vragen komen? 1 x ja en het verdubbelt zich.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 14:47

Sneu voor de kat, maar logisch van de DA.
Omdat je toevallig arts bent met eventueel bijbehorende studieschuld ben je niet automatisch verplicht om gratis te werken op notabene een feestdag.
Het zou een hork zijn als hij gewoon niet kwam. Maar betalen lijkt me logisch, zeker voor een dier die je in feite al maanden als 'eigen' ziet.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 14:50

Kuggur schreef:
Ja, rare mensen die dierenartsen, niet gratis voor je willen werken.

_O-
Dacht ik ook toen ik het las. Als die man ieder zielig dier gratis moest behandelen... Vind het helemaal niet gek van de dierenarts. Hij is er niet om zielige dieren gratis te helpt. ;)

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 14:51

idd sneu voor Laantje maar wel beter. en oudjaar is geen feestdag trouwens.

WillemYntJee

Re: Wat ben ik teleurgesteld in onze dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 14:53

Geen feestdag maar wel een zaterdag, een dag waarop de meeste praktijken gewoon gesloten zijn.
Sneu voor laantje maar bij ons in de praktijk zouden we hier ook niet aan beginnen. Als je zelf niet voor de kosten in wil staan, dan was de dierenambulance inderdaad de juiste instantie om hem op te halen.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 14:54

Wilawander schreef:
Ook een dierenarts is een mens die moet rondkomen eind van de maand. Enig Idee hoeveel dit soort vragen komen? 1 x ja en het verdubbelt zich.

Inderdaad. Als een dierenarts hieraan begint zouden meer mensen zich kunnen melden met een "vreemde" kat. Neem ik de kat van de overburen mee, zeg dat het een aangelopen kat is en vervolgens mag de dierenarts gratis consult geven.

Jij bent aan de kat gehecht, jij verzorgt hem, dus voor de dierenarts is het gewoon jouw kat.

Sterkte met het verlies!

Goner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 14:58

Sterkte met het verlies van dit katje!
Je hebt hem in ieder geval een fijne 'oude' dag proberen te geven en ik weet zeker dat hij heel veel van je hield.

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 14:59

Kuggur schreef:
Ja, rare mensen die dierenartsen, niet gratis voor je willen werken.

Dit. Als dat zou kunnen zouden mijn beesten ook allemaal niet van mij zijn maar verzorgde en voerde ik ze alleen. Je hebt ervoor gekozen de kat bij jullie te houden en te voeren, dan moet je ook open staan voor evt. kosten.

Neemt niet weg dat het een sneu einde is. Sterkte

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 15:06

En voor jou is geld blijkbaar ook belangrijker want je hebt hem meegegeven met de DB om zelf geen kosten te hebben... Dier is gestorven zonder ook maar een bekend gezicht... Werk jij ook gratis?

Weet je wat je beter had gedaan: ermee naar de eigen Da en als de kosten te hoog werden: afbetalen... Mijn Da doet dit regelmatig bij mensen die krap zitten...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 15:11

Bij de dierenarts werkt het (wettelijk!) als volgt:

Ik bied een dier aan. Of dat nou mijn eigen hond is, het paard van de buurman, of een aangelopen kat, IK bel de dierenarts en vraag om een dienst. Ik ben dus de opdrachtgever. Dat ik dan moet betalen is niet meer dan logisch.
Stel: mijn paard is nu ziek en er moet iemand bij. Dan belt de stalhouder de DA, want ik ben er zelf niet. De stalhouder is opdrachtgever. Die krijgt in principe de rekening, en zij zorgt dat ik die ga betalen. Maar als ik de grootste galbak op deze planeet ben, dan betaal ik niet, en draait de stalhouder dus op voor de kosten. Die gaf de arts immers de opdracht om langs te komen. Ookal had ze geen keus omdat het paard ziek was.

Als jij hem via de dierenbescherming brengt, dan wordt de dierenbescherming op dat moment de opdrachtgever, en best kans dat de DA daar een regeling mee heeft.

Krom? misschien, maar ook de DA moet zijn rekeningen betalen en zichzelf wat dat betreft beschermen.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 15:12

Bedankt voor de reacties.
Ik begrijp jullie reacties over de dierenarts wel hoor.

En ik verwacht ook geen gratis hulp, echt niet. Heb ook gezegt om mee te betalen.
Maar een weekend consult is al € 102,-. Daar komt behandeling en medicijnen overheen.
Ik heb zelf katten en honden. Het kost erg veel.

En helaas geen extra budget over voor een zwerfkat.
Ik weet dat ik goed voor hem ben geweest. Hem een heerlijk laatste maanden heb gegeven.
En een lijdensweg heb bespaart.

En ik ga een leuke donatie schenken aan de stichting die hem is komen halen :)

En ja hoor ik heb er alles aangedaan om te achterhalen of hij een baasje had.
Helaas worden er veel katten gedumpt in onze buurt. We wonen in een dorp en vrij gelegen.
Ik heb al heel wat zwervertjes verzorgt.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 15:18

maximuss schreef:
En voor jou is geld blijkbaar ook belangrijker want je hebt hem meegegeven met de DB om zelf geen kosten te hebben... Dier is gestorven zonder ook maar een bekend gezicht... Werk jij ook gratis?

Weet je wat je beter had gedaan: ermee naar de eigen Da en als de kosten te hoog werden: afbetalen... Mijn Da doet dit regelmatig bij mensen die krap zitten...

Misschien moet jij beter lezen?
Ik heb nergens geschreven dat ik niks wil betalen?

En als jij het wilt weten, ja ik werk gratis :)
Ik help graag mens en dier. En hoef daar niks aan te verdienen.

En de kosten die gemaakt zijn vanochtend heb ik ruimschoots gedoneerd. ;)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 15:23

kainda schreef:
Bedankt voor de reacties.
Ik begrijp jullie reacties over de dierenarts wel hoor.

En ik verwacht ook geen gratis hulp, echt niet. Heb ook gezegt om mee te betalen.
Maar een weekend consult is al € 102,-. Daar komt behandeling en medicijnen overheen.
Ik heb zelf katten en honden. Het kost erg veel.

En helaas geen extra budget over voor een zwerfkat.
Ik weet dat ik goed voor hem ben geweest. Hem een heerlijk laatste maanden heb gegeven.
En een lijdensweg heb bespaart.

En ik ga een leuke donatie schenken aan de stichting die hem is komen halen :)

En ja hoor ik heb er alles aangedaan om te achterhalen of hij een baasje had.
Helaas worden er veel katten gedumpt in onze buurt. We wonen in een dorp en vrij gelegen.
Ik heb al heel wat zwervertjes verzorgt.

De kat was al 2 dagen niet goed schreef je toch?
Is het dan niet een beetje dom om te wachten tot het weekend. Of je nu vrijdag middag of zaterdagochtend gaat dat maakt dan ook niet meer uit.
Heel vervelend allemaal maar je dierenarts doet niks geks hier hoor dat zijn jou verwachtingen

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 15:25

nou nou wat een reacties weer, ts wou gewoon het beste voor een zwerfkat.. dat een zwervertje 2 dagen niet opdaags is niks geks hoor, waar ik woon lopen er zat, en soms zie je ze dagen niet en daarna zijn ze allemaal weer terug.
het is netjes van je TS dat je die donatie hebt gedaan!

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 15:30

Wat sneu voor de kat, maar wel beter zo, hij heeft iniedergeval een paar goeie laatste weken gehad. :j
Vind wel dat de dierenarts in zijn gelijk staat en jij gewoon volledig op moet draaien voor de kosten (of dus zoals jij gedaan hebt dier afstaan aan dierenambulance als je het niet als jou kat ziet)
Deel mee betalen slaat alsnog nergens op, heel leuk dat je "iets" wilt betalen, maar de dierenarts moet ook gewoon zijn brood verdienen en heeft daar niet zo veel aan, als iedereen dat wil hebben we straks geen dierenartsen meer.

Heb zelf ook een zwerfkatje opgevangen. Deze was pas 6 weken toen dus dat betekende elke maand zowat naar de dierenarts. 1e keer controle, 2e keer enten ontwormen, 3e keer enten ontwormen, 4e keer chippen. Dat is ook een rekening van totaal in de 300 euro geweest. Het is niet leuk voor mijn portemonnee, maar ik heb gekozen de kat te helpen dus dat is nou eenmaal voor mijn rekening, niet die van de dierenarts omdat het een arm katje is.

Maargoed, het is nu netjes opgelost! Veel sterkte met het verlies van de kat!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 15:32

Ach wat sneu... In ieder geval heeft hij het nog goed gehad. Dat is wat troost.

Maar verder snap ik het niet echt... Je hebt zelf het besluit genomen om de kat te voeren en aan te halen. Je had ook de dierenambulance of het asiel kunnen bellen om de kat op te halen toe. Door dat niet te doen en de kat te gaan verzorgen, vind ik dat jij jezelf eigenaar hebt gemaakt... Jij hebt zelf die keuze gemaakt om de kat onder je hoede te nemen en dus alle kosten horen daar ook bij... Het is logisch dat je DA weigert de kat gratis of voor maar een deel van het daadwerkelijke bedrag te behandelen.

Het zou wat zijn als ik mijn hond heen breng voor een behandeling en het kost 400,- dat ik dan zeg "Ja, ik betaal er wel aan mee, maar ik wil niet het volledige bedrag betalen." en daar nog trots op zijn ook, dat ik wil 'mee betalen' aan iets wat je gewoon volledig hoort te betalen. Jij was immers gewoon de eigenaar die een kat aan de DA 'aanbood'.

Een DA krijgt al vaak genoeg zieke dieren waar men niet wil of voor kan betalen en op den duur moet je een grens trekken.

De Dierenambulance contacteren en de kat laten ophalen of daarheen brengen, is inderdaad het beste, als de kat niet van jouw is. Zoals je zelf zegt, jij bent de eigenaar niet. Maar wat ik dan niet snap is dat je de Dierenambulance pas contacteerde toen de kat ziek werd, en hem daarvoor wel als je 'eigen' beschouwde door hem te verzorgen.

Wat dan nog extra dubbel is, is dat je de kat wel wilde 'adopteren' als hij behandeld was en dus weer beter. Oftewel, je wilt de kat wel hebben, hebt hem eigenlijk al weken, maar je wilt niet de kosten betalen 'want hij is niet van jouw'... Maar hé, je wilt wel een deel betalen hoor, alsof dat iets bewonderenswaardig moet zijn.

Nee, ik vind het maar raar...

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 15:35

:oo Mijn man komt net thuis. Ze hebben net contact gehad met hem.
Ze geven Laantje alsnog een kans. Hij was dus nog niet ingeslapen.
Hij komt nu op medicijnen en wordt herplaatst.

Helaas kan ik hem zelf geen plekje bieden in huis omdat ik al zes katten en vier honden heb.

Toch nog een fijn bericht :)

Jochemstichting hartelijk bedankt!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 15:37

Dat is fijn!!! Wat mooi. Hopelijk red hij het!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 15:39

Ik ben het helemaal eens met Eline, door het dier al die tijd te verzorgen heb jij jezelf eigenaar gemaakt. Dat de dierenambulance zo makkelijk het beestje meegenomen heeft verbaasd me, ik denk dat dat in onze regio niet zo makkelijk was gegaan.

Ik ben wel blij dat het beestje de zorg heeft gekregen die hij nodig had, maar in mijn ogen had die verantwoordelijkheid bij jou moeten liggen en niet bij de dierenambulance.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 15:39

fohadie schreef:
Allereerwt, veel sterkte.

Naar wat ik begreep wqs de kat niet van jou. Ik weet niet waar je woont, maar in Nederland bestaan er weinig "zwervertjes" die kat was misschien wel van iemand die de kat heel erg mist en nog aan het zoeken is. Ik lees nergens in je verhaal dat je opzoek bent gegaan naar de eigenaar (die misschien wel een heel stuk verderop woont.) Je hebt erzelf voor gekozen het beestje te voeren en dergelijke.

Een dierenarts is iemand die zijn beroep uitoefent, geen liefdadigheidsinstelling, en nee, meestal is daar geen potje voor. Weet je hoevaak een dierenarts de vraag krijgt of ze het niet goedkoper of zelfs gratis kunnen doen ten tijde van de crisis waarin mensen wel hun dier wilde houden maar geen geld ervoor hadden? Jij bent vast niet de enige die vraagt of het goedoper kan al had jij een andere reden. Dan raakt de dierenarts toch failloet als ie dat elke keer moet doen?

Tuurlijk blijft het zuurdat het beestje ziek was en nu zelfs overleden is, maar MI kan de dierenarts daar weinig aan doen.

Weinig zwervertjes??? Dan wonen wij niet in hetzelfde land want er zijn er heel erg veel, helaas.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 15:39

Oei ik vind sommige reacties wel erg hard aankomen.

Misschien is het beter om de volgende keer maar geen zwerfdieren meer aan te halen.
Ik deed/doe dit uit een goed hart.

Bedankt dat jullie mij daar van bewust maken!

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 15:45

Zwerfdieren aanhalen is geen probleem (indien de eigenaar niet gevonden kan worden).
Maar ben je dan bewust dat je daarmee naast voeding, ook andere verantwoordelijkheden, en daarmee kosten, op de hals haalt :) .

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 15:46

Ga je dan ook naar de winkel om gratis voer voor een zwervertje? Want het is niet jouw kat?

Ts, ik vind het echt heel lief wat je voor het katje gedaan hebt, je hebt duidelijk het hart op de juiste plek. Maar als je de zorg van een diertje aangaat, of dat nou een dier is wat je aanschaft of een zwerver, dan kun je niet verwachten dat anderen gratis diensten gaan leveren of voor heel weinig. Als je het financieel niet trekt dan kun je beter meteen een instantie bellen om de zorg voor het dier over te nemen.

Voor de rest hoop ik oprecht dat het diertje het redt en dat ie een goed leven krijgt. Dat zal dan mede dankzij TS zijn!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 15:46

Als je niet bereid bent de kosten te betalen van de hulp die een zwerfdier nodig hebt, nee, dan kun je ze maar beter niet meer aanhalen en gewoon meteen de dierenambulance of het asiel bellen als je er 1 vind.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 15:50

Fijn dat de kat nog een kans krijgt! Hopelijk knapt hij helemaal op en vind hij een passend baasje!

Ik begrijp je gevoel goed hoor, volgens mij heb je ook met alle goede bedoelingen gehandeld, maar begrijp ook de andere reacties. Dierenartsen zetten zich natuurlijk in voor het welzijn van dieren, maar medische zorg is gewoonweg niet goedkoop en het moet natuurlijk geen vrijwilligers werk worden, wat voor de een met korting of gratis gedaan wordt, moet dan ook voor de ander en dan blijft er geen verdiensten voor de arts aan het einde van de maand over. Dan idd beter kiezen voor het asiel of dierenbescherming. Dan help je een volgende keer het dier ook, maar hoef je niet voor de kosten op te komen. Maar vooralsnog is Laantje vast blij dat je hem in de tussentijd goed verzorgd hebt.