Loslopende hond onder appèl houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 10:23

Echwel schreef:
Het is toch eigenlijk van de zotte dat mijn oude teef een jonge hond zou moeten corrigeren omdat hij niet opgevoed is..
als ik met mijn honden aan de lijn loop wil ik gewoon geen andere honden op hun af hebben komen, als mijn honden los zijn en ik roep ze terug komen ze ook gelijk terug en gaan niet op andere honden af, dit verwacht ik ook van anderen.
Hoe vaak van die ongeleide projectielen op mijn honden af komen is niet te tellen en die ouwe doos van mij vindt het verschrikkelijk zeker als ze bovenop haar springen...

Het valt mij echt op dat mensen verwachten dat een ander hun hond opvoedt omdat ze het zelf niet kunnen...

Je kan hier wel je frustratie gaan uiten maar daar heeft TS niks aan. Zij is juist iemand die naar een oplossing zoekt en dit 'probleem' wilt aanpakken. Alleen naar goed juist en dat moedig ik juist aan!

Denk ook dat je op de goede weg bent, maar je werkt nu eenmaal met dieren en die zijn niet 100% te voorspellen. Gewoon positief door gaan en probeer slimmer te zijn dan je hond. Maar vooral ook de tips van hannanas gaan toepassen. Zorg dat je de aandacht van je hond voor je wint.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 10:27

Bekend probleem. Hier een elf maanden oude Aussie met af en toe poep in zijn oren. Heel irritant ;)
Wij hebben een toverwoord aangeleerd en als hij dat hoort krijgt hij iets superduper lekkers en heel veel lieve woorden. In ons geval is het pate met kaas, zijn lievelings! Ik roep dan superblij het woord, ga nog een beetje door mijn knieeen en geef hem dan het lekkers. Dit heb ik er eerst thuis ingetraind, dan geoefend in een makkelijke sutuatie en dit uitgebreid. Hij komt nu altijd als ik dit woord inzet.
Ik roep het niet te vaak, dan kan het zijn kracht verliezen. Als ik hem normaal met zijn naam roep krijgt hij ook niet het supere lekkers. Als hij dan komt krijgt hij gewoon brokjes. Als je hem namelijk altijd iets super lekkers geeft, kan dat ook zijn kracht verliezen.
Succes!

Edit: Zie nu de post van Essiesilly. Dat is dus wat in bedoel, ik gebruik alleen een woord ipv een fluitje. Super duidelijk uitgelegd door haar hoe het goed in te trainen!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 10:47

Even dit stukje eruit gevist:

ItsMe2 schreef:
Als ik andere honden tegen kom en beide honden zitten aan de lijn, wordt hij ook erg enthousiast en kan dan hard blaffen, maar dit probeer ik te negeren, dus niet straffen of belonen.

Ik vind dat heel bijzonder.
Je hond doet iets dat je echt niet wilt hebben.
Je negeert het.
Hoe leert de hond dan ooit dat je het niet wilt hebben?

Ik zou echt wel corrigeren.
Maar ook belonen...

Het verschil in gevolg voor je hond tussen gewenst en ongewenst gedrag groter maken.

In eerste instantie het vervelende gedrag proberen te voorkomen. Probeer de andere hond in de gaten te hebben voordat jouw hond daar zijn focus legt.
Ga op dat moment zèlf die focus vragen, kan mij dan weer niet schelen hoe, als het maar leuk is voor je hond.
Hoog stemmetje, huppelen, aandacht vragen met lekkers, whatever.
Zolang de aandacht bij jou blijft, blijft het superleuk en lekker.
Als hij neutraal kijkt richting de andere hond: negeren.
Begint het vervelende gedrag (echt het eerste begin, dus bv iets verstarren en meer focus op de andere hond) dan direct een uh of foei. En héél belangrijk, dù moment dat je hond zijn aandacht weer bij jou heeft -al ìs het maar dat hij verbouwereerd kijkt vanwege de correctie- ben jij weer leuheuheuheuk. Weer speeltje, hoog stemmetje etc.

Als hij doorschiet en tòch richting blaffen en echt irritant doen gaat, mag van mij persoonlijk de correctie ook navenant groter zijn.
Maar dan ook weer direct schakelen als hij weer wèl naar jou kijkt.
Dan is het meteen weer leuk.

Dit vergt veel aandacht van jou in het begin, verslappen werkt averechts.
Het vergt ook timing en schakelen.

Maar je maakt voor je hond het verschil tussen gewenst gedrag en ongewenst gedrag véél duidelijker.
Verwacht niet dat je binnen een dag succes hebt, geef het de tijd, investeer die tijd en aandacht er ook echt in.
Maar de kans dat dit uiteindelijk goed werkt is mijns inziens vele malen groter dan wanneer je blijft negeren.

Voor het hier komen: blijven oefenen, en vooral héél vaak roepen, hier laten komen en dan alleen iets leuks doen.
Een speeltje geven waarvan hij niet doorhad dat je het bij je had, een stuk frikandel geven etc.
Weer weg laten lopen en vlot weer hier roepen, en iets anders leuks verzinnen.

Het moet ergens in dat brein terecht komen dat "hier" niet betekent dat de fun over is, maar dat het prettig is om te komen.

Dat je dan, wanneer het commando goed bevestigd is, ook een keer echt aanlijnt maakt niet meer uit.
En hier leuk blijven!! maken

Zelfs mijn 6,5 jarige, zéér gehoorzame hond (nationaal obedience niveau) krijgt in het bos nog regelmatig een hier commando als er verder niets of niemand is.
Dan krijgt ze een brokje, haar bal of doen we samen een dansje...
Feest voor haar.
En daarna gewoon los weer verder de wandeling.

Probeer te voorkomen dat je het commando "hier" geeft, als je toch al weet dat hij niet gaat komen.

Als je te laat bent, en je puber is al in volle vaart op weg naar ern andere hond, dan zal hij (nu nog) niet komen op je hier commando. Als je dan toch hier roept, hij loopt door en speelt met de andere hond, dan leert hij dus dat het negeren van het commando helemaal niet erg is. Sterker nog, er volgt spel...

Probeer hem vóór te zijn, zodat hij niet al onderweg is naar de andere hond.

Gaat hij toch:
2 opties
Lijkt de andere baas het prima te vinden: laat dan maar gewoon spelen, geen drama.
Lijkt de andere baas het naar of vervelend te vinden, loop dan vlot en met excuses richting die baas, naar je hond toe en lijn hem even aan. Zonder pissig te worden op je hond. Gewoon simpelweg het feest is over, klaar.
Loop een stuk aangelijnd verder, en als er rust is en geen andere honden weer los.

En zie ìedere hond die je onderweg tegen komt maar als potentieel trainingsmoment.
Steeds opnieuw. Zo kun je wel 12 of meer trainingsmomenten op een dag hebben.

En als er dan langzaamaan steeds meer van die momenten verlopen zoals jij wilt, ben je op de goede weg.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 25-12-16 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 10:49

Inderdaad zoals eerder gezegd leuk zijn. Als je zelf een hond in de verte ziet roep hem al bij je met een blij stemmetje en geef gelijk iets lekkers of een bal als hij dat leuk vind. Leer hem het commando naast of volgen dit kan ook eerst aan de riem waarbij de hond strak naast je blijft lopen en op jou let. Als hij naar een andere hond gaat kijk dan is hoe hij reageerd als je de andere kant op rent of de andere hond voorbij rent.

Die van mij heeft geleerd honden te negeren, hij loopt altijd los en loopt of met een boog om een hond heen of blijft naast mij lopen. Ik vind het dus ook vervelend als een hond op hem afgestoven komt, dan snauwt hij ook want daar is hij niet van gediend.

Maar vooral dus heel erg blij zijn zodra hij wel komt. Bij mij heeft het positief belonen ipv straffen altijd goed gewerkt.

Goof

Re: Loslopende hond onder appèl houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 10:56

Voorkom dat je hond afdwaalt. Hoe verder weg, hoe minder hij zal luisteren naar je.
Loslopen prima, maar bij jou in de buurt. Losloopgebied is geen vrijbrief om je hond los te gooien zonder verdere controle wn ook als de hond gewoon bij je loopt kan hij rennen, spelen, snuffelen en rondstruinen.

tjessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 11:00

Echwel schreef:
Het is toch eigenlijk van de zotte dat mijn oude teef een jonge hond zou moeten corrigeren omdat hij niet opgevoed is..
als ik met mijn honden aan de lijn loop wil ik gewoon geen andere honden op hun af hebben komen, als mijn honden los zijn en ik roep ze terug komen ze ook gelijk terug en gaan niet op andere honden af, dit verwacht ik ook van anderen.
Hoe vaak van die ongeleide projectielen op mijn honden af komen is niet te tellen en die ouwe doos van mij vindt het verschrikkelijk zeker als ze bovenop haar springen...

Het valt mij echt op dat mensen verwachten dat een ander hun hond opvoedt omdat ze het zelf niet kunnen...

Snap dat het niet prettig is als dat gebeurt, die van mij mogen dat ook absoluut niet doen. Maar ik heb twee jongen honde een van 1,5 en een van 7 maanden. De oudste doet dat zoizo niet wand dat is een schijterd maar de jongste is nog aan het leren en af en toe een beetje te blij maar je kan niet verwachten dat alles in een keer goed gaat.

Maar niet aanvallend of stom bedoeld maar er zijn zo veel wandel gebieden waarom dan met een aangelijnde hond in een losloop gebied gaan wandelen als je dat zo vervelend vind?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 11:05

Mijn herder had toen ze nog jong was ook een handje van.

Ze is gek op de bal, dus dat gebruik ik. Ook heb ik een jaar lang bij een Duitse herder club gelopen en appel getraind. Ze staat niet strak aan appel. Maar ze kent t wel.

Maar wat ik doe bij elke wandeling heb ik me bal. Ze krijgt hem niet. Zie ik honden en ik heb geen zin dat ze ba toe gaat. Roep ik haar aan de voet. Zodra ze dar doet krijgt ze de bal. Maar ik hou de bal wel vast (zit touw aan de bal).

Dit weet ze heel goed dus ze komt steeds heel braaf. Op het einde van de wandeling gaan we even bal gooien.

Kortom soms heeft ze zelf niet eens intresse in andere honden alleen in mij en de bal. Ze krijgt nooit de bal helemaal als er anders honden om haar heen lopen. Want dan kan ze de bal als haar eigen zien, of andere hond pakt haar bal af (ze wordt niet boos als andere hond haar bal heeft,maar Andersom heb ik wel eens mee gemaakt)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 11:08

Het jammere is dat mensen dit pas gaan oefenen als dit te laat is.Ook een fout van de hondenschool.Dit is juist een ideale oefening om op een honden school te doen.
Als je pup vanaf het begin losloopt en je oefent dit had je nu geen probleem gehad.

Bij oudere honden leer ik het aan zoals Hannenas uitlegt.fluiten en extreem belonen .
En laat een hond ook nooit zover weg van je weg gaan dat hij niet meer terugroepbaar is .Mijn honden moeten in een bepaalde cirkel blijven waarvan ik weet dat ik ze terug kan roepen als ik iemand tegen
kom. Dus een hoop kaas en worst mee en oefenen en dat ook alleen gebruiken voor dat ene terugkom fluitje.Ideaal is een goedkoop jachtfluitje dat reikt iets verder dan je stem en in het begin is het nieuw en komen ze van nieuwschierigheid al kijken.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 11:58

En zoals Goof schrijft, voorkom dat je hond te ver weg is.
Dan kan je roepen wat je wil, maar komt het vaak niet over.

Vrijdag in het bos een drukke vreemde hond achter mijn teef aan.
Beestje luisterde niet en mijn teef kon geen kant meer op.
Teef maar aan de lijn gedaan en geblokt en toen droop de andere hond af.
Best irritant, want mijn teef luisterde.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 12:07

Ik ken het helaas ook. Nu een puo en na veel denken twijfelen en informeren wordt het de eerste pup zonder cursus die hier op groeit. Met al 6 honden komt nummer 7 er ook wel waar ik hem wil hebben. Ik wil hem niet focusen op andere honden. Ik ben belangrijk voor hem en onze honden zijn dat. Gelukkig is hij totaal niet gericht op vreemde honden en wel enorm op mij! Hij is er nog maar 3 dagen ;) maar probeer het uiteraard zo te houden

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 12:07

Wat veel mensen vergeten is dat als je een hond krijgt je vanaf dag 1 moet opvoeden begin dus in huis...
Ik zie om mij heen dat mensen beginnen met de hond wat ouder echt op te voeden en dan loop je achter de feiten aan

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 12:33

Echwel schreef:
Wat veel mensen vergeten is dat als je een hond krijgt je vanaf dag 1 moet opvoeden begin dus in huis...
Ik zie om mij heen dat mensen beginnen met de hond wat ouder echt op te voeden en dan loop je achter de feiten aan

Aan de ene kant wel. Aan de andere kant, je bent nooit te laat! Het kost wellicht wat meer moeite, maar dat dat maar :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 12:50

Dat ben ik zeker met Simbaa eens.

Onze Stabij is echt aan het pureren, het ene moment roep ik dat hij moet komen enzit hij gelijk aan mijn voet en soms heeft hij lak en kijkt hij alleen even om.
Luistert eigenlijk altijd wel, vooral in het bos en op het strand let hij op ons. Maar soms... :x
Blijven doorzetten, dan maar. _O-

Het grote probleem is dat hondeneigenaren vaak met wandelen denken dat het wel een keertje minder braaf kan. Die hond denkt dan ook: "dus ik hoef niet te luisteren?"

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:00

beatje schreef:
Het jammere is dat mensen dit pas gaan oefenen als dit te laat is.Ook een fout van de hondenschool.Dit is juist een ideale oefening om op een honden school te doen.
Als je pup vanaf het begin losloopt en je oefent dit had je nu geen probleem gehad.

Bij oudere honden leer ik het aan zoals Hannenas uitlegt.fluiten en extreem belonen .
En laat een hond ook nooit zover weg van je weg gaan dat hij niet meer terugroepbaar is .Mijn honden moeten in een bepaalde cirkel blijven waarvan ik weet dat ik ze terug kan roepen als ik iemand tegen
kom. Dus een hoop kaas en worst mee en oefenen en dat ook alleen gebruiken voor dat ene terugkom fluitje.Ideaal is een goedkoop jachtfluitje dat reikt iets verder dan je stem en in het begin is het nieuw en komen ze van nieuwschierigheid al kijken.

Dit hebben wij vanaf dag 1 geoefend en nog steeds dagelijks mee getraind in verschillende varianten. Op cursus luisterd hij perfect, ook tijdens de losbos training.

Maar toch ook hier puber gedrag en soms even vergeten hoe 't werkt.

Met dank aan andere honden kent hij nu wel hondentaal, keer snauw ontvangen van tot hier en niet verder en respecteert dat ook. Hij hoeft van mij los andere honden niet te negeren, mag begroeten en spelen. Lekker hond zijn en hoe leuk ik ook ben, daar wint niks het van. Zie ik dat ander aangelijnd is, roep ik voor hij 't doorheeft terug. Vaak lukt dat soms niet. Tja das jammer dan in de losgebieden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:08

Essiesilly's post (vorige bladzij onderaan) is imo de nuttigste in dit topic. Legt het duidelijk uit.
Ze impliceert het al, maar ik wil er nog de nadruk op leggen, als een commando niet goed bevestigd is,en je niet zeker weet of de hond je gehoozaamt, geef dat commando dan nooit zonder dat je het direct kan bekrachtigen.
Je loopt dan risico dat je de hond aanleert dat niet gehoorzamen een acceptabele optie is.....
Je kent dat wel, mensen die Fikkie wanhopig\kwaad steeds maar roepen terwijl Fikkie in de verte vrolijk zijn ding doet.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:13

Ik lees hele fijne tips hier. Wij moeten weliswaar nog een poos wachten op onze pup, maar ik wil wel goed beslagen ten ijs komen, dus ik blijf fijn meelezen. De lange lijn (ik heb een fijne lange van hunter gezien) staat op mijn "uitzet" lijst.

Vlakbij ons huis is een omheind speelveldje. Het is daar vaak rustig, dus dat lijkt me een mooie plek om te oefenen als het thuis al lukt. Daarnaast gaan we na de puppycursus nog fijn verder met gehoorzaamheidscursussen (het wordt onze eerste "eigen" hond, al ben ik wel opgegroeid met een hond thuis).

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 16:18

Luuntje: mijn hond is dol op worst. Maar zodra er andere honden in de buurt zijn, is de worst echt niet meer geïnteresseerd in de worst. En dit geldt eigenlijk voor veel dingen, zowel snacks als beloning, als speeltjes als beloning. Ik roep de hond ook wel eens terug en dan krijgt ie alleen wat lekkers of inderdaad een aai over de bol en dan mag hij weer gaan. Roepen en komen is dus heel bewust niet direct aanlijnen, dus dat doen we al hetzelfde! :)

Suus__ heel herkenbaar dus! :j.

LadyMadonna: die van mij wil álleen maar spelen :'). Zelfs zo in huis daagt hij vaak uit om te gaan spelen. Ik zorg er wel voor dat ik er niet teveel op in ga, want dan ben ik echt de hele dag aan het spelen. Wel speel ik natuurlijk een paar keer met hem.. een keer of 5 zeker op een dag. Gewoon in huis met de bal, touw of wat dan ook.

Nimmy: we blijven ook zeker oefenen. Waarom lijkt een lange lijn jouw eng? Als ik het in de gaten houd, dan lijkt mij niet dat er gelijk echt iets ergs kan gebeuren.

Zoedeloe: de lange lijn is inderdaad een goede tip! :j. Als ik mijn hond los heb, rent ie echt wel eens verder vooruit (of blijft verder achter mij) dan 15 meter. Dus als ik het goed begrijp, zal ik dan ongeveer die 15 meter als ''grens'' moeten zien, zodat ik ten alle tijden op de lijn kan gaan staan?
De rest van je post heb ik zeker wat aan!

Echwel: Ja, dat vind ik ook van de zotte, maar als een (jonge) hond zich eenmaal bedenkt dat ie oost-indisch doof is en toch op de andere hond af rent, mag de andere hond hem echt wel corrigeren. Uiteraard doe ik ook mijn best om mijn hond te laten luisteren, maar helaas lukt dat nog niet zo goed dan dat ik zou willen. Daarom vraag ik ook tips! :j. En jouw opmerking dat honden elkaar moeten opvoeden omdat de eigenaar het niet kan, vind ik eerlijk gezegd vreemd. Deed jouw hond en gelijk prima? Luistert altijd direct? Dit heb je toch ook moeten oefenen? Lijkt mij sterk dat jouw hond het in één keer goed deed. En ja, om dat te oefenen, andere honden negeren/ niet te enthousiast op af gaan.. heb je toch echt andere honden nodig :Y)
Ik heb vanaf dag 1 de hond opgevoed, in huis gaat het super goed! :j. Aan de riem zonder andere honden ook! Alleen dat is nu het punt waar ik tegen aan loop, dus vraag ik om tips!

Hannanas: dank voor je duidelijke post! Mijn hond is alleen zo enthousiast op andere honden, dat ik nu nog niet weet hoe ik leuker kan zijn dan die andere hond. Snoep en speeltje hebben we hier al geprobeerd, ondersteunend met positieve aandacht, helaas blijven andere honden leuker.

Aartje: ik wordt ook niet boos of gefrustreerd, ik weet dat ik daar niks mee bereik, maar soms worden andere eigenaren wel boos of gefrustreerd :+. Daarom zoek ik ook naar oplossingen/trainingsmethoden :)
Ook probeer ik scherp te blijven, maar mijn hond is ook erg scherp.. al is de andere hond 100 meter weg, dan gaat die van mij er nog heel blij op af! -O- En tjah, zo snel zie ik ze niet altijd.. zeker niet als mijn hond verder vooruit loopt. Daar zit voor mij wel een leerpuntje, de aankomende tijd gewoon maximaal circa 15 meter van mij af, aan het lange touw.

essiesilly: super duidelijke post! Dankjewel! Ik moet zeggen, binnen in huis doet ie vrijwel alles :+. Kan je kaas ook als beloning gebruiken? :o? Nog nooit gehoord :o. Dat heeft ie nog nooit gehad, dus dat is misschien best wel een idee! :j

Simbaa: Mag ik jouw toverwoord weten?

Femke_Tweety: in het begin heb ik wel gecorrigeerd, maar dit maakte het gedrag echt alleen maar erger. Belonen kwam er echt niet van, want op iedere hond, groot of klein is hij zo enthousiast. Als ik hem corrigeerde, werd het alleen maar erger. Ik merk nu steeds vaker dat als we een hond tegen komen, hij alleen maar meer trekt en niet meer blaft. Zodra ik hem dan beloon als de andere hond voorbij is, blaft hij gelijk weer, dan is het net of hij denkt nu mag het. Als ik gewoon door wandel en hem corrigeer op het trekken aan de riem, passeren we de andere hond het rustigst. Zoals al eerder aangegeven in deze post, niks is leuker dan andere honden.
Dat is de reden waarom ik het zo aanpak. Als we de hond ruim gepasseerd zijn, geef ik hem een commando (zit, af, naast, noem maar op) en hij doet dit netjes, beloon ik hem wel.
Mocht ik nu iets vinden zodat ik leuker ben dan andere honden, ga ik ook zeker met jouw tips aan het werk!
Als de andere baas het niet oké vind, (gelukkig nog maar 2x mee gemaakt ) probeer ik hem zo snel mogelijk aan te lijnen, maar hij is zo ontzettend vlug, ook ik het spel dat pakken toch echt even tijd kost! Zodra ik hem heb, beloon ik met de stem. Boos en gefrustreerd worden doe ik niet aan! ;)

Moonsparkle: volgen aan de riem doet hij heel goed, zolang ik snoep in de hand heb! :'). Hij trekt niet veel aan de riem, maar echt strak volgen ook niet. Los net zo, als ik snoep in de hand heb en er zijn verder geen prikkels, volgt hij prima!
Ik ben ook meer een voorstander van belonen dan straffen hoor! :j

Beatje/luuntje: dat had ik ook al begrepen uit eerdere posts.. de hond niet te ver laten weggaan! Goed leerpunt voor mij! Ik ga mij even oriënteren op een fluitje! :j

AlwaysH: het af en toe wat minder consequent zijn is ook een goed punt voor mij om aan te denken! :j Maar ja.. soms.. ;)

Ik blijf oefenen en ga zeker met een hoop tips van jullie aan de gang! En dan gaat het (ooit :P ) goed komen!
Dankjewel allemaal!

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 16:32

Een van de moeilijkste dingen, een jonge hond en die ziet andere hond(en) of spelende hond(en)
Eigenlijk pas vanaf dat mijn hond plm 5-6 is, luistert hij ook op die momenten.

Beter hem niet roepen, maar als je ze ziet, rustig langs hem gaan staan en halsband pakken en aanlijnen.
Rust is het allerbelangrijkste, altijd maar vooral dan, niet schreeuwen, vooral niet vaker, bij vaker is het commando niet meer Kom maar is het Kom....Kom....Kom geworden.

Verder, gewoon blijven kletsen tegen je hond, tijdens de wandeling, zodat je het aandachtslijntje kort houd.
Gaan oefenen met: Naam hond is altijd beloning, en wel een erg lekkere beloning.
Gebruik zijn naam nooit om te straffen, zo blijft het leuk om te komen, dus ook Kom, is een lekkere beloning.
Aanlijnen is natuurlijk ook altijd beloning!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 20:44

Ik vind het fijn dat je er zomee bezig ben.
Tenminste iemand die zijn/haar hond wel wil en kan opvoeden.

Kuggur schrijft het ook, geef een commando alleen als je het kan afmaken.
Anders leert de hond dat het commando weinig voorstelt.

Ik zag laatst bij de dierenarts iemand die steeds de hond sommeerde om af te gaan.
Hond deed dit niet en kreeg wel een aai.
Mijn honden zijn erg uitgelaten bij de dierenarts, ik weet dat ik ze niet kan laten zitten/kan laten liggen zonder dat ze zelf weer opstaan. Ik hou dan gewoon de lijn kort en geef geen commando.
Kan het namelijk niet waarmaken.

Bij het uit de auto gaan krijgen ze het commando 'wachten'.
Tja in het begin sprong er wel eens een hond uit de auto.
Die tilde ik er dan weer in. Wachten betekent wachten.
Ik geef aan wanneer zeeruit mogen.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 21:05

Dankje :o.
Ik heb er nog even over zitten denken, maar kan nog niet een goed commanda bedenken. 'Hier' gebruiken we al binnenshuis.. met name als er visite komt, om hem bij ons te houden.
Zat zelf al te denken aan 'Kom voor' te denken. Andere tips voor een goed commando zijn zeker welkom!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 21:21

Ik lees hier heel veel goeie tips! Super!

Ik heb ooit een hond gehad die andere aan viel. Ik was met hem aan het wandelen aan de lijn. Ineens komt er een labrador op hem af die wou spelen. Ik roep naar die eigenaar "hou je hond bij, roep hem terug"
Waarop hij terug riep "die doet niks hoor mevrouw, geen probleem"
"Nou de mijne wel!"
Ik had de mijne ondertussen in bijna wurggreep van de labrador moeten sleuren, want die was ondertussen onderdanig onder hem gaan liggen.
Het is niet omdat u hond braaf is, dat de andere dat ook is.

De tip met de lange lijn is zeker goed!

Gaan oefenen op het terug komen en opbouwen met eventueel iemand die u kent met een hond. Dan is er geen gevaar voor niemand. Eerst vanop korte afstand en dan telkens die afstand vergroten.

Kwa commando's is het ook een beetje afhankelijk. Leert jou hond gemakkelijk de houdingen? Is hij getraind met een clicker?
Je kan hem het bevel "af" of "liggen" aanleren. Click is beloning bij de baas.
Opbouwen over een telkens grotere afstand. Zie je gevaar of een hond en je geeft het commando "af". Weet hij dat er een click gaat komen en zijn beloning bij jou moet komen halen. Dan zal zijn aandacht ook meer afgeleid zijn van de andere hond.

Als er echt geen andere optie is, de teletack. Maar dat is enkel in bekwame handen te leggen en niet iedereen vind dat diervriendelijk.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 21:40

ItsMe2 schreef:
Dankje :o.
Ik heb er nog even over zitten denken, maar kan nog niet een goed commanda bedenken. 'Hier' gebruiken we al binnenshuis.. met name als er visite komt, om hem bij ons te houden.
Zat zelf al te denken aan 'Kom voor' te denken. Andere tips voor een goed commando zijn zeker welkom!

Niet doen, zoals meerderen aangaven, niet doen.
Ook niet een nieuwe term voor een nieuwe situatie.

Kom/hier, is gewoon kom/hier.

Eigenlijk is iedere keer dat hij het niet doet, een ondermijning van je jezelf.
Als hij het niet kan, haal hem zonder commentaar uit de situatie, beloon hem als hij weer rustig is en naar je kan luisteren.

Ohhh, webster, dat he ik hier ook gehad...
Erg irritant.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 21:51

Zoooo herkenbaar _O- :roll:

Vorige hond kwam altijd, hoefde maar te fluiten of halfgebakken zijn naam te reopen en hij kwam als kanonskogel aangerend (oke... in zijn laatste jaren niet meer, want toen was ie stokdoof :+ ).
Gewoon geleerd door los te laten lopen af en toe te reopen, snoepje erin of bal gooien en weer vrij geven, dus baas levert op bal, of lekkers en bijna altijd doorspelen, idem als ik hond tegen kwam, gewoon reopen, koekje erin en weer vrij geven, koekje en Mogen spelen.
(was 2e hands gedumpte hond van ca 1 1/2 jaar oud die toen ik hem kreeg niets kende)

Hond ervoor was ander verhaal, die wou het liefst andere honden voor bij de lunch, op de vereniging ging het prima, later ook buiten de vereniging (Behalve bij mijn pa :x maar daar heft nog nooit een hond naar geluisterd :D ), ook wel eens met lange lijn geprobeert, maar die wist precies wanneer er wel of geen lijn aan hing. Maar naar mij en mijn moeder luisterde hij uiteindelijk dus geen probleem.
(was asielhond, verleden onbekend, zwervend gevonden met ca 2 jaar oud)

En dan nu... zucht.... mijn teefje ^) , ook wel vlinder genaamd met concentratie vermogen van een garnaal. :+ . Roemeense straat kliko met 5 maanden gekregen, kon vrij snel wel los en kwam ook wel best aardig (geen 100% instant garantie, maar ging best) toen kwam de banaan in je oren fase en heeft er weer tijdje een lijntje aan gehangen, zo'n vreselijke rollijn, waar ik niet mee overweg kan. Onder tussen heeft ze de banaan denk ik opgegeten, de schil weggegooid en luisterd ze meestal, let op.. meestal... want als je roept komt ze, ziet een ehhh, blaadje waaien, gaat dan achter blaadje aan, denkt nog eens na, ziet een vlieg, loopt achter vlieg aan en denkt ooohhh, jaahhhh, da's waar ook baas riep... en komt in truttig drafje (met witte voorvoetjes) aangetippeld (ja getippeld, want echt hard rennen is het niet). Ook deze hond wordt altijd omgekocht met aai of lekkers, komt ook als je je verstopt, komt ook als je blijkbaar de andere route neemt en ze uit vergissing met haar vriendje meerenden als kanon toch nog achter je aan, maar... af en toe is het echt tuthola tuttebel.... en zou het net iets directer kunnen :=
Andere honden blijven hele lastige want die vind ze fantastisch! Maar doorgaans komt ze wel.
In haar verdediging, als ze zelf iets ziet reageert ze net zo dom nuftig als een vlinder fladderend van hot naar her en vergeet wat ze eigenlijk ging doen :?
Voor een speeltje doet ze niets, voor eten gelukkig heel veel. En baas is wel een item waarvan ze vind dat je daar echt wel bij moet blijven, maar bij 1e x reopen als kanonskogel naar je baas toe rennen, hmmmmm nee, daar zit nog wel een bak werk in. (kansloos denk ik overigens)

Ik roep en riep mijn honden eigenlijk nooit als ik wist dat het kansloze situatie was, ze komen dan toch niet en je staat daar dan voor jandoedel iets niet bevestigd te krijgen. Dus pas als ik denk dat ik en kans maak roep ik.

Oh.. het gewraakte tuttebelletje.
Ze kan wel hard aan komen rennen, soms.... heel soms... Net een dodo! {:)-:( (hier had ik haar een maand en rent ze heen en weer tussen mij en de oppas, oppas was al in het bos met de hond ik kwam daar mijn hond ophalen :D ), maar zo hard rennen doet ze alleen met haar hondenvriendjes, niet als je haar roept, ook niet als je er staat met gedroogde kip of wat dan ook.
https://www.youtube.com/watch?v=A8_mSlYoxkY

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 21:58

Ons toverwoord is "Wiskey" Dat kan je super blij zeggen en gebruiken wij nooit in het echt!

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 22:10

A3a1: thnx voor de tip! Ik dacht er goed aan te doen door buiten wat anders te gebruiken. Dan blijft het *naam hond* hierr.. en bij komen uiteraard beloning!