Demente hond, hoever ga je?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:14

ik geef ab tegen een eventuele blaasontsteking,er zat wat bloed in de urine.Maar ze kan net zo goed last hebben van beginnend nierfalen.Dat is vaak het geval bij oudere honden,en daar doe je niet veel tegen...al beweren dierenartsen van wel.Voor je het weet loop je de praktijk weer uit met dure pillen die niets helpen en moet je je hond binnen een week laten inslapen.Heb ik meegemaakt....ik heb 7 honden,soms zelfs 8 ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:14

Hond van mijn moeder plaste ook overal,daar hebben we speciale hondenluiers voor aan geschaft en toen had zij daar dus geen last meer van.
is nog iets wat eventueel valt te proberen en haalt voor jezelf een hoop stress weg :j

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:21

Onze jack russel van 16 jaar hebben wij vorig jaar ook in laten slapen door de gevolgen van dementie. Ook zij plaste en poepte in haar eigen mandje, dronk erg veel en had geen rust meer.. uren liep zij door het huis en zette zichzelf soms vast in de hoek waar ze wel tot sochtends vroeg kon blijven staan omdat ze niet meer wist hoe ze achteruit moest. Liet dan ook daar haar plas lopen. Wij dachten in het begin dat het 'gewoon' incontinentie was , maar de pillen daarvoor hielpen niet.
En de hondenluiers bleef ze niet van af en probeerde ze kapot te maken.

Ze was doof en zo goed als blind. Herkende ons vaker niet dan wel en vermagerde sterk. Ze had geen pijn nee, in fyskieke zin. Maar ze was ook niet meer de hond die ze was.

Ze had geen plezier meer in het leven, kwispelde nooit meer.

Ook wij vonden het erg moeilijk om te besluiten of het nou te vroeg was of niet.. maar onze dierenarts heeft ons goed geïnformeerd en bijgestaan. Vertelde ons hetzelfde als mensen voor mij, dat als ze hun eigen bed vervuilen en geen rust meer vinden dat het dan eigenlijk geen hondwaardig bestaan is.

Sterkte met je besluit TS.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 22:22

Dure pillen die niets doen hebben we al gehad tegen dementie. Een euro per dag en de opmerking van de DA erbij dat het soms helpt. Wisselende ervaringen. Voor Daisy deed het niks, als het wel wat had gedaan had ik met plezier die euro per dag nog jaren betaald.

Dit is de dame in kwestie foto van 2 maanden geleden

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:27

gossie!Wat een schatje! <3

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:31

Die blik... moeilijk, begrijp ik... maar toch, het zou voor mij duidelijk zijn. Je kunt nooit te vroeg zijn, maar absoluut wél te laat.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 23:50

Ik.heb ooit geleerd: te vroeg inslapen kan niet, te laat wel
Wij hebben twee demente honden gehad, incl doofheid, plassen in huis.
Beide waren 15 jaar en de ene had ook een hartruis en vocht achter de longen. Die is thuis ingeslapen. De andere zaten we nog over te twijfelen toen hij een hersenbloeding kreeg. Daar overleed hij aan. Heb er nog spijt van dat ik hem.niet eerder heb laten gaan.
Jouw hond is op. Geniet niet meer.
Voor een dier heeft tijd geen betekenis. Zij weten niet van morgen.
Je zoon zal moeten leren wanneer een leven niet meer gerekt moet worden.
Onze gevoelens doen er niet toe, kies voor het dier.
Sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 00:07

Bij een oude hond met dementie en bijkomende 'kwalen' is er geen kans op herstel, voor mij maakt dat de beslissing iets minder moeilijk. Het wordt niet beter, alleen maar slechter. Ik ben voor mezelf heel hard in die beslissingen, als ze pijn hebben en blijven houden of zoals jou hond dement zijn en daardoor steeds dingen aanlopen wat het niet makkelijk voor ze maakt hak ik de knoop door, hoe moeilijk ook.. het moet geen lijden worden en wat dat betreft hebben ze geluk dat die keuze er voor hen is om ze niet onnodig te laten doorgaan terwijl dat eigenlijk niet meer kan.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 14:38

Wat een ontzettend verdrietig topic |(
De herinnering aan mijn bulletje komt ook gelijk weer boven.
Maar wat jijzelf zal vertelde TS, engelse bullen worden gemiddeld niet zo oud, en dan spreek ik uit eigen ervaring die van mij was helaas net geen 9 jaar geworden.
Dus die jaren die jullie met deze knapperd extra hebben gekregen moeten werkelijk waar heerlijk zijn geweest zowel voor jou als je Bulletje :) ze zijn fantastische gezinshonden en gaan door tot het uiterste.
Ze zullen niet zomaar laten merken dat ze ergens hinder of pijn ervaren, zo trots zijn ze :o :o
Helaas kan die trots ook heel erg tegen hun werken en als baasje zijnde zie je het gebeuren maar wanneer is het genoeg? :(
Ik denk dat jou verstand die keuze al heeft gemaakt, maar nog in strijd is met jou gevoel.
Ik heb die keuze nooit mogen hebben, die van mijn is opeens ingestort en kon niet meer lopen.
Bleek achteraf een tumor te zijn geweest die was gaan bloeden ;( tegen mij was 2maanden daarvoor na een oppervlakkig onderzoek in een bullenkliniek verteld dat ik een kerngezonde senior buldog had...
Als ik toen al geweten had wat er met mijn lieverd aan de hand was, had ik nog zelf die keuze gehad.
Wat ik probeer te zeggen is dat jij die keuze hebt TS. Hoe zwaar en immens heftig het ook is.
Ik wil je heel veel sterkte wensen, en geniet van haar!! Xxxx

amen

Re: Demente hond, hoever ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 14:51

Mijn demente hond, was 16 jaar en 9 maanden. Was al 2 a 3 jaar dement, geestelijk was het lampje al uit, lichamelijk deed hij t nog.

Altijd nog zindelijk, deden em gewoon elke paar uur ff naar buiten. Op een dag, lag ie op bank, en moest poepen en raakte helemaal in paniek/stress omdat ie niet snapte wat er gebeurde. Daarna was ie snel weer relaxed, maar dit was voor mij niet goed meer. Hersenen sterven af, en daardoor zon reactie als giga paniek op gewoon normaal poepen, toen heb ik em volgende dag in laten slapen. Dit was niet dierwaardig meer.

Je kon in de 2 a3 jaar gewoon zien dat hij afnam ivm hersenen die afsterven. En het is een gebed zonder einde, en dan kan je zon dier uit hun lijden verlossen als t niet meer kan.

En net wat ander zegt, liever 2 mnd te vroeg inslapen, bij dementie/parkinson, dan 1 dag te laat.

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 15:02

Of het leven nog leuk is voor je hond? Daar kan niemand antwoord op geven. Mijn ervaring is dat je dat zelf aanvoelt, zeker als je al zo lang bij elkaar bent.
Waar ik wel benieuwd naar ben of haar urine ook op cushing getest is. Dit omdat mijn oude hond ook ineens dwangmatig ging drinken. Eten moest zeker 1.5 meter boven de grond staan, anders werd het gegarandeerd gejat! En zijn gedrag werd anders, pinniger naar alles en iedereen. Hij heeft nog enkele jaren leuk op de medicijnen kunnen leven.
Mss heeft jouw hond geen jaren meer, maar een paar leuke maanden, dat weet niemand. Ik vind leeftijd altijd weinig zeggen. Zeker gemiddelde van een bepaald ras. Een hond is zo oud als hij is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 15:16

is er ook bloed geprikt want schildklier issues lijken nogal eens op 'dementie'. en als ik het zo lees is het ook redelijk plots gekomen.

ik zou bloed laten prikken om te checken op nier en schildklierfuncties, daar haal je toch meer uit dan uit alleen urine.. en op basis daarvan beslissen hoever je wilt dokteren met het diertje en hoeveel winst eruit te behalen valt

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 15:23

Lastige keuze maar volg je gevoel. Jullie kennen de hond het beste om te weten wanneer het genoeg is geweest.

Misschien nog een handige tip met de action hebben ze puppy pads. Zitten er 10 in voor nog geen 2 euro. Leg die op de bank en de plekken waar ze plast. Zijn waterdicht aan de onderkant dus blijven je spullen gespaard.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 15:29

De tip van cushing zal ik met de DA bespreken,misschien dat we daar nog iets mee kunnen. Geeft wel een raar gevoel, cushing, in februari hebben we onze pony met complicaties van cushing in laten slapen.

Maar een hond kan er niet bevangen van raken.

Helaas plast ze waar ze staat, dus geen vaste plekken, de hele benedenverdieping met matjes is niet haalbaar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 20:18

cushing bij honden is niet hetzelfde als bij paarden.Bij honden zijn het echt de bijnieren,bij een paard ligt de oorzaak in de hypofyse.De behandeling is ook niet hetzelfde

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 20:22

De behandeling is stukken duurder... maar buiten dat is de behandeling vrij simpel: iedere dag een Vetoryl pil erin. En als het dat is, heb je met een paar dagen je 'oude' hond terug zonder klachten.
Maar ik ben geen dierenarts hoor, het is alleen dat de klachten die je omschrijft bij je hond nagenoeg hetzelfde zijn als bij mijn hond toendertijd.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 22:26

Hier staat wel duidelijke info over cushing bij honden:
https://www.mcvoordieren.nl/cushing-hond

Als ik het goed begrijp kan het zowel uit de kop als de bijnieren komen.

Dinsdag ochtend ga ik een nieuwe afspraak maken bij de DA om even met ze te overleggen over de (on)mogelijkheden. Een afspraak staat al een paar jaar, ze gaat niet meer onder narcose ivm de hoge risico's voor de EB en haar hoge leeftijd.

Ik ken deze DA's al heel lang en kan met ze lezen wn schrijven. Zij kennen mij ook goed en tot nu toe zijn wij er ook steeds samen uitgekomen, wanneer genoeg genoeg is of juist niet.

Wel fijn om hier te kunnen reflecteren en vooral veel respectvolle reacties te krijgen. Super dat het ook zo kan op Bokt!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 00:56

Ts hele beneden verdieping met matjes is geen oplossing inderdaad. Maar op de vloer een plas is iets minder erg als je meubels. Dus je zou evt de meubels ermee kunnen beschermen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 08:01

Op mijn oude leren bank is het ook niet echt een ramp. Met oude handdoeken zo weer opgelost en als Daisy er niet meer is gaat deze bank ook de deur uit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 08:33

Heb je mij tip van de luiers gelezen?
Werkt echt harststikke goed en zijn via internet makkelijk te bestellen.
hond van mijn moeder had trouwens ook cushing.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 08:54

Alle punten op zichzelf staand zouden waarschijnlijk nog wel te overzien zijn maar alles bij elkaar en dan daarbij nog het punt van geen plezier meer hebben in het leven zou voor mij reden zijn om de hond een rustig einde te gunnen zonder dat het echt lijden gaat worden.

Ik kan begrijpen dat je evt cushing nog uit zou willen zoeken maar zou dat dan inderdaad op zo'n kort mogelijke termijn willen doen en mocht hier niets uit komen zsm de knoop doorhakken.

Hoe in en in triest het ook is wij hebben de mogelijkheid om een geliefd huisdier een einde te gunnen waardoor echt/verder lijden bespaard kan worden. Een mogelijkheid die mijns inziens helaas niet altijd gebruikt word door egoïstische redenen van de eigenaar.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 09:00

Mijn oudje heeft een lastig jaar achter de rug maar....met een geweldige come back. In die periode zijn we er achter gekomen dat onze gens ligt bij het incontinent zijn en niet meer een rondje in het park kunnen maken. Die laatste heeft hij zelf heel goed aangegeven. Bij alleen een rondje om de flat gaat het kaarsje bij hem uit. Tijdens een van de controle bezoekjes hebben we dit ook besproken en vast laten leggen.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 10:20

tiwi1969 schreef:
Op mijn oude leren bank is het ook niet echt een ramp. Met oude handdoeken zo weer opgelost en als Daisy er niet meer is gaat deze bank ook de deur uit.

Wel toeval dat mijn EB ook een bank had toe geëigend :j
Een mooie lederen 2zits bank haha.
Het begint met als pup op je buik in slaap te laten vallen ( want dan is het nog zo'n klein droppie )
En het eindigd met, in mijn geval, een kussentje op de grond voor de baas haha.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 10:41

Even een vraag voor alle mensen hier waarbij de honden in huis plassen en veel drinken
Zijn deze honden getest op diabetes insipidus?

bij diabetes insipidus (DI) maken de nieren te veel urine. Dit plas je uit, maar daardoor houdt het lichaam niet genoeg vocht vast. Diabetes insipidus kan aangeboren zijn. Maar DI kan ook later in het leven ontstaan, bijvoorbeeld door een tumor. Diabetes insipidus heeft niets te maken met suikerziekte (diabetes mellitus),

Onze hond heeft dit namelijk. Krijgt nu 2x per dag 1 oog druppel het gaat perfect nu.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 10:48

Ik moet zeggen dat we 'gelukkig' veel mooie oudjes in de praktijk krijgen, sommigen ook dementerend. Baasjes zeggen allemaal hetzelfde: nu heeft hij geen plezier meer in het wandelen. Veelal vinden ze het minderen in eten/ vermageren nog niet zo erg, de hond had tenslotte nog lol in het leven. Maar ze komen allemaal met de conclusie: Het is genoeg. Het plezier in het wandelen/ leven is er uit. En dat vind ik heel eerlijk daar je hond toe.

Het teken dat de hond, ondanks goed eten, toch mager wordt zou voor mij ook een teken zijn om er wellicht mee te stoppen. Natuurlijk kun je eerst nog allerlei bloedonderzoeken doen. Zijn genoeg honden die nog jaren redden op medicatie. Maar samen met alle andere symptomen die deze hond heeft, zou ik kiezen voor euthanasie. Het beest heeft een prachtig leven gehad. Maak de beslissing niet te laat.