Een hond en werken, hoe doet Bokt dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:15

Ik heb al jaren een vaste hondenoppas (vriendin van me) mijn vorige hond ging altijd mee naar mijn werk, toen ik elders ging werken (heb ik dus eerst oppas geregeld anders was ik niet van baan verandert) is zij gaan oppassen. Dit jaar is die hond overleden en was ik heel blij dat zij aangaf ook wel weer voor een nieuwe hond oppas te willen zijn. Zo kwam er nieuwe hond die we met zijn allen (haar gezin en ik) zijn gaan uitzoeken.
Bewust geen jonge pup, dat was voor deze situatie niet handig, werd een door haar zoon op internet gevonden 5 maanden oude hond.

Als ze niet had aangegeven weer oppas te willen zijn had ik geen hond kunnen nemen. Overigens kon mijn vorige hond en ook deze ondertussen prima alleen thuis blijven, maar vind dat voor stelselmatig en lang niet kunnen. (sleep hond dus vervolgens als ik niet werk ook echt overal mee naar toe)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:24

Ik heb 4 overdekte buitenkennels.
1 hond zit dag en nacht buiten, de andere 3 enkel overdag (momenteel)
Honden liggen toch te slapen als er niemand is.
Zitten max 6uur alleen.
Indien langer gaan ze mee of laat m'n vader ze uit.

Edit: betreft 3 Duitse herders en 1 Oost Europese herder. Daar komt niemand vreemd heel terug buiten :)

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:29

Als je voorlopig genoeg tijd hebt voor een pup, zou ik daar lekker gebruik van maken. Tegen de tijd dat je minder tijd hebt, is de hond al wat ouder en kun je hem makkelijker onderbrengen en tzt kan die ook vast wel een dagdeel alleen zijn.
Een pup naar een dagopvang vind ik persoonlijk veel te belasten voor het lijf. Maar eenmaal volwassen is dit natuurlijk wel een heel leuk uitstapje voor de hond. Hondenuitlaatservice heb ik nooit. Gebruik van gemaakt en gezien hoeveel daar mee mis gaat, trekt mij dat ook niet.

Wij bekijken per week hoe mijn zoon zijn schoolschema, mijn werk en mijn vriend zijn werk in elkaar passen. Als die langer dan 5/6 uur alleen moet zijn, regel ik oppas aan huis of gaat hij naar mijn ouders.
Dit hebben we rustig opgebouwd en gaat prima!
Volgend jaar krijg ik het drukker, daarom komt er een tweede hond bij, zodat ze altijd elkaar hebben.
Wij zijn buiten werk om zeer actief met de hond, hierdoor gaat alleen Zijn ook veel makkelijker.

_Nelleke_

Re: Een hond en werken, hoe doet Bokt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:35

Ja helemaal eens met de post van freggie.

Ik werkte tijdelijk veel minder toen ik mijn hond nam en toen had ik veel meer tijd. We hebben het alleen zijn heel langzaam uitgebreid en geïnvesteerd in hondenschool en opvoeding.

Daarnaast zijn we inderdaad actief met de hond. Zowel fysiek als mentaal. We gaan nog steeds naar de hondenschool, spelen met de bal, gaan wandelen op verschillende plekken (strand, bos, veld), hardlopen wisselen we af met wandelen. Bij thuiskomst gaat hij gewoon lekker slapen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:37

Waarom vind je hondenopvang voor een pup te belastend? Wij kiezen juist doordat het een pup is voor een (particulier, dus klein aantal honden en gewoon in een normaal huis) dagopvang/oppas die ervaring heeft met pups. Of bedoel je dan een grotere opvang met kennels of zo?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:52

Ik zou een pup überhaupt niet naar een opvang willen brengen, maar dat is mijn ding. Ik hou de opvoeding graag in eigen hand :D

"Vroeger" had ik ook zo'n samenwerking met een vriendin; we lieten elkaars honden uit en ze zaten bij elkaar in huis. Daardoor waren ze weinig alleen. En met uitlaten heb ik het over een boswandeling van twee uur of meer loslopen. Honden lekker tevreden.

Sinds ik verhuisd ben is het anders geregeld. Ik ben meestal twee dagen lang van huis en dan is mijn vriend thuis. De honden zijn dus eigenlijk nooit alleen voor werk, maar slechts als we ergens heen moeten/willen waar ze niet mee kunnen.
Ik ben geen voorstander van lange uren alleen. Een enkele keer kan dat maar ik beperk het liever tot een max van 4-5 en dan niet elke dag.
Op dit moment lukt dat dus met gemak.
Daarbij hebben we een groot erf en komen de honden buiten de wandelingen om ook erg veel buiten.
En ze zijn lekker met zn 2en, dus altijd gezelschap :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:53

Ik werk 28 uur en mijn vriend full time. Als ik langer dan drie uur per dag weg ben gaat de hond naar mijn ouders. Dat is een dag en soms twee dagen in de week. Ik zou mijn hond niet langer dan 3 hooguit 4 uur alleen thuis willen hebben.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:57

Ik zou mijn kinderen liever ook niet in de opvang hebben, die twee dagen ;) maar zonder salaris wordt het toch allemaal best lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:21

Ik heb altijd al full time gewerkt en in ploegen gestaan. Mijn honden zitten in de tuin als ik werken ben. Mijn partner vertrekt tussen 8 en 9 en is tussen 16 en 18 uur terug thuis. Ik werk onregelmatig en ben vaak tijdens de week thuis. Mijn meiden zitten dus zelden langer als 6 uur alleen en hebben een grote tuin om in te spelen.
Moest ik geen tuin hebben, weet ik niet echt of ik een hond zou nemen.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:33

Freggle_Edge schreef:
Een pup naar een dagopvang vind ik persoonlijk veel te belasten voor het lijf. Maar eenmaal volwassen is dit natuurlijk wel een heel leuk uitstapje voor de hond.

Mag ik vragen waarom je dat vind?

Als ik kijk naar Hunter en zijn dag opvang, denk ik dat ie het bij mijn moeder lichamelijk zwaarder heeft.

Bij de opvang gaan ze per 2 of 3 (uitgezocht aan de hand van formaat en karakter) naar buiten voor 1-1,5 uur. En daarna ieder weer in hun eigen kennel om een dutje te doen. En dat 3x per dag (tussen 8 en 17).

Bij mijn moeder racet Hunter zo'n beetje de hele dag rond, binnen en buiten, met een van haar honden en moeten ze zelf beslissen wanneer ze hun rust pakken. Terwijl dat bij de opvang min of meer besloten wordt.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:39

Toen wij Maya als pup hadden was mijn mama gewoon thuis dus lekker veel tijd voor de hond.
Dan ging mama de nacht werken, dus zij was dan gewoon thuis overdag terwijl ik dan op school zat, ideaal.
Maar mama is nu geëmigreerd en ik zat alleen met Maya voor 1,5 jaar ongeveer. Nu hebben wij wel een kangoeroe woning en in het eerste huis zitten oma en opa. En Maya kon altijd buiten via een luik maar dat deed ze maar heeel zelden. Al kent ze hen 6 jaar.. het interesseert haar niet gewoon niet. Dus de tijd dat ik weg was lag ze altijd gewoon binnen. Ze is heel gericht op 1 persoon :=
Sinds oktober ben ik gaan samen wonen met mijn vriend, hij werkt full time maar heeft ook wisselende uren (en ik studeer). Ik dacht dat het minder ideaal ging zijn voor Maya maar de afgelopen 3 maand zijn er maar heel weinig dagen dat ze lang alleen heeft moeten zitten! Ik heb al veel aandacht kunnen besteden aan haar waardoor ze nog aanhankelijker is geworden. Ik ben nu 1 dag niet thuisgekomen en ze vraagt veel om aandacht bij mijn vriend en ze at ook niet al haar brokjes op (dat heeft ze altijd als ze haar niet goed voelt).
En tjah.. als ik zo naar Maya kijk, een uitlaatdienst, no way. Dan vereist het wel een sociale hond. Het zou geen waar zijn bij Maya :=

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:42

Je hebt bij sommige pension de mogelijkheid tot dag opvang, en leuk dat sommige honden het vinden :P Onze hond zit hooguit vier uur per dag alleen, maar slaapt s'nachts bij mij. Dat is dan toch niet zo alleen. Daarbij, Saar slaapt altijd ook al zijn we in de ochtend thuis. Passen zich heel makkelijk aan.

Happyfeet2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:43

Ik heb een hond en werk 44 uur per week. Voorheen was mijn man altijd thuis met de hond, maar nu woon ik tijdelijk alleen met de hond totdat mijn man terugkomt van zijn werk in het buitenland. Het is echt even passen en meten, maar het duurt gelukkig maar een paar maanden. Man werkt altijd thuis, dus na deze 1/2 maanden is de hond niet meer alleen.

Ik ga in mijn werkpauze's (een half uur per dag) naar huis. Voordeel is dat ik in 2 minuten thuis ben, de hond dus snel in het park kan uitlaten en terug naar het werk kan. Broodje in de hand en gaan met die banaan. Ik sta extra vroeg op zodat hij zeker een half uur kan lopen/spelen in het park s' ochtends. Bij thuiskomt met hem spelen en korte wandeling. 'S avonds een flinke avondwandeling. Hond heeft absoluut geen behoefte aan fietsen, daar is 'ie echt te lui voor (gelukkig maar, een energiebom zou nu moeilijk zijn) 's avonds krijgt hij na het wandelen elke avond een flink bot. Hier kauwt hij minstens 2 uur op, dus hij is lekker bezig terwijl ik kan relaxen/kan werken thuis.

Ik heb niet het idee dat mijn hond er nu last van heeft. De eerste dagen alleen waren moeilijk, maar ik zorg telkens dat hij iets te doen heeft als ik er niet ben. Speeltjes, een kong met pasta erin, etc. Ik heb de buurman gevraagd of hij hem heeft horen piepen, maar hij heeft tot nu toe (2 weken verder) niets gehoord. Bij thuiskomt ligt de hele tuin vol vulling van de speeltjes, dus hij is in ieder geval bezig geweest. Snel vegen en klaar, hond blij, ik blij. Speeltjes haal ik voor 1 euro per stuk en hij doet er meestal 3 dagen mee, prima dus.

Wat ik wel merk is dat de hond er moeite mee heeft als ik naast mijn job ook nog een avond weg ben. Dan zou hij dus echt de hele dag 'alleen' zitten, op de wandelingen na dan. Dit komt gelukkig bijna nooit voor, maarja: ik moet soms ook (met de drukke kerstperiode nu) overwerken. Op zo'n dagen slaap ik 's avonds beneden op de slaapbank. Tot nu toe nog maar 2 keer voorgekomen. Je kunt me gek noemen, maar ik merk dat de hond hier echt behoefte aan heeft. Als hij me de hele dag niet ziet is hij echt een beetje ontregeld, als ik dan na het wandelen doorloop naar de slaapkamer is het echt piepen. Liever dan een keertje op de bank slapen, aangezien dit schema nog maar een paar maanden duurt, dan een hond die echt 24/7 alleen zit.

Ik wil langzaam aan een oppas gaan denken, die hem voor een lange wandeling mee uit neemt. Probleem is dat de hond best 'lastig' is om te peilen qua karakter. Voor nu doe ik het dus nog liever niet, een oppas, maar wie weet in de toekomst wel als de hond ook wat ouder is, en beter gewend is aan de omgeving hier (komt uit het buitenland)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 08:50

Wij hebben aardig wat aan dagopvang en familie in de buurt. Echter is mijn vriend nogal van het, ach de hond kan prima 8 uur alleen zijn als die tussendoor wordt uitgelaten. Dat gaat dus echt niet gebeuren. Dus ik ben erg blij met jullie reacties. Ik wil sowieso parttime werken straks.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:00

Amandavd schreef:
Wij hebben aardig wat aan dagopvang en familie in de buurt. Echter is mijn vriend nogal van het, ach de hond kan prima 8 uur alleen zijn als die tussendoor wordt uitgelaten. Dat gaat dus echt niet gebeuren. Dus ik ben erg blij met jullie reacties. Ik wil sowieso parttime werken straks.

Een hond kan in mijn ogen ook perfect 8 uur alleen zijn. Zolang ze dat gewoon zijn, en niet van de ene dag op de andere alleen gezet worden, ken ik weinig honden die daar problemen mee hebben. Maar, en dat is voor mij wel een belangrijke, dat is wel op voorwaarde dat er buiten die uren ook met de hond aan de slag gegaan wordt. Wil je nadat je van het werk thuis komt nog eten maken, wassen en plassen en dan nog wat uurtjes in de zetel relaxen, dan is die 8 uur een no-go.Je kan niet verwachten dat je hond na die uren alleen, ook nog eens rustig op een matje naast je zetel gaat liggen. Ga je nadat je thuis komt wandelen, balletje gooien, joggen, om dan in de late avond nog naar een hondenschool te gaan bv, geen probleem.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:18

Punt is dat je niet alleen maar naar je werk bent waardoor de hond alleen is, vaak ook nog een boodschap doen na werktijd, eventueel sporten, andere afspraken. Hierdoor is een hond meer dan alleen de uren waar je op je werk zit alleen.
Persoonlijk vind ik het niet kunnen om een hond zolang alleen te laten zonder uit te worden gelaten tussen door. Dan heb ik het niet over een snelle en korte wandeling tot op de hoek om snel even te kunnen plassen.
Familie is leuk om op terug te vallen in echte noodsituaties maar niet voor vast. Het is nogal een verantwoording om dat met grote regelmaat te moeten vragen en voor de familie om te doen. Wat als zij met vakantie willen of ziek zijn of andere afspraken hebben? Dan zit je ook te kijken.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:10

Pikkepor schreef:
Freggle_Edge schreef:
Een pup naar een dagopvang vind ik persoonlijk veel te belasten voor het lijf. Maar eenmaal volwassen is dit natuurlijk wel een heel leuk uitstapje voor de hond.

Mag ik vragen waarom je dat vind?

Als ik kijk naar Hunter en zijn dag opvang, denk ik dat ie het bij mijn moeder lichamelijk zwaarder heeft.

Bij de opvang gaan ze per 2 of 3 (uitgezocht aan de hand van formaat en karakter) naar buiten voor 1-1,5 uur. En daarna ieder weer in hun eigen kennel om een dutje te doen. En dat 3x per dag (tussen 8 en 17).

Bij mijn moeder racet Hunter zo'n beetje de hele dag rond, binnen en buiten, met een van haar honden en moeten ze zelf beslissen wanneer ze hun rust pakken. Terwijl dat bij de opvang min of meer besloten wordt.

Er was nog iemand die vroeg waarom ik geen voorstander ben van dagopvang voor een jonge hond.
Voor mij is de reden dat ik graag actief ben met mijn jonge hond, maar wel rekening moet houden met zijn ontwikkeling. Ik heb een redelijk grote hond, dus de hele dag spelen vind ik op jonge leeftijd niet verantwoord. Nu kunnen ze in de dagopvang natuurlijk ook in een kennel, maar dan kan die inmijn ogen net zo goed thuis zijn. Daarom heb ik gekozen om hem naar mijn ouders te brengen. Hier is weinig drukte, maar wel gezelschap, ideaal. Zouden mijn ouders zelfmoord drukke honden hebben, dan had ik hier kinderspel voor gekozen.
Het is dus echt ivm de groei en ontwikkeling dat ik ze het eerste jaar een beetje wil sparen.
Ik heb dus. Iets tegen dagopvang in het algemeen, sterker nog, ik vind het juist super dat het bestaat!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:22

Wij werken beiden fulltime en ik heb een fantastische uitlaatmevrouw. Zij komt 2x per dag en is helemaal gek met mijn hond. Hij wordt iedere dag minimaal 5x uitgelaten en ik zorg wel dat ik genoeg aandacht aan hem besteed. Zij laat hem privé uit wat voor mij heel belangrijk is. Mijn hond word zo druk in een grote groep dat hij vergeet te plassen en dan bij thuiskomt het hele huis onder plast.
Bij de daycare (is hij tussen zijn 4e en 6e geweest) werd hij altijd in een oudjes groep geplaatst en dat ging prima.

Toen bij ons de kriebels kwamen voor een hond erbij hebben wij eerst de uitlaatmevrouw gebeld. Zij was helemaal enthousiast en gaf aan met alle liefde en plezier deze hond uit te laten. Wij hebben haar bewust betrokken in het proces en na het zien van de hond meteen gebeld etc. Zaterdag komt er een 8 maanden oude Duitse Dog bij ons wonen. Zij is net zo enthousiast als wij. Super leuk.

Veel plezier TS het kan makkelijk! Onze oude hond heb ik gekregen toen ik maar 16 uur per week werkte. Met het opvoeden wel zo makkelijk. Daarom zijn wij blij nu bij een fokker een wat 'oudere' pup gevonden te hebben.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:25

Ik zie geen reden waarom je geen hond zou nemen :)
Je hebt nu alle tijd om je pup en daarna puber op te voeden en te laten wennen aan alleen zijn.
Mocht je meer gaan werken dan zijn er dagopvang en uitlaatservice :j

Wij hebben sinds maart een hond van toen 5,5 maand. Tot augustus woonde ik nog bij mijn ouders dus waren er nooit problemen. Sinds augustus woon ik met mijn vriend samen. Wij hadden de keuze uit dagopvang (hele dag binnen maar wel met andere honden) en 3 uitlaatservices met eigen bos/terrein. We hebben gekozen voor een uitlaatservice met eigen terrein. Hij wordt dan opgehaald, mag een uur lang ravotten met andere honden en wordt dan weer thuisgebracht. Hij is dan vaak zo'n 2 a 2,5 uur onder de pannen en hij vindt het geweldig! Nu wij beiden nog studeren hebben we het geluk dat de uitlaatservice max 1 keer per week hoeft te komen. Ik laat de uitlaatservice ook pas komen bij minimaal 6 tot 7 uur alleen. Afhankelijk van hoeveel hij die week alleen moet zijn. Hij kan ook perfect alleen zijn. Hij gaat heel de dag liggen slapen en blaft zeer zelden. Voor (onverwachte) dagjes weg kan hij altijd bij mijn ouders of vriendin terecht.
Vanaf februari ga ik stage lopen en mijn vriend hopelijk werken. We gaan er voor nu even vanuit dat hij fulltime gaat werken. Mijn stage is heel flexibel. Ik bepaal zelf mijn tijden en kan ook thuis werken. Daarnaast mag ik mijn hond zelfs meenemen. We zitten er nu aan te denken om hem 1 nacht bij mijn ouders te laten logeren. Dat zijn dan al weer 2 dagen. Misschien een dagje thuis werken en/of een dagje meenemen en dan blijven er hooguit nog 2 dagen over dat de uitlaatservice moet komen. Mijn hond is ook echt mijn vrije tijd en ontspanning dus als ik thuis ben gaan we lekker lang wandelen, we doen 2 keer in de week Canicross en vanaf het nieuwe jaar weer 1 of 2 keer in de week cursus (Gehoorzaamheid, Behendigheid, Hoopers). Dus hij krijgt veel lichamelijke beweging en geestelijk uitdaging.

Als je echt graag een hond wil en hij je prioriteit heeft dan zijn er altijd wel oplossingen te vinden :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 16:37

Happyfeet2 schreef:
Ik heb een hond en werk 44 uur per week. Voorheen was mijn man altijd thuis met de hond, maar nu woon ik tijdelijk alleen met de hond totdat mijn man terugkomt van zijn werk in het buitenland. Het is echt even passen en meten, maar het duurt gelukkig maar een paar maanden. Man werkt altijd thuis, dus na deze 1/2 maanden is de hond niet meer alleen.

Ik ga in mijn werkpauze's (een half uur per dag) naar huis. Voordeel is dat ik in 2 minuten thuis ben, de hond dus snel in het park kan uitlaten en terug naar het werk kan. Broodje in de hand en gaan met die banaan. Ik sta extra vroeg op zodat hij zeker een half uur kan lopen/spelen in het park s' ochtends. Bij thuiskomt met hem spelen en korte wandeling. 'S avonds een flinke avondwandeling. Hond heeft absoluut geen behoefte aan fietsen, daar is 'ie echt te lui voor (gelukkig maar, een energiebom zou nu moeilijk zijn) 's avonds krijgt hij na het wandelen elke avond een flink bot. Hier kauwt hij minstens 2 uur op, dus hij is lekker bezig terwijl ik kan relaxen/kan werken thuis.

Ik heb niet het idee dat mijn hond er nu last van heeft. De eerste dagen alleen waren moeilijk, maar ik zorg telkens dat hij iets te doen heeft als ik er niet ben. Speeltjes, een kong met pasta erin, etc. Ik heb de buurman gevraagd of hij hem heeft horen piepen, maar hij heeft tot nu toe (2 weken verder) niets gehoord. Bij thuiskomt ligt de hele tuin vol vulling van de speeltjes, dus hij is in ieder geval bezig geweest. Snel vegen en klaar, hond blij, ik blij. Speeltjes haal ik voor 1 euro per stuk en hij doet er meestal 3 dagen mee, prima dus.

Wat ik wel merk is dat de hond er moeite mee heeft als ik naast mijn job ook nog een avond weg ben. Dan zou hij dus echt de hele dag 'alleen' zitten, op de wandelingen na dan. Dit komt gelukkig bijna nooit voor, maarja: ik moet soms ook (met de drukke kerstperiode nu) overwerken. Op zo'n dagen slaap ik 's avonds beneden op de slaapbank. Tot nu toe nog maar 2 keer voorgekomen. Je kunt me gek noemen, maar ik merk dat de hond hier echt behoefte aan heeft. Als hij me de hele dag niet ziet is hij echt een beetje ontregeld, als ik dan na het wandelen doorloop naar de slaapkamer is het echt piepen. Liever dan een keertje op de bank slapen, aangezien dit schema nog maar een paar maanden duurt, dan een hond die echt 24/7 alleen zit.

Ik wil langzaam aan een oppas gaan denken, die hem voor een lange wandeling mee uit neemt. Probleem is dat de hond best 'lastig' is om te peilen qua karakter. Voor nu doe ik het dus nog liever niet, een oppas, maar wie weet in de toekomst wel als de hond ook wat ouder is, en beter gewend is aan de omgeving hier (komt uit het buitenland)

Ik snap dat deze situatie tijdelijk is en dat het soms niet echt anders is, dus no offense opzich... maar het verbaasd mij altijd wel dat honden snachts alleen (niet in dezelfde kamer als de baas) zijn en dat dat schijnbaar niet meetelt als "alleen".
Mijn honden zijn snachts nooit alleen, ze mogen altijd in de slaapkamer.
Ik vind als een hond snachts al 8 uur alleen is (en ik vind 8 uur dus echt erg lang) en dan sohtends even een half uurtje uit en dan weer een lange dag alleen, ik vind dat niet kunnen. Ik zou het zelf nooit zo doen.
Ik heb ook in lastige situaties gezeten door een relatie die uit was waardoor ik er ineens alleen voor stond, maar de honden sliepen dan in elk geval altijd bij mij op de slaapkamer en vóór mijn werk liep ik anderhalf uur in het bos. (een half uurtje is toch niks?). Daarbij ging ik buiten mijn werk om nergens heen zonder mijn honden. Dat was wel eens zwaar en ik kreeg ook wel commentaar van mijn omgeving die het allemaal wat overdreven vond. Naar mijn normen zaten ze echter nog te lang alleen (ze waren dus wel altijd met zijn 2en en konden altijd de tuin in en uit lopen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 17:32

Nikass schreef:
Happyfeet2 schreef:

Ik snap dat deze situatie tijdelijk is en dat het soms niet echt anders is, dus no offense opzich... maar het verbaasd mij altijd wel dat honden snachts alleen (niet in dezelfde kamer als de baas) zijn en dat dat schijnbaar niet meetelt als "alleen".
Mijn honden zijn snachts nooit alleen, ze mogen altijd in de slaapkamer.
Ik vind als een hond snachts al 8 uur alleen is (en ik vind 8 uur dus echt erg lang) en dan sohtends even een half uurtje uit en dan weer een lange dag alleen, ik vind dat niet kunnen. Ik zou het zelf nooit zo doen.
Ik heb ook in lastige situaties gezeten door een relatie die uit was waardoor ik er ineens alleen voor stond, maar de honden sliepen dan in elk geval altijd bij mij op de slaapkamer en vóór mijn werk liep ik anderhalf uur in het bos. (een half uurtje is toch niks?). Daarbij ging ik buiten mijn werk om nergens heen zonder mijn honden. Dat was wel eens zwaar en ik kreeg ook wel commentaar van mijn omgeving die het allemaal wat overdreven vond. Naar mijn normen zaten ze echter nog te lang alleen (ze waren dus wel altijd met zijn 2en en konden altijd de tuin in en uit lopen).

Onze honden slapen 's nachts in hun mand in de living met de slaapkamerdeur op een kier, soms zelfs open en komen ons nooit storen. Mijn vorige hond had een zetel op mijn kamer en eentje in de living en gaf ook steeds de voorkeur aan slapen in de living. Zelfs als ik heel de dag thuis ben, liggen mijn meiden meestal in hun mand ('s zomers buiten, met alle deuren open) zonder zich van hun bazen iets aan te trekken. Ben nu trouwens net 20 minuutjes thuis, honden zijn 5 minuten komen knuffelen en liggen nu weeral lekker te slapen. Denk dus niet dat mijn honden het erg vinden om ons weinig te zien, zij hebben er meer aan dat ze dagelijks een lekkere portie knuffels krijgen, 2 keer voer en een bak drinken hebben. Wat er de uren tussendoor gebeurt, dat zal hen worst wezen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:56

Dat kan. Mijn honden slapen ook niet altijd in de slaapkamer maar ze kunnen er wel gewoon binnen lopen, de deur is altijd open.

Ik weet niet of je honden het contact niet op prijs stellen, honden wennen ook aan een bepaalde routine natuurlijk. Maar mijn honden zitten ook niet constant naast me maar dat is iets anders dan dat ze alleen thuis zijn.

De ene hond kan er natuurlijk beter tegen om alleen te zijn dan de andere hond. Dit weet je alleen nog niet van te voren als je een pup neemt.
En daarbij heeft iedereen zijn eigen normen. Bij mij is dat ik de honden niet teveel alleen wil laten en ook niet zo makkelijk uit handen geef aan anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:04

Nikass schreef:
Dat kan. Mijn honden slapen ook niet altijd in de slaapkamer maar ze kunnen er wel gewoon binnen lopen, de deur is altijd open.

Ik weet niet of je honden het contact niet op prijs stellen, honden wennen ook aan een bepaalde routine natuurlijk. Maar mijn honden zitten ook niet constant naast me maar dat is iets anders dan dat ze alleen thuis zijn.

De ene hond kan er natuurlijk beter tegen om alleen te zijn dan de andere hond. Dit weet je alleen nog niet van te voren als je een pup neemt.
En daarbij heeft iedereen zijn eigen normen. Bij mij is dat ik de honden niet teveel alleen wil laten en ook niet zo makkelijk uit handen geef aan anderen.

Mijn honden zijn best wel knuffels, maar hun mand is voor hen het walhalla lijkt het soms. De eerste die hier thuis komt van het werk, wordt uitbundig begroet en overstelpt met liefde gedurende enkele minuten en dan gaan ze naar hun mand tot het etenstijd is,,om na het eten opnieuw in hun mand te duiken. Wie hier laatst thuis komt, wordt meestal niet begroet (tenzij je net thuis komt op het moment dat je gaat voeren). Je zou hier soms vergeten dat er honden in huis zijn. Volgens de beschrijving van het ras, ik,heb 2 ridgebacks, zou het rustig zijn in huis typisch gedrag zijn voor de volwassen RR. Wel, die van mij demonstreren dat op een sublieme manier. :Y)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 20:47

Haha ik zie het voor me. :)
Maar dat staat niet tegenover wat ik probeer te zeggen; het gaat niet om knuffels of spelen of wat dan ook persé, het gaat om je aanwezigheid. En misschien is het juist wel die aanwezigheid die maakt dat je honden zich tevreden terugtrekken in hun mand ;)

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 21:34

Wij slapen op zolder. Ik wil vanwege heupen niet dat de hond trao gaat lopen en steeds optillen is ook niet zo gezond voor mijn lijf. Onze hond zal dus beneden slapen. Dat betekent zeker in het begin dat ik ook beneden zal slapen, tot hij zich prettig en veilig genoeg voelt om alleen beneden te zijn...