Hond poept in huis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 21:24

har166 schreef:
Het kan door het type voer komen. Vers vlees verteerd sneller dan brok. De gemidddelde brok is na 6 a 8 uur verteerd en vlees tussen de 4 en 5 uur. Poept hij ook als je weg gaat voor een uurtje nadat je hem net hebt uitgelaten?

Dat heeft hij wel eens gedaan ja. Zie OP.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 21:26

Shenavallie schreef:
_San87_ schreef:
Dus omdat hij af en toe een keer in huis poept raad jij aan van voer te veranderen?

Ja, waarom niet? Ik vind het niet normaal als een hond in huis zijn behoefte doet, als hij normaal gewend is om dat buiten te doen. Dat zou op het voer kunnen duiden. Ik kan je ook meteen met een horror-gevoel achterlaten en over poliepen (of erger) beginnen, zoals de vroegere hond van mijn ouders heeft gehad. Het lijkt mij hoe dan ook handig om een DA te raadplegen, zodat die je het beste advies kan geven (al dan niet voer, al dan niet uitsluiten van andere zaken).
Zoals ik zei, Mier is kerngezond en er is geen reden anders te vermoeden. De dierenarts heeft hem recent nog gezien en geen reden gezien van voer te veranderen of het aan te passen.

Ik ga niet van voer veranderen. Hij krijgt het sinds hij bij mij is en dat poepen is pas sinds een paar maand. Ik vermoed dat het verlatingsangst is.

Edit: nog wat toegevoegd.

Mendel

Re: Hond poept in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 21:55

Als het aan het voer ligt (wat best kan hoor. Voer is lastig soms) dan zou je dit gedrag vaker moeten zien. Misschien wel dagelijks. Maar twee keer per maand vind ik te weinig.

Je kunt over een tijdje best eens kijken naar voer waarvan ze minder nodig hebben, dat goed wordt omgezet in energie, waardoor hij dus ook minder poept. Maar niet teveel veranderingen tegelijk.

Dat hij nog maar een paar maand bij je woont zegt genoeg. Het heeft vast met gewenning te maken.

Ik heb geen tips om van de verlatingsangst af te komen. Geduld. Opbouwen. Belonen als het goed is gegaan. Negeren als het fout is gegaan. Misschien de radio er bij aan zetten?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 21:58

Mendel schreef:
Als het aan het voer ligt (wat best kan hoor. Voer is lastig soms) dan zou je dit gedrag vaker moeten zien. Misschien wel dagelijks. Maar twee keer per maand vind ik te weinig.

Je kunt over een tijdje best eens kijken naar voer waarvan ze minder nodig hebben, dat goed wordt omgezet in energie, waardoor hij dus ook minder poept. Maar niet teveel veranderingen tegelijk.

Dat hij nog maar een paar maand bij je woont zegt genoeg. Het heeft vast met gewenning te maken.

Ik heb geen tips om van de verlatingsangst af te komen. Geduld. Opbouwen. Belonen als het goed is gegaan. Negeren als het fout is gegaan. Misschien de radio er bij aan zetten?
Oh, radio is een idee.

Ik geloof zelf niet dat het aan het voer ligt. Hij heeft prachtige keutels, nooit diarree, zit mooi in zijn vacht. Twee keer op een dag poepen met twee keer voeren lijkt me normaal, toch? In de regel poept hij dus twee keer op een dag met af en toe een poepje in mijn keuken ;(.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 08:57

Als het afleren niet lukken wil, misschien kun je hem dan op een puppy-pad leren gaan of krant/legt deze waar hij altijd poept en zo heb je al veel minder werk met opruimen ook. Pik je gewoon de puppypad/krant op en mikt die in de vuilnis.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 09:39

har166 schreef:
Het kan door het type voer komen. Vers vlees verteerd sneller dan brok. De gemidddelde brok is na 6 a 8 uur verteerd en vlees tussen de 4 en 5 uur. Poept hij ook als je weg gaat voor een uurtje nadat je hem net hebt uitgelaten?

Het is juist andersom ;)
Vers vlees verteert langzamer. Mijn honden poepen 1 keer per dag en soms niet eens. Op brokken doen ze dat 3 keer.

Gooi maar eens een homp vlees en een hand brokken in water. Wat valt sneller uit elkaar?

TS, ik heb hetzelfde gehad met mijn ene hond en dat bleek stress. Ik zit nu op mn telefoon dus ik tik later uitgebreider. Het is helemaal weggegaan hier. Afleren is geen sprake van geweest hier. Wel uitvinden hoe het komt :j

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 09:52

Bij vers vlees wordt vaak geadviseerd om 1x per dag te voeren. Misschien dat eens proberen? Ik laat bij ons standaard de radio aan, altijd behalve 's nachts.
Een bench is echt niet zielig, je kan het ook tijdelijk inzetten alleen om dit patroon te doorbreken. Het werd al eerder genoemd, maar honden slapen gewoon als je weg bent. Dus als je er een fijn plekje van maakt en begint met het voer geven in de bench met het deurtje open? Hij moet het niet zien als een strafplek uiteraard. Laat dus in het begin de deur gewoon open, geef een kauwstaafje en zijn eigen mandje of kussen erin.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 09:55

De mijne doet het als ze te laat op de avond nog eten krijgt. En dan niet tegen de tijd dat de boel in de darmen os beland eruit kan. Ondanks dat dus wel naar buiten is geweest. Voer je altijd hetzelfde vlees of wisselt de samenstelling, merk, etc? Dat maakt bij de mijne wel uit. (Krijgen ook vlees) ik heb daarom een aantal smaken geschrapt met voeren

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 10:05

Bij elk probleem bij honden is de eerste actie: zorgen dat het gedrag niet meer voor kan komen. Daarom vond ik de bench een goed idee omdat ze hun eigen plekje niet graag vervuilen.

Daarna bekijk je waar het gedrag vandaan komt en wat er tegen te doen is. Verlatingsangst is een optie, medisch is een optie, verveling is een optie, enz.

Medisch is volgens jou uitgesloten.
Verlatingsangst zou kunnen. Echter vind ik het vreemd dat de hond dit dan zo weinig doet. Dan zou het eerder de manier van weggaan zijn die anders is waardoor de hond zich opeens verlaten voelt dan de tijdsduur. Niet uit te sluiten dus.
Verveling kan ook hele goed. Hond is niet moe en bedenkt zichzelf uit te laten in de woonkamer. Even een rondje lopen en een drolletje draaien. Kan eerste keer per ongeluk zijn geweest maar er is succes behaald dus de volgende keer kan het ook wel.. straffen heeft inderdaad geen zin.

Verveling en verlatingsangst zijn beide een optie maar beide op dezelfde manier aan te pakken. Zorg dat je altijd op dezelfde manier weggaat. (Bv hond in bench, evt koekje erbij, sleutels pakken en gaan). Even een maand zo om het patroon te doorbreken.
Als je toch graag wil dat de hond los kan lopen na een maandje de bench verwisselen voor een mand. Hond duidelijk in z'n mand sturen, evt koekje erbij, sleutels pakken en gaan.

*dit baseer ik op jouw verhaal. Succes is niet gegarandeerd omdat ik de situatie niet heb gezien en ik daardoor informatie kan missen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 10:50

Ik ga een bench proberen en ook de tip van altijd op dezelfde manier weggaan. Ik laat ze altijd nog uit voor ik wegga, dus dat blijf ik doen. Een klein snoepje voor het weggaan en een aai over de bol is een idee.

Bedankt iedereen voor het meedenken, wordt erg gewaardeerd!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 14:49

Hier hetzelfde probleem. De enige oplossing hier is kranten neerleggen en dan is het een stuk beter opruimen. SOms maanden niks maar soms dagelijks. Geen peil op te trekken maar heel vervelend.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 16:01

Ongeacht de oorzaak: zou het fijn zijn voor je hond om een lage grote bak met bijv kattenkorrels neer te zetten?
Hoeft hij iig niet zijn/jouw huis te bevuilen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 16:17

Mendel schreef:
Het verbaasd me een beetje te lezen dat mensen het "tof" vinden dat je je hond niet straft. Dat is niet tof. Het is niet meer dan logisch. Je kunt een hond alleen straffen als je hem betrapt op fout gedrag.

Alleen maar goed dus. Ik zou denk ik ook een bench proberen. Of met zijn tweeën in een kleinere ruimte. Over het algemeen vinden honden het heel erg om te moeten poepen in hun huis. Hoe kleiner de ruimte, hoe meer het aanvoelt als zijn ruimte.

Het kan heel goed spanning zijn. Misschien belt er op die momenten toevallig iemand aan? Hond helemaal opgewonden maar er komt niemand binnen. He..

Ik denk dat je geduld moet hebben. Een hond voelt zich vaak pas echt thuis na een aantal maanden. Kan zijn dat hij zich nu lekker genoeg voelt om dit te doen, of juist nog een onzeker is. Vooral als je weet dat hij gevoelig is voor verlatingsangt. Kijken of hij er over heen groeit. En toch iedere keer uitlaten voor je weg gaat. En misschien ook direct als je thuis komt.

Mier is trouwens een ge-wel-dige naam! :D

Een hond moet je überhaupt niet straffen. Werkt niet. ;)

TS, heb je wel al eens zijn sluitspier laten nakijken? Het kan best zijn dat hij er niet altijd evenveel controle over heeft.

Een hondje van een van de cursisten had dit, die poepte ook te pas en te onpas. Maar dat overkwam hem gewoon.

Edit: Niks doen bij het weggaan, gewoon uitlaten, naar binnen gaan en dan je spullen pakken en weggaan. Zonder de honden iets te zeggen.

Géén afscheid nemen, dit zorgt vaak voor problemen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 16:25

Hannanas schreef:
Ongeacht de oorzaak: zou het fijn zijn voor je hond om een lage grote bak met bijv kattenkorrels neer te zetten?
Hoeft hij iig niet zijn/jouw huis te bevuilen.

Ik zou liever niet bevestigen dat het oké is om binnnenshuis te poepen. Heb dat met mijn pups ook nooit gedaan met een krantje.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 16:28

@ KimD, mijn hond poept niet te pas en te onpas :). Hij poept af en toe in huis wanneer ik weg ben geweest. Toch wil ik wel een routine pakken in het weggaan. Dus uitlaten (doe ik al) naar hun plekje sturen, koek, en dan weggaan zonder er verder naar om te kijken.

@Hannanas, liever probeer ik dat niet. Ik wil graag dat hij buiten poept. 9 vd 10 keer gaat dat ook goed.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:38

Lisitano schreef:
Vers vlees verteert langzamer. Mijn honden poepen 1 keer per dag en soms niet eens. Op brokken doen ze dat 3 keer.

Wat jij zegt klopt niet. Vers vlees verteerd sneller.
Vers vlees wordt beter/meer door het lichaam opgenomen waardoor honden minder poepen. In brok zitten onnodige toevoegingen die niet verteerd worden en daarom poepen ze meer.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:45

's morgens eet hij de grootste maaltijd en daarna heb je overdag een poep-probleem.
's nachts nadat hij 's avonds nog een kleine maaltijd heeft gegeten heb je geen probleem.

Misschien dan het een oplossing is om de hoeveelheid voer in de ochtend te minderen en juist 's avonds meer te geven? Of zelfs de voeding over 3 kleinere maaltijden te verdelen.
Mijn idee is dat door de grote hoeveelheid voer 's morgens hij in de loop van de dag nodig moet.

Zeker niet op brok overgaan, daar gaan ze over het algemeen alleen maar meer van poepen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:52

Zolang je niet weet wat de oorzaak is, zou ik hem zeker niet in een bench zetten.
Stel dat het gewoon aan de vertering ligt en op een bepaald moment zeggen zijn darmen dat hij 'moet'. Dan heeft hij de keuze tussen geforceerd alles in te houden of in zijn eigen vuil te zitten.
Qua oorzaak denk ik dat het ofwel gewoon de vertering is ofwel stress.
Vertering kan je best met de DA bespreken of je qua voer (soort voer of voederritme) iets kan verbeteren.
Als het stress is vind ik de suggestie van een camera niet slecht. Dan kan je achteraf kijken wat er die dag gebeurd is. Zijn er bv. bepaalde geluiden waar jouw hond erg op reageert? Stel dat er iemand aanbelt, en nog een paar keer belt omdat hij geen gehoor krijgt, zou je hond daarvan gaan stressen? Het kan ook iets zijn waar je hond onzeker van wordt, maar wanneer je thuis bent niet zo erg op reageert omdat hij dan gerustgesteld wordt door jouw aanwezigheid. Mijn eigen hond reageert heel fel op het geluid van mijn gsm, onze paarden worden dan weer helemaal gek als de oudijzerman voorbij komt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 15:30

tiwi1969 schreef:
's morgens eet hij de grootste maaltijd en daarna heb je overdag een poep-probleem.
's nachts nadat hij 's avonds nog een kleine maaltijd heeft gegeten heb je geen probleem.

Misschien dan het een oplossing is om de hoeveelheid voer in de ochtend te minderen en juist 's avonds meer te geven? Of zelfs de voeding over 3 kleinere maaltijden te verdelen.
Mijn idee is dat door de grote hoeveelheid voer 's morgens hij in de loop van de dag nodig moet.

Zeker niet op brok overgaan, daar gaan ze over het algemeen alleen maar meer van poepen.

Als het een consistent probleem zou zijn dan zou ik het met je eens zijn. Maar hij poept 9 vd 10 keer niet in huis. En het gebeurt ook niet op vast dagen/uurtijden. De ene keer was het vrijdag toen ik na een uurtje terug kwam (dus tussen 16 en 17 heeft hij in huis gepoept), de andere keer toen ik 's avonds thuis kwam (toen heeft hij ergens tussen 12 en 16 in huis gepoept). Beide keren is hij voor de tijd uit geweest en heeft hij voor hem normale poephoeveelheden gelegd.

De keutels die ik in huis vind zijn ook geen volledige keutels, maar een paar kleine keuteldeeltjes.

Ik vind het gewoon lastig omdat hij het maar af en toe doet en het niet uit lijkt te maken of ik uitlaat of niet. Er zit geen patroon in. Of iig geen patroon die ik kan ontdekken.

Ik ga wel zijn voer wat meer verdelen dan, misschien idd naar 3 keer per dag of anders 's ochtends minder en 's avonds meer eten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 15:33

Sclimpre schreef:
Zolang je niet weet wat de oorzaak is, zou ik hem zeker niet in een bench zetten.
Stel dat het gewoon aan de vertering ligt en op een bepaald moment zeggen zijn darmen dat hij 'moet'. Dan heeft hij de keuze tussen geforceerd alles in te houden of in zijn eigen vuil te zitten.
Qua oorzaak denk ik dat het ofwel gewoon de vertering is ofwel stress.
Vertering kan je best met de DA bespreken of je qua voer (soort voer of voederritme) iets kan verbeteren.
Als het stress is vind ik de suggestie van een camera niet slecht. Dan kan je achteraf kijken wat er die dag gebeurd is. Zijn er bv. bepaalde geluiden waar jouw hond erg op reageert? Stel dat er iemand aanbelt, en nog een paar keer belt omdat hij geen gehoor krijgt, zou je hond daarvan gaan stressen? Het kan ook iets zijn waar je hond onzeker van wordt, maar wanneer je thuis bent niet zo erg op reageert omdat hij dan gerustgesteld wordt door jouw aanwezigheid. Mijn eigen hond reageert heel fel op het geluid van mijn gsm, onze paarden worden dan weer helemaal gek als de oudijzerman voorbij komt.

Mier reageert op alles dat beweegt, daarom zijn de luxaflex als ik weg ben dicht. Dat werkt goed (heb t getest door zelf bij de buren te gaan zitten voor een middagje, niks gehoord).

Op mij komt hij niet gestressd over. Wel waaks. Zelf denk ik nog steeds dat het een vorm van verlatingsangst is, maar dat weet ik dus niet zeker omdat, wederom, zijn in gedrag niet consistent is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 15:38

Suzanne F. schreef:
Hier hetzelfde probleem. De enige oplossing hier is kranten neerleggen en dan is het een stuk beter opruimen. SOms maanden niks maar soms dagelijks. Geen peil op te trekken maar heel vervelend.

Dat is dus ook mijn probleem. Er is geen pijl op te trekken -O-.

paulien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 15:51

Het kan ook drukte in huis zijn. Is het te druk dan zal je hond zich anders gedragen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 15:58

paulien85 schreef:
Het kan ook drukte in huis zijn. Is het te druk dan zal je hond zich anders gedragen.

Ik woon alleen met mijn twee hondjes.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 18:22

Ja die van jou lijkt echt hetzelfde probleem te hebben als die van ons. Ik weet ook echt niet meer wat ik eraan moet doen. Soms is hij er net uitgeweest en heeft hij gepoept en dan ga je weg en dan heeft hij toch in huis gepoept. Soms gaat het maanden goed en dan hopen we steeds dat dit het dan was. En soms zijn we een halve dag weg en dan doet hij niks. Ik snap het gewoon niet. Het lijkt wel alsof hij er geen controle over heeft. Als hij moet dan moet hij. Maar het is erg vervelend. Die van ons is een Maltezer trouwens. De Jack russel was heel snel zindelijk en doet het echt nooit in huis. Die blijft net zo lang zeuren tot hij uit kan. Nu hebben kranten liggen als we weggaan. En meestal doet hij het op de krant als het misgaat.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 19:40

Ik snap het wel, als je nodig moet poepen kunnen wij ook niet altijd nog 2 uur wachten.

Wellicht hebben deze honden toch ergens last. Voer, IBD, krampen.