Kitten doodziek na enting

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 22:10

Wij hebben het met onze hond gehad (toen puppie) na de enting.

Het hoeft niet, maar het kan wel degelijk door de enting komen.
Al zou het volgens genoeg dierenartsen niet kunnen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 22:18

Het kan door de enting komen. Maar hij kan ook in de praktijk iets opgelopen hebben. Het is en blijft een broedplaats. Dat in combinatie met iets verminderde weerstand van het enten kan een behoorlijk zieke kat geven.
Mijn hond heeft het gehad toen hij nog klein was. Gezond bij de fokker meegenomen. Even langs de DA om wat op te halen, 's avonds doodziek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 22:35

Mijn kitten werd gelijk ziek en we zijn 5 minuten binnen geweest bij DA, zo snel gaat een virus ofzo toch niet?

Ik kan me ook niet voorstellen dat hij wat onder de leden had, fit en vrolijk katje en hij is groot voor zijn leeftijd

Hij is een half uurtje geleden uit zijn mand gekomen en heeft flink water gedronken. Hij kijkt ook niet meer zo glazig uit zijn ogen dus ik geloof dat medicatie wel aanslaat
Ik dacht echt dat hij doodging ;( begin er nu weer in te geloven

Afbeelding

Hij is echt zeldzaam leuk met de kinderen
Die maakten zich ook vreselijk zorgen

Ellerhuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 22:39

Hier ook zo'n ervaring... Kitten doodziek na 2e enting, liep mank, foto gemaakt, niks te zien. Google maar eens op Limping Kitten Disease. De kat is helemaal hersteld maar heb hem daarna nooit weer laten enten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 10:12

Ellerhuisje schreef:
Hier ook zo'n ervaring... Kitten doodziek na 2e enting, liep mank, foto gemaakt, niks te zien. Google maar eens op Limping Kitten Disease. De kat is helemaal hersteld maar heb hem daarna nooit weer laten enten.

Ja precies dit. Limping kitten disease. Hier ook zo ééntje gehad dus. Maar zij wordt wel elk jaar terug mee geent en nooit weer problemen ondervonden.

liesje84

Re: Kitten doodziek na enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 10:39

TS, hoe is het inmiddels met de kleine kat?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 11:01

Achgos wat een snoepje! Hopelijk trekt hij verder bij :+:

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 11:17

Het is hier boven al een paar keer gemeld, en zou idd heel goed feline limping syndrome kunnen zijn. Heb het ook gehad bij 1 van de 3. Superziek en niet kunnen lopen. Dierenarts vond het onzin en zei dat het écht geen FLS was, dat gebeurde bij hem in de praktijk noooooooit. Ik weet 100% zeker dat dat het is geweest, ook door een andere dierenarts die stukken ruimdenkender is als zeer waarschijnlijk bevestigd. Poes heeft nooit meer enting gehad en ben dus ook nooit meer naar de eerste da gegaan. Volgens mij is het ook zo dat als ze eenmaal FLS hebben gehad, je ze niet meer moet laten enten omdat de kans erg groot is dat ze het weer krijgen en dan vele malen erger. Bij mijn poes was het ook bij de 2e enting trouwens.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 11:33

Ik heb mn kat nog nooit laten enten, hij is nu 12 en kern gezond. Komt niet buiten, alleen in onze eigen tuin. Onze DA zei als die niet buiten komt hoef je ze niet te enten. De andere kat is 20 geworden. Die entstoffen zijn soms zo vervuild... arm diertje

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 13:25

Hoe gaat het nui met poesje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 13:31

Vannacht om 5.00 werd hij weer wakker en heeft hij wat brokjes gehad
Is nu nog een beetje sloom maar loopt wel weer rond en ik kan hem gewoon weer aaien (gister begon hij te krijsen bij aanraken)
Ik weet niet wat het precies is geweest, maar het was wel erg heftig. Ik laat hem niet meer enten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 13:32

Ik ben ook benieuwd hoe het gaat.
Geen nieuws is hopelijk goed nieuws.

Edit: voorzichtig goed nieuws dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 13:37

Ik vind dat hij nu weer de goede kant opgaat
Gisteravond was hij echt heel slecht
Jantje lacht Jantje huilt :D

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 14:36

Gelukkig dat je katje weer opknapt. Hij is super schattig <3

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 14:42

Gelukkig gaat het weer wat beter!
Ik heb mijn vorige kat ook niet meer laten enten nadat zij er tot 2 keer toe ziek van was geworden, was een herplaatser die ik op 7 jarige leeftijd behoorlijk zielig in huis nam. De dierenarts die ik toen had nam mij dat niet in dank af (maar die vond het in eerste instantie ook belachelijk dat ik een raskat had) en volgens hem was het onzin, maar ik heb mijn gevoel gevolgd. Wat ik wel makkelijker vond omdat het een binnenkat was met een hekel aan andere katten én ze sowieso al drager van niesziekte was.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 14:59

Zo fijn dat hij nu weer aan de beterhand is. :j
Ik blijf toch bij FLS, was hier net hetzelfde...na 24u knappen ze op.

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 15:03

Fijn dat het al wat beter gaat met je katje! Gelukkig hier nog nooit mee gemaakt en hoop het ook nooit mee te hoeven maken ook. Het kan best zijn dat je kat zo heftig reageerd op de enting.

Hier hebben ze katten ook altijd alleen maar hun eerste entigen gehad daarna nooit meer laten enten zijn momenteel een half jaar, 4 jaar en 11 jaar en mankeren nooit wat. Vorige katten ook nooit meer laten enten, deze zijn zonder mankementen 17 en 18 geworden. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 15:08

Jeetje wat naar, arme katervent. Gelukkig dat hij gisteravond weer wat beter leek. Zit er nog steeds vooruitgang in TS?

Je kat niet meer laten enten is niet verstandig vind ik. Zeker jonge dieren die nog weinig antilichamen hebben zou ik wél laten inenten. In overleg met een dierenarts die daarvoor open staat zou je later met titerbepalingen kunnen gaan werken. Mijn dierenarts doet dat sinds kort, het enige nadeel ervan, geven ze aan, is dat bij een kat bloed trekken wat lastiger is dan bij een hond (en het is duurder dan de enting).

Het kan inderdaad dat een dier last krijgt van de enting. Bij paarden zie je dat ook wel eens. Wat ik je zou willen adviseren TS is om in plaats van niet meer te enten een volgende keer hulp in te schakelen van een goede dierenhomeopaat. Die kan ervoor zorgen dat je kat geen last krijgt van de enting, terwijl hij wel beschermd is. Hij krijgt dan dus de gewone enting van de dierenarts met daarnaast nog een middel wat hem kan helpen om geen of veel minder last van de enting te hebben. En het lijkt me ook verstandig om een volgende keer naar een andere praktijk te gaan met hem :)

Niesziekte, kattenziekte en FIP zijn niet cool. En als je kat buiten komt vind ik het ook eigenlijk een beetje onverantwoordelijk om hem niet te laten enten. Niet alleen omdat hij dan zelf wat kan oplopen maar ook omdat hij, als hij besmet is, een risico is voor andere katten. Ik bedoel dit niet alleen tegen TS, is een algemene opmerking.

Hopelijk knapt je leuke roodje weer gauw op. Succes!

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 15:55

Hoe gaat het nu TS?

Verder ben ik het eens met Koper. Laat dit je niet afschrikken voor verdere entingen! Het komt gewoon best wel vaker voor en in 99% van de gevallen komt het weer helemaal goed. Dat is en blijft een risico van vaccineren. Maar kattenziekte etc zijn vele malen erger en dodelijker voor je kat. Ik laat mijn katten als ze jong zijn volledig vaccineren, op latere leeftijd doe ik het niet elk jaar. En ja ik heb ook een keer eentje gehad die helemaal instortte..

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 17:16

Ik zag pas ook een bericht langs komen, er was kattenziekte uitgebroken en katten vielen met bosjes om. Dat wil je écht niet, voor jouw beestje en die van een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 19:34

Ik woon in het buitengebied met 6 huizen en 1 buur met 1 andere kat
Dat durf ik wel aan
Kat van 18, 17 en 14 die al jaren niet geënt zijn en niks aan de hand dus ik neem de gok wel
Deze wordt niet meer geënt

Sowieso heb ik hier nog nooit gehoord van dergelijke ziektes
Dat is meer iets voor plekken met een hogere dichtheid met katten

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 19:40

Ik ent mijn katten ook nooit alleen de 2 kitten entingen.. zo ging het bij ons vroeger thuis ook bij onze katten.. nooit ellende gehad en goed oud geworden en die liepen wel buiten.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 19:46

Wij hebben het hier gehad met mijn hondje.
Was zijn tweede of derde inenting dat weet ik niet meer precies.
Maar smorgens had hij zijn prikje gehad en eind van de middag was hij een vaatdoek, reageerde nergens op en was echt eng aan het doen.
Terug naar de dierenarts en ook medicijnen ervoor gekregen. Dag later knapte hij weer op.
Nu is hij 3 en van de 5 honden hier is hij de enige die van de jaarlijkse inenting ziek wordt. Dan is hij een dag niet aanspreekbaar en slaapt alleen maar. Dag erna knapt hij weer op.

Dus het kan zeker van de inenting komen.
Fijn dat het weer beter gaat met je katje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:41

[***] schreef:
Ik woon in het buitengebied met 6 huizen en 1 buur met 1 andere kat
Dat durf ik wel aan
Kat van 18, 17 en 14 die al jaren niet geënt zijn en niks aan de hand dus ik neem de gok wel
Deze wordt niet meer geënt

Sowieso heb ik hier nog nooit gehoord van dergelijke ziektes
Dat is meer iets voor plekken met een hogere dichtheid met katten

Kattenziekte is niet alleen overdraagbaar via direct contact tussen katten. Het zweeft door de lucht en je kan het zelfs via je schoenzolen mee naar binnen nemen en je kat besmetten. Kattenziekte is dodelijk!! En komt niet alleen voor in gebieden met een hoge dichtheid aan katten. Zelfs voor binnenkatten die nooit in aanraking komen met andere katten is het erg gevaarlijk en een groot risico. Niet enten zou ik dus niet op mijn geweten willen hebben! Gelukkig hoeft de enting tegen kattenziekte maar 1x per drie jaar gegeven te worden.

Tegen niesziekte moet ieder jaar geënt worden, en ent je niet op tijd dan moet je dus weer opnieuw beginnen en moet de kat twee keer geënt worden, net als een kitten zeg maar. De niesziekte enting moet namelijk geboosterd worden. Niesziekte is op zichzelf staand niet dodelijk maar de bijverschijnselen kunnen wel dodelijk zijn (neus verstopt, kat ruikt niet meer en wil daardoor niets meer eten. Gevolg is dodelijke leververvetting wat al na drie dagen niet eten kan optreden).

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik zo het zonde vinden als je leuke katje ooit zou sterven aan kattenziekte. Dit jaar is er in bepaalde delen van Nederland bijvoorbeeld alweer een grote uitbraak van kattenziekte geweest.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:19

Kan inderdaad heel goed een allergische reactie zijn. Dit zie je meer in de kliniek. Een dier moet eerst met een stof in aanraking zijn geweest voordat hij allergisch kan worden. De eerste enting had hij die stof nog niet eerder binnen gekregen. De 2e keer kende het lichaam de stof en kan dit dus wel een allergische reactie geven. Wat mij wel een beetje verbaast is dat hij antibiotica heeft gekregen en niet een middel tegen de allergie. Wij hadden eerder ook wel dieren in de kliniek die 2 spuiten kregen. 1 vaccinatie en 1 tegen allergie. Zou zeker blijven enten, maar als ik volgend jaar weer gebeurd het jaar erop hierom vragen.