Haaruitval kat... Om gek van te worden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Re: Haaruitval kat... Om gek van te worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 18:44

Thanks voor de tip Gaby! Heb ze gemaild.

Zo'n robot stofzuiger wel handig maar weet niet of m'n ouders zo iets zien zitten :p

Dat water is ook een goeie!

Heeft iemand ervaring met een furminator?

Vernon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:54

Ruby1995 schreef:
Ik zie al hele goede tips voorbij komen!

Betreft de voertip: goeie tip! Zijn die brokken een beetje groot waar ze echt op moeten kauwen? Anders slikt hij het in een keer door.... Zooplus bestel ik altijd, handige site inderdaad :)

Weet iemand een goede (thuis) trimmer omgeving Gorinchem?
Ik heb een auto.

Wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben hierin :)

In bad is trouwens niet zo'n goed plan, dat is misschien nog erger dan het kammen.... Ik moet hem soms een stukje onder de douche doen ivm vieze achterkant en dat is dan ook zeker geen succes :')

Afbeelding

Dit zegt de zooplus site. Ik weet niet of dat groot genoeg is? Onze kauwen er wel netjes op :D En fijn dat je zooplus al gevonden had. Het verbaasde mij echt dat het zoveel geld scheelt :wow:

LisannePruts, wat apart! -O- Zit er toch iets in wat niet helemaal goed valt bij sommige katten. Wel goed om te horen dat er meer mensen ervaring mee hebben.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 19:05

He! Als ik zooplus moet geloven zijn die brokken groter! Die ik nu heb zijn 9-10 mm.

Beetje jammer dat ik nog een volle dichte zak heb staan van de maine coon variant... En doe daar best lang mee..

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:17

Robotstofzuiger lijkt me ook handig, behalve als een kat een keer kotst := Dan heb je een heel spoor door de huiskamer...

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:21

Furminator wordt Door trimmers afgeraden aangezien het de ondervangt beHoor lijk kan beschadigen.

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:29

Vernon schreef:
Ruby1995 schreef:
Ik zie al hele goede tips voorbij komen!

Betreft de voertip: goeie tip! Zijn die brokken een beetje groot waar ze echt op moeten kauwen? Anders slikt hij het in een keer door.... Zooplus bestel ik altijd, handige site inderdaad :)

Weet iemand een goede (thuis) trimmer omgeving Gorinchem?
Ik heb een auto.

Wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben hierin :)

In bad is trouwens niet zo'n goed plan, dat is misschien nog erger dan het kammen.... Ik moet hem soms een stukje onder de douche doen ivm vieze achterkant en dat is dan ook zeker geen succes :')

[ [url=m/oUvVQC.png]Afbeelding[/url] ]

Dit zegt de zooplus site. Ik weet niet of dat groot genoeg is? Onze kauwen er wel netjes op :D En fijn dat je zooplus al gevonden had. Het verbaasde mij echt dat het zoveel geld scheelt :wow:

LisannePruts, wat apart! -O- Zit er toch iets in wat niet helemaal goed valt bij sommige katten. Wel goed om te horen dat er meer mensen ervaring mee hebben.

Ja en dat terwijl onze kat gewoon een bruine korthaar tabby kat is.. Alles lag onder de haren met dat voer

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:39

Ruby1995 schreef:
Thanks voor de tip Gaby! Heb ze gemaild.

Zo'n robot stofzuiger wel handig maar weet niet of m'n ouders zo iets zien zitten :p

Dat water is ook een goeie!

Heeft iemand ervaring met een furminator?

heb ik in huis, maar ik merk dat ik de vacht an sich minder mooi vind omdat ie neigt om niet alleen het loszittende haar te verwijderen maar je gewoon de hele ondervacht kunt weghalen.

daarnaast moet een kat niet snel overprikkeld raken.. mijn rode racemonster is ontzettend gevoelig voor prikkels en na een paar streken vind hij het onaangenaam worden.. iedere vorm van borstelen die 'aanhalen' lijkt mag langer..

tot slot moet de kat voldoende lichaamsvet en spieren hebben om de botten tegen de metalen kam te beschermen (mijn oudje kon ik er niet meer mee doen)..

van de drie katten die ik nu nog heb, een ervan kan ik prima met de furminator doen.. dan doe ik het een paar minuten en daarna een vochtige lap erover die alle het losse haar nog even meepakt.

het rooie racemonster zoals al eerder beschreven..

mijn jonge schildpad kat kan ik borstelen zoals ik wil en die staat op het punt om het bad in te durven (ik stop ze er niet in, maar wacht tot ze zelf komen.. 50% van de katten die ik heb of heb gehad, kunnen uiteindelijk zonder enig probleem in bad gestopt worden).. eerste circelde ze alleen rond het bad.. toen ze een half jaartje oud was begon ze enkele minuten op de bad rand door te brengen met interesse voor druppelende kraan.. inmiddels is ze het jaar gepasseerd en begint ze in het water te hengelen en haar pootje op mijn knie te plaatsen als ik die opsteek.. mijn ervaring leert dat het dan niet lang meer zal duren of ze zal de stap wagen om 'op schoot/buik' te stappen als ik die boven water houd.. rustig zaken is dan nog een eitje.

mijn rooie vind de druppelende kraan prachtig, maar wantrouwt water verder dus dat duurt nog wel een paar jaar.. mijn oudere lap die laat zich wel lijdzaam in bad stoppen maar zal altijd denken dat je haar wilt vermoorden (komt ook niet zelf langs bij het badderen en heeft dat ook nooit gedaan, geen waterkat)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:20

Helpt afleiden met lekkers niet? Jij borstelt en ondertussen heeft de kat een schoteltje kattenmelk of wat gedroogde visjes.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:33

Ik voer skin care van rc! Heel fijn, haren glanzen mooi. Of t echt uitmaakt voor het verharen, geen idee. Ik neem de haren voor lief en ik verhaar zelf nog veeeel erger.

Een goede borstel is alles.
Ik gebruik een "harkje" en doe daar een rubber elastiekje zodat het beter blijft plakken.
Eigenlijk haal ik daarmee heel veel losse ondervacht mee weg.

Ik raad je dus aan om veel te oefenen met borstelen.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 22:17

Over het algemeen hoor je de meeste mensen met lang harige katten er wel over dat er veel haar rond dwarrelt. Dus dat er "standaard" kattenhaar op je kleding etc zit dat hoort er eigenlijk gewoon bij helaas. En sommige katten verharen standaard ook gewoon meer dan andere, je dus zou ook een beetje pech kunnen hebben.

Verder spelen veel factoren een rol waarmee je misschien het verharen wel iets kan verminderen. Één van de grootste is waarschijnlijk toch wel het voer. De ene kat verhaart meer of minder op bepaald soort voer, je hoort hele goede verhalen over katten die op vers (KVV of BARF) zitten wat betreft verharen. Heeft de kat misschien stress van iets? En verder kan het nog wel eens helpen om de temperatuur in huis zo constant mogelijk te houden, dus niet overdag 20+ en in de nacht "ineens" 15 graden.

Verder is er veel onwetendheid over de vacht van een kat wat ik hier ook teruglees. Het is echt heel erg achterhaald om je kat overdadig te borstelen of zelfs te ontwollen (ondervacht er onderuit kammen). Daarmee zorg je ervoor dat je kat niet meer alleen een grote onderwol rui heeft in het voorjaar/najaar maar overgaat in een permanente rui! En dat wil je echt niet geloof me! Verder zit de onderwol er ook "niet voor niets, het beschermd de huid. Termen als "ontwollen" is een absolute NO-GO als je verstand hebt van de kattenvacht.

Verder Las ik hierboven iets over het gebruik van een "harkje" ofwel furminator om de toch al "losse" ondervacht haren weg te kammen. Kattenvacht anders dan hondenvacht zit standaard al LOS! En als je dat weet, begrijp je ook dat als je flink gaat borstelen je de kat dus beschadigd in zijn vacht waardoor je weer meer verharing veroorzaakt want de kat zal de beschadigde vacht zo snel mogelijk proberen te herstellen en maakt dus zo snel mogelijk de vacht aan die jij eruit hebt gekamd en die beland weer op je bank en kleding. En zo kom je dus in een vicieuze cirkel. Afblijven van die vacht dus. Daar veroorzaak je meer haar mee want de kat maakt meer aan.

Hierbij wat linkjes van een zeer geschoolde kattentrimmer over de vacht:

http://www.cats-only.nl/2016/04/Weg-met ... ntervacht/

http://www.cats-only.nl/2016/06/Haren-h ... ens-haren/

http://www.cats-only.nl/2016/07/Overver ... kke-vacht/ Niet helemaal aansluitend op je vraag maar het zet de functies van een kattenvacht echt in het daglicht!
Laatst bijgewerkt door lisem94 op 04-12-16 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 22:19

Een furminator is de pest voor een vacht van een half langhaar het snijd de dekvacht helemaal kapot,je kan zelfs als je te lang op 1 plek kamt het vel kapot snijden.
Ontwollen van een half langhaar gebeurd met speciale kammen die je moet weten te gebruiken.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 23:37

Lisem, bedankt voor je uitgebreide post! Dat ze allemaal verharen weet ik, maar naar mijn idee heb ik dus de pech of valt het gewoon meer op omdat het witte haren zijn. Ik durf hem voordat ik ga werken gewoon niet meer te aaien of iets, want alles vliegt dan weer in de lucht.

Wat betreft vers voeren gaat helaas niet lukken, je moet dan toch ook die dingen bewaren in de vriezer? Aangezien wij met z'n 5en wonen is de vriezer altijd vol :') daarbij weet ik net zo niet of die daar dol op zal zijn, t is een kieskeurige eter. Blikvoer met veel vlees of vis zoals Applaws of Almo nature eet die ook niet enthousiast op.

Stress, tja... T enige wat ik me kan bedenken is dat die nu niet meer buiten komt in de winter en er geen andere kat is.
Beide is geen oplossing voor; hij kwam zomers enkel in de tuin maar nu als we hem buiten zitten en wij zitten binnen met deuren dicht wilt die ook naar binnen. En een andere kat erbij gaat ook niet lukken. Ik woon thuis en heb dat dus niet voor het zeggen, weet zeker dat er nu geen kat bij komt met al die haren....
Maar weet niet of dit stress veroorzaakt want verder is het een blije en gezonde kat die 2 weken terug nog goedgekeurd is door de dierenarts.

Dus kammen is helemaal niet goed? Hier thuis zeggen ze dat ik dat moet doen zodat het minder word...

Furminator is dus geen goed plan lees ik!

Ik lees morgen de artikelen, interessant ;)

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 23:46

Mijn tante heeft een langharige kat waar ze ook niks mee kan worden wat betreft kammen, maar
die geeft ze een soort kalmeringstablet van de DA en dan naar de trimsalon.
Doet ze al járen, en dat gaat goed, dus misschien een idee voor jou kat? Maar dan kun je hem eventueel ook thuis kammen?

Ik heb zelf ook langharige katten (3 stuks) en die hebben ook hun rui periode bij vlagen en daardoor ook veel haar verlies om gek van te worden, maar inderdaad toch proberen regelmatig te kammen, eventueel met een furminator? En als iemand helpt door de kat vast te houden, is dat geen optie?

Gebruik zelf de furminator niet bij mijn katten, wel bij mijn honden.
Maar het schijnt dat je voor langharige katten weer een andere variant hebt.
Maar gebruik voor mijn katten een soort kapperskam (action)

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 00:07

Herken heel erg wat je schrijft over witte haren die overal naartoe vliegen. Mijn oudste poes verhaart heel erg, hele jaar door. Haar is ook heel statisch. Een aai en het kleeft allemaal aan je vingers.
Koop geen zwarte kleding meer, stofzuig vaker, loop dagelijks met zon kleefroller om haren te verwijderen. Maar een echte oplossing heb ik ook nog niet gevonden. Wisselen van voer is geen optie voor ons ivm gevoelige darmen en maag.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 00:15

Mijn katten verharen niet meer sinds ik ze van de zomer geschoren heb ( hadden last van vlooien en binnenkatten) moet zeggen ideaal ze zijn alweer heerlijke teddyberen zonder haaruitval. :')

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 01:20

Ruby1995 schreef:
Lisem, bedankt voor je uitgebreide post! Dat ze allemaal verharen weet ik, maar naar mijn idee heb ik dus de pech of valt het gewoon meer op omdat het witte haren zijn. Ik durf hem voordat ik ga werken gewoon niet meer te aaien of iets, want alles vliegt dan weer in de lucht.

Wat betreft vers voeren gaat helaas niet lukken, je moet dan toch ook die dingen bewaren in de vriezer? Aangezien wij met z'n 5en wonen is de vriezer altijd vol :') daarbij weet ik net zo niet of die daar dol op zal zijn, t is een kieskeurige eter. Blikvoer met veel vlees of vis zoals Applaws of Almo nature eet die ook niet enthousiast op.

Stress, tja... T enige wat ik me kan bedenken is dat die nu niet meer buiten komt in de winter en er geen andere kat is.
Beide is geen oplossing voor; hij kwam zomers enkel in de tuin maar nu als we hem buiten zitten en wij zitten binnen met deuren dicht wilt die ook naar binnen. En een andere kat erbij gaat ook niet lukken. Ik woon thuis en heb dat dus niet voor het zeggen, weet zeker dat er nu geen kat bij komt met al die haren....
Maar weet niet of dit stress veroorzaakt want verder is het een blije en gezonde kat die 2 weken terug nog goedgekeurd is door de dierenarts.

Dus kammen is helemaal niet goed? Hier thuis zeggen ze dat ik dat moet doen zodat het minder word...

Furminator is dus geen goed plan lees ik!

Ik lees morgen de artikelen, interessant ;)

Dat soort voer moet inderdaad in de vriezer. Mocht je toch zulk voer willen proberen zou je op marktplaats kunnen kijken voor een goedkoop klein tweedehands vriezertje. Al zou ik dan wel eerst even proberen of je hem over krijgt omdat je zegt dat bij kieskeurig is. Maar nu moet ik wel zeggen dat ik nog geen kat gezien heb, hoe kieskeurig ook, waarbij het niet gelukt is.

Je zou natuurlijk ook met ander brokvoer kunnen experimenteren. Dikke kans dat daar ook echt wel iets tussen zit wat beter werkt maar hou er wel rekening mee dat dat een lang proces kan worden. Je kan pas zeggen of ander voer positief of negatief resultaat geeft als je het wat langer voert, hoe lang weet ik niet. Dat zou je gewoon is aan een dierenarts kunnen vragen, misschien dat hij je zelfs wel voeradvies kan geven.

Stress klinkt mij dan ook onwaarschijnlijk.

Kammen met als doel minder haaruitval is nutteloos. Dus je zou dan inderdaad kunnen zeggen dat om die reden borstelen niet goed is en het verharen ver erger je dus zelfs.
Haren die echt los op de vacht liggen kan je verwijderen met een vochtige of statische doek of eventueel iets anders waardoor je niet "in" de vacht hoeft. Bedenk dat alle haren los zitten dus "losse" haren eruit kammen gaat helemaal niet. Dus als je kamt zul je allicht haren meenemen die nog niet aan vervanging toe zijn. Die haren zal de kat instinctief snel willen aanvullen want dat zorgt voor bescherming voor de huid en tegen weersomstandigheden, weet de kat veel dat hij binnen woont :P. En daardoor krijg je dus meer verharing want de kat wil koste wat kost zijn vacht in top conditie houden en zal dus meer haar aanmaken want hij verliest ongewenst haar door kammen.

Dat borstelen per definitie niet goed is dat zal ik niet zeggen ;). Maar borstelen zou als doel en enige doel moeten hebben om de kat te helpen met de vachtverzorging als hij dat zelf niet meer kan door ziekte of ouderdom. En dan help je specifiek met het verwijderen van klitten of vilt plekken, niks meer. De lossen haren kan je dan ook weer meenemen met een doek.

Je zou is contact op kunnen nemen met de trimmer van de artikelen in mijn vorige bericht. Zij kan je wellicht nog van extra advies voorzien.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:46

Hoe gaat het nu TS?

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 00:05

Moet eerlijk zeggen dat ik er nog weinig aan gedaan heb. Maar het lijkt wel of het verharen soms erger is dan de ene keer... Maar heb sindskort een kledingroller en moet zeggen dat dat al echt heel ideaal is!!
Kan nu overal die plakkende losse haren weg krijgen.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 00:22

Handige tips komen voorbij! Mijn korthaar verhaart echt ontzettend..

En ja een kledingroller is ideaal! Kun je ook mee over de kat trouwens :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 00:57

Mijn halflangharige Noor hoef ik nooit te kammen. Mijn kater wel zo nu en dan, hij heeft wel eens klitten. Maar doe het al vanaf het begin af aan en hij vind het heerlijk, alleen buik minder. Maar als het moet dan moet het. Ik heb overigens eigenlijk weinig last van de vacht, ja als poes krols is zit mijn bank onder :') maar verder viel het mee.al vind ik wel regelmatiger van de poes dan kater en heb ik ook wel echt een kledingroller nodig

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 01:04

Mijn coon verhaard relatief weinig,mijn vorige een stuk meer. Ik voer aplaws, deed ik bij de vorige niet, misschien dat dat scheelt. Ik kam zo goed als nooit. Hij klit ook niet. Ik ben al jaren grootverbruiker van die plakrollers van de ikea. Heb ze overal in huis staan hoef ik nooit te zoeken. Heb er zelfs 1 naast de voordeur, kan ik mezelf even schoonrollen voordat ik ergens naar toe ga.

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 01:29

Ik heb 2 witte coons (zie profiel) en donkere meubels. Ook draag ik veelal donkere (werk)kleding dus ik ben zeer bekend met het harenprobleem.

Beide katten zijn gewend om gekamd te worden en op af en toe een speelse beet in de kam na gaat dat prima, net als het knippen van de nagels. Ik doe eigenlijk vrij weinig aan het vachtonderhoud, ik kam ze 1 keer per week met dezelfde kam waar ik mijn eigen haar mee kam en ik heb een goede kattenborstel voor de losse haren. De speciale kattenkammen en de furminator liggen stof te vangen want het viel me op dat de dekvacht er gewoon echt lelijk van werd. Heel soms zit er een kleine klit ergens maar die knip ik voorzichtig weg. Na het kammen of nagels knippen krijgen ze altijd snoepjes dus misschien helpt dat ook wat.

Tips, tjah. Kledingrollers gebruik ik wel maar niets werkt beter dan een vochtige hand, mijn zwarte stoffen bank is soms volledig grijs door de haren maar in een kwartier tover ik die weer om in een haarvrije zwarte bank. Qua voer heb ik geen verschillen gemerkt tussen rauw vlees (barf) en gewoon droogvoer. Mijn katten krijgen afgewisseld RC Maine Coon, Concept for life Maine Coon, RC Indoor Long hair en elke avond delen ze een zakje Felix EDF vleesselectie als snack.

Mijn poes heb ik bij wijze van experiment in de lente zelf een lion's shave gegeven en alhoewel ze er echt niet uit zag met 1 millimeter haar en een tijdje aanvoelde als een zielig zakje botten merkte ik wel dat ze er zelf heel erg blij van werd op de vele warme dagen. En ik had natuurlijk veel minder haren in huis en hoefde geen klitten te verwijderen. Komende lente breng ik ze denk ik beide naar een kattentrimster en in plaats van een echte lion's shave laat ik ze in april/mei scheren naar ongeveer 1 cm (met uitzondering van kop en staart) zodat ze in de zomer minder last hebben van de warmte en ik minder haar heb om op te ruimen.