Kittencontract

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 11:38

In het contract staat inderdaad ook dat er niet mee gefokt mag worden, dat vind ik ook prima, ik laat het fokken graag over aan mensen die daar wat meer verstand van hebben. Het gaat me puur om dat als het ooit zo ver zou komen dat we hem niet meer zouden kunnen houden (het schijnt toch een beetje not done te zijn om je kinderen weg te doen als ze allergisch zijn), dat ik dan graag zelf een nieuw huisje voor hem zou zoeken. Hij zal sowieso niet verkocht worden. Ik snap dat dat in de praktijk vast geen probleem zou geven, maar ik wil het dan graag ook zo in het contract hebben.

Toffeltje

Re: Kittencontract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 11:40

@Zorry ja, ik denk ook dat het in het contract staat omdat de fokker veel om haar dieren geeft en daar ben ik natuurlijk heel blij mee.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:42

los daarvan vraag ik me af hoe een fokker zoiets kan bijhouden?
dat bestaat toch niet?

als een fokker bv 2 nestjes per jaar fokt,reken 10 kittens per jaar.
na 10 jaar heb je 100 kittens verkocht.
tuurlijk onderhoud je altijd wel met enkele mensen contact,maar het grotendeel hoor je nooit meer.
als die mensen dan hun kat aan een ander geven,heeft die fokker daar geen flauw benul van.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:45

Toffeltje schreef:
In het contract staat inderdaad ook dat er niet mee gefokt mag worden, dat vind ik ook prima, ik laat het fokken graag over aan mensen die daar wat meer verstand van hebben. Het gaat me puur om dat als het ooit zo ver zou komen dat we hem niet meer zouden kunnen houden (het schijnt toch een beetje not done te zijn om je kinderen weg te doen als ze allergisch zijn), dat ik dan graag zelf een nieuw huisje voor hem zou zoeken. Hij zal sowieso niet verkocht worden. Ik snap dat dat in de praktijk vast geen probleem zou geven, maar ik wil het dan graag ook zo in het contract hebben.

Hier ik geen probleem hebben om in overleg te herplaatsen, maar dan zou ik ook bij de keuze willen betrokken worden. Ik doe een grondige screening van potentiële kopers, dus wil dan niet dat mijn kittens zomaar weggegeven worden.

Cayenne:hoe bedoel je. indien er een kitten terugkomt naar de fokker?
Ik heb gelukkig nog niet in de situatie gezeten. wss zou kat dan gewoon hier blijven of ev bij familie van me. herplaatsing naar vreemden een vergoeding voor gemaakte kosten misschien. maar daarover heb ik nog niet nagedacht.

Tengeltje: een goede fokker weet zijn nakomelingen zitten. Daarnaast heb je bij 2 nesten per jaar al minstens 6 fokpoezen. Dat is al geen hobbyfok meer (een nest om de twee jaar. 2 a 3 nesten max.)
Hier heb ik van de oudste 2 nesten in opeenvolgende jaren. een keer 3 kittens. een keer 2 kittens. Deze is nu gesteriliseerd en ëen van de laatste kittens mag volgende zomer aan de bak. met alle eigenaars heb ik intensief contact.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:45

Kan je idd niet bijhouden.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:50

Cayenne schreef:
Zorry, dan ben ik wel benieuwd welke kosten jullie dan berekenen bij herplaatsing?

Wij herplaatsen de honden gratis.
Ik vind dat je blij moet zijn als je iemand kan vinden die goed is voor de hond, dat is belangrijker dan geld.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 12:22

Duhelo schreef:
Daarnaast wordt een kat ouder (mensen betalen geen 750 euro voor een kat van 8 maand of ouder). zijn ze gesteriliseerd, dus geen nut meer als fokdier. En dan verwacht het grootste gedeelte van de mensen hier dat je een kitten koopt (fokker draait dus net kiefkief met wat geluk) en dat je na een jaar of een paar jaar kat kan terugbrengen, je aankoopprijs terug krijgt en fokker dus kan herplaatsen (gratis, of met wat geluk voor 200 of 300 euro. dus er zelf uiteindelijk minstens 400 euro aan verliest).
Dat is toch niet logisch? als je je dier graag ziet is een goede thuis toch belangrijker dan geld. zoiets weet je toch als je een raskat aanschaft?

Het stuk over de vergelijking van paard en kat heb ik even weggelaten, niet relevant voor wat ik wil zeggen.

Ik snap deze berekening helemaal, absoluut :j. Maarrrr... Die vriendin van mij had die bengaal al 4 of 5 jaar (uit mn hoofd gezegd). Ze kregen een baby en dat ging al niet zo heel goed, hij was vreselijk jaloers. Toen het kindje de wereld begon te ontdekken (kruipen), zijn ze er gelukkig meerdere malen op tijd bij geweest omdat de kat tot aanval overging. Dat kon dus gewoon niet meer. Zodoende is hij bij mij gekomen, ik wilde het wel proberen. Nou, dat was geen succes, mijn eigen kat vond het een vreselijk beest en daarnaast was mijn huis elke dag een ravage. Ook kon ik geen raampje open zetten omdat die kat dan ín het raam zat om naar buiten te springen (ja, ook het kleine raampje helemaal bovenin). Dus was ook nog eens een gevangene in mn eigen huis, hartje zomer. Hier ging het dus ook niet meer. Toen heeft ze contact opgezocht met de fokker en die zei dus doodleuk "gooi maar op marktplaats". Sorry hoor, fokker van lik mn .... . Niet meedenken, echt gewoon he-le-maal niks. Ze hoefden er geen geld voor, hij zat hier immers ook zonder dat ik er iets voor heb betaald. Zij wilden een goed nieuw huisje voor hem en hadden na mij de hoop dat de fokker misschien nog iets wist, nieteens dat-ie daar terug heen zou gaan..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 12:28

Puur denkend vanuit liefde voor het dier, zouden de fokkers dan ook in het contract kunnen zetten dat zij bij eventuele afstand van het dier kosteloos willen helpen bemiddelen of het dier zelf tijdelijk in huis nemen.
Dat komt een stuk vriendelijker over dan een verplichting om het dier weer gratis in te leveren ;)

En die genoemde kosten, Duhelo, die gelden toch per nest, niet per kitten, hoop ik?

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 12:38

Die berekening is van toepassing op het nest. Bij onze toekomstige kitten staat er ook in het contract dat indien het niet meer gaat om wat voor reden dan ook de kitten terug gaat naar de fokker of dat er in overleg samen herplaatst wordt. Ik snap dat heel goed gezien eerdere verhalen wat er allemaal met kittens gebeurd. Zij hebben het al een paar keer gehad en alle katten zijn weer herplaatst in overleg met de fokker of via de fokker.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 13:07

Tsja, zoals het nu in het contract staat heeft de fokker alleenrecht bij eventuele herplaatsing, ik zou dat in ieder geval fifty/fifty willen hebben. Nu denk ik dat het verder geen problemen zal geven, zowel de fokker als wij hebben het beste met het beestje voor. Maar ik wil het voor de zekerheid dan ook graag zo op papier hebben.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:14

Ik zou dat gewoon bespreken. Dan weet je ook meteen hoe het precies zit.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:44

Shirley schreef:
Puur denkend vanuit liefde voor het dier, zouden de fokkers dan ook in het contract kunnen zetten dat zij bij eventuele afstand van het dier kosteloos willen helpen bemiddelen of het dier zelf tijdelijk in huis nemen.
Dat komt een stuk vriendelijker over dan een verplichting om het dier weer gratis in te leveren ;)

En die genoemde kosten, Duhelo, die gelden toch per nest, niet per kitten, hoop ik?

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Lekker, je betaald 750,00 euro voor zo'n kitten en je raakt zwanger en het kind kan er niet tegen.
Lekker gratis de kitten terug geven. Weg 750,00 euro. En de fokker verkoopt hem weer voor weet ik veel hoeveel. Hoppa, doe maar in de ouwe sok. Dan zou ik hem liever GRATIS aan een familielid geven die hem graag wil hebben.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:48

Ja, of verkopen aan een andere liefhebber, doet de fokker zelf immers ook?
En dat is dan lekker voor in jouw ouwe sok ;)

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:54

Wat een raar contract: ze verkopen het dier dus dan is het u ding wat je ermee doet.. vraag mij dan ook af waarom je er niet mee mag fokt (mits er geen medische redenen zijn). Je weet inderdaad nooit wat de toekomst brengt en dat zij graag de eerste optie hebben om het dier terug te krijgen (betaald) is niet zo raar, maar gratis? Nee, je hebt er immers voor betaald en kosten aan gehad..is makkelijk geld verdienen zo voor hun! Tot zover ik weet is zo'n contract ook nooit rechtsgeldig, zeker omdat het zelf opgemaakt is.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 14:19

Mocht het nog echt een kitten zijn, dan wil de fokker het vast wel terug voor het zelfde bedrag. Kom alleen niet aanzetten met een gecastreerde kater van 4 jaar, daar ga je geen 750 euro voor terug krijgen. Voor de fokker financieel niet aantrekkelijk, want hij/zij kan er niks meer mee. Uit liefde voor het dier zal de fokker het dier zelf herplaatsen, vaak (bijna) gratis.

Een auto verliest toch ook waarde? Verwacht niet die auto nog in te kunnen ruilen voor het aankoopbedrag, niemand is zo gek. Een dier is geen auto, maar gewoon even voor de vergelijking dat ook een dier bij aankoop gelijk al waarde gaat verliezen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 14:21

Cayenne schreef:
Dat vind ik hetzelfde als dat in sommige contracten staat dat er niet met het dier gefokt mag worden of het zsm moet worden gesteriliseerd. Aparte voorwaarden.

Dit vind ik juist de normaalste zaak van de wereld :p

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 14:23

tengeltje11 schreef:
dat bestaat toch niet?

tuurlijk onderhoud je altijd wel met enkele mensen contact,maar het grotendeel hoor je nooit meer.
als die mensen dan hun kat aan een ander geven,heeft die fokker daar geen flauw benul van.

Ik fok 1 nestje in de 2 jaar als k geluk heb ;)

Fokken vind ik zelf om kwaliteit gaan niet om kwantiteit. Elke kitten wordt opgevoed en geliefd als eigen <3

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 14:25

Anne_mieke88 schreef:
tengeltje11 schreef:
dat bestaat toch niet?

Ik fok 1 nestje in de 2 jaar als k geluk heb ;)

En dat is ook vrij normaal, hier in de buurt ten minste wel. Ok, ik ken één fokker die meer fokt, maar die heeft ook aardig wat poezen rond lopen en een eigen kater.

Ik zou ook niet weten hoe je als fokker zelf nog fatsoenlijk wat kan doen als je het hele jaar door kittens hebt :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 14:28

Anne_mieke88 schreef:
Een contact is een contract en deze is wel rechtsgeldig! Feit blijft of de fokker stappen onderneemt als het contract niet wordt onderhouden. Kost vaak een hoop!
Ik ben zelf fokker en begrijp het gratis wel.
Omdat ook al kosten de kitten rond de €600 je bent aan alles al €600 kwijt (als je een goede fokker bent. Een goede fokker heeft geen winst)
Je fokt een kitten uit liefde en ik hou al de kittens niet uit het oog die hebben een speciaal plekje in mijn hart. Ik begrijp het ook van de kopers kant hoor dat je niet altijd 100 % kan doen wat de fokker van je verwacht maar ik vertel zelf altijd dat als er wat is het bespreekbaar is. Dus communicatie tussen fokker en koper vind ik erg belangrijk.
Ik heb nog steeds goed contact tussen al de kopers en hun katten. Ben ik erg blij en dankbaar voor<3

hoe geef je in hemelsnaam 600 euro uit aan een kitten voor de verkoop..
Natuurlijk zijn er fokkers die winst maken, sommigen veel, sommigen een klein beetje..
maar als het je alleen maar geld kost, immers geen winst maken is automatisch geld kosten, want dan hoeft er maar 1x extra behandeling nodig te zijn voor 1 kitten en je draait verlies, dan fokt niemand meer.. Nee, het is geen uurloon zoals met een bedrijf, maar er wordt aan verdiend.. Een kitten kost no way 600 euro om m 12 weken oud af te leveren. Een gemiddeld nestje zal zo'n 4-5 kittens zijn.. Een fokker geeft echt geen 2500 euro voorgeschoten uit aan een nest, per nest. of ze laat ze dekken door een kater met gouden ballen.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 03-12-16 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 14:29

Anne_mieke88 schreef:
Cayenne schreef:
Dat vind ik hetzelfde als dat in sommige contracten staat dat er niet met het dier gefokt mag worden of het zsm moet worden gesteriliseerd. Aparte voorwaarden.

Dit vind ik juist de normaalste zaak van de wereld :p

En van wie heb jij dan je kat gekocht, dat jij het wel mag? ;)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 14:30

Je betaald meestal een flinke meerprijs voor een fokpoes, een kater al helemaal. Daar is best lastig aan te komen...

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 14:30

Ja echt hoor m... Mijn vorige nestje was 6 kittens. Ik was er echt wel 2-3 soms 4 uur per dag mee bezig. Met schoonmaken knuffelen spelen opvoeden etc.
Ik heb nu twee fok poezen waarvan er eentje 6 maanden dus met haar wacht ik nog 1,5 jaar en de andere is nu zo dun die moet eerst bijtrekken. Lukt dat niet dan laat ik dr sterilliseren. Want ik ga dat haar niet aandoen omdat ik perse een nestje van dr zou willen. Gezondheid en de liefde voor de poes gaat voor alles

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 14:31

elenaMM77 schreef:
Anne_mieke88 schreef:
Een contact is een contract en deze is wel rechtsgeldig! Feit blijft of de fokker stappen onderneemt als het contract niet wordt onderhouden. Kost vaak een hoop!
Ik ben zelf fokker en begrijp het gratis wel.
Omdat ook al kosten de kitten rond de €600 je bent aan alles al €600 kwijt (als je een goede fokker bent. Een goede fokker heeft geen winst)
Je fokt een kitten uit liefde en ik hou al de kittens niet uit het oog die hebben een speciaal plekje in mijn hart. Ik begrijp het ook van de kopers kant hoor dat je niet altijd 100 % kan doen wat de fokker van je verwacht maar ik vertel zelf altijd dat als er wat is het bespreekbaar is. Dus communicatie tussen fokker en koper vind ik erg belangrijk.
Ik heb nog steeds goed contact tussen al de kopers en hun katten. Ben ik erg blij en dankbaar voor<3

hoe geef je in hemelsnaam 600 euro uit aan een kitten voor de verkoop..
Natuurlijk zijn er fokkers die winst maken, sommigen veel, sommigen een klein beetje..
maar als het je alleen maar geld kost, immers geen winst maken is automatisch geld kosten, want dan hoeft er maar 1x extra behandeling nodig te zijn voor 1 kitten en je draait verlies, dan fokt niemand meer.. Nee, het is geen uurloon zoals met een bedrijf, maar er wordt aan verdiend.. Een kitten kost no way 600 euro om m 12 weken oud af te leveren. Een gemiddeld nestje zal zo'n 4-5 kittens zijn.. Een fokker geeft echt geen 2500 euro voorgeschoten uit aan een nest, per nest. of ze laat ze dekken door een kater met gouden ballen.

Vorige nestje had ik inderdaad €600 "winst" maar
3 maanden lang 2-3 soms 4 uur per dag eraan besteed... Noem ik geen winst ;)

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 14:35

Een hobby mag ook geld kosten. Verwachten dat je een 'uurloon' verdient aan fokken is niet erg realistisch.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 14:36

Dorien66 schreef:
Een hobby mag ook geld kosten. Verwachten dat je een 'uurloon' verdient aan fokken is niet erg realistisch.

Daarom.. Dat vind ik zelf persoonlijk ook niet erg. Het is echt hobby. Als je dik verdiend als fokker ben je in mijn ogen niet goed bezig.