Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Toffeltje schreef:In het contract staat inderdaad ook dat er niet mee gefokt mag worden, dat vind ik ook prima, ik laat het fokken graag over aan mensen die daar wat meer verstand van hebben. Het gaat me puur om dat als het ooit zo ver zou komen dat we hem niet meer zouden kunnen houden (het schijnt toch een beetje not done te zijn om je kinderen weg te doen als ze allergisch zijn), dat ik dan graag zelf een nieuw huisje voor hem zou zoeken. Hij zal sowieso niet verkocht worden. Ik snap dat dat in de praktijk vast geen probleem zou geven, maar ik wil het dan graag ook zo in het contract hebben.
Duhelo schreef:Daarnaast wordt een kat ouder (mensen betalen geen 750 euro voor een kat van 8 maand of ouder). zijn ze gesteriliseerd, dus geen nut meer als fokdier. En dan verwacht het grootste gedeelte van de mensen hier dat je een kitten koopt (fokker draait dus net kiefkief met wat geluk) en dat je na een jaar of een paar jaar kat kan terugbrengen, je aankoopprijs terug krijgt en fokker dus kan herplaatsen (gratis, of met wat geluk voor 200 of 300 euro. dus er zelf uiteindelijk minstens 400 euro aan verliest).
Dat is toch niet logisch? als je je dier graag ziet is een goede thuis toch belangrijker dan geld. zoiets weet je toch als je een raskat aanschaft?
Shirley schreef:Puur denkend vanuit liefde voor het dier, zouden de fokkers dan ook in het contract kunnen zetten dat zij bij eventuele afstand van het dier kosteloos willen helpen bemiddelen of het dier zelf tijdelijk in huis nemen.
Dat komt een stuk vriendelijker over dan een verplichting om het dier weer gratis in te leveren
En die genoemde kosten, Duhelo, die gelden toch per nest, niet per kitten, hoop ik?
tengeltje11 schreef:los daarvan vraag ik me af hoe een fokker zoiets kan bijhouden?
dat bestaat toch niet?
als een fokker bv 2 nestjes per jaar fokt,reken 10 kittens per jaar.
na 10 jaar heb je 100 kittens verkocht.
tuurlijk onderhoud je altijd wel met enkele mensen contact,maar het grotendeel hoor je nooit meer.
als die mensen dan hun kat aan een ander geven,heeft die fokker daar geen flauw benul van.
Anne_mieke88 schreef:tengeltje11 schreef:los daarvan vraag ik me af hoe een fokker zoiets kan bijhouden?
dat bestaat toch niet?
als een fokker bv 2 nestjes per jaar fokt,reken 10 kittens per jaar.
na 10 jaar heb je 100 kittens verkocht.
tuurlijk onderhoud je altijd wel met enkele mensen contact,maar het grotendeel hoor je nooit meer.
als die mensen dan hun kat aan een ander geven,heeft die fokker daar geen flauw benul van.
Ik fok 1 nestje in de 2 jaar als k geluk heb
Anne_mieke88 schreef:Een contact is een contract en deze is wel rechtsgeldig! Feit blijft of de fokker stappen onderneemt als het contract niet wordt onderhouden. Kost vaak een hoop!
Ik ben zelf fokker en begrijp het gratis wel.
Omdat ook al kosten de kitten rond de €600 je bent aan alles al €600 kwijt (als je een goede fokker bent. Een goede fokker heeft geen winst)
Je fokt een kitten uit liefde en ik hou al de kittens niet uit het oog die hebben een speciaal plekje in mijn hart. Ik begrijp het ook van de kopers kant hoor dat je niet altijd 100 % kan doen wat de fokker van je verwacht maar ik vertel zelf altijd dat als er wat is het bespreekbaar is. Dus communicatie tussen fokker en koper vind ik erg belangrijk.
Ik heb nog steeds goed contact tussen al de kopers en hun katten. Ben ik erg blij en dankbaar voor<3
Anne_mieke88 schreef:Cayenne schreef:Dat vind ik hetzelfde als dat in sommige contracten staat dat er niet met het dier gefokt mag worden of het zsm moet worden gesteriliseerd. Aparte voorwaarden.
Dit vind ik juist de normaalste zaak van de wereld :p
elenaMM77 schreef:Anne_mieke88 schreef:Een contact is een contract en deze is wel rechtsgeldig! Feit blijft of de fokker stappen onderneemt als het contract niet wordt onderhouden. Kost vaak een hoop!
Ik ben zelf fokker en begrijp het gratis wel.
Omdat ook al kosten de kitten rond de €600 je bent aan alles al €600 kwijt (als je een goede fokker bent. Een goede fokker heeft geen winst)
Je fokt een kitten uit liefde en ik hou al de kittens niet uit het oog die hebben een speciaal plekje in mijn hart. Ik begrijp het ook van de kopers kant hoor dat je niet altijd 100 % kan doen wat de fokker van je verwacht maar ik vertel zelf altijd dat als er wat is het bespreekbaar is. Dus communicatie tussen fokker en koper vind ik erg belangrijk.
Ik heb nog steeds goed contact tussen al de kopers en hun katten. Ben ik erg blij en dankbaar voor<3
hoe geef je in hemelsnaam 600 euro uit aan een kitten voor de verkoop..
Natuurlijk zijn er fokkers die winst maken, sommigen veel, sommigen een klein beetje..
maar als het je alleen maar geld kost, immers geen winst maken is automatisch geld kosten, want dan hoeft er maar 1x extra behandeling nodig te zijn voor 1 kitten en je draait verlies, dan fokt niemand meer.. Nee, het is geen uurloon zoals met een bedrijf, maar er wordt aan verdiend.. Een kitten kost no way 600 euro om m 12 weken oud af te leveren. Een gemiddeld nestje zal zo'n 4-5 kittens zijn.. Een fokker geeft echt geen 2500 euro voorgeschoten uit aan een nest, per nest. of ze laat ze dekken door een kater met gouden ballen.