Het gebruik van een deken bij honden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:24

Oef tja ik zou er niet zomaar voor kiezen, maar soms is het tijdelijk het beste voor de hond en dan struikelde ik vooral over je wandelwagen.

Als je een volwassen hond hebt en een pup en de pup mag nog niet zo ver, maar die kun je ook niet alleen laten, om dan te voldoen in de voorziening van de andere hond kan de pup in de wagen. Wij hadden een hond die geopereerd werd een daardoor niet veel mocht en kon. Ideaal dat hij toch mee kon op pad met een wandelwagen. Echter gebruik ik het alleen voor tijdelijk en noodzaak.

Een jasje, tja bij oudere honden komt het wel voor dat ze nog weinig of een dunne vacht overhouden. Vooral hondjes die kort geschoren worden en geen ondervacht hebben kan de winter en hele overgang zijn. De meeste mensen kopen helaas honden met vachten die eigenlijk veel onderhoud vereisen, maar daar het geduld of de kennis niet voor hebben of lichamelijk niet kunnen om het goed bij te houden.

Ik zou er zelf dus nooit voor kiezen als het niet nodig is.

Ik zie wel wat reacties waarvan ik denk is dat nou zo fel nodig?
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 30-11-16 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:25

Jeetje wat kort door de bocht allemaal! Ik heb 1 mini paardendekentje voor mijn 12 jaar oude Chihuahua. Hij heeft het snel koud maar ik wil hem wel graag meenemen naar het bos als we gaan wandelen. Hij blijft dan lekker warm. Ik ben het zelf niet eens met kleren voor de hond maar een dekentje tegen de kou, why not? Honden geven gauw genoeg aan of ze iets fijn vinden of niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:29

Eens en tegelijkertijd vind ik je opmerking enorm kortzichtig.
Ik walg van honden met jasjes maar heb zelf een kruising stafford die nauwelijks een ondervacht heeft. Beest stond te rillen van de kou in de winter en omdat ik jasjes zo stom vond liet ik ze lekker staan. Ik ben blij dat ik op gegeven moment wijzer ben geworden en ben gaan inzien dat het welzijn van mijn hond vooroo staat. Dus ja, mijn hond loopt met koud weer in een jasje. Lekker boeien.
Tevens walg ik van wandelwagens met hondjes erin, alsof ze zelf geen pootjes hebben om oo te lopen. Maar toen werd het hondje van een kennis van me ziek. Dier kon slecht looen en kon in zo'n vreselijk stom wandelwagentje toch nog lekker mee naar buiten. Prima.

Dus ja. Je opmerking is kortzichtig, mensen hebben redenen, denk daar eens over na ;)

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:30

Ik heb een oude sok thuis zitten zonder echte ondervacht. Hij kan zijn temperatuur zelf niet goed regelen, dus krijgt hij een jas/trui aan als hij naar buiten gaat of soms zelfs binnen als hij zit te rillen. En nee, dat zijn geen roze tutu'tjes of andere apenpakjes. Puur om het beestje een handje te helpen.

Rhinocornn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:36

Ik heb voor mijn hondje van bijna 13 een week geleden een jasje voor hem aangeschaft. Ik ben absoluut tegen het aankleden van huisdieren wanneer het geen noodzaak is.
Helaas kan mijn hondje zichzelf niet meer goed warmhouden en krijgt hij een jasje aan voor tijdens het uitlaten, anders staat hij te rillen op z'n poten :(:)

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:37

Ik heb 2 vizsla's, beide hebben die echt een heel kort vachtje zonder enige ondervacht. De oudste van de twee krijgt lekker een jas aan in de winter bij erge kou of bij regen. Hij wil anders echt niet naar buiten en loopt ook nog eens stijf. Zonder regen maar wel met kou krijgt hij hem vaak ook aan richting het bos en het eerste rondje, daarna zijn z'n spieren warm genoeg en doen we het af. De jongste is knettergek :+ die rent zichzelf wel warm.

Overigens TS, ik vind jouw mening extreem kortzichtig. Door te doen alsof het sowieso een mode-verschijnsel is. In de jacht met kortharige rassen zie je het ook veel, die dieren moeten soms gewoon langere tijd wachten of stil zitten en dan wordt het koud. Maar denk je nou echt dat jagers bij uitstek mode-poppetjes zijn? Ik zou me echt wat beter verdiepen in de hoe en waarom soms. Uiteraard, je hond aankleden voor de show, vind ik ook niets. Maar je hond aankleden zodat hij het zelf veel prettiger vindt en niet gaat lopen rillen, lijkt me top

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:37

Mijn (langharige) Chihuahua heeft behalve 1 korte lijn en 1 flexilijn met beide een simpele nylon halfcheck halsband helemaal geen 'accessoires' voor hem. Meer heeft een hond ook niet nodig vind ik.
Wel gaat hij mee hardlopen en kan ik ook rustig 5 km fietsen met hem waarbij hij dan naast de fiets mee loopt.
In de winter gaat hij alleen niet mee naast de fiets naar school als ik mijn dochter wegbreng of haar van voetbaltraining ophaal als het vriest omdat hij het wel oprecht koud krijgt als hij ergens lang stil moet staan bij temperaturen van rond het vriespnt moet wachten zoals bij die 2 voorbeelden.
Geen jasjes/tasjes of andere flauwekul dus, maar gewoon lopen en in beweging blijven.

Mijn zusje had 2 Staffords, waarvan er eentje in de winter een deken / jas droeg. Dat dier had zo weinig vacht op haar buik en gewoon zo'n dun velletje dat 2 verschillende dierenartsen zeiden je moet haar echt een deken op doen want ze heeft het echt koud.
Die andere Stafford heeft dat niet.
Dus mijn Chihuahua liep te spelen in de sneeuw en haar Stafford liep met een fleece gevoerde deken met dikke buikflap natuurlijk, niet alleen een buiksingel rond. :+
Een echte hondendeken, gekocht bij de ruitersportzaak. Waarbij niet alleen de rug en hals waren bedekt maar ook de borst en buik. Van Eskadron, nylon, donkerrood, €26,25in de webshop van http://www.dekroo.nl
Ik krijg de link hier niet geplakt.

Mensen konden er raar naar kijken als we samen liepen.

In principe ben ik tegen dekens uit gemakzucht en al helemaal als accessoire zoals vaak bij die kleintjes, maar soms is het gewoon nodig voor een hond.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 30-11-16 23:50, in het totaal 4 keer bewerkt

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:38

Hier een oude hond (13 jaar) met artrose die continue binnenleeft. Maakt dus amper een wintervacht aan en loopt nu met deze temperaturen al flink te rillen als we gaan wandelen. Bovendien draagt de kou niet echt bij aan zijn artrose (integendeel, het wordt een stuk erger). Moet ik mijn hond dan maar kou laten lijden en pijn laten hebben, of maar gewoon niet meer mee gaan wandelen, omdat jasjes zogezegd een modeverschijnsel zijn dat nergens voor nodig is? Ja hoor, dán zou ik pas een goede hondeneigenaar zijn :=

Ik ben het er ook mee eens dat héel veel honden nodeloos met kleren en allerlei accessoires rondlopen, maar je kan niet zomaar alles en iedereen over dezelfde kam scheren.

tamary

Re: Het gebruik van een deken bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:44

Als de keus is regenjas of blaasontsteking, dan is dat een simpele.

Nu weer met het vroeg donker zijn zou ik als automobilist heel blij worden van reflectiejasjes op de honden. Vooral de trekkend aan de riem naar het midden van de weg en zwart zijnde exemplaren zoals die ik gelukkig nog op tijd zag in het dorp vanavond.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:49

Mijn hond moest van de zomer met spoed geopereerd worden en moest een week later echt naar de trimsalon.
Helaas had de trimsalon geen andere keus en moest ze zo goed als kaal, omdat haar vacht niet verzorgd kon worden door de operatie en de pijn die ze daarvoor al had.
En dit allemaal precies voor onze vakantie. Wij gingen op vakantie naar Engeland en ja, daar was het koud en regenachtig. Ze stond te trillen op haar pootjes en wilde de deur niet uit.
Toen hebben we met spoed een jasje gekocht.

Zo hebben we ook een doggyride gekocht. Op vakantie in een heuvelachtig landschap, terwijl ze 2 weken daarvoor geopereerd was, dan komt een doggyride weldegelijk goed van pas.

Ik vind de OP dan ook erg kortzichtig. Zoals ik het hier ook lees koopt het merendeel dit soort hulpmiddelen echt als hulp en niet om mee te doen met de modetrend.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:51

Lastig he TS: inlevingsvermogen? Alles over een kam scheren is veel makkelijker blijkbaar, heel kortzichtig.
Gelukkig zijn er ook mensen die kijken naar wat hun dier nodig heeft. Ik hoop niet dat jouw dier het ooit koud gaat krijgen, want zo te horen zal je hem daarbij niet helpen als het zo ver is.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:52

Ik denk dat TS zich ongelukkig verwoord maar erop doelt een jas bij een hond als het niet nodig (overdreven beschermend) is of als het puur mode is.

Ik heb een Duitse staande langhaar (jachthond) die bewust buiten slaapt (met een nachthok met stro natuurlijk) en maakt hierdoor zelf een mooie gezonde vacht. Een heel verschil met onze honden vroeger die binnen zaten. Een aanrader voor meerdere hondenrassen ;)

Echter ook hij heeft een jas aan voor wanneer hij met lage temperatuur toch heeft moeten zwemmen. Dan ligt hij met jas aan achter in de auto... sneller droog, lekker warm eronder en niet stijf erna :)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:52

Ben ik nou de eerste die er ronduit voor uitkomt dat ik het prachtig vind :D :D

Mijn ouwgie heeft m nodig maar de andere 3 niet hoewel de spanjaard het nu met de kou wel slecht had, die heeft een paar prachtige exemplaren, roze met glitters, luipaard, goud glimmend, een pandapak en mijn favoriet: een garfieldpak! Ik moet er vreselijk om lachen als ze zo op stal aan het rennen is maar weet zeker dat als ze een uurtje in de stal moet blijven, ze het in ieder geval niet koud heeft.

Gisteren met die vrieskou liep ik met vier ingepakte honden, heerlijk! In de zomer doe ik er niet aan maar als het zo koud is als nu, ja hoor, reuzeleuk!

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:56

Het is in feite heel simpel....je hebt verschillende soorten vachten, kort , lang, ruw, middenlang, en glad. Honden met ondervacht, honden zonder ondervacht..De gladharige( is wat anders dan de kortharige) honden zoals bv de windhondachtigen, sommige jachthonden zoals viszla etc die zijn erg bloot, gladde vacht, blote buik van voor naar achter, deze honden kunnen het wel degelijk echt koud hebben, en hebben zeker wel baat bij een jas, bij kou en nattigheid. Ook dat is wel per hond verschillend, de een is zo actief buiten en kan los lopen en heeft het dan geen moment koud. De ander haat kou, en regen, en wil absoluut niet naar buiten zonder jas...Kijk gewoon goed naar je hond, heeft hij een jas nodog trek hem die in godsnaam gewoon aan.. en trek je zeker niets aan van mensen die denken dat je je hond dan vermenselijkt! Dat is onwetendheid...helaas...

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 00:01

Nee ik krijg er zelf zo ongeveer jeuk en rode vlekken van, al die modejasjes en getrut met die honden,vreselijk :=
Daarom krijg ik waarschijnlijk ook zoveel opmerkingen over mijn Chihuahua die wekelijks in een groep met soms wel 20 andere honden het bos in gaat of het strand op gaat met o.a. Staffords, herders, Deense dog, alaska malamute, ridge backs, labs, beagles en die kleine van mij dan waarbij het altijd gewoon goed gaat. Hij kan met iedereen overweg en zet ze allemaal op hun plek als ze t wild met hem doen.
Hij speelt zelfs met ze als ze in een blije bui zijn, ook met de alaska malamute en de staffords om er maar een paar te noemen.
Ik kan niet tegen getrut maar zal een hond direct een functionele deken omdoen als ze echt last van de kou hebben want dat is gewoon sneu.

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 00:09

Allemaal goed en wel, voor de gewone hond, dat een goede vacht aanmaakt, geen medische klachten heeft, en al dan niet binnenhuis woont.

Ik had nooit gedacht voor mijn hond, een bearded collie met serieus wat vacht, een jasje te moeten kopen, maar helaas wordt niks minder waar. Door ouderdom en hormoon onbalans, is haar vacht serieus aan het uitdunnen, binnen allemaal geen probleem, maar als wij gaan wandelen, staat ze te rillen van de koud. Ze ziet er dan maar belachelijk uit, zolang mijn hond van haar wandelingen door het jasje kan genieten.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 00:14

Ik heb een Golden die opzich een redelijke vacht heeft. Overdag verblijft ze bij mijn moeder in huis, lekker warm, maar 's avonds gaat ze weer met mij mee naar huis. Enige nadeel, daar is geen centrale verwarming en als het vriest dus echt koud. Zodra het buiten -10 is, merk ik dat mijn hond het ook niet warm kan houden. Ik leg haar standaard onder een fleecedeken, maar daar blijft ze niet onder liggen. Toch ligt ze 's ochtends gewoon te trillen en rent het hele huis door om het warm te krijgen. Dan doe ik haar liever een trui aan, dan dat ik haar kou laat leiden.

Verder krijgt ze overigens niks. Het regent? Ze droogt vanzelf op. Sneeuw? Ga maar lekker spelen. Alleen als ze in rust is in de kou, help ik haar in dit geval.
Heb verder ook niets tegen mensen die het wel willen hoor. Het is maar net wat een ieder wilt en/of nodig heeft. Ga ik me niet mee bemoeien ;)

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 00:20

Mijn boomer van 15 jaar wordt 2x per jaar geschoren, hij heeft dan echt een jasje nodig. Dat duurt een paar week en dan kan hij weer zonder jasje. Ik hou niet van modeverschijnsels.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 00:25

Hier een staf met een blote buik en benen eigenlijk. Altijd binnen, kruipt het liefst de houtkachel in een heeft een cosy cave. Heerlijk warm want ze heeft het gewoon gauw koud (dat heeft ze me niet verteld maar al bibberend werd dat wel duidelijk.) als ik gewoon ga wandelen krijgt ze niks aan, dan ren je maar iets harder. Maar als ze mee naar de paarden gaat en san bijv een tijdje rustig moet doen of stilzitten, met harde regen etc krijgt ze een oerlelijke waterdichte fleece gevoerde deken van pagony om. Echt niet mooi, wel zeer functioneel en geen getril meer

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 00:27

Het is een rage/modeverschijnsel die nuttig kan zijn.

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 00:30

Hier een rhodesian ridgeback met gladde vacht kale borst en buik.. Heeft haar jas echt nodig. Die loopt anders compleet stijf met deze kou of regen op haar velletje. Dus ja functioneel..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 00:31

Ik heb voor beide honden hier een jas. De cocker omdat die geschoren wordt (anders heeft ze het in huis te warm en klit het heel.erg op een boerderij). De ander.. een rottweiler.. omdat die na een tijd on de regen/kou stram wordt. Wanneer hij dus lang mee gaat en het heel koud of nat is doen we die wel is om. Anders vertikt dhr om mee naar buiten te gaan :+.
Modeverschijnsel? Misschien.. gemakzucht? Zeker... beste optie voor mijn beestjes? Weer raak.
Ik vind het niet heel gek dat als een beest 20 uur per dag binnen is, die tijd buiten wel gekeken wordt naar de beste manier.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 00:45

woofie schreef:
Kijk, dat is dus een medische reden...maar ik zie maar al te vaak honden in "kekke" jasjes en wagentjes omdat het zo leuk is...leuk voor wie vraag ik me dan serieus af

een deken is heel wat anders dan verkleedpartijtjes voor de hond..
als de discussie is 'deken' dan moet je niet beginnen over dat iedere vorm van bedekking dan maar vermenselijking is..

ik had een parsson jack russel, een grote bonk spieren van 11 kilo ter grote van een foxterier.
totdat die 2 jaar oud was had ze totaal geen lichaamsvet op haar bast.. Als ze nat werd in de regen en het was een beetje koud, dan lag ze nog 2 uur na te rillen ook al had je haar drooggeboend met een handdoek en zelfs de fohn gehanteerd.. in de winter kon ze heerlijk ravotten, maar zodra ze weer binnenkwam lag ze ruim een halve dag te rillen.. Dus ja die heeft een spijkerjackje met bontje gehad.. Niet omdat ik het zo mooi vond, maar omdat het arme beest zichzelf gewoon niet op temperatuur kon houden.. Niets medisch aan, ze was gewoon super slank afgetraind en 100% gezond, kortharig, geen noemenswaardig ondervacht, kale buik en geen vet = door en door koud worden.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 01:28

Nu zie ik hier in het dorp niet veel honden lopen met een deken/jasje, maar de paar die ik tegen kom zijn wel honden waarvan ik denk; ja, die kunnen wel wat hulp gebruiken met koud weer of guur herfstweer.
Op stal hebben ze 3 honden. 1 ervan heeft ook een jasje (model paardendeken) en die heeft die hond gewoon nodig. Is een poedel die door een aandoening helemaal kaal is op zn rug, die heeft het nu zonder jasje gewoon steenkoud. Dus die heeft een lekker warm jasje aan.

Zelden kom ik een aangeklede hond tegen die puur voor de leuk is aangekleed.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 02:00

Ik heb me afgelopen zomer nog groen geërgerd toen ik op het strand een mini-hondje met een jurkje aan zag. |o Let wel, waar ik woon hebben we zwart zand = heet!!! En een 40+ temperatuur in de zon op het strand.