Kattenkorrels naast de kattenbak... Wat helpt nou echt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Kattenkorrels naast de kattenbak... Wat helpt nou echt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 14:14

Heel veel tips al, bedankt! Het goedkoopste matje dat ik zag was 16 euro, dat leek me toch niet zo ideaal :=
Van die grove korrels, waar kan je die kopen? Ben best bereid het te proberen als je het eruit haalt qua prijs maar alleen tegen de rommel zou ik het dan weer niet doen. Kun je dat ook wel met een schepje leegscheppen?
Ze graven het er gelukkig niet uit, ik zie hier toch wel extreme gevallen := De doos valt ook nog wel te proberen, de bak staat achter de voordeur dus maakt mij niks uit als het lelijk is :+

We hebben trouwens ook gewoon een bak met een klepje, misschien scheelt dat. In het toilet staat een open bak met houtkorrel, die graven ze een beetje uit maar die is dan weer niet zo makkelijk leeg te scheppen.

Maar goed, het lijkt me nog wel een uitdaging om iets te vinden waar de tere poezenvoetjes overheen willen lopen :=

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:20

Wij hebben een grote hoge Ikea opbergbak neergezet, ze kunnen nu graven naar hartenlust en ik hoef me niet meer te ergeren als ik weer met mijn voeten erop sta. :')

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:21

Magrathea schreef:
Heel veel tips al, bedankt! Het goedkoopste matje dat ik zag was 16 euro, dat leek me toch niet zo ideaal :=
Van die grove korrels, waar kan je die kopen? Ben best bereid het te proberen als je het eruit haalt qua prijs maar alleen tegen de rommel zou ik het dan weer niet doen. Kun je dat ook wel met een schepje leegscheppen?
Ze graven het er gelukkig niet uit, ik zie hier toch wel extreme gevallen := De doos valt ook nog wel te proberen, de bak staat achter de voordeur dus maakt mij niks uit als het lelijk is :+

We hebben trouwens ook gewoon een bak met een klepje, misschien scheelt dat. In het toilet staat een open bak met houtkorrel, die graven ze een beetje uit maar die is dan weer niet zo makkelijk leeg te scheppen.

Maar goed, het lijkt me nog wel een uitdaging om iets te vinden waar de tere poezenvoetjes overheen willen lopen :=

Zo'n matje van de action kost nog geen 5,- En ze zijn fijn aan de voetjes.
Kan eventueel foto maken van hoe ik het hier heb.
Gewoon met stofzuiger eroverheen eens in de zoveel tijd.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:27

IMJ schreef:
Ik heb een vrij grove korrel van tigerino. Is te verkrijgen bij zooplus en niet zo duur (zo'n 50ct de kilo).
Ik vind hier wel dagelijks wat korreltjes vlak voor de kattenbak maar meer ook niet.

ik quote mezelf even :o

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:29

Sinds ik mijn peewee bak heb met bijbehorende korrels heb ik er geen last meer van. De bak heeft een wat overhangende rand zodat de korrels netjes in de bak blijven. Ook zijn de korrels zo groot dat ze niet onder de voetjes blijven zitten.
Ik heb nu eens per week misschien 3 korrels naast de bak liggen ipv elke dag grit door mijn hele huis.
Buiten dat ook razend enthousiast over de peewee, schoonmaken is echt een eitje en het is enorm zuinig in gebruik

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:55

Ik heb het goedkoopste grit van de welkoop. Een of andere gele zak. Als katlief het niet fijn zou vindn zou ik voor ander grit gaan natuurlijk.

Maar het is dus goedkoop (14 kg voor €4 geloof ik) en weinig last van geuren, droogt de boel goed uit, niet klonterend maar ik kan de natte plekken er makkelijk uithalen doe er behoorlijk lang mee en dus weinig uitloop (onze vorige kat niks, nu een klein beetje maar het deurtje is er ook uit nu)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:01

Liselot schreef:
Sinds ik mijn peewee bak heb met bijbehorende korrels heb ik er geen last meer van. De bak heeft een wat overhangende rand zodat de korrels netjes in de bak blijven. Ook zijn de korrels zo groot dat ze niet onder de voetjes blijven zitten.
Ik heb nu eens per week misschien 3 korrels naast de bak liggen ipv elke dag grit door mijn hele huis.
Buiten dat ook razend enthousiast over de peewee, schoonmaken is echt een eitje en het is enorm zuinig in gebruik

Toevallig geen vrienden in de buurt van 's-hertogenbosch of breda/roosendaal?
Wij halen bij de cranenbroek namelijk houtkorrels. daar betaal je max 4 euro voor 20 liter.(meestal 3.15 in de aanbieding)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:02

Nope, maar ik gebruik 1 kleine zak per 3 a 4 maanden. Dus duur is het niet

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:15

Ik heb meerdere katten in huis en gebruik grote olie opvang bakken. Die zijn hoog en daar springen ze dus zo in en uit. Vaak gaan ze ook op de rand zitten en doen hun behoefte dan netjes in de bak.
Nadeel is dat hij wel open is. Heeft wel een groot oppervlak waarbij hij schoner blijft en er meerdere katten netjes op gaan. Ik gebruik hout korrels, elke dag uitscheppen en wanneer het bijna helemaal uit elkaar gepulverd is ververs ik ze helemaal. :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:16

Liselot schreef:
Nope, maar ik gebruik 1 kleine zak per 3 a 4 maanden. Dus duur is het niet

Nee dat is waar :P

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 17:04

Maartje1990 schreef:
Ik heb het goedkoopste grit van de welkoop. Een of andere gele zak. Als katlief het niet fijn zou vindn zou ik voor ander grit gaan natuurlijk.

Maar het is dus goedkoop (14 kg voor €4 geloof ik) en weinig last van geuren, droogt de boel goed uit, niet klonterend maar ik kan de natte plekken er makkelijk uithalen doe er behoorlijk lang mee en dus weinig uitloop (onze vorige kat niks, nu een klein beetje maar het deurtje is er ook uit nu)

Ik kan me daar weinig bij voorstellen, hoe haal je de natte plekken eruit als het niet klontert? :+ Dat vind ik juist zo prettig aan deze grit, je haalt alleen eruit wat vies is en niks meer.

IMJ, is dat ook een klonterend grit?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 17:12

Het is klonterend TS, ik heb het zelf ook en ik vind het super fijn. Je hebt grof als fijn klonterend van Tigerino, ik heb zelf altijd de grove. Had voorheen de grit van Cranenbroek maar dat vond ik door het hele huis en absorbeerde de geur slecht. Deze die ik nu heb klonterd veel beter en absorbeert de geurtjes zeer goed.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 17:16

Ja, de klonterende inderdaad.

Heel fijn spul.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 17:24

Ik gebruik houtkorrels en heb voor de bak een matje liggen. ( die ik overigens helemaal niet zo prijzig vind, kijk eens bij zooplus. Ik heb er iig geen 16 euro voor betaald, eerder een euro of 4)

Sinds ik het matje er voor heb, is de inloop door huis flink verminderd. Ik ben iig heel blij met mn matje

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 17:31

Ik heb nooit iets ernaast. Heb gewoon die silicone korrels. En heb een langharige kat. Een grotere kattenbak wil ook vaak wel helpen. Ik heb een xxl bak.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 17:37

Die van ons krabben graag op sisal en kokos, dus de bak staat op een grote deurmat. Daar blijft het grootste deel goed in hangen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 18:25

Ts: ik schep gewoon de natte plek weg. Niet geklontert wel beetje meer op elkaar geplakt. Ik haal ook echt alleen t vieze eruit. Het is trouwens citycat. Voor de prijs iig de moeite om t te proberen zou ik zeggen :+

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 18:36

Ik had voorheen Kittyfriend klomp korrels, xxl kattenbak ivm grote Coon en een simpel matjes ervoor.
Uitloop viel toen ook erg mee. Bezem staat zo'n beetje naast de bak dus hoefde ik niet elke dag te stofzuigen (zo'n hekel aan :P ).

Huidige poezel gaat helaas niet op de bak, die doet zijn behoefte (gelukkig) in de gemeente bosjes.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 18:49

JLLN_ schreef:
Ik heb zo'n uitloop matje, moet zeggen dat het de uitloop toch wel echt beperkt! Ik ben echter ook overgestapt van echt kleine korrels naar kristallen, deze loopt mijn kat ook een stuk minder uit en daarnaast vind ik het erg fijn spul in gebruik!

Overigens is het uitloop matje bij zooplus niet zo heel duur hoor, maar 4€.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ten/321500

Dit zijn de kristallen die ik gebruik:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ino/192749

Doe je overigens ook erg lang mee, vind ik.
Ik vind alleen nog korrels vóór de kattenbak, niet meer door het gehele huis.

die silica korrels mogen enkel in een open kattenbak.... dus bij TS zal dat geen optie zijn..

Bij de buurvrouw ligt er een dirty cat mat voor en ze is er erg tevreden over.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:05

LOLLYYwood schreef:
die silica korrels mogen enkel in een open kattenbak.... dus bij TS zal dat geen optie zijn..

Omdat? Nog nooit eerder gehoord. Gebruik het zelf niet maar wel eens naar gekeken.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:06

Omdat wanneer er urine op komt deze een sissend/piepend geluid maken, wat wij niet/nauwelijks horen.

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:10

En wat is het probleem daarvan?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:18

LOLLYYwood schreef:
Omdat wanneer er urine op komt deze een sissend/piepend geluid maken, wat wij niet/nauwelijks horen.

En dan...? Kan de kat schrikken bedoel je?
Dacht dat het om gezondheidsredenen ging oid.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:19

Ik heb een matje van de action gehaald. Het zou voor eetbakjes zijn maar ik heb er ook een voor de bak gelegd vanwege de structuur van het matje. Steentjes blijven er op achter en je kunt het ook afspoelen. Nog geen 2 euro. Werkt super !

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:33

Nee, geen gezondheidsredenen. Het enige wat je ermee kan hebben is dat de kat niet meer in de kattenbak wilt omwille van het geluid.