Welke kater voor mijn poes?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:07

maralyn schreef:
Dat kan dan een dure gaan worden.
Als je ook nog Echo en rontgologisch gaat testen.

Sowieso zou ik op PKD en HCM testen naast de FIV en FelV.
Worden de kittens dan ook Geënt? En ook gechipt?

Het wordt inderdaad een duur kostenplaatje zo. Het kan wel.. maar je houd er in elk geval niks aan over..
Ik heb in totaal zo'n 1200,- euro aan kosten gehad van het nest van 5 kittens.
Ik heb moeder getest op Fiv en FelV, en op HCM. Vader was ook getest maar ik heb niet de testen betaald natuurlijk. Wel het dekgeld.
Dan nog de bijkomende kosten van al het extra voer (Orijen), kittenvoeding, kattenrgind (let op, dit gaat echt hard met 5 extra katten in huis) ;) allerlei spullen in huis gehaald voor de bevalling en handigheidjes (zoals een sluimzuiger mocht er een kitten ademhalingsproblemen hebben) etc.
De kittens zijn hier netjes ontwormd, ontvlooid en hebben hier 12 weken door gebracht. Zijn geent én gechipt en hebben een officieel europeespaspoort mee gekregen...
Ik heb er vier voor 275,- verkocht, want een bleef binnen familie die die telde ik niet mee. Dus of ik er wat een verdiend heb? Nee niet echt. Ik heb dan nog niet eens alles getest. Deels omdat beide ouder dieren uit gezonde en uitgebreid geteste ouderdieren kwamen, en tja fokken, blijft gokken. Ik heb er toen heel veel tijd en energie in gestoken. Achteraf was het ook wel zwaarder dan ik dacht, maar o zo leuk om mee te maken.

Ik krijg nog regelmatig een update van de nieuwe baasjes en dat is wel echt super leuk!

cissy

Re: Welke kater voor mijn poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:39

Inderdaad goed navragen of de kater ook getest is op minimaal HCM en PKD. Zeker bij de populaire rassen zoals MainCoon, Brit, Ragdoll, Noor etc. Daar komt het helaas nog wel eens voor. HCM is niet grappig en een eenmalige test is geen garantie voor negatief zijn.

Elvi_Elisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 20:44

Nachtlampje schreef:
Let wel op dat de ene langhaar de andere niet is. Zo hebben Britse langharen en Ragdolls hele fijne haartjes die urenlang kunnen blijven zweven en overal aan vast plakken. Dat moet je ook uitmaken of je dat wilt aangaan.

Mijn Brit heeft een nestje gehad waar ook 2 langhaartjes tussen zaten, en vrienden hebben een langhaar en een korthaar overgenomen. Ze wilden altijd ragdolls, maar nu (een jaar later) zeggen ze dat ze NOOOIT meer een langhaar in huis zullen nemen door de eeuwig zwevende haren.

Met een ragdoll heb je als ik het goed onthouden heb, aangezien er wit in jouw poes zit, veel kans op point-kittens.

Mijn redenatie hieronder is waarschijnlijk lang niet compleet en helemaal kloppend, maar;
Jouw poes draagt mogelijk zwart en cypers icm wit. (Jouw poes is mogelijk cypers, maar dan wit op wit waardoor je het niet ziet)
Een kater die zelf een verdunde kleur heeft en mogelijk ook nog verdunde kleuren meedraagt, geeft de meeste leuke kleurkansen.

Brits kortharen zorgen voor wat meer body in je kat en hebben veel kleurmogelijkheden + zijn meestal effen gekleurd, waar een Maine coon bijna altijd cypers is. Ook heeft de Maine coon een groter postuur + geeft bijna altijd langhaar, en hij heeft meer gradaties van wildkleuren waar een Brits korthaar chiquere, ingefokte kleuren zoals fawn, lilac, blauw, creme, chocolate en cinnamon heeft.
Een korthaar met genetisch langhaar geeft denk ik een gemengd nest van kort- en langhaar.
Ragdolls kunnen denk ik alleen point + de kleuren die de moeder draagt geven.

Thanks voor deze uitgebreide reactie!
Heel interessant vooral ook kwa kleuren etc. Cyperse vind ik opzich mooi bijv. Licht grijs cyperse etc.
Natuurlijk weet je de kleur nooit, maar je kan altijd proberen wat te sturen! Thanks!!

maralyn schreef:
Dat kan dan een dure gaan worden.
Als je ook nog Echo en rontgologisch gaat testen.

Sowieso zou ik op PKD en HCM testen naast de FIV en FelV.
Worden de kittens dan ook Geënt? En ook gechipt?

Wat er allemaal getest word gaan we bekijken, een kennis van mijn moeder fokt met nebelungs dus die gaan we daar ook meer info over vragen. Wat nodig is wordt getest!

De kittens worden gewoon ontvlooid, ontwormd, geënt en ook sowieso gechipt voordat ze het huis verlaten .

Elvi_Elisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 20:57

Nachtlampje schreef:
Een Abbessijn mag trouwens mogelijk ook nog leuke kleurtjes geven, en daarbij meer in het oosterse sfeertje blijvend. Dan moet je alleen wel het langhaar laten zitten.

Die vind ik zelf ook prachtig , maar heb dan werkelijk geen idee op wat voor kleur je dan kans hebt...!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 23:40

Elvi_Elisa schreef:
Nachtlampje schreef:
Een Abbessijn mag trouwens mogelijk ook nog leuke kleurtjes geven, en daarbij meer in het oosterse sfeertje blijvend. Dan moet je alleen wel het langhaar laten zitten.

Die vind ik zelf ook prachtig , maar heb dan werkelijk geen idee op wat voor kleur je dan kans hebt...!

Als je kijkt naar de kleurmogelijkheden van Abbesijnse katten, zit je rond dezelfde kleuren als de Brits korthaar, alleen dan allemaal in een ticked of shaded versie.

Afhankelijk van wat de kater draagt, kunnen de kittens alle gedragen kleuren van de vader, alle kleuren van de moeder + combi's daarvan krijgen.

Kater lilac met blauwe voorouder + jouw witte poes, uitgaande van genetica met zwart + cypers dragend = mogelijk lilac, blauw, lilac-wit, blauw-wit, wit, zwart, zwart cypers en mogelijk ook nog rood of zelfs chocolate.

Sommige kleuren zullen wel sneller vererven als de ander.

Ik ben overigens ook rond de 1200 kwijt geweest voor een nestje van 5 zonder stamboom, en ik heb echt geen exorbitante bedragen uitgegeven. Enkel de kosten voor dierenarts, ontwormingen en inentingen + chippen, voer, grit en een zelfgemaakte simpele nestkist.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 14:37

Kleuren fokken is bij katten moeilijk. In elk geval met mijn rode poes krijg je er altijd tortie poesjes uit en rode katers :') maar rood is geloof ik een verhaal apart. Ik weet niet hoe dat met een wit moeder dier gaat.

Ben benieuwd wat je gaat kiezen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:59

Hoe kom je daar nou bij Lifaya? Hangt vd kleur vd kater af. Neem je rode kater wordt alles rood wat er uit rolt. Zwarte kater heb je tortie poesjes en rode katers inderdaad.

Witte moederdieren hebben altijd een zwart rood of tortie genenpakket onder die witte jurk. Weet niet hoe het genetisch zit met speciale witte rassen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:58

Sorry was vergeten te zeggen indien rode kater ook rode poesjes, mijn fout ;) spreek over mijn eigen poes die nu dragend is van mijn zwarte kater ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 20:09

Wat anderen hier zeggen over haren van een Ragdoll.........dat klopt!

Wij hebben een hele mooie en lieve gecastreerde Ragdoll kater, wij kunnen dus daar over meepraten over de haren.....dus alleen hierom willen wij nooit meer een Ragdoll. Maar aan de andere kant........als we het over mochten doen, gingen wij er weer voor........zulke fantastische schattige ras en het vacht klitte nooit en vervilt ook nooit.

En het laten dekken omdat je het gunt om 1 x moeder te laten worden is een flauwekul, gewoon toegeven dat het voorjezelf is omdat je het leuk vind het mee te maken.

Elvi_Elisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 14:18

Bedankt voor de reActieS!
Ik vind kwa kleur de Britse korthaar wel interessant klinken. Echter kwa bouw vind ik het niet echt toegevoegde waarde hebben. Ik zal straks even mijn keuzes duidelijk beschrijven!

Elvi_Elisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 14:35

Ik ben er nog steeds niet overuit!
Lang haar is iniedergeval geen must meer, al zou het wel mooi zijn!
Ik vind het vooral leuk om iniedergeval te proberen wat leuke kleurtjes te fokken, al weet ik natuurlijk niet precies wat er achter mama kat zit. Vader is turkse van, dus wit met aftekeningen. Mama is half bengaal en cypers en denk met iets ook van rood erin.

Ragdoll
+ Lang haar
+ mooie kleur
+ fijn relaxed karakter
- De haar soort
- Voor zover ik begrijp enkel kans op de (point?) kleur van ragdoll en vanuit mama? of klopt dit niet?
Ik denk dat ze kwa model misschien wel bij elkaar zouden passen, mijn kat staat net wat hoger en sjieker op de benen wat misschien juist zou toevoegen aan de ragdoll en ragdoll mijn kat wellicht meer body zou kunnen geven.

Maine Coon
+ Lang haar
+ Een wat stoerder uiterlijk ook kwa kop
- Niet veel toevoeging kwa kleur
- Kwa model denk ik ook dat het best een leuke combi zou zijn, maar zoals ik uit de reacties begreep is het kwa kleur wel behoorlijk lastig om iets speciaals te fokken?

Nachtlampje schreef:
Met een ragdoll heb je als ik het goed onthouden heb, aangezien er wit in jouw poes zit, veel kans op point-kittens.

Mijn redenatie hieronder is waarschijnlijk lang niet compleet en helemaal kloppend, maar;
Jouw poes draagt mogelijk zwart en cypers icm wit. (Jouw poes is mogelijk cypers, maar dan wit op wit waardoor je het niet ziet)
Een kater die zelf een verdunde kleur heeft en mogelijk ook nog verdunde kleuren meedraagt, geeft de meeste leuke kleurkansen.

Brits kortharen zorgen voor wat meer body in je kat en hebben veel kleurmogelijkheden + zijn meestal effen gekleurd, waar een Maine coon bijna altijd cypers is. Ook heeft de Maine coon een groter postuur + geeft bijna altijd langhaar, en hij heeft meer gradaties van wildkleuren waar een Brits korthaar chiquere, ingefokte kleuren zoals fawn, lilac, blauw, creme, chocolate en cinnamon heeft.
Een korthaar met genetisch langhaar geeft denk ik een gemengd nest van kort- en langhaar.
Ragdolls kunnen denk ik alleen point + de kleuren die de moeder draagt geven.

Wat ik ook een beetje uit deze reactie opmaak kwa kleur kansen!
Ik begrijp dus dat vooral een kater met verdunde kleuren interessant is?
Maar wat zijn die verdundende kleuren bij katten?

Britse korthaar
+ Veel kans op aparte kleuren
+ effen kwa kleur
-/+ kort haar
- Ik vind ze kwa postuur wat propperig

Abbessijn
+ sjieke oostere bouw
+ kans op aparte kleuren (al zou ik niet weten wat)
+/- weinig kans op lang haar
- Kwa bouw zou het niet veel veranderen, maar dat vind ik niet meteen erg

Noorse boskat
+ Lang haar
- Weinig toevoeging kwa kleur
- vrij groot voor mijn poes

Correct me if im wrong
en aanvulling mag, graag zelfs!

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:41

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 07-07-22 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 15:00

En een Sibeer? Half langhaar, ongelooflijk leuk karakter, hoe kleuren vererfen weet ik niet hoor, maar daar komen veel kleuren voor. Heb zelf een Neva, zie profiel. Ik ben er weg van iig :+

Elvi_Elisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 15:03

Annwfyn schreef:
Je geeft aan dat een Noorse Boskat groot zou zijn voor de poes, een maine coon is over het algemeen nog net wat groter. Houd daar ook rekening mee.

Daarbij zou ik eerst kijken naar wat er mogelijk is.
Veel fokkers en eigenaren van dekkaters gaan hun kater echt niet zomaar uitlenen aan iemand die een pretnestje wil hebben.
Zeker als je de wat meer speciale kleurtjes zou willen.

Ik dacht dat de Noorse boskat juist groot was?
Onze overbuutvrouw heeft een Maine coon die vond ik kwa formaat niet heel groot

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 15:06

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 07-07-22 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 15:13

En een somali? :) moeilijker te vinden maar qua type past het er wel bij

Elvi_Elisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 15:16

Elvi_Elisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 15:19

lifaya schreef:
En een somali? :) moeilijker te vinden maar qua type past het er wel bij

Ken ik niet! Heb hem opgezocht, die vind ik ook zeker heel gaaf!

Kashmino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 15:23

De Noorse Boskat, Sibeer en Maine Coon zijn alle drie grote katten. Natuurlijk heb je ook kleinere (onze Noor poes is net iets groter dan de gemiddelde kat), maar ook echt heel grote (onze castraat kater is echt zo'n grote). Qua maat maken die drie dus niet bijzonder veel uit denk ik.

Als je toch graag een langharige kater wilt voor je kat ipv bijvoorbeeld de Abbessijn maar die bouw wel mooi vindt is er inderdaad ook nog de Somali. Dat is een dochterras van de Abbessijn, ongeveer hetzelfde maar dan met lang haar. Ik weet alleen niet of je daar een kater van kan vinden.

Ik weet niet of je kans zou hebben op point kittens (zoals bij Ragdoll en soms Brits Korthaar). Dat ligt volledig aan het genenpakket van de moeder. Een Ragdoll (soms Brits Korthaar, als die point is) zal altijd het gen voor point doorgeven, maar dat gen is recessief dacht ik, dus zal jouw kat ook het gen (enkel of dubbel) moeten dragen wil je kans hebben op point kittens. Als ik er vanuit ga dat jouw kat geen point (albinisme) gen draagt heb je dus ook geen kans op point volgens mij. Dat jouw kat wit is zorgt niet voor een extra grote kans op point. Point en wit zijn namelijk afzonderlijk qua genen.

Elvi_Elisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 15:27

Kashmino schreef:
De Noorse Boskat, Sibeer en Maine Coon zijn alle drie grote katten. Natuurlijk heb je ook kleinere (onze Noor poes is net iets groter dan de gemiddelde kat), maar ook echt heel grote (onze castraat kater is echt zo'n grote). Qua maat maken die drie dus niet bijzonder veel uit denk ik.

Als je toch graag een langharige kater wilt voor je kat ipv bijvoorbeeld de Abbessijn maar die bouw wel mooi vindt is er inderdaad ook nog de Somali. Dat is een dochterras van de Abbessijn, ongeveer hetzelfde maar dan met lang haar. Ik weet alleen niet of je daar een kater van kan vinden.

Ik weet niet of je kans zou hebben op point kittens (zoals bij Ragdoll en soms Brits Korthaar). Dat ligt volledig aan het genenpakket van de moeder. Een Ragdoll (soms Brits Korthaar, als die point is) zal altijd het gen voor point doorgeven, maar dat gen is recessief dacht ik, dus zal jouw kat ook het gen (enkel of dubbel) moeten dragen wil je kans hebben op point kittens. Als ik er vanuit ga dat jouw kat geen point (albinisme) gen draagt heb je dus ook geen kans op point volgens mij. Dat jouw kat wit is zorgt niet voor een extra grote kans op point. Point en wit zijn namelijk afzonderlijk qua genen.

Dat is inderdaad interessant! Ik denk niet dat jiwa point draagt.
Vader kat is wit met de van aftekeningen. En komt uit 2 van's.
De moeder poes is half bengaal , wat die verder draagt weet ik niet meer zal niks speciaals zijn gok ik. Wellicht iets rood omdat zij ook wat rood in het gezicht had.
Het nest bestond uit twee witte, 1 cyperse en 1 zwart witte .

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 15:32

Abbesijn bestaat in langhaar, dit is de Somali.

Edit: zie net dat het al genoemd werd. :)
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 02-12-16 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 15:33

cissy schreef:
Inderdaad goed navragen of de kater ook getest is op minimaal HCM en PKD. Zeker bij de populaire rassen zoals MainCoon, Brit, Ragdoll, Noor etc. Daar komt het helaas nog wel eens voor. HCM is niet grappig en een eenmalige test is geen garantie voor negatief zijn.

Het komt net zoveel voor bij de gewone HTK maar die worden niet getest die vallen gewoon dood neer in het ergste geval :o
Mensen roepen al snel mijn kat is op alles getest en dan vraag je een beetje door en dan blijkt het alleen Felv/Fiv te zijn 8)7

Elvi_Elisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 22:24

Mijn voorkeur begint toch wel heel erg naar de somali te gaan!
Kwa kleur geen idee wat ik daarvan kan verwachten.. Maar vind de somali toch wel mooier en bij mijn poes passen dan bijvoorbeeld Brit of Maine coon.
Kwa model en type sluiten ze op elkaar aan en ook kwa vacht en kleur vind ik het een (hopelijk haha) mooie combi!
Is op kater jacht, hopelijk is het haalbaar en betaalbaar! Anders moet ik het rijtje nog een keer langs. Gelukkig heb ik nog wel eventjes hah

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:38

Ben wel heel benieuwd naar een kruising met somali. Waarom dan een somali ipv abbesijn?

Heb geen idee of fokkers of kater eigenaren poezen buiten het ras dekken. Zijn wel hele gave beestjes. Vriendin van me fokt erin. Hou van hun karakters.

Elvi_Elisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 08:16

xoranlover schreef:
Ben wel heel benieuwd naar een kruising met somali. Waarom dan een somali ipv abbesijn?

Heb geen idee of fokkers of kater eigenaren poezen buiten het ras dekken. Zijn wel hele gave beestjes. Vriendin van me fokt erin. Hou van hun karakters.

Ik ook geen idee! Zal nog wel even goed zoeken worden.
De somali heeft langer haar, omdat jiwa haar vader ook langer haar heeft is de kans groot dat de baby's ook langer haar zullen hebben en dat vind ik mooi haha.
Vind de somali (net als abbesijn) mooi aansluiten op mijn poes en ook een tof karakter hebben!