Vraag over 1 of 2 katten.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 15:54

Ik heb eigenlijk alleen ervaring met katten die liever niet alleen zijn, ze zijn juist blij met ander katten gezelschap. Niet altijd dat ze aan elkaar geplakt zitten, maar wel af en toe lekker met elkaar ravotten.
Ik heb wel eens gezien dat er 2 niet bij elkaar pasten en veel ruzie hadden. Die zijn toen geschieden (een naar een ander huis), wat ze ook echt goed gedaan heeft. Ze zijn beide nu gelukkig met een andere kat in huis. Dat het niet klikt tussen 2 katten hoeft dus niet te betekenen dat ze liever alleen zijn.

Wij hebben dus ook heel bewust gekozen voor 2 katten (inmiddels zijn het er 3 O:) )

Tip: als je een fokker hebt gevonden waar je een of meerdere kitten zou willen kopen, vraag dan of je al wat eerder op bezoek mag komen om te zien of je last hebt van je allergie. Vaak lopen er vrij veel katten kond dus dan zou je al snel moeten merken of je last hebt :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 16:05

Mijn eerste kat was een asiel kat
Ik werkte ook fulltime
Ik vond het ook zielig 1 kat dus een erbij
Nou dat was geen succes
Die is ook naar een kennis gegaan waar hij het geweldig had.

Die asiel kat is met 2.5 jaar gekomen en is op 23.5 jarige leeftijd overleden en heeft altijd alleen gewoond

Nu hebben we er 3

Eerst kregen we als kitten Me-Ow
Na een 8 maanden kwam Mads
Toen Mink die was 2

Me-Ow heeft altijd ruzie lopen maken

Toen hij overleed kwam na 8 maanden onze kleine Maes
Zo anders vwb karakter.
Ze hebben nu met zijn drieën de grootste lol.

Mink is zijn partner in crime
Mads zijn opvoedpappa

HorseTimeXL

Re: Vraag over 1 of 2 katten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 16:09

Zo bedankt voor alle reacties :D. Ja dit wil ik ook zeker doen eerst rustig opbouwen. Dat zit wel goed. Ook gezien de kosten van dit ras, zou ik ze sowieso niet 1,2,3 kunnen aanschaffen. Vandaar mijn vraag ook. Dan heb ik tijd om sowieso geld op zij te zetten zodat ik zeker weet dat tegen die tijd, zal misschien tegen september zijn, dat ik ze zou kunnen aanschaffen. over het ras ben ik wel 200% over.

Bedankt voor alle tips.

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 16:26

Een kat alleen kan best wel.. het is maar net wat hij als kitten mee krijgt. Ik heb sinds 3 maanden een kitten in huis (hij is nu een half jaar oud) en hij mag sinds kort naar buiten. Binnen is het een hele aanhankelijke kat en hij krijgt hier dan ook volop de aandacht (spelen, knuffelen ect.). Daarnaast vind hij het buiten ook erg leuk, vooral als er een buurtkat in onze tuin zit, deze gaat hij dan achtervolgen om er vervolgens mee te spelen (de buurtkat wil dat eigenlijk niet.. ;)).

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 16:52

Mijn 2 katten hadden net zo lief, of liever, alleen gezeten. Ze kunnen elkaar tolereren, maar het zullen nooit vriendinnen worden.

Weet je echter zeker dat als je allergisch bent, dit goed genoeg gaat? 'minder erg' betekent bij allergieën soms alleen dat je beter adem kunt halen, minder pijn en jeuk aan je ogen hebt, maar niet dat het bijna niets is. Daarnaast- denk je dat je 15-20 jaar lang elke dag thuis wil komen in 'milde verschijnselen?'

Misschien beter eerst even tot rust komen zoals Elena zei, en kijken hoe allergisch je precies bent

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 17:19

Toen wij samen gingen wonen namen wij één kat, dit om de reden dat katten over het algemeen solitair zijn en wat vervelende ervaringen bij mijn ouders thuis met katten die elkaar het leven zuur maakten en dus echt slecht samen konden.

Toch merkten we dat het niet gezellig was voor onze kat, zeker als wij allebei dan laat thuis waren uit werk. Uiteindelijk vrij snel de beslissing genomen om er een bij te nemen, en ook al klikt het niet altijd en vechten ze ook wel eens, slapen ze niet samen, kroelen ze niet met elkaar en spelen ze bijna nooit: ze zijn dan in ieder geval 'samen alleen' en dit doet de gene die eerst alleen was echt wel goed.

Verder is mijn vriend ook allergisch voor katten, hij is bijna nooit 100% fit door zijn allergie. Maakt hem weinig uit, hij is dol op de katten, maar wel iets om over na te denken.

Onze katten kunnen trouwens wel gewoon naar buiten, een kat die binnen moet blijven zou ik al helemaal niet alleen houden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:00

Goof, mensen hebben hier niet zo'n moeite om hun buren gewoon aan te geven :+
Uiteraard kun je het niet 100% controlleren, maar dat is met door rood licht lopen ook zo.
Honden mogen geloof ik wel alleen omdat die theoretisch met uitlaten andere honden zien. Echter is een puppy cursus verplicht als het je eerste hond is. Je moet dan een hondenbezitter diploma halen.
Dat merk je ook want honden luisteren gemiddeld vreselijk goed.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 20:34

leeneliefje schreef:
Ik zou persoonlijk niet een kat nemen om 't ras of 't uiterlijk van een kat.
Het asiel zit vol met katten die super graag een baasje willen!
Op http://www.dierenasiels.com/ kan je alle katten in een asiel in nederland vinden en volgens mij zelfs op ras zoeken mocht je dat persé willen.

Verder is het niet zielig om een kat alleen te hebben, en ook niet om de kat thuis te laten overdag. Een kat vermaakt zichzelf prima en heeft niet zoals een hond super veel aandacht nodig. Dus dat kan prima! :)

Ik zou je wel graag mee willen geven dat een kat voor ontzettend veel kosten kan zorgen, ik weet niet hoe je financieel zit, maar omdat je voor 't eerst op jezelf gaat kan het me zo voorstellen dat je geen mega budget hebt? Student? Ik had een kat en die werd ziek en had 2 keer een operatie nodig, dat gaat je niet in de koude kleren zitten als studentje :') maar je moet dan wel als je eenmaal een huisdier hebt vind ik.

Veel plezier met het zoeken naar een kat!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 20:35

Ik heb een kruising Sibeer, wat een boender, :roll: hij komt buiten, vecht met de buurkat en pest onze andere kat.
Maar hij is altijd superblij als ik weer thuis kom van mijn werk en heeft de aandacht echt nodig.

Mijn andere kat was veel liever alleen gebleven maar ik heb mede door topics hier destijds voor een tweede kat gekozen en gedacht dat dat leuk zou zijn. Dat is dus echt niet altijd waar.

Katten zijn oorspronkelijk solitaire dieren, het verandert wel een beetje maar het geldt zeker niet altijd voor alle katten.

Ik denk in jouw geval twee uit hetzelfde nest of twee jonge katten tegelijk het meeste kans van slagen heeft.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 21:52

leeneliefje schreef:
leeneliefje schreef:
Ik zou persoonlijk niet een kat nemen om 't ras of 't uiterlijk van een kat.
Het asiel zit vol met katten die super graag een baasje willen!
Op http://www.dierenasiels.com/ kan je alle katten in een asiel in nederland vinden en volgens mij zelfs op ras zoeken mocht je dat persé willen.

Verder is het niet zielig om een kat alleen te hebben, en ook niet om de kat thuis te laten overdag. Een kat vermaakt zichzelf prima en heeft niet zoals een hond super veel aandacht nodig. Dus dat kan prima! :)

Ik zou je wel graag mee willen geven dat een kat voor ontzettend veel kosten kan zorgen, ik weet niet hoe je financieel zit, maar omdat je voor 't eerst op jezelf gaat kan het me zo voorstellen dat je geen mega budget hebt? Student? Ik had een kat en die werd ziek en had 2 keer een operatie nodig, dat gaat je niet in de koude kleren zitten als studentje :') maar je moet dan wel als je eenmaal een huisdier hebt vind ik.

Veel plezier met het zoeken naar een kat!

Als je me post had gelezen stond daar, dat ik geïnteresseerd was in dat ras omdat dat een van de weinige rassen is die een bepaald stofje veel minder produceren waar ik zo ongelofelijk allergisch van word.

Liever had ik een kat uit het asiel genomen, heus waar. Maar dat vind mn lichaam niet tof, als het een gewone kortharige kat is. Alleen al om de prijs. Los daarvan heb ik altijd gedroomd een dier te redden. :)

En nee ik gaf ook al aan dat ik dan aan t werk ben. En gelukkig student af ben :D

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 23:22

Ik ben echt allergisch voor gewone katten en gelukkig geen last van Siberen. Hoe ik hier achter ben gekomen? Door het gewoon uit te proberen. En nog steeds als ik bij "gewone" katten in de buurt kom krijg ik acuut de kriebels...

Gewoon vragen of je bij een fokker (of iemand met siberen) op bezoek kan gaan om te kijken of je allergisch reageert. Vaak is dit mogelijk. Ik weet wel dat er een aantal fokkers zijn met lange wachtlijsten, eventueel alvast een berichtje sturen met de vraag of er een wachtlijst is? Vaak kan je dan ook nog wel een plaatsje doorschuiven mocht het nestje te vroeg komen...

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 23:28

En geen kruising van een Sibeer. De mijne heeft zich vergist en is per ongeluk hyper allergeen ipv hypo. Gelukkig heb ik er geen last van, maarmijn neefje kan nog geen 5.min bij haar in de buurt zijn.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 23:31

Ik heb nu 'al' twee keer heel bewust voor een herplaatser (raskat) gekozen die alleen wilde zijn. Ik heb budget om heel goed voor één kat te kunnen zijn en er zijn er genoeg die niet met soortgenoten samen willen, heb je alleen -naar alle waarschijnlijkheid- geen kitten, maar ja, dat blijven ze toch niet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 23:36

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 07:17

Vriend van mij was ook allergisch voor katten maar zat te knuffelen met onze kruising siamees oosterse korthaar en had geen last.
Misschien ook eens kijken of hij daar niet allergisch voor is.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 09:42

Ga eerst ergens knuffelen hè? Liefst bij het nestje dat je op het ooh hebt.

Een poesje zou al minder allergeen aanmaken dan een kater en gecastreerd nog minder

Ik heb nu een sibeer van 5,5 maand rondlopen en joepie! Wij hebben geen kriebels of niesbuien!!

Wij houden hem voor nu alleen, dit omdat ik wel iets astmatischer lijk dan dat ik was, maar hij heeft 5 dagen gezelschap van ons (en mijn bijna 2 jarige dochter waar hij dikke vriendjes mee is) en kan in de tuin.

Ik vind 4 hele dagen alleen -en daarnaast ben je wrs ook niet steeds thuis- best heel lang.. ik merk dat hij na een dag alleen echt blij is als ik er ben en vooral heel wild is (energie dan blijkbaar minder verbruikt :D).

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:39

Ik heb een tijdje 1 kat gehad, ik had altijd het idee dat ze het prima naar haar zin had. :P Het is een enorm mensgericht katje, altijd op schoot en aandacht vragen.

Na een halfjaar toch een 2e kat erbij genomen, omdat het me toch wel gezellig leek. In het begin was het blazen... Maar nu spelen ze regelmatig samen, ze hebben toch wel wat aan elkaar dus. :) Maar ik blijf erbij dat het voor mijn 1e kat ook prima geweest was als ze alleen was gebleven.

Ik ben trouwens ook allergisch en heb voor twee andere langhaartjes gekozen (een maine coon en een pers kruising) gaat helemaal prima met mijn allergie (bij kortharen krijg ik gelijk een allergische reactie). Dus als een andere langharig ras je aanspreekt zou ik zou eens langs gaan bij wat fokkers om dat uit te proberen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:52

Gezien jouw specifieke wens voor het ras, zou ik kijken naar of een herplaatser van een cattery die niet in goed in een groep functioneert (dan heb je dus 1 kat en kun je het dilemma loslaten) of 2 kittens. Een herplaatser zal vaak ook iets voordeliger zijn in aanschaf.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:07

Hier ook een allergie en 4 katten. Ik ben voor mijn eigen katten een soort van resistent lijkt wel. En heb ik een slechte dag, dan heb ik pilletjes die werken.

Wat betreft het alleen zijn. Ik heb dus 4 katten, waarvan er 1 een eenling is en de andere 3 het wel heel fijn samen vinden. Overigens kunnen er daar 2 van ook prima alleen zijn, maar niet heel de dag. Nummer 4 is echt een samen kat. Die slaapt het liefst bovenop een andere, of eventueel er tegenaan :D
De laatste is een Oosterse kat (Balinees) en deze staan er om bekend dat ze graag stapelen. De andere 2 zijn gewoon HTK.

De eenling bij mij is een langhaar kruising. Ze ligt het liefst alleen, speelt alleen, komt graag alleen op schoot, zou prima alleen kunnen zijn.

Wat wijs is, om inderdaad eerst eens uit te proberen of je echt niet allergisch reageert op langharen. En ik zou je niet richten op alleen de Siberische kat, want grote kans dat je op meer langharige rassen niet reageert.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:16

Wij hebben 2, de eerste jaren gingen prima. Tot ze echt serieus begonnen te vechten, de een liet van angst urine lopen. De hond meende zich er tijdens een gevecht ook mee te moeten bemoeien waardoor het drama compleet was.
Uiteindelijk de katten gescheiden, 1 in het bijhok en 1 in de hal en om de beurt in de woonkamer.
Nu een jaar later kunnen ze weer samen, maar in de nacht zijn ze nog uit elkaar.
Dus 2 katten hoeft niet altijd leuker/gezelliger te zijn

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:26

Ik heb sinds juni een Siberische kater van 3 jaar (herplaatser, hij wilde geen dekkater zijn :+ ) en dat is echt de allerliefste kat die er is. Wij hebben hem aangeschaft als maatje voor onze Perzische kitten en die twee zijn geweldig samen. Ik wilde ook per se 2 katten omdat mijn vriend en ik allebei fulltime werken en ik het fijner vind als ze samen kunnen spelen/slapen.

Met allergie heb ik geen ervaring, dus daar kan ik niks over zeggen... Alleen dat ik wel bewust gekozen heb voor 2 katten, maar het ligt natuurlijk aan de kat zelf. Die van mij zouden echt niet alleen willen zijn, maar ken er genoeg die dat wel prima vinden.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:31

Mijn 2 katten zijn gek op elkaar, zitten wel van jongsafaan samen.
Ze doen alles samen, spelen, eten, slapen. Heerlijk om te zien. <3

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:33

Ik heb twee Devons, broer en zus. Dat zijn binnenkatten. Eerst wilde ik er maar 1 nemen (zijn nogal duur en ik had geen ervaring met katten). Uiteindelijk toch 2 genomen en daar hebben we geen spijt van!!
Ze zijn zo leuk samen. Liggen heel vaak samen en spelen ook heel leuk.
En ze zijn echt niet minder tam hoor! Zodra er iemand op de bank zit liggen ze op schoot.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:53

Ik ben aan zowat alles allergisch, maar niet aan mijn kat. Misschien omdat ze bijna altijd binnen zit, en dus minder stof en pollen met zich mee draagt? Geen idee, maar het is een aangename verrassing!

1 of 2 katten, ik vind het ook een moeilijke. Boo is ontzettend aanhankelijk (tot haar zelf in slaap huilen als ze niet bij ons mag slapen toe - inmiddels slaapt ze dus gewoon in de slaapkamer) en volgt me overal. Ik kan vaak thuiswerken, en ze is hoogstens 1 werkdag per week alleen, en dan nog 1 halve dag in het weekend / een keer 's avonds. We denken ook na over een tweede kat of een hond. Anderzijds is er een kater op bezoek geweest, en dat vond ze vre-se-lijk: uiteindelijk heeft de kater een week op zolder moeten doorbrengen, want zij durfde niet meer eten, drinken of plassen, en zat zich rillend te verstoppen. Toen er een (heel onderdanige) kleine hond op bezoek was, heeft ze het beestje vijf dagen geterroriseerd, door haar in de rug aan te vallen, aan te vallen wanneer ze al op haar rug lag, boos en gemeen door het raam zitten staren naar de hond, etc.

Het is dus heel dubbel: ze wil niet van ons gescheiden zijn, maar ze lijkt andere dieren wel te haten := In het asiel zat ze nochtans met een heel nestje in een bench en dat leek ze prima te vinden.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:58

Ik heb 3 katten (en allergie :D ), waarvan 2 broertjes. In het begin waren dat de grootste vriendjes, samen spelen en samen slapen. Maar sinds ze naar buiten kunnen, willen ze absoluut niet meer bij elkaar slapen. Als er al 1 op schoot ligt, gaat de andere wel op de leuning liggen of op de andere bank :+ Samen op schoot is geen optie meer.
De derde kat is wel de meest sociale, hij ligt bij iedereen. Maar hij komt uit het asiel en heeft een jaar tussen 20 andere katten gezeten (vanaf babykitten).

Ik zou echt naar de kat zelf kijken en dan pas kiezen. In het nest is al goed te zien of een katje graag onder de beesten is of niet.