Voeradvies katten gevraagd: jarenlang probleem!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: Voeradvies katten gevraagd: jarenlang probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 18:23

Die van mij zijn binnenkatten. Als 't antischrok gebeuren werkt vind ik het geen probleem om onbeperkt te geven. Maar eerst maar eens kijken of de poes dan stopt met braken :)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:27

Wat een naar verhaal. Vers kan best wel mis gaan, het blijft rauw spul natuurlijk.

Overigens is een redelijk percentage koolhydraten niet gelijk 'rommel'. Dat wordt gewoon verteerd. Een enkele kat kan er op reageren, maar dat zijn er weinig. Sluit dus niet alles gelijk uit wat deels bestaat uit koolhydraten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 18:41

Oh ik kijk niet naar koolhydraten, wel naar granen en fosfor. Maar blijft nog steeds dat t in theorie fantastisch kan zijn, maar in praktijk niet voor alle dieren zo geldt.

Ik heb inmiddels voor ogen om te kijken of we brokjes elke ochtend kunnen geven, voor de gefixeerde/slimme/speelse kat heb ik deze besteld:
Afbeelding

En voor de kat die snel spuugt deze:
Afbeelding

Eens kijken hoe het hiermee gaat, met als belangrijkste punten het braken en de ontlasting.
Daarbij krijgen ze 's avonds gekookte kip of bozita.

En dan hoop ik dat we er zijn. :)

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:04

Ik hoop het ook voor je! Wij hebben helaas de diagnose Giardia gekregen dus nu druk aan het wassen , schrobben en douchen en hopelijk gaat het heel erg snel weer weg!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 22:15

Ik kreeg even wat vraagtekens toen ik schrobben las, jeetjemina wat een hardnekkige worm. Daar ben je dus niet met even ontwormen vanaf.
Wat naar, sterkte voor je katten!

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:16

Ja nare dingen! Nou ja ze zijn er laatst toevallig nog op getest dus hopelijk hebben we mazzel een keer en zijn ze niet te hardnekkig en gewoon naar 1 kuur weg

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 22:17

Heb je ook een idee hoe ze het hebben opgelopen trouwens?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:23

Als de kat blijft spugen laat hem dan nakijken door een da.
Er kan echt wel wat spelen naast het schrokken. Ik heb helaas een hoop ervaring met spugende katten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 22:27

Hij spuugt niet al 8 jaar lang :+
Wanneer ze meer dan 10 brokjes in een keer op eet gaat het mis. Op natvoer en vers zijn er geen problemen. Elk jaar krijgt ze haar apk bij de DA en bij de keren dat ze ziek is geweest is altijd wel of ontlasting en/of bloed onderzocht.
Maar daar is dus nooit iets uitgekomen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:33

Ik heb mijn kat op Haaksbarf KVV gehad, maar vond dit ontzettend stinken.. :r
Weet niet of dat bij Tinlo KVV ook zo is, maar ik heb nu Alaska Natural KVV.. en die ruikt nauwelijks.
Kat vind het érg lekker, is gestopt met krabben, is heerlijk zacht.. en de stoelgang is verbeterd.
Brokken gooide ze er regelmatig uit, maar dit vlees eigenlijk nooit..

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:07

Nee kan door van alles komen zoals onder je schoen mee gedragen en dergelijke...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:16

Wij voeren nu cat lovers gold.
Mooie ingrediënten voor een brok en ze stinken niet meer. (2 binnen katten in appartement)

Daarnaast geven we af en toe almo legend, is wel vrij duur maar is wel heel mooi natvoer.

Succes TS, zoiets blijft naar/lastig.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 21:14

mikky19 schreef:
Nee kan door van alles komen zoals onder je schoen mee gedragen en dergelijke...

Goh, dat wist ik eigenlijk niet. Wat vervelend zeg, gaat t al wat beter met ze?

MelanieB schreef:
Wij voeren nu cat lovers gold.
Mooie ingrediënten voor een brok en ze stinken niet meer. (2 binnen katten in appartement)

Daarnaast geven we af en toe almo legend, is wel vrij duur maar is wel heel mooi natvoer.

Succes TS, zoiets blijft naar/lastig.

Thanks, ik zet 'm op de lijst.

Casarell schreef:
Ik heb mijn kat op Haaksbarf KVV gehad, maar vond dit ontzettend stinken.. :r
Weet niet of dat bij Tinlo KVV ook zo is, maar ik heb nu Alaska Natural KVV.. en die ruikt nauwelijks.
Kat vind het érg lekker, is gestopt met krabben, is heerlijk zacht.. en de stoelgang is verbeterd.
Brokken gooide ze er regelmatig uit, maar dit vlees eigenlijk nooit..

Hadden wij op haakbarf ook. Bij Tinlo ook, behalve bij kip en natuur.

Vandaag de borden voor de katten binnen gekregen. Natuurlijk gelijk getest, de slimste van de twee keek er verontwaardigd naar en bleef alleen kijken :D Na wat uitleg van ons had hij het door, hij had de makkelijkste van de twee borden (die tunnels) :+ .
Ons spuger werd helemaal blij van het moeilijkere bord en was daar fijn mij aan het spelen. En alle brokjes zijn binnen gebleven :D Hebben nu met een klein beetje getest, morgen weer.

Zoals het nu lijkt blijven ze dan op Bozita en Applaws.
Moet wel even wennen aan de hoeveelheden natvoer. Van vers eten krijgen ze elk 100 gr op een dag (katten wegen 4 kilo en zijn ze perfect op gewicht). Van mac's moeten ze zo'n 200 gr per kat en dat krijgt ze nu van bozita ook. Elk 200 gr nat per dag (al staat 300 aanbevolen) en dan nog 20/30 gr brokjes.

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 22:46

Met de ene wel, de andere nog steeds diarree maar wel alles in de bak nu gelukkig.

Dit was de mail van zooplus op de Bozita brokken en natvoer:

Door variaties in de dosering is het ingrediënt tarwemeel niet toegevoegd aan het voedsel. Het voedsel heeft hierdoor een iets hoger eiwitgehalte dan aangegeven. Katten kunnen het voedsel moeilijker verteren en er kunnen maag- en darmproblemen ontstaan.

Als uw kat heeft gegeten van een van de producten hierboven maar geen symptomen van maag- en darmproblemen vertoont, is er geen reden tot ongerustheid. Katten zijn verschillend en hun maag-darmflora reageert anders. Mocht u zich zorgen maken, raden wij u aan zeker contact op te nemen met uw dierenarts.

Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,
Uw zooplus Service Team

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 08:58

@mikky: had je al even pb gestuurd.

Hier inmiddels gestopt met brok, geminderd met bozita en dat gemengd met Mac's.
Ze staan nu een weekje weer op Bozita. Katten hebben ineens af en toe jeuk en bij de gevoeligste poes kwam de ene keer wat vaste ontlasting, maar soms ook gewoon een plas diaree op de grond en heeft ze last van anaalklieren (met bips over grond schuren).

Op mac's ging het best goed, maar bleef ik de geur gewoon onaangenaam vinden.
Geur bij bozita gaat beter, maar dus weer dunne ontlasting (maar dat kan ook vd applaws komen, daarom even geen droogvoer).

Het is toch gek dat de ontlasting bij rauw altijd goed is en bij 90% van de gekookte kip, brok of natvoer diaree komt?
Ik hoop dat het met de kleinere, gemengde porties beter gaat. Maar we zijn er dus nog steeds niet.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 10:09

Inmiddels weer even terug met een update. Sinds 19/11 staan ze op applaws brokjes en hebben we bozita natvoer toch verandert naar de mac's sensitive en 1x per week gekookte kip, omdat de ontlasting dun bleef en soms naast de bak.

Bijna een maandje verder kan ik zeggen dat het beter gaat. De ontlasting van beide katten is ok en als ze het begraven ruiken we het ook niet. Maar een begraaft zn ontlasting helaas niet.

Er zijn nog wel twee dingen, een kat schuurt af en toe met haar kont nog over de vloer (zij heeft vaker last gehad van haar anaalkliertjes), maar ik weet niet wat de oorzaak daarvan is.
Beide katten hebben regelmatig jeuk, wat ze eerder niet hadden. Ze zijn net bij de da geweest voor enting en dus ook gecheckt op vlooien, dat was niet het geval. De enige verandering die dan overblijft is applaws. Daarnaast zijn ze 8 en 10 en vind het fosfor gehalte te hoog.
Kortom, voor de brok ga ik toch nog even verder zoeken.

De activity games zijn trouwens een fantastische aanvulling, de kat braakt nu niet meer. Op een voerei gaat dat ook goed, tenzij de opening te groot is :D

Maar nu, welke brokjes kan ik nog doen?
Moeten senior katten juist een hoog eiwit-gehalte (veel vlees) of niet? Ik lees er zulke tegenstrijdige verhalen over.

Op mijn lijstje staan:
- De optimanova exquisit (helaas wel rijst en mais, 33% eiwit en goed fosfor gehalte van 0,9%)
- purizon adult vis (44% eiwit, 18% aardappel (lijkt me niet heel goed? 1% fosfor is ok)
- purizon kip en vis

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:21

Veel eiwitten zijn belangrijke bouwstoffen , voor kittens en spieren. Een echt oude kat heeft dat niet nodig. Wel is het belangrijk om hem dan brokken te geven waarin de spieren soepel blijven ( en de gewrichten). Wat je ook kan doen is magnesium bij voeren in poedervorm.

Wij geven nu RC ( ja helaas) brokjes. Toen we gingen verhuizen en op vakantie waren hebben ze drie weken in het pension gezeten waar het heel goed ging met deze brokken.

Ontlasting ruikt niet meer, is echt een hele mooie keutel ( zo mooi hebben we ze heel lang niet gezien) maar ze ontlasten wel vaak.

Ze eten tegenwoordig ook KKV daar we last van muizen hebben. Wel wordt alleen het hoofdje opgegeten..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:23

Heb je de Nutrivet al geprobeerd? Ik zit er over te denken om daar naar over te stappen als onze voorraad applaws op is.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... g/nutrivet
Daarnaast voeren wij kvv van Kivo.

Wij hebben inmiddels meerdere kvv soorten gevoerd en kivo komt er het beste uit. Eentje bleef dunne en stinkpoep houden. Geen waterdiaree maar dunner. En sinds kivo allemaal dikke poep, geen stinkpoep meer. En alles word super goed gegeten. En wat helemaal super is, dat ze ook meerdere dieren hebben waar echt geen ander dier aan toegevoegd is.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:55

Ook gecheckt op wormen? Dat zou het schuren kunnen verklaren.

Verder is zo veel eiwit best wel heel hoog. Ik vind rond de 35% wel prettig, uit onderzoek is gebleken dat 1/3e eiwit in een voer de beste samenstelling is. Oudere dieren hebben meer eiwit nodig (ook uit recent onderzoek gebleken), dus ik zou niet gaan minderen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 11:08

@mikky: de 10-jarige heeft sinds kort artrose en krijgt glucosamine, msm en chondroitine bij. Daar is ze enorm van opgeknapt, stuk levendiger, speelser en springt ook weer op allerlei kasten. De 8-jarig houden we goed in de gaten en krijgt dat ook bij als we zien dat t minder wordt.
Wat super fijn dat je een goeie brok hebt gevonden, ook al is het RC. Jammer dat niet het hele muisje wordt opgegeten.
Zie trouwens reactie van riraito op de eiwitten, dit soort dingen staan natuurlijk haaks op elkaar en zo lees ik het meer. Maar wat is dan de waarheid?

@kiwi: nutrivet nog niet geprobeert omdat ik online geen fosforgehalte kan vinden en er oa aardappel in zit. Ik weet niet hoe goed dat is.
Met kvv zijn we na jaren bewust gestopt, zie OP

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:55

Aardappel is geen probleem opzich het gaat om de hoeveelheid.. Nutrivet beweerd: 80% dierlijke & 20% plantaardige ingrediënten dat zou betekenen dat er al niet bijzonder veel aardappel in kan zitten.

En voor de verhouding heb ik nutrivet zojuist een mail gestuurd.

En over kvv reageer ik juist vanwege je eigen bericht:

Jotoma schreef:
@mikky: had je al even pb gestuurd.

Hier inmiddels gestopt met brok, geminderd met bozita en dat gemengd met Mac's.
Ze staan nu een weekje weer op Bozita. Katten hebben ineens af en toe jeuk en bij de gevoeligste poes kwam de ene keer wat vaste ontlasting, maar soms ook gewoon een plas diaree op de grond en heeft ze last van anaalklieren (met bips over grond schuren).

Op mac's ging het best goed, maar bleef ik de geur gewoon onaangenaam vinden.
Geur bij bozita gaat beter, maar dus weer dunne ontlasting (maar dat kan ook vd applaws komen, daarom even geen droogvoer).

Het is toch gek dat de ontlasting bij rauw altijd goed is en bij 90% van de gekookte kip, brok of natvoer diaree komt?
Ik hoop dat het met de kleinere, gemengde porties beter gaat. Maar we zijn er dus nog steeds niet.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 12:38

@kiwi: misschien toch even de OP lezen, ik wil dus bewust niet terug naar kvv. Betere ontlasting tov meerdere malen vreselijk ziek is voor ons een weloverwogen besluit om niet terug naar vers te gaan.
We hebben nu ook goede ontlasting, alleen wel jeuk.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:40

Jotoma schreef:
@kiwi: misschien toch even de OP lezen, ik wil dus bewust niet terug naar kvv. Betere ontlasting tov meerdere malen vreselijk ziek is voor ons een weloverwogen besluit om niet terug naar vers te gaan.
We hebben nu ook goede ontlasting, alleen wel jeuk.

Ik heb duidelijk de op gelezen, maar aangezien je het zelf opnieuw aanhaalde is een reactie daarop terug zo gek niet. Maar blijkbaar zie jij dat anders. Succes.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 18:24

Dank voor het meedenken Kiwi!

Mochten er nog andere suggesties zijn voor droogvoer of wat nou de waarheid is omtrent eiwitten voor senioren, ik hoor het heel graag :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:30

Mocht ik iets terug horen over de Calcium en fosfor in Nutrivet post ik het hier natuurlijk.