Rechten bij dier dat na aankoop niet in orde blijkt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

2005

Re: Rechten bij dier dat na aankoop niet in orde blijkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 16:09

Waar heb je hem gekocht? Fokker, handelaar, particulier?
Wat heb je gezien, wat heb je gevraagd, wat hebben ze gezegd. Wat kan je hiervan aantonen.
Hoe lang geleden heb je het 'gebrek' gemeld aan de verkoper. Direct na aankoop? Heb je zelf eerst actie ondernomen? Heb je hen de gelegenheid gegeven iets te ondernemen?

Zoals je ziet, al een heleboel vragen. Het is niet onmogelijk om een, zoals jij het noemt, soort schadevergoeding te krijgen, maar er zijn zoveel omstandigheden die een rol spelen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 16:36

2005 schreef:
Waar heb je hem gekocht? Fokker, handelaar, particulier?
Wat heb je gezien, wat heb je gevraagd, wat hebben ze gezegd. Wat kan je hiervan aantonen.
Hoe lang geleden heb je het 'gebrek' gemeld aan de verkoper. Direct na aankoop? Heb je zelf eerst actie ondernomen? Heb je hen de gelegenheid gegeven iets te ondernemen?

Zoals je ziet, al een heleboel vragen. Het is niet onmogelijk om een, zoals jij het noemt, soort schadevergoeding te krijgen, maar er zijn zoveel omstandigheden die een rol spelen.

Ik wil op het eerste alleen in PB antwoord geven. Tijdens de verkoop is alles mondeling gegaan. Aangezien het aan het gebrek wat te zien is duidelijk was dat er iets was gebeurd hebben we het hier uiteraard uitgebreid over gehad. Twee dagen na het aankopen is zijn we erachter gekomen dat hij er zo erg aan toe was en dit meteen gemeld. Ze gingen hier verder niet op in (behalve 'oh wat vervelend') dus heb gezegd dat ik ze op de hoogte zou houden hoe het verder zou lopen, twee dagen later na volgend dierenartsbezoek weer gemeld hoe het ervoor stond maar weer niks vanuit hun kant. Later aangegeven dat ik wil weten hoe we dit zouden kunnen oplossen en een eventuele tegemoetkoming. Ik heb dus alles uit eigen initiatief gedaan en tot op heden is er helaas niks vanuit hun kant ondernomen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 17:19

Ik wil je niet teleurstellen maar zo'n volk boeit het vaak niet of dat dier dood was gegaan.... Zij hebben hun geld en verder gaan ze daar echt niet eens gevoelens rond hebben. :\ dus als dat je doel is... Vrees ik er voor...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 17:23

Pistasche schreef:
Shirley schreef:
Kun je het betreffende dier niet alsnog naar de opvang brengen?

De kosten zijn nu al gemaakt en ik wil hem graag houden, dus ik heb ervoor gekozen hem zelf te houden!

Ik wil niet dat de verkoper het die terugneemt, en als ik de situatie nu zelf zou mogen beoordelen wilt diegene dat zelf ook niet. Ze waren namelijk heel blij dat ik hem een beter leven kon geven dan zijzelf op dat moment.

Hmm, dat maakt het lastiger, je zou hem voor de wet namelijk terug kunnen brengen dan krijg je je geld terug (als de zaak daarvoor aan alle eisen voldoet), maar als je geld terug krijgt moet je hem ook terug geven...
Wat als ik het zo lees niet je bedoeling is.
Dan is het in NL stuk lastiger, want tegemoedkoming in toekomstige kosten (in dit geval een behandeling) hoeft de verkoper niets mee te doen, hij moet ruilen voor vergelijkbare zaak of geld terug geven (maar dan ben jij je dier kwijt).

Lastige...

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 17:50

Nou, wettelijk gezien is het niet zo dat jij het dier teruggeeft/moet geven, dat is maar net wat jij met de verkoper afspreekt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 18:04

A3a1 schreef:
Nou, wettelijk gezien is het niet zo dat jij het dier teruggeeft/moet geven, dat is maar net wat jij met de verkoper afspreekt.

Heb je gelijk in, alleen wil verkoper hem doorgaans terug. Je kan hem altijd nog een keer proberen te verkopen aan een onwetende en hopen dat het goed gaat of eventueel laten slachten, brengt nog iets op en anders is het vaak gewoon onwil, zo van jij bent lastig, dus geef dier ook maar weer hier.
Even er van uitgaand dat tegenpartij al van plan is om mee te werken en iets van geld terug te geven, is toch eigenlijk van de zotte dat er zo met dieren gesold wordt of het nou een goudvis is of een paard.
Maar waar gehandeld worden kan wordt er gewoon verkocht, want geld kan je maar binnen hebben...

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 18:47

Heb je geen rechtsbijstand die je jouw verhaal kan voorleggen?
Of kan je een juridisch loket bellen?

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 19:43

luuntje schreef:
Heb je geen rechtsbijstand die je jouw verhaal kan voorleggen?
Of kan je een juridisch loket bellen?

Ja! Beide. Maar was alvast zeer benieuwd naar ervaringen :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 19:50

Je kunt altijd even naar het juridisch loket bellen? Advies is gratis :)

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 14:31

Beste allemaal

Mag ik jullie hartelijk bedanken voor de adviezen! Het was maar goed dat de tip van de rijdende rechter voorbij kwam want ik heb wat in de strijd moeten gooien en moeten bek vechten maar dat was het meer dan waard!!! Ik heb namelijk een heel flink bedrag geld terug gekregen. Zeker niet de gehele operatie maar bijna de helft. En op dit bedrag is dat echt flink wat. Van het bedrag ga ik een (nog groter) konijnenhok laten bouwen en de oude schenken aan de opvang. Ik ben echt blij, gerechtigheid voor het beestje!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:41

Wat fijn voor je, gefeliciteerd *\o/*

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:52

Wat fijn zeg! was het net allemaal aan het lezen.

Blij dat er zulke mensen als jij bestaan voor de beestjes.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:01

Wat fijn dat het uiteindelijk nog is opgelost. Veel plezier et het konijn en het nieuwe konijnenhok!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 15:11

Bedankt voor de lieve berichten! Hopelijk hebben andere bokkers er ook wat aan door het topic *\o/*

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:57

Dat is goed nieuws! Alle beetjes helpen per slot van rekening.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 17:23

Sjolvir schreef:
Dat is goed nieuws! Alle beetjes helpen per slot van rekening.

Dat zeker, en hopelijk zijn ze volgende keer consequenter als een dier verwondingen kan hebben...

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:31

Wat fijn dat je uiteindelijk toch nog een deel van de operatiekosten hebt gekregen. Helaas zijn mensen lang niet altijd eerlijk als het gaat om het (door)verkopen van een dier, maar ik denk dat deze mensen er de volgende keer nog wel een keer over nadenken als zij een dier met niet-zichtbaar gebrek verkopen.

Als ik het zo lees heeft dit konijn het erg getroffen met een baas die dit alles voor hem over heeft. Ik hoop dat je nog lang van dit dier zult mogen genieten en dat hij blij is met zijn grote, nieuwe konijnenhok. :)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:47

Fijn dat je geld hebt gekregen.
Dat je diertje maar heel groot en sterk mag worden.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:19

ik zit me het hele topic op te winden (Waaaarom heb je in godsnaam niet zelf het dier laten keuren als je al wist dat ie gewond was..hoe dom)....gaat het niet om een paard, maar om een konijn :D :D :D

maar mooi dat je geld hebt teruggekregen. *\o/*

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:24

Het kan erger...... ^)
Ik heb pas sinds jouw bericht door dat het om een konijn gaat....
Ik begreep al niet waarom ze met dat overgebleven geld een nieuw konijnenhok ging kopen maar ik dacht "het is haar geld dus daar heb ik me niet mee te moeien... :') "
Maar dit verklaart het natuurlijk wel een beetje..... _O- :o

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 19:57

Hahahah, geweldig. Fijn he zulke mysterieuze berichten :') Ik had specifieker willen zijn maar helaas zie steeds vaker dat alles boven water komt en tegen je gebruikt kan worden...

Het gaat inderdaad om een konijn, de rekening past helaas beter in het mapje van de paarden in de administratie gezien de kosten :+ Maar gezien de afloop klagen we niet...

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 09:01

Ayasha schreef:
Het kan erger...... ^)
Ik heb pas sinds jouw bericht door dat het om een konijn gaat....
Ik begreep al niet waarom ze met dat overgebleven geld een nieuw konijnenhok ging kopen maar ik dacht "het is haar geld dus daar heb ik me niet mee te moeien... :') "
Maar dit verklaart het natuurlijk wel een beetje..... _O- :o

hahaha Ayasha :D :D :D