Waarschuwing: koop geen dieren in een dierenwinkel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:25

Ik heb 2 cavia's (nu nog 1 vanwege een kat die een bezoek aan ons balkon heeft gebracht) die van de broodfok via de dierenwinkel kwamen. Ik had al een aantal pogingen bij een opvang gedaan die tot niets waren uitgelopen en de castraat die ik op dat moment had zitten verslechterde steeds verder. Dus toen ik weer 0 op mijn rekest kreeg was ik het zat en heb ik op koopavond nog net voor sluitingstijd deze zeugjes gekocht. Helaas heeft de castraat het alsnog niet gered, naderhand bleek hij van binnen ook kapot te zijn. De ene bleek 270g te wegen en de ander netaan 300 (302 geloof ik). Door de eerste dagen wennen zaten ze op 240 en 270g en mocht ik naast mijn castraat ook de dames dwangvoederen. Daarna hebben ze nog een keer schurft gehad (begin november, begin oktober aangeschaft) en eenmaal helemaal gezond, was ik dik 100€ verder naast 2x20€ aanschafkosten.

Later bij dezelfde dierenwinkel toch nog een cavia gekocht, toen hadden ze een miskleur van een showfokker zitten (daar wist ik van). Haar vlekken zaten op de verkeerde plaats. Is ook gewoon een gezonde cavia. Verder ben ik overgegaan op gelegenheidsnestjes, beren die weg moeten (gratis af te halen, of een klein bedrag maar dan inclusief hok) en fokkers.

Zelf fok ik ook met cavia's tegenwoordig, maar dan moeten ze wel de juiste leeftijd hebben.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 20:26

Voor alle duidelijkheid: ik wil hier geen discussie starten of dierenwinkels goed zijn of niet. Ik ben van mening dat een opvang een beter idee is, daarom zeg ik niet dat per definitie alle winkels slecht zijn. Helaas is mijn ervaring met alle winkels die ik ken slecht. Ik kan wél geloven dat er winkels zijn die het op een goede manier aanpakken echter zijn deze in mijn omgeving dan toch bijna niet te vinden.
Ik wil hier geen verdere discussie over voeren :). Ik hoop dat het topic verder kan gaan over de vorderingen van Morticia haar dracht.

LadyMadonna

Re: Waarschuwing: koop geen dieren in een dierenwinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:33

Dan had je je topic(titel) wellicht beter anders kunnen formuleren...

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 20:36

Daar is het nu toch te laat voor. Vind het alleen gek dat toen ik een aantal maanden geleden zei dat ik caafs van de winkel had dat ik van niemand een goede reactie kreeg, ik was blijkbaar erg slecht bezig. Nu ik waarschuw voor winkels ben ik weer slecht bezig.
Ik had nu niet alles over een kam moeten scheren, daar ben ik volledig mee akkoord. Maar dan moet iedereen die me een aantal maanden geleden zo'n commentaar gaf dat ook niet doen, toch? :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:20

Suusie22 schreef:
Wij fokken onze konijnen en cavia's zelf, hierdoor heb je geen broodfok en de konijnen zijn supertam voor ze naar de nieuwe eigenaar gaan. Er wordt hier goed met de ouderdieren om gegaan en na 2/3 nestjes is het ook mooi geweest ;)

Wel een dierenwinkel die fokt voor verkoop is natuurlijk niets anders dan een broodfokker.
Op zich niets op tegen.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:25

Kuggur schreef:
Suusie22 schreef:
Wij fokken onze konijnen en cavia's zelf, hierdoor heb je geen broodfok en de konijnen zijn supertam voor ze naar de nieuwe eigenaar gaan. Er wordt hier goed met de ouderdieren om gegaan en na 2/3 nestjes is het ook mooi geweest ;)

Wel een dierenwinkel die fokt voor verkoop is natuurlijk niets anders dan een broodfokker.
Op zich niets op tegen.

Er zit behoorlijk veel verschil in ;) tussen iemand die met kennis en voor het welzijn van het dier gaat ipv massaal vermeerderen om snel geld te verdienen.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:28

Vraag anders even aan een modje of die je topictitel wil veranderen. Als je het alleen over jou diertjes en niet dierenwinkeldieren in het algemeen wil hebben is de titel misschien niet zo geschikt.. Gewoon een van je eigen berichten even temmen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:29

@Suusie
Broodfok is fokken voor de handel. Zegt niets over de kwaliteit van de fok.
Een dierenwinkel die voor verkoop dieren fokt doet dat uitsluitend voor het gewin = broodfok.
Hoef je je echt niet voor te schamen hoor.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:39

Mits er ethisch verantwoord gefokt wordt in of voor dierenwinkels vind ik het ook geen probleem. Mits er goed advies en een fatsoenlijke huisvesting is natuurlijk want dat is bijna net zo belangrijk. Glazen kooien midden in de winkel versta ik daar dus niet onder.

Helaas is ook mijn ervaring dat het overgrote gedeelte van de dierenwinkels/tuincentra hun dieren letterlijk bestellen op ras en kleurtje bij een groothandelaar.. Hoe dieren er daar bij zitten is echt misselijk makend. Daarnaast zie ik echt ontzettend vaak dieren die onder de schurft/schimmel zitten in zulke winkels, dat zegt ook al iets over de slechte verzorging en lage weerstand van zulke beestjes. Ik ben dus ook voor kopen bij een goede fokker/opvang, tenzij je zeker weet dat de dieren op een fijne manier gehouden, behandeld en gefokt worden.

Bij een opvang heb je natuurlijk ook dieren die van slechte handelaren afkomen, maar dit zijn dan wel goed nagekeken dieren, het geslacht is bekend en ze zijn zeker niet zwanger. Je sponsort daarmee ook de mishandeling van groothandelaren niet. Dat is natuurlijk ook een belangrijk punt want door het kopen van broodfok dieren sponsor je zulke praktijken. (Wat ik me trouwens heel goed voor kan stellen als je zulke hummeltjes ziet zitten. Daar is het hele concept op gericht natuurlijk)

Ik heb het overigens ook met vallen en opstaan geleerd, zo gaat dat nou eenmaal. Vroeger dierenwinkel-dieren gehad, vaak zwakkere dieren. Zelfs eens eentje die binnen 5 dagen overleed omdat ze al diarree bleek te hebben toen we haar kochten..
Nu heb ik 7 cavia's uit een sterke lijn waarvan ik de hele stamboom ken en 1 opvanger die het ook prima doet.

A12345678910

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 00:37

Ik had ook een keer een konijn uit de dierenwinkel, het is een meisje zeiden ze, nee hoor! 3 jaar later toen we een ander vrouwelijk konijn hadden aangeschaft hadden bleek het een jongen te zijn -,-

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 10:44

Sommige dieren uit een winkel komen wellicht uit een goede situatie terecht, maar gezien de opvangen nog zo enorm uitpuilen lijkt het mij gewoon niet nodig om dieren in vitrines te stoppen. Sowieso eigenlijk niet, want iemand moet bewust een dier zoeken op karakter etc. en uit winkels zijn toch enorm vaak impulsaankopen. En dan heb ik ze hier weer staan na een half jaar, de kinderen kijken er niet meer naar om...
Het zijn impulsaankopen en die krijg je als de dieren zo gemakkelijk in vitrines te zien zijn. Ik vind dat een goede winkel ook zonder de verkoop van dieren goed moet functioneren, dan lever je kwaliteit.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 12:36

Morticia vandaag
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:41

Kuggur schreef:
@Suusie
Een dierenwinkel die voor verkoop dieren fokt doet dat uitsluitend voor het gewin = broodfok.

Niet helemaal.
Citaat:
Een broodfokker is een honden-, katten- of paardenfokker die dieren fokt met als voornaamste doel geld te verdienen, en het welzijn van de dieren ondergeschikt stelt aan de economische belangen. Een dergelijke fokker let daarom niet zo op de gezondheid en het karakter van het dier

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:53

Ik heb ook eens eeb cavia gekocht bij de dieren winkel. is ook het enige dier wat ik ooit in een dieren winkel kocht. alle andere dieren had ik van de kinderboerderij waar ik werkte meegenomen.
De cavia uit de dierenwinkel kwam ook per toeval op mijn pad. een oud stagaire van de kibo liep nu stage bij een dieren winkel. we hadden het over dieren en dat ik wel een cavia wou. toen liet ze me een foto van 1 van de jonge cavias zien. was meteen verliefd <3
Een week later de cavia dus opgehaald. Hij was wel erg schuw. had de hoop dat in de loop van de tijd wel minder zal worden. maar helaas altijd schuw gebleven, niet zo erg als voorheen maar toch. in tegenstelling tot de cavia die ik niet veel later van werk meenam die daar afgestaan was. dat was echt een knuffel eb erg nieuwsschierig.
Vlak na de aankoop bleek de cavia van de dierenwinkel ook schurft te hebben. komt ook veel voor bij dierenwinkel dieren.

In mijn woonplaats is 1 dierenwinkel waar ik nooit heen ga zelfs nie om hooi of voer te halen. de dieren worden daar heel slecht verzorgd.
Heel veel ziektes bij de dieren, te mager, en zelfs dieren die daar overlijden. heel triest maar nog genoeg mensen die daar heen blijven gaan :n

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 16:36

Brainless schreef:
Kuggur schreef:
@Suusie

Niet helemaal.
Citaat:
Een broodfokker is een honden-, katten- of paardenfokker die dieren fokt met als voornaamste doel geld te verdienen, en het welzijn van de dieren ondergeschikt stelt aan de economische belangen. Een dergelijke fokker let daarom niet zo op de gezondheid en het karakter van het dier

Ik heb niet zo'n interesse in zelfbedachte definities.
In de werkzaamheden van winkels staat het economisch belang voorop.