Op welke leeftijd castreren kater (komt niet buiten tuin)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:41

Onze vorige kater (Main Coon) hebben we niet laten castreren, omdat we er geen reden toe hadden. Was een ontzettende lieve sul en sproeien kwam niet in hem op. Helaas is hij een paar maanden geleden op 3-jarige leeftijd overleden door blaas/urinebuisproblemen, waar we vreselijk veel verdriet van hebben gehad.
Onze nieuwe kater (weer een Main Coon) is nu 8 maanden en ook hij vertoont nog geen enkel teken van kater gedrag, dus we laten het eerst fijn zo.

IMJ

Re: Op welke leeftijd castreren kater (komt niet buiten tuin)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 15:13

Ach wat sneu... wat is dat toch met die katten en blaas/nier problemen.

Ik heb al wel bewust een fontein staan en doe extra water bij zijn natvoer.. KVV krijg ik er tot nog toe niet in helaas.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 15:22

Zolang er ander voer aangeboden word, is de kans dat ze uit zichzelf kvv pakken heel klein, zeker als ze wel goed natvoer eten. Wat je kan doen, is een paar smaken kvv halen.. die proberen als ze nog niet gegeten hebben. Dus in de nacht geen brokjes/natvoer, en dan over de hele dag steeds aanbieden. En dat mogen best andere smaken zijn. Of evt met de staafmixer bewerken, en dan steeds een beetje door het natvoer doen en dan steeds meer kvv en minder natvoer. We hebben hier nu een zwervertje zitten, die ook een beetje moeilijk doet over kvv..

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 15:41

Gewoon castreren die kater ;-)

Dat hij niet mooi zou uitgroeien bij ( vroeg ) castratie is zó achterhaald.
Vaak worden ze juist mooier ná een castratie!!
Bovendien is vaak ook het karakter van een lieve kat!! opeens niet meer zo lief......en dan denk ik aan een grote kat en klein kind.......
Dat blaasgruis verhaal snap ik dan weer niet helemaal.
Hier lopen zowel jong gecastreerde dieren rond al volwassen gecastreerde dieren ( wild vang )
Bij geen van de 6 is ook maar iets van blaasgruis te ontdekken.

Heel veel plezier met je mooie castraat?!!! :o

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 15:46

Castraat wordt ie sowieso :D

Dank voor alle adviezen!

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 15:48

Wij hebben altijd katers gecastreerd voor Kerst. Dan beginnen de dagen te lengen en heb je meer kans dat hormonen beginnen op te spelen en ze kunnen gaan sproeien.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 15:52

Nou dat kan ook nog, een kerstcadeau voor deze heer! :D
Hij is dan ruim 6 mnd!
Afbeelding
Dit is 'm trouwens.
In een innige omhelzing met plumeau

roowie_ivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 15:57

Ik heb zelf een Bengaal kater, welke ook mijn Bengaal dame mag gaan dekken komend voorjaar, mits ze beide gezond zijn (worden getest op HCM, PKD, en zijn al getest op PKdef en PRA). Mijn kater is nu 1,5 en dus niet gecastreerd. Pas sinds een paar maanden merk ik dat hij onrustiger wordt (toch verlangen naar dames). Met een catwheel kan hij nu toch zijn energie kwijt, dus niks meer aan de hand. Hij sproeit ook niet.

Zodra je kater gaat sproeien of als je merkt dat hij onrustig wordt, zou ik hem laten castreren. Vaak is dat rond 8-10 maanden :D Zolang hij niet buiten komt is dat natuurlijk geen probleem, mocht je van plan zijn hem buiten te laten voor die tijd zou ik hem wel eerder laten helpen!

roowie_ivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 15:59

IMJ schreef:
Maarrr.. voor ons mogelijk het belangrijkst, hij is ongelooflijk lief voor onze bijna 2 jarige dochter, hij accepteert heel veel van haar en daagt haar op zo'n leuke manier uit, dat moet wel zo blijven! Zou een kat die langer kater blijft daar in veranderen?

Nee hoor, mijn kater (1.5 jaar) is liever dan mijn beide poezen bij elkaar :o

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:04

Mijn ervaring is dat castraat katers vaak liever zijn dan castraat poezen.
Poezen zijn gewoon net als bij merrie's en teefjes nét wat mieperiger :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:07

Mijn gecastreerde kater en ook de vorige voor hem sproeien trouwen wel, maar gelukkig alleen buiten. Binnen nooit last van gehad, buiten zie ik het meerdere keren per dag tegen bomen, struiken, fietsen en autobanden.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:11

Gevoelsmatig zeg ik laten uitgroeien, die hormonen zitten er niet voor niets en als je dat gelijk al wegneemt worden ze niet bepaald volwassen lijkt mij.
Maar wel met de kanttekening dat als je er intacte poezen bij hebt, hij buiten vrij mag lopen of wanneer hij sproeit je het het beste zsm kunt laten doen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 19:15

RaafSmits schreef:
Mijn ervaring is dat castraat katers vaak liever zijn dan castraat poezen.
Poezen zijn gewoon net als bij merrie's en teefjes nét wat mieperiger :D

Ik merk echt geen verschil. Maar het ligt misschien aan het ras, de Main Coon is sowieso al een zeer vriendelijke kat.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 19:42

IMJ schreef:
Daarom vraag ik het eigenlijk beatje.
Aan de ene kant kan het gedrag mogelijk ongewenst zijn, aan de andere kant zien wij hem steeds meer dat 'mannelijke' uiterlijk krijgen wat wij echt heel mooi aan hem vinden.

Maarrr.. voor ons mogelijk het belangrijkst, hij is ongelooflijk lief voor onze bijna 2 jarige dochter, hij accepteert heel veel van haar en daagt haar op zo'n leuke manier uit, dat moet wel zo blijven! Zou een kat die langer kater blijft daar in veranderen?

Bij mij is de kater altijd even vriendelijk gebleven,voor en na zijn castratie.Ik heb er zes lopen ,3 gecastreerde katers en 3 poezen.Alleen de ragdolkater is laat gecastreerd omdat die toen nog geen concurentie in huis had.De andere kater heb ik zelf vroeg laten castreren,met 6 maanden ivmde aanwezige dames en idd het risico op sproeien.De 3e kater is een wilde kat ,die is dus ruim volwassen gecastreerd.Hij komt van een organisatie die wilde katten herplaatst voor in stallen,alleen vond meneer het binnen gezelliger .