Kattenvoer: ik zie door de bomen het bos niet meer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 18:54

Ik heb wel het idee dat er vaak gekeken wordt naar enkele gevallen... Je kunt prima oud worden als je elke dag junkfood eet of pakjes en zakjes kookt maar over het algemeen zullen degenen die elke dag gezond koken, met veel groenten (die je overigens prima rauw kunt verteren in veel gevallen :+ ) gezonder oud worden.
Denk dat als ik nu een A-merk brok ga voeren ze waarschijnlijk heus niet ervan zullen sterven, maar ik wil niet meemaken dat ze over 10 jaar al helemaal zijn afgetaaid (dan zijn ze 12 en 11).

Oja trouwens: ik had laatste een topic over mijn mollige poezenbeesten en daar werd een paar keer genoemd dat Orijen wel een beetje een dikmaker is. Dus als je binnenkatten hebt die aanleg hebben om dik te worden is het bij die brok verstandig om een beetje te doseren

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 19:14

meiske1577 schreef:
Ik betaal voor de kat 22,95 voor een 2 kilo zak bij de intratuin.

Ik voer ook al jaren Applaws en ben zeer te spreken daarover. Als ik jou was, zou ik voortaan bestellen bij Zooplus, daar kost een 2 kg zak 16-17 euro. Bij 3 zakken geen verzendkosten.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 19:22

Ik geef ze Purizon Vis brokjes, en Carny blikvoer. Bij Victor het meest blik, omdat hij slecht drinkt.
Joey staat eigenlijk op RC intestinal, maar vaak geef ik tegenwoordig wat Purizon erbij, dat gaat gelukkig goed, hij eet een stuk makkelijker. Van de Carny neemt hij een paar happen, maar het is iets. :)

Kleine baby Mollie krijgt nu even noodgedwongen RC intestinal, maar die gaat als ze het kan hebben terug naar de Carny en ook Purizon brokjes.

Mizora

Re: Kattenvoer: ik zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 20:17

Ik raad sinds kort applaws af nadat ik wel bij heel veel katten met blaasgruis (op goed voer) te horen kreeg dat ze applaws kregen en het een voer is dat wel alle onderdelen voor beide soorten blaasgruis leveren (overdosis calcium, fosfor en ammonium).

Katten heb ik het liefst op een (droge stof-gehalte van) ±35% eiwit en minimaal 20% vet en het liefste op minimaal 200g natvoer. En dan ook nog een beetje betaalbaar (slaat vooral op het natvoer).

Ik voer om die reden Animonda Carny als natvoer en Royal Canin sensible 33 als droogvoer. Ik vind lang niet alle voeren van RC goed (voor katten), maar dit is echt een heel mooi voer. Bevat maar zo'n 30% koolhydraten en niet extreem veel eiwit (risico op een hoger gehalte ammonium in de urine), uitstekend gebalanceerd voer en lekker!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 20:20

Heeft iemand ervaring met Nutrivet? Wij voeren nu zelf Orijen en zagen dit voorbij komen op Zooplus. Op voerwijzer geven ze aan dat het goed voer is maar ben benieuwd wat jullie er van denken!

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 20:29

nadat mijn kat diabets kreeg over gegaan op orijen. Daarna een keer applaws uitgeprobeert omdat de orijen weer eens niet te krijgen was bij de zooplus. OP de applaws deed hij het nog veel beter dus daar op gehouden. Inmiddels is hij weer helemaal insuline vrij en hele mooie bloedwaarden *\o/*

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 22:50

Dorien66 schreef:
meiske1577 schreef:
Ik betaal voor de kat 22,95 voor een 2 kilo zak bij de intratuin.

Ik voer ook al jaren Applaws en ben zeer te spreken daarover. Als ik jou was, zou ik voortaan bestellen bij Zooplus, daar kost een 2 kg zak 16-17 euro. Bij 3 zakken geen verzendkosten.

Bedankt voor de tip :j

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 11:25

Goof schreef:
Sabinee__ schreef:
Hier was laatst volgens mij een heel artikel van van de consumentenbond..
https://www.consumentenbond.nl/test/voe ... kattenvoer

Ik zie nu dat de resultaten alleen voor leden is.. Ik hem em volgens mij thuis liggen dus bij interesse kan ik wel foto's maken van het artikel.

Volgens mij was de conclusie het goedkoopste voer van de Aldi, blikken natvoer.

Als beste voer of juist niet?

Als beste ja! :)

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 13:45

Ik heb dat artikel ook gelezen ja. Plus paté en Sheba rund staan bovenaan.
Afbeelding

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 14:41

Ik ben wel benieuwd waar het cijfer op gebaseerd is. Verder ook jammer dat er alleen supermarktmerken werden getest en niet bijvoorbeeld Applaws en Orijen.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 14:53

Ze krijgen hier dus Royal Canin indoor als brokjes (onbeperkt) en dan eenmaal per dag met zn drietjes een blik Aldi natvoer. Ze doen het er echt prima op. We hebben 2 witte die beide ook echt spierwit zijn (niet dat offwhite wat je soms krijgt..), ze glanzen alledrie en stinken niet uit hun mondjes of extreem op de bakken.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 19:30

Magrathea schreef:
Ik ben wel benieuwd waar het cijfer op gebaseerd is. Verder ook jammer dat er alleen supermarktmerken werden getest en niet bijvoorbeeld Applaws en Orijen.

Ik denk omdat de meeste mensen niet zitten te wachten op gigantische ladingen brok (grote verpakking via internet), of gewoon een zakje mee willen pakken met de boodschappen. Ook weten veel mensen best weinig van voeding, die zitten niet te wachten op al die merken. Oh, en prijs :Y)

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:54

Er zijn een paar hele goede Amerikaanse websites over kattenvoeding, van dierenartsen die zich enorm in kattenvoeding verdiept hebben:
Kattenvoeding (Engels)
Catinfo.org
Feline-nutrition.org
Fnae.org
Catnutrition.org

Dit artikel op Voerwijzer is daar eigenlijk een soort samenvatting van: http://www.voerwijzer.com/het-beste-kattenvoer

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:22

Mizora schreef:
Ik raad sinds kort applaws af nadat ik wel bij heel veel katten met blaasgruis (op goed voer) te horen kreeg dat ze applaws kregen en het een voer is dat wel alle onderdelen voor beide soorten blaasgruis leveren (overdosis calcium, fosfor en ammonium).

Katten heb ik het liefst op een (droge stof-gehalte van) ±35% eiwit en minimaal 20% vet en het liefste op minimaal 200g natvoer. En dan ook nog een beetje betaalbaar (slaat vooral op het natvoer).

Ik voer om die reden Animonda Carny als natvoer en Royal Canin sensible 33 als droogvoer. Ik vind lang niet alle voeren van RC goed (voor katten), maar dit is echt een heel mooi voer. Bevat maar zo'n 30% koolhydraten en niet extreem veel eiwit (risico op een hoger gehalte ammonium in de urine), uitstekend gebalanceerd voer en lekker!

Animonda wordt hier helaas niet gegeten :+
Denk toch dat ik nog eens 1 blikje koop, toch weer proberen, kieskeurige kerel!

Hoe kan het dat jij hier veel vanaf weet als ik vragen mag? Pure interesse hoor! :D

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:28

Volgens mij weten fabrikanten het ook niet zo heel goed. Ik stelde laatst aan Royal Canin de vraag wat ik mijn Pers nou moest voeren: hun variant voor de Pers, hun variant voor de binnenkat of hun variant voor de oudere kat. Mijn kat is Pers, binnenkat en wordt 10 in februari. Maar ik heb geen reactie gehad, dus ik voer gewoon maar de Perzenvariant door, doet ie het goed op en hij is nogal gevoelig voor veranderingen.