Labrador in niet erkende kleurslag, wie nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ingeb0rg

Re: Labrador in niet erkende kleurslag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:27

Afbeelding

Ik heb een rode dame, dat is gewoon net als bruin een kleur die van nature voorkomt, zilver is dat niet, omdat er gekruist moet worden met een staande hond om zo het verdunningsgen te krijgen. Helaas komt dat gen met veel gebreken, en veel erfelijke aandoeningen en daarom is er specifiek voor gekozen om zilver in Nederland absoluut niet te erkennen. Om nog maar te zwijgen over het feit dat een retriever met een staande hond gekruist moet worden en het dus geen retriever meer is.

Ik fok zelf labradors (met stamboom) en heb me hier een hele tijd in verdiept. Het is niet mijn bedoeling om je topic te verzieken verder dus als jij blij bent met je lab perfect :D

Rood is dus geen kleurschakering van bruin ;) maar gewoon geel, zo staat het ook op de stamboom vermeldt, maar de rode kleur komt vaker uit werklijnen (die wij ook fokken)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:30

Wat een knappert!! Ik heb een keer een black and tan labbie gezien. Heel bijzonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:30

Wat n knappe hond!
Ik heb ook een labrador met iets afwijkende kleur, hij is namelijk bijna wit. Heel licht. Hij is nu andershalf. En raad eens hoe hij heet.. Riley :D

Afbeelding

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:36

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 17:16

Faruba schreef:
Fouten kunnen ook aan de combinatie liggen. Dus het gaat er in dit geval om dat ze niet meer de teef door dezelfde reu laten dekken. Een naar binnen gekruld ooglid(Entropion) is m.i.geen schoonheidsfoutje maar is erfelijke aandoening. Een navelbreukje kan gebeuren,de teef kan bv.het navelstrengetje te kort afgebeten hebben of er wat te hard aan getrokken.

En sorry dat ik er over heen gelezen heb dat de fokkers de onkosten op zich nemen,maar dat is m.i.niet meer dan normaal. ;)

Zelfs als beide ouders (en voorouders) vrij zijn van gebreken kan er áltijd een pupje geboren worden met een gebrek. Dat is imo hetzelfde als bij mensen. Bij mij in de familie komen geen hartafwijkingen voor en toch heb ik een hartafwijking. ;)

Neemt niet weg dat ik het met je eens ben dat de fokker de keuze om later eventueel weer met dezelfde combinatie te fokken zal moeten herzien.
De andere kant is weer, stel er zijn in totaal 20 pupjes geboren waarbij één met afwijking dat je toch best goed voorwerk hebt gedaan als fokker. Vaak zie ik dit anders en blijven fokkers doorfokken met dezelfde lijnen/combinatie.

Vind het zelf een aparte hond ts, de kleur vind ik mooi. Enkel ben ik wel benieuwd hoe hij uitgroeit, zowel qua bouw als qua karakter!

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 17:38

Mikkiej,m.i zijn fokkers die dit soort kleurslagen fokken niet bezig om het ras te verbeteren maar zolang er vraag naar is zal er toch gefokt worden met dit soort honden. Het stuk van Boras beschrijft precies waarom ik dit soort kleuren liever niet zie. Geldt trouwens niet alleen voor de Labradors maar ook voor andere rassen waar je soms kleuren ziet die niet aan de rasstandaard voldoen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 17:45

heel leuk dier en leuk kleur!

ik vind wel dat je er duidelijk weimaraner in ziet,ik vind de neus iets scherper ivm een standaard labrador.

qua ooglid,wij hadden ook ooit een duitse dog pup gekocht met entropion.
De DA heeft gewoon(zonder verdoving) een draadje gezet in de huid zo net onder het oog,wat aangespannen,daardoor groeit het wat naar elkaar toe en probleem was opgelost(onze hond had dit aan beide ogen).
ik zou het zonde vinden om hem er zo lang mee te laten rondlopen,uiteindelijk hebben ze er ook irritatie aan.(vooral dan wetende dat er helemaal niet verdoofd moet worden om zoiets eenvoudig op te lossen)

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 17:47

Wij hebben vier labjes. Een zwarte, een blonde en twee bruine en één daarvan is heeft een afwijkende kleur. Zij heeft namelijk een witte vlek op haar borst. Ze was de enige van het nest die dat had en het zag er uit als een zonnetje. Omdat ze zo lief is zeggen we hier altijd dat ze een zonnetje in haar hartje heeft <3 .

Ze heten Emma, Donna, Britta & Mocca :D .

Je hebt een prachtige kruising!!! <3

Zelf wil ik ooit een volle Weimaraner..

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 17:49

Wauw wat een enorm gave kleur!
Ik had het nog nooit gezien bij een Labrador maar ik vind het prachtig!

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 18:13

Faruba schreef:
Mikkiej,m.i zijn fokkers die dit soort kleurslagen fokken niet bezig om het ras te verbeteren maar zolang er vraag naar is zal er toch gefokt worden met dit soort honden. Het stuk van Boras beschrijft precies waarom ik dit soort kleuren liever niet zie. Geldt trouwens niet alleen voor de Labradors maar ook voor andere rassen waar je soms kleuren ziet die niet aan de rasstandaard voldoen.

Ja oke, daar heb je een punt.
Maar fokte deze niet met een Amerikaans stamboom? Niet dat ik daar voorstander van ben. Idd, zoals eerder beschreven is het niet voor niks geen erkende kleurslag in Nederland.

Neemt uiteraard niet weg dat ik jou, ts, ontzettend veel plezier gun met je hond! Entropion is relatief gemakkelijk te opereren dus dat scheelt. :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 18:20

Prachtige hond kleur hoor maar hoop toch dat dit niet wordt toegestaan in NL. Veel dingen die in amerika zijn toegestaan zijn hier in europa verboden en maar goed ook. Vlees wordt daar volgespoten met hormonen (kankerverwekkend) niet voor niks dat men zo tegen ttip is. Amerika staat niet om kwaliteit. Europa wel. Desondanks is het natuurlijk fijn dat jij zo blij bent met je hond en er zijn zoveel honden/paarden etc zonder papier daag is ook helemaal niets mis mee zeker niet gezien het prijskaartje dat aan een papiertje hangt. Wel hoop ik dat je fokker niet meer met deze combi zal foken vanwege dat ooglid.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 18:32

Maartje1990 schreef:
Prachtige hond kleur hoor maar hoop toch dat dit niet wordt toegestaan in NL. Veel dingen die in amerika zijn toegestaan zijn hier in europa verboden en maar goed ook. Vlees wordt daar volgespoten met hormonen (kankerverwekkend) niet voor niks dat men zo tegen ttip is. Amerika staat niet om kwaliteit. Europa wel. Desondanks is het natuurlijk fijn dat jij zo blij bent met je hond en er zijn zoveel honden/paarden etc zonder papier daag is ook helemaal niets mis mee zeker niet gezien het prijskaartje dat aan een papiertje hangt. Wel hoop ik dat je fokker niet meer met deze combi zal foken vanwege dat ooglid.

Nederland heeft pertinent nee gezegd tegen deze kleur en hij wordt ook niet FCI erkent vanwege het verdunningsgen van de Weimaraner die gebruikt wordt, het is nou eenmaal geen labrador meer, zwart, geel/rood en bruin komen van nature voor, deze kleur niet, dus het is punt een geen labrador en punt twee komt het verdunningsgen met vreselijke gebreken (is al aangetoond ook in Amerika maar er zijn heel veel "fokkers die het in de doofpot stoppen of puppen wegmoffelen, kortom enkele reis als het al in het nest toont) vandaar de beslissing om het hier gewoon niet te erkennen.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 18:48

Normaal gesproken ben ik niet zo van de labjes.. veel te 'gewoon'.. maar deze heeft wel een prachtige kleur zeg <3

Mooi dat hij jullie heeft uitgekozen. Zo zijn wij aan onze Tibetaanse Terrier gekomen. mijn ouders wilden eigenlijk een wit met zwarte. onze Spetter was beige met wit... maar ZIJ was degene die ons koos en de fokker gaf ons geen keus meer. nooit hebben wij een moment spijt gehad en wat een wereld hond hebben wij gehad. de fokker heeft zo gelijk gehad. we hadden geen andere hond willen hebben. helaas hebben we afgelopen augustus afscheid van haar moeten nemen. ze is 17 jaar en 11 maanden ons aller beste maatje geweest en ik mis haar nog elke dag.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 19:11

de rode en de bijna witte zijn beide ook geweldig <3

zoals ik al zei, we hebben hem niet om zijn kleur maar om zijn karakter, gelukkig.
van mij hoeft het ook niet erkend te worden hoor, we zijn nu net zo blij met hem

van 2 nesten (beide keren 10 pups) is Riley de enige met een gebrek, daar is echt wel op gelet.(zoals Mikkiej ook al zegt, soms gaat er wel eens iets niet zoals het hoort :+)
de enige reden waarom beide keren voor deze combinatie is gekozen is vanwege de werklust van de ouders en het feit dat de fokker graag zelf een pup wilde van deze beide dieren.
de vader is trouwens gewoon een zwarte.
hij heeft een teef van vorige jaar en nu dus 1 van dit jaar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 19:42

Boras schreef:
Ik vind het een prachtige hond en oranje staat hem goed, ts :)

Ik kwam deze tekst tegen, lijkt me interessant:

https://neetegenzilvers.wordpress.com/

Ik heb iets tegen die "ja maar is niet zuiver en mag dus niet redenen" om dit te weren. De enige valide reden hier is de er aan gelinkte erfelijke ziektes (ivm kwaliteit van leven voor zulke honden) en de andere vacht die het originele gebruik/fokdoel in de weg staat.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:53

Precies tamary!

Hoe denken jullie anders dat een bepaald ras is ontstaan? Echt niet zomaar in de natuur van zelf ontstaan hoor :P Daar is door de mens in de loop der tijden op geselecteerd en op die manier komen er nog altijd nieuwe rassen of nieuw geselecteerde raskenmerken binnen een ras bij.

Snap uiteraard wel dat men een ras niet zomaar willen veranderen. Maar ongezond is het lang niet altijd.
Als dat wel zo is, begrijp ik de keus.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:55

De zilveren lab is enkel gefokt op de kleur. Niet om de gezondheid van de labrador te verbeteren ;)

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 19:02

Dan nog?
Dan heb ik maar een kruising. Die vind ik nog vaak t leukst ook.

Labradoodles zijn gefokt voor de vacht.
Die van mij voor de kleur. Wat is het verschil?

En nu is Lucky per toeval op ons pad gekomen en weet ik niet of ik haar zelf uitgezocht had.
Maar ze is in alles toch echt een labrador hoor.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 19:10

Mijn schoonouders hebben ook een labrador met een aparte kleur: Namelijk Black and Tan.

Hier een foto:
Afbeelding

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 19:23

Afbeelding

De labradoodle en de goldendoodle hebben nu erg last van foute genetische mutaties, komt steeds vaker en vakers voor, pups worden geboren zonder vacht, met een verwijde huid en gaan binnen 24 uur dood op een gruwelijke pijnlijke manier. Is ook een serieus probleem aan het worden wat komt onder andere door het gen wat nodig is om die vachtstructuur te krijgen, net als het blauwe verdunningsgen (want het is niet eens echt zilver) met veel gebreken komt.

Het is niet zo dat een kruising niet leuk is, in tegendeel, maar vaak worden kruisingen niet uitgeroepen tot ras, en de kruisingen die dat dus wel worden, denk aan labradoodles/goldendoodles/zilveren labradors krijgen heel heel vaak last van erge pijnlijke gebreken die gecompliceerder zijn als HD/ED en eventuele DNA erfelijke afwijkingen omdat er genetisch iets mis gaat. Dat is wat ik er op tegen heb nadat ik me er enorm in verdiept heb.

Dus niks tegen kruisingen, absoluut niet. Maar het moet voor de hond wel eerlijk blijven en doorfokken met zulke lijnen blijkt nu is een enorm risico voor de hond.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 19:31

ingeb0rg schreef:
[ [url=m/o4fqKX.jpg]Afbeelding[/url] ]

De labradoodle en de goldendoodle hebben nu erg last van foute genetische mutaties, komt steeds vaker en vakers voor, pups worden geboren zonder vacht, met een verwijde huid en gaan binnen 24 uur dood op een gruwelijke pijnlijke manier. Is ook een serieus probleem aan het worden wat komt onder andere door het gen wat nodig is om die vachtstructuur te krijgen, net als het blauwe verdunningsgen (want het is niet eens echt zilver) met veel gebreken komt.

Het is niet zo dat een kruising niet leuk is, in tegendeel, maar vaak worden kruisingen niet uitgeroepen tot ras, en de kruisingen die dat dus wel worden, denk aan labradoodles/goldendoodles/zilveren labradors krijgen heel heel vaak last van erge pijnlijke gebreken die gecompliceerder zijn als HD/ED en eventuele DNA erfelijke afwijkingen omdat er genetisch iets mis gaat. Dat is wat ik er op tegen heb nadat ik me er enorm in verdiept heb.

Dus niks tegen kruisingen, absoluut niet. Maar het moet voor de hond wel eerlijk blijven en doorfokken met zulke lijnen blijkt nu is een enorm risico voor de hond.

|( |( |(

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 19:35

Gelukkig is Lucky hartstikke gezond en haar broertjes en zusjes ook :D

Moet zeggen dat wij op sommige foto's de weimaraner er ook echt wil in zien hoor.
Maar ik zie het probleem verder niet zo.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 19:49

Riley is gelukkig ook kerngezond, de dierenarts is gek met hem en erg tevreden gelukkig .

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 20:50

Is dat niet bij oudere rassen ook dat de meest idiote afwijkingen aanwezig zijn? (korte neuzen en bijbehorende problemen bijv)
Vind ik net zo absurd als bij een nieuw 'ras' (in mijn ogen ook nog steeds een kruising waar we het nu over hebben hoor). Maar mee eens dat dit ongewenst is, als de problemen erfelijk zijn.

Zonde zeg van de afwijkingen bij de doodles! Misschien te snel gegaan... te kleine genenpool.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 20:52

Machie schreef:
De zilveren lab is enkel gefokt op de kleur. Niet om de gezondheid van de labrador te verbeteren ;)

Daar heb ik geen problemen mee dus... hoeveel rassen zijn er wel niet ontstaan met oog op uiterlijke schoonheid ipv gezonder / handiger. Kleur vind ik minder een probleem als ontbreken van vacht of een groot risico op glaucoom door te kleine oogkas.