Vissen smakken, help

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 21:40

Nee zag zo snel geen rolmaat.
Maar lijkt iets van 40/50 x 25/30

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:41

Ik heb ooit karpers gehad, uiteraard zijn dat geen goudvissen, maar zij smakten ook vaak aan de oppervlakte op zoek naar voer. Vandaar de link naar het zoeken om voer. Je kan het eens proberen als ze idd gelijk aanvallen op het drijvende voer :-)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:41

Zoals mijn voorgangers al zeggen een zuurstofgebrek. Dat ijzerdingetje om het plantje is lood en dat is giftig. Moet je er altijd afhalen.

Goudvissen hebben een filter nodig en inderdaad zo'n 50 liter per vis. Dat zal in dit geval uitkomen op een bak van minimaal 80 cm lang. Langer is altijd beter.
En dan zeker wekelijks water verversen.
Zolang ze nog in dit bakje zitten zou je eigenlijk dagelijks water moeten verversen.
Zorg voor een filter met overcapaciteit trouwens. Een filter die net aan het aantal liters aan kan is niet sterk genoeg voor goudvissen.

Anoniem

Re: Vissen smakken, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:42

Er zaten toch twee zuurstofstenen in de bak?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:44

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 21:44

elenaMM77 schreef:
ik denk dat TS zo'n medium plastic bakje heeft?

heb hier een jewel 180, vind dat zelf een medium bak..
net tussen klein aquarium en type 'je zou er bijna een hypotheek voor af gaan sluiten'

denk idd dat het een dertig liter bakje is of iets dergelijks.. groter dan dat heb je niet alleen meer met het gewicht te maken, maar ook dat ie door de omvang vol gewoon niet van zijn plek te krijgen is met goed fatsoen... lol en zeker niet op de trap te zetten.

Jeetje, moet dit nu echt zo?
Vraag jullie gewoon wat omdat we zelf ook wel door hebben dat boven weg zetten de oplossing niet is.

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 21:45

Inxs schreef:
Ik heb ooit karpers gehad, uiteraard zijn dat geen goudvissen, maar zij smakten ook vaak aan de oppervlakte op zoek naar voer. Vandaar de link naar het zoeken om voer. Je kan het eens proberen als ze idd gelijk aanvallen op het drijvende voer :-)

Geef ze vaak eten als ze boven zijn. Ze beginnen dan ook te eten.

Maar is dit dan goed voer of moet er ander voer komen ?

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 21:46

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 21:47

Temeraire schreef:
Zoals mijn voorgangers al zeggen een zuurstofgebrek. Dat ijzerdingetje om het plantje is lood en dat is giftig. Moet je er altijd afhalen.

Goudvissen hebben een filter nodig en inderdaad zo'n 50 liter per vis. Dat zal in dit geval uitkomen op een bak van minimaal 80 cm lang. Langer is altijd beter.
En dan zeker wekelijks water verversen.
Zolang ze nog in dit bakje zitten zou je eigenlijk dagelijks water moeten verversen.
Zorg voor een filter met overcapaciteit trouwens. Een filter die net aan het aantal liters aan kan is niet sterk genoeg voor goudvissen.

Dat loodje haal ik er zo gelijk af!wist ik niet

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:47

Staat van alles op,ook over voeding enzovoort.
Denk dat het iets van zuurstof of voeding is, komt vast wel in orde!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:48

linn1502 schreef:
elenaMM77 schreef:
ik denk dat TS zo'n medium plastic bakje heeft?

heb hier een jewel 180, vind dat zelf een medium bak..
net tussen klein aquarium en type 'je zou er bijna een hypotheek voor af gaan sluiten'

denk idd dat het een dertig liter bakje is of iets dergelijks.. groter dan dat heb je niet alleen meer met het gewicht te maken, maar ook dat ie door de omvang vol gewoon niet van zijn plek te krijgen is met goed fatsoen... lol en zeker niet op de trap te zetten.

Vraag jullie gewoon wat omdat we zelf ook wel door hebben dat boven weg zetten de oplossing niet is.

ik heb het over dat ik gok dat je een 30 liter aquarium hebt (omdat je het zelf (nog) niet weet)
omdat een groter aquarium bij verplaatsen niet handelbaar is (en niet op de trap te plaatsen, omdat de tree daar niet breed genoeg voor is)..

weet niet wat jij leest?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:49

Inxs schreef:

Ja maar daar heb je niet zoveel aan. Die werken nauwelijks tot niet. Kan ts ook niet weten :(:)

@ts: op zich is drijvend voer prima hoor :) maar zinkend kan ook. Waarom dacht je dat ze dat niet aten? Bleef het liggen op de grond?
Ik voer zelf hikari, is erg goed voer maar ook wel prijzig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:53

linn1502 schreef:
Inxs schreef:

Geef ze vaak eten als ze boven zijn. Ze beginnen dan ook te eten.

Maar is dit dan goed voer of moet er ander voer komen ?

Het voer zal ongetwijfeld prima zijn hoor :-) Het smakken kan best voortkomen uit het feit dat ze simpelweg gewoon aan het "azen" zijn, dus op zoek naar voer aan het oppervlakte.
Laat je de kop niet gek maken door de grote van je bak, op het internet is veel te vinden van hoe en wat. Neem daar gewoon het gemiddelde van en je zit ongetwijfeld goed. Aan je inzet zal het in ieder geval niet liggen. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:54

Temeraire schreef:
Inxs schreef:

Ja maar daar heb je niet zoveel aan. Die werken nauwelijks tot niet. Kan ts ook niet weten :(:)

@ts: op zich is drijvend voer prima hoor :) maar zinkend kan ook. Waarom dacht je dat ze dat niet aten? Bleef het liggen op de grond?

Waarom zou je daar niet zo veel aan hebben? Ik ben namelijk van mening dat het water zuurstof rijk genoeg is met twee zuurstofstenen.

elenaMM77

Re: Vissen smakken, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:56

heb je de waterwaarden al een keertje gecheckt?
het aan het oppervlakte happen, kan een probleem met ammoniak zijn.

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 22:00

Temeraire schreef:
Inxs schreef:

Bleef indd liggen. Nu met dat drijvendevoer zie ik ze het wel eten

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 22:01

elenaMM77 schreef:
heb je de waterwaarden al een keertje gecheckt?
het aan het oppervlakte happen, kan een probleem met ammoniak zijn.

Hoe kan ik dat testen? En als het ammoniak is, wat moet ik dan doen

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 22:03

ik heb het over dat ik gok dat je een 30 liter aquarium hebt (omdat je het zelf (nog) niet weet)
omdat een groter aquarium bij verplaatsen niet handelbaar is (en niet op de trap te plaatsen, omdat de tree daar niet breed genoeg voor is)..

weet niet wat jij leest?[/quote]

Misschien bedoelde je het niet zo. Maar kwam vrij sarcastisch over en zelfs een beetje neerbuigend. Maar goed kan aan mij liggen :)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:04

verootjoo schreef:
khirshanta schreef:
Een geschikte bak van 120 liter is zo'n 60x40x60

dat je katten eruit drinken lijkt me niet handig- katten eten vis :)

Gezien goudvissen zo'n 50cm kunnen worden is een bak van 60cm lang alsnog veel te kort imo :=

Persoonlijk vind ik een bak van 100 cm ook nog te klein, laat staan voor 3. Goudvissen vind ik niet handig om binnen te houden, tenzij je echt een groot aquarium hebt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:06

Wat voor zuurstof stenen.. ?
Die zelf oplossen, of die bruisen door een pomp en slang?

Als je die zelf oplossende hebt zou ik die er maar eens uithalen..!
Die bestaan uit calciumsulfaat.. en door het oplossen met water krijg je calcium en sulfaat in het water.
Maar teveel ervan vinden je vissen echt niet fijn.. :n

Als je zuurstof wilt, kan je er beter een mooie groene plant in zetten.. :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:07

elenaMM77 schreef:
linn1502 schreef:

weet niet wat jij leest?

Nou ik weet dat wel. Je toon is behoorlijk belerend. Ts vraagt om advies, niet om belachelijk gemaakt te worden.

Dus ts wmb ligt het niet aan jou ;)

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 22:09

Casarell schreef:
Wat voor zuurstof stenen.. ?
Die zelf oplossen, of die bruisen door een pomp en slang?

Als je die zelf oplossende hebt zou ik die er maar eens uithalen..!
Die bestaan uit calciumsulfaat.. en door het oplossen met water krijg je calcium en sulfaat in het water.
Maar teveel ervan vinden je vissen echt niet fijn.. :n

Als je zuurstof wilt, kan je er beter een mooie groene plant in zetten.. :j

Plant hebben ze ook!
Moeten die stenen een allebei uit? Of is 1 wel goed

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:14

linn1502 schreef:

weet niet wat jij leest?

Misschien bedoelde je het niet zo. Maar kwam vrij sarcastisch over en zelfs een beetje neerbuigend. Maar goed kan aan mij liggen :)[/quote]

dan heb ik het verkeerd geschreven denk ik, mijn excuses..

bij de viswinkel (niet waar je de haring haalt ;) ) kun je testjes halen..
een daarvan is de amoniakwaardes..

10 ml water, 6 druppels uit flesje 1, 6 uit 2, 6 uit 3, en dan 5 minuten wachten.. als het water groen kleurt zit er amoniak in het water. hoe donkerder hoe zwaarder, maar er zit een blaadje bij om te vergelijken.

als er amoniak in de bak zit, dan moet je minimaal 50-75 procent van het water vervangen, wat meer planten erin en het liefst ook filteren..

amoniak ontstaat door vervuiling van de bak (hoeft niet eens zichtbaar te zijn hoor), normaal gesproken wordt dit omgezet in nitraat en via nitraat in nitriet, nitriet wordt door je plantjes als voeding gebruikt... amoniakvergifting kan zich uiten in onrust bij de vissen, of in een later stadium juist heel sloom zwemmen, maar ook aan het oppervlakte hangen is een mogelijk teken, amoniak neemt dan de plek in van zuurstof.. bij ernstig hoge waarden zijn de kieuwen ook sterk rood..

bij ons is dat een keer misgegaan, te grote nieuwe school visjes erbij in.. drie dagen later was 80% van die nieuwe visjes dood :(. bleek amoniak te zijn door te grote nieuwe school en een fout in de opbouw van het filter.. hier zijn we een week bezig geweest om de waarden weer naar 0 te krijgen..

geluk met goudvissen is dat ze redelijk sterk zijn.. je kunt ze er dan uithalen, gelijk in schoon water zetten.. bak goed schoonmaken en grint goed wassen... dan zou je al een heel eind weer richting 0 moeten zijn.. er is wel altijd risico als je al het water vervangt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:15

TS, waarom koop je geen mooie grote bak die je als een soort meubel in de kamer kan zetten (Evt met deksel?) Minstens een meter, goudvissen kunnen heel groot worden maar omdat mensen ze zo klein houden groeien ze kapot...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:18

khirshanta schreef:
verootjoo schreef:

Gezien goudvissen zo'n 50cm kunnen worden is een bak van 60cm lang alsnog veel te kort imo :=

Persoonlijk vind ik een bak van 100 cm ook nog te klein, laat staan voor 3. Goudvissen vind ik niet handig om binnen te houden, tenzij je echt een groot aquarium hebt.

Eens... Hier zitten ze dan ook in een vijver van 6x3x1,5m diep. Dan komen ze pas goed tot hun recht. De grootste zijn nu zo'n 30/40cm lang en kunnen echt niet in een kommetje of kleine bak :n