[VOLG] Katten klim en krabpaal maken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:25

Leuk project.
Je zou ook aan een Sibeer kunnen denken. Zijn qua allergie een aanrader. Al moet je het natuurlijk wel eerst uitproberen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 19:55

Dank je. Ook gekeken naar de Siberische boskat, :j ook erg leuk.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:11

Wat een super idee!
Ik ga volgen... tis voor mij zeer interessant met de ploeg katten die ik heb.
9 stuks.

Krabpalen zijn gewoon duur en vooral als ze qua maat interessant worden voor de katten.

Die palen die ik heb staan worden regelmatig van nieuwe sisaltouw voorzien.
Het sisaltouw plak ik gedeeltelijk met tweezijdig plakband en het uiteinde voorzie ik van een zgn. takeling-knoop zodat het niet rafelt.
Dat is al een stuk goedkoper dan steeds nieuwe palen kopen.

Verder heb ik de tafelpoten van mijn eetkamer tafel omwikkeld met Sisaltouw.
Werkt ook goed!!

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:13

Magrathea schreef:
Ja leuk! Ik wil ook heel graag zelf zoiets maken, die dingen zijn duuuur en vallen gewoon uit elkaar, is gewoon karton -O-

Dat is ook het probleem hier...
De palen waar ze vaak opspringen breken op den duur gewoon af :(

Magrathea

Re: [VOLG] Katten klim en krabpaal maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:21

Ik heb trouwens iemand gekend die het idee had dat katten het daadwerkelijk interessanter vinden als je het zelf gemaakt hebt :)* Misschien omdat het dan lekker naar jou ruikt?

Kittens zijn goed te vinden in asiels als je er op tijd bij bent. :D Of je moet ook bereid zijn om voor een net iets oudere te gaan, die van ons was 4 maanden en werd door sommigen al te oud gevonden. :(

Martina, die van ons klom altijd met een aanloop helemaal naarboven. Het ging steeds gevaarlijker overhellen :') Op een kwade dag stortte het hele ding in... Arme kat :=

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 22:29

Dankjewel Martina. :)

Ik heb het sisaltouw nu bevestigd met stoffeer spijkertjes. Geen idee of dat een goed plan is maar je drukt het touw er goed mee tegen het hout in ieder geval.
Om de tafelpoten is een goed idee zeg.

Magrathea schreef:
Ik heb trouwens iemand gekend die het idee had dat katten het daadwerkelijk interessanter vinden als je het zelf gemaakt hebt :)* Misschien omdat het dan lekker naar jou ruikt?

Kittens zijn goed te vinden in asiels als je er op tijd bij bent. :D Of je moet ook bereid zijn om voor een net iets oudere te gaan, die van ons was 4 maanden en werd door sommigen al te oud gevonden. :(

Martina, die van ons klom altijd met een aanloop helemaal naarboven. Het ging steeds gevaarlijker overhellen :') Op een kwade dag stortte het hele ding in... Arme kat :=

Klinkt best aannemelijk.

4 maanden is voor mij op zich niet te oud, een Maine coon kitten gaat bij een goede fokker niet voor de 13 weken naar zijn nieuwe thuis begreep ik.
2 honden van 10 in huis genomen dus het hoeft voor mij geen probleem te zijn.
De keus is ook al wel gevallen denk ik, heel graag een Maine Coon. Niet alleen uiterlijk maar vooral de karaktereigenschappen trekt ons enorm aan. Met de huis, tuin en keuken kat liggen de karakters veel verder uit elkaar. Dan zou je naar de ouders moeten kijken om te zien wat je ongeveer krijgt.

Kon het niet laten en heb zitten klussen. Het staat. Photobucket heeft kuren dus even in een linkje. Meer foto's volgen.
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=58895F2D

Ik_is_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 22:42

Ah nu krijg ik er ineens beeld bij hoe je dat nou wilde doen met die stammen!
Ik lees mee, wat gaaf zeg. Ik zou willen dat ik zo creatief was, maar nope, dat wordt hem niet. Het bedenken zou nog lukken maar de uitvoering zou ik echt aan mijn man over moeten laten (en die kampt veelal met chronisch tijdgebrek ^) ). Onze kat moet het dus met zo'n 'saaie' krabpaal doen. Ding is wel groot maar meneer gebruikt de helft er niet van :+
Hij zal zijn reden wel hebben; ik gok dat ie zo één als jij nu aan het fabriceren bent al meer zou waarderen. Hm misschien toch manlief maar eens polsen O:)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 10:14

:) Je kat zit denk ik graag op de hoogste plek of is dat wat hij niet gebruikt? Denk dat de meeste katten de lagere plateau's vooral of alleen gebruiken als opstapje naar de hoogste plek.

Lastig ja om tijd vrij te maken voor dit soort dingen. Ik krijg er steeds mee hobby's bij. Schilderen, fotograferen, kleding/sieraden maken en nu dit. :')
En dit zou wel een een uit de hand gelopen hobby kunnen gaan worden. Schilderen in opdracht vind ik niet zo leuk dus daar stop ik vrijwel mee maar hier zou ik wel wat mee willen gaan verdienen denk ik maar eerst maar eens het eindresultaat gaan zien. Wat de kosten zijn en wat men er aan uit wil geven.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 13:26

Wauw wat is ie geweldig! Prachtige takken zijn het ook. Weet niet of ik er nou overheen heb gelezen maar hoe heb je het er nou precies aan gemaakt? En voelt het stevig?

Leuk dat je voor een Maine Coon gaat, vind het altijd erg gave katten om te zien! Ben zelf niet zo van de langharige maar het zijn wel echt hele mooie beesten. En ik word eerlijk gezegd altijd een beetje moe van dat mensen altijd maar zeggen dat je een kat uit het asiel moet halen, een raskat is mi juist een hele bewuste keuze, je weet over het algemeen wat je koopt en wat er in de lijnen zit. Plus de raskateigenaren/fokkers zijn over het algemeen ook niet de reden waarom er zoveel katten in het asiel zitten. Maargoed *rant off* :')

TS ik vind hem echt helemaal super geworden, mocht je dit nog eens gaan doen voor de verkoop of op bestelling of iets dergelijks dan zou ik zeker geïnteresseerd zijn!!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 14:51

Dank je Jodie. Ik zal dat nog even goed uit gaan leggen als ik tijd heb, wordt begin volgende week, heb er wat foto's van. Je moet er zelf niet aan gaan hangen zeg maar maar voor een stevige kat prima.

Hij is nog niet af hoor. :D Nu de plateau's nog en speeltje en een mandje/huisje. Heb al wat in gedachten van marktplaats, hoop dat ik het kan overnemen.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:32

Ah leuk :) vind hem zo al heel gaaf maar voor de kat straks ook zeker leuk als er nog meer te beleven is. Haha gelukkig hoef je er zelf niet in te klimmen! Maar Maine Coons zijn natuurlijk beste beren dus dan is het wel weer handig als hij niet gelijk om gaat als ze er tegenaan springen. :')

Ben benieuwd!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 16:49

Ja precies, maak hem wel voor dat formaat. Heb voorzichtig een beetje lomp gedaan en die test doorstaat hij wel. :D

Ik ga vanavond een cool ding halen voor er op. Wel nog maar zien of ik dat makkelijk kan bevestigen op een plateau. Anders ga ik hem eventueel bij een andere klimpaal als hangmand plaatsen of bevestigen tussen een hele ruime y splitsing. (loop nu over van de ideeën :') ) Weet ook nog niet waar ik die slaapplek ga plaatsen, even kijken wat de beste balans geeft.

Ik_is_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 21:33

Jis_ schreef:
:) Je kat zit denk ik graag op de hoogste plek of is dat wat hij niet gebruikt? Denk dat de meeste katten de lagere plateau's vooral of alleen gebruiken als opstapje naar de hoogste plek.

Nee, meneer zit juist veelal halverwege op een plateau. Daar staan ook zijn etensbakjes op. Die moeten wel hoog staan, anders pikken de honden het voer van de kat :roll:

De paal bestaat vanaf de grond uit twee palen naast elkaar op een grondplaat, hij is dus vrij breed. Het plateau met etensbakjes zit aan de linkerpaal, boven dit plateau zit nog een paal omhoog met een kleiner rond plateau van stof, daar hangt een muis aan een elastiekje aan. Oh nee, hing, want die muis had hij vrij rap gesloopt O:)

Het hoogste deel van de paal zit aan de rechterkant van het hele gevaarte.

De foto hieronder is dat hoogste deel. Op deze keer na heeft hij hier nooit meer in gelegen. Het lijkt krap, maar opgerold past hij er prima in.
Afbeelding

Ik heb geen foto van de paal in zijn geheel zo gauw. Maar onder dit ronde huisje zit ook nog een vierkant huisje, ongeveer op gelijke hoogte met het etensbakjes-plateau. Daar heeft hij toen de paal er net stond wel een paar weken gebruik van gemaakt en daarna ook niet meer.
Meneer ziet de paal vooral als voederplaats vermoed ik :))
Meestal ligt hij op zolder te slapen, of op de vensterbank. Daar ligt hij mooi verstopt achter de bank en het gordijn en kan hij naar de eksters loeren die konijnenvoer komen jatten...
Als wij op de bank zitten dan ligt hij daar ook. En dan het liefst ongeveer zo :')
Afbeelding

Maar zo is ook goed :+
Afbeelding

En nu stop ik met het vervuilen van je topic hoor :o

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 22:22

:= Lijkt inderdaad of hij er maar net in past.

Ook over het voer na zitten denken. of ik een voerbakje ga inbouwen nu jij dat zo zegt moet ik het misschien toch maar gaan doen, als dat lukt. heb wel van die speciale boren liggen om grotere ronde gaten te maken, ooit 1 keer gebruikt, vind het een rot ding om mee te werken. :o

Wat schattig zo met de hond! <3

Heb net iets hangens gemaakt aan de klimpaal, wel speciaal voor een kitten, te klein voor een volwassen kat. Foto volgt.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 10:10

Gaten gemaakt voor de stammen, omtrek met potlood waar ik de stam wilde hebben gemaakt en daarin de gaten geboord. Had daarbij even iemand nodig om de grootste stam op zijn plek te houden.

Afbeelding

Krukjes gebruikt om de grote stam te ondersteunen bij het vast zetten. Toch nog een 5e gat geboord en langere schroeven er bij gepakt.
Afbeelding

Daarna de onderste laag van de voet er op geschroefd.

Mand, van bananen blad, geen idee hoe lang dat goed blijft :D , gehaald en van de onderkant een speeltje gemaakt., de bol komt halverwege. kussen wat er bij hoort vond ik te groot, kussentje van de bank gepakt.

Afbeelding

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:31

Wauw wat wordt hij gaaf zeg! <3

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:57

Waaaauw!!!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 12:27

:D

Klein plateautje voor het voerbakje, overlapt straks een beetje de op een na hoogste plateau, zodat er vanaf dat plateau gegeten kan worden. Nog even de randen en inham voor stam nog mooi vijlen en schuren.

Afbeelding

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:33

Hebbuh

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 13:32

Dat mag je hier voor onze kleine spruit van 8 weken ook maken hoor ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:01

Pas op met het gebruik van hang dingen dat ze zichzelf niet kunnen ophangen. Mandjes zal wel goed gaan, maar aan muisjes/ed aan touwtjes/elastiek zijn al een hoop katten gegaan

Hij wordt wel prachtig!

Afbeelding
Dit is de onze :) met links de kattenbakkist :)
Massief houten palen. Deze is nu bijna 4 jaar oud. Mandjes kunnen eraf en in de was :)
Laatst bijgewerkt door Keet op 28-10-16 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:17

Wat gaaf, ik kocht toevallig vorige week een krabpaal voor onze nieuwe kitten, t moment dat ik hem in elkaar aan het zetten was dacht ik nog: Zou ik zo iets niet zelf kunnen maken.
Ik volg dus even :D

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 15:43

Wat slim, zo'n miniplateautje voor de voerbak! Anders zal je toch zien dat ze hem er af mikken - althans als ze zo gulzig zijn als onze rooie ;-)

Ik_is_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 15:46

Erger nog. Als onze kat naast zijn voerbakje zit, dan kwispelt hij hem er nog wel eens af met een flinke staartzwiep. Alle brokjes over het laminaat. Ja, dat is een herkenbaar geluid en onze honden zijn dan rapper dan ik met de stofzuiger kan zijn :))
Dus bakje in zo'n gat verzinken is een hele slimme.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 15:50

Gaaf!! Hij wordt echt mooi..
Ik heb ook wel eens zo'n paal gemaakt.. Goede tak opgezocht, plaat eronder, die bekleed met zeil. Sisal touw op verschillende plekken en plateaus op verschillende plekken..
Hier een detail opname (op mijn werk is dit)

Afbeelding