Grasparkiet met scheve kop

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Grasparkiet met scheve kop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 01:34

Misschien kun je morgen nog even contact opnemen?
Bij welke vogelarts ben je geweest?

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 07:44

Dierenkliniek IJburglaan in Amsterdam, ga inderdaad even bellen :j

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 10:29

Even een update voor wie het interessant vindt:

Donderdag en Vrijdag ging het slechter met Pablo, zijn kop draaide dusdanig dat hij helemaal onderste boven zat. Vreselijk om te zien. Gebeld met de vogelarts en die gaf aan het toch echt tot na het weekend aan te kijken, ze kon niet meer doen en antibioticum heeft tijd nodig om aan te slaan. Ontlastingsonderzoek zou geen toegevoegde waarde hebben volgens haar.

Gister zat hij opeens een stuk rechterop! Bijna weer als een normale vogel *\o/* Helaas is het toedienen van de medicijnen een ramp, geeft het beestje zoveel stress... Gisteravond na het spuitje antibioticum leek het alsof hij helemaal wegzakte, snel teruggezet en de ontstekingsremmers niet meer durven geven. Gelukkig begon hij het wel weer redelijk te doen zodra hij weer op zijn stok zat en deze ochtend gaat het gewoon weer goed. Nu durven we alleen eigenlijk geen medicijnen meer toe te dienen :=

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:45

Ik kan me voorstellen dat je het eng vind om medicatie toe te dienen. Vogels zijn nogal stressgevoelig.
Wel fijn dat het nu beter gaat! Kun je hem niet in een theedoek wikkelen en op die manier zo snel mogelijk de medicatie geven?
Ik vind het wel vreemd dat ze een ontlastingsonderzoek niet van toegevoegde waarde vind. Al is het alleen maar om zeker te weten dat je vogels geen parasieten hebben. Van mijn vogels wordt zeker 2 keer per jaar preventief te ontlasting gecontroleerd.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:29

Medicijnen in een lepeltje fruitpap mengen? Misschien eet hij het dan zelf?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 17:36

Cayenne schreef:
Ik kan me voorstellen dat je het eng vind om medicatie toe te dienen. Vogels zijn nogal stressgevoelig.
Wel fijn dat het nu beter gaat! Kun je hem niet in een theedoek wikkelen en op die manier zo snel mogelijk de medicatie geven?
Ik vind het wel vreemd dat ze een ontlastingsonderzoek niet van toegevoegde waarde vind. Al is het alleen maar om zeker te weten dat je vogels geen parasieten hebben. Van mijn vogels wordt zeker 2 keer per jaar preventief te ontlasting gecontroleerd.

Vind ik ook raar heb hier nog even de medische boeken er op na geslagen en aan de hand van de symptomen is een ontlastingsonderzoek één van de eerste onderzoeken om het één en ander uit te sluiten. Maar fijn dat de antibiotica wat lijkt aan te slaan.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 17:41

Wilawander schreef:
Cayenne schreef:

Vind ik ook raar heb hier nog even de medische boeken er op na geslagen en aan de hand van de symptomen is een ontlastingsonderzoek één van de eerste onderzoeken om het één en ander uit te sluiten. Maar fijn dat de antibiotica wat lijkt aan te slaan.

Ben ooit bij dezelfde kliniek als TS geweest met een kanarie (opvangertje) en ze deden gelijk even een ontlastingsonderzoekje, vreemd dat ze dat bij jou niet aangeboden hebben TS! Maar ik hoop dat je parkiet er snel weer bovenop komt.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 21:41

Zeker vreemd, omdat ik er ook zelf nog specifiek naar gevraagd heb. Ik bel morgen weer op om te overleggen (afgesproken) en ik ga er gewoon weer naar vragen. Misschien dat ik wel gewoon vraag of ik voor de zekerheid wat langs kan brengen, lijkt me wel toch?

De medicatie ging er net redelijk in zonder hem te vangen, gewoon op zijn stok en dan met de ene hand en 1 vinger hem aanraken, dan doet ie zijn snavel open omdat hij dat niet leuk vindt en dan spuitje erin met de andere hand. Kostte wel een tijdje, maar hij had zo veel minder stress. Lepeltje fruitpap is misschien ook nog wel een goed idee ja :) In theedoek wikkelen kan, maar het vasthouden is op zich het probleem niet, wel dat hij daar zoveel stress van krijgt dat hij er bijna aan leek te bezwijken :=

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 22:10

Ik duim dat hij snel weer beter wordt!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:51

Hoe gaat het nu met de parkiet?

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-16 17:00

Inmiddels zijn we bijna 2 weken verder en gaat het best heel redelijk met Pablo! Het gaat dagenlang stabiel en dan opeens gaat hij weer een sprong vooruit, dan weer aan aantal dagen geen verbetering en dan weer een sprong vooruit. Ik heb dan ook niet het idee dat de medicatie iets doet. Ik denk eerder dat het gewoon tijd nodig heeft, we hebben dan ook besloten hem nu met rust te laten, weer lekker in de ruime kooi met speeltjes en zijn vriendje te doen en te zien hoe het gaat. De kooi hebben we logischer ingericht en meer stokken erin gedaan, zodat hij overal makkelijk kan komen. Al redt hij zich denk ik prima, want van de week tijdens het medicijnen geven vloog hij terwijl we hem probeerde te pakken de kooi uit en toen vloog hij door het kamertje waar ze nu even tijdelijk staan. Hij vloog eigenlijk best heel goed! Dus dat is een fijne vooruitgang. Ze blijven voorlopig nog wel even op het aparte kamertje staan, dan hebben ze de meeste rust.

Afbeelding

Het was erg leuk om te zien toen hij net weer terug ging in de goede kooi, hij probeerde gelijk de nieuwe stokken uit en ging vrolijk op verkenning. De speeltjes heeft hij allemaal weer even begroet en ze hebben nu vooral een hoop lawaai samen :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 18:42

Jou speeltjes zijn niet echt veilig. De ringen en belletjes zien er uit alsof ze zink bevatten. Als hij daar al mee gespeeld heeft kan het goed zijn dat hij een zinkvergiftiging heeft gehad. Ook roest kan erg veel problemen geven. :)