Bravecto gevaarlijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 20:53

Suusie22 schreef:
Een pipet wordt verspreid dmv talg. Het stofje waar vlooien en teken dan dood van gaan zit op de hond, en niet in de hond (wat wel het geval is met een tablet).
Als een vlo op de hond springt en in aanraking komt met de werkzamestof, gaat deze dood. Bij middelen zoals Bravecto moet de vlo eerst bijten voordat deze de werkzamestof binnen krijgt.

Ik ben groot voorstander van de pipetten, geen rommel in het dier zelf.
De pipet moet wel goed worden aangebracht, daar gaat het bij veel eigenaren mis (pipet half in de vacht smeren ipv goed op de huid.)

Het is echt de grootste onzin dat pipetten niet werken.

Dat ligt er aan over welke pipetten je het nu hebt. Natuurlijke middelen zoals o.a. Ecospot werken inderdaad zo. Maar middelen als Frontline, Advantix, Advantage, etc gaan wel degelijk in de bloedbaan zitten :)

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 20:54

Wij geven ook bravecto aan onze hond en zijn daar tot nu toe heel tevreden over! We wilden in eerste instantie advantix gebruiken, maar daar werd hond helemaal raar van, dus op bravecto overgestapt.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 21:07

Najoveh schreef:
Suusie22 schreef:
Een pipet wordt verspreid dmv talg. Het stofje waar vlooien en teken dan dood van gaan zit op de hond, en niet in de hond (wat wel het geval is met een tablet).
Als een vlo op de hond springt en in aanraking komt met de werkzamestof, gaat deze dood. Bij middelen zoals Bravecto moet de vlo eerst bijten voordat deze de werkzamestof binnen krijgt.

De pipet moet wel goed worden aangebracht, daar gaat het bij veel eigenaren mis (pipet half in de vacht smeren ipv goed op de huid.)

Okee, dat wist ik niet, ik dacht dat het spul van een pipet door de huid ging en in de bloedbaan terecht kwam, en dat vlooien ook dood gingen als ze beten.
Op zich logisch dat het door talg verspreid wordt aangezien ze niet mogen zwemmen na een pipetje :)

Ik hoop dat je het niet op mij hebt als je zegt dat het onzin is dat pipetten niet werken
? Want dat zeg ik helemaal niet, 3 van onze honden krijgen gewoon pipetten.
Maar de 4e is een probleem, die heeft tot nu toe al allergisch gereageerd op elk pipet dat we hem gaven. Dierenarts dacht dat hij allergisch was voor permethrine in pipetten, maar hij reageert ook op pipetten zonder permethrine..
Comfortis en bavecto is tot nu toe het enige dat wel werkte zonder problemen. Als iemand nog andere opties heeft hoor ik het graag! :j

Ohnee hoor, ik had het niet op jou voorzien, maar gewoon in het algemeen ;)

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 21:10

Hhilde schreef:
Suusie22 schreef:

Dat ligt er aan over welke pipetten je het nu hebt. Natuurlijke middelen zoals o.a. Ecospot werken inderdaad zo. Maar middelen als Frontline, Advantix, Advantage, etc gaan wel degelijk in de bloedbaan zitten :)

Vertel! Want dit werkt gewoon van buitenaf ;)

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 21:16

Mijn eerste dierenarts adviseerde ook Bravecto en mijn hond heeft daar gewoon goed op gereageerd. Geen bijwerkingen en geen vlooien of teken.
Toen kwam ik bij een andere dierenarts en die adviseerde NextGard. Een middel met dezelfde stoffen als Bravecto maar dan wel 17 keer minder gif. Echter moet ik deze pil elke maand geven maar het werkt ook erg goed. Dus voortaan krijgt mijn hond NextGard. Vooral omdat het beduidend minder gifstoffen bevat en het net zo goed werkt.

Puppetje

Re: Bravecto gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 21:31

Wij wonen op de Antillen en hier moet je echt je honden en katten goed ontvlooien. Ook moeten ze elke maand een pil tegen hartwormen. De dierenarts hier adviseert om nextgard om de maand te geven. Hier schijnt ook een stofje tegen hartworm in te zitten. Tot nu toe nog geen rare reacties bij mijn honden gezien.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 21:33

LaPluche schreef:
Lukasje schreef:
Wat is Bravecto eigenlijk ?

Tabletten voor je hond of kat die 3 maanden tegen vlooien en teken zou moeten werken.
Alleen blijkt dat er heel erg veel honden lever falen van krijgen

Ah oke, dank je!
Ik meen dat de DA laatst sprak over een middel tegen vlooien en teken dat 3 maanden stand hield. Allicht was dat dit.
Hoe merk je het leverfalen dan op?

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 22:00

Wat hierboven ook gezegd wordt is er niet bewezen dat de honden overleden zijn aan Bravecto. Het middel is getest, ook op collie achtige, met 5 maal overdosering zonder bijwerkingen. Er is geen autopsie gedaan op de overleden honden. Er is een klein groepje mensen die de boel op loopt te naaien. Hetzelfde gebeurd met het voeren van brokken of het enten tegen de ziekte van Weil.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 22:11

Hier ook absolut geen bravecto. Geen gif in onze honden wat maanden nodig heeft afgebroken te worden door bloed en organen. Een pipet werkt veel sneller via de huid. Tabletten duurt veel länger dus risico op ziektes vele malen groter.
Bravecto is misschien 9 van de 10 keer niet dodelijk maar kan wel teveel zijn bij andere Problemen die je niet weet. Ken meerdere gevallen van ernstige zieke honden.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 22:40

LaPluche schreef:
Lukasje schreef:
Wat is Bravecto eigenlijk ?

Tabletten voor je hond of kat die 3 maanden tegen vlooien en teken zou moeten werken.
Alleen blijkt dat er heel erg veel honden lever falen van krijgen

Heel erg veel? Heb je enig idee hoeveel honden Bravecto krijgen en hoeveel honden er lever falen krijgen waarvan niet eens bewezen is dat dit door Bravecto komt?

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 22:50

Easy_Rider schreef:
Mijn eerste dierenarts adviseerde ook Bravecto en mijn hond heeft daar gewoon goed op gereageerd. Geen bijwerkingen en geen vlooien of teken.
Toen kwam ik bij een andere dierenarts en die adviseerde NextGard. Een middel met dezelfde stoffen als Bravecto maar dan wel 17 keer minder gif. Echter moet ik deze pil elke maand geven maar het werkt ook erg goed. Dus voortaan krijgt mijn hond NextGard. Vooral omdat het beduidend minder gifstoffen bevat en het net zo goed werkt.

Maar bravecto geef je om de 3/4 maanden. In principe stop je er dan hetzelfde in.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 22:59

Het feit dat het 3 maanden werkt is voor mij al genoeg om dit spul niet in mn beesten te stoppen. Het is en blijft troep en een hoeveelheid die zo lang werkzaam is kan nooit goed zijn voor hun lever. Sowieso snap ik niet dat mensen die rotzooi bij voorbaat al aan hun dieren geven. Ik ontworm ze 2x per jaar en ontvlooi ze alleen wanneer het nodig is. Nu 8 jaar hier honden en 1x een vlooienplaag gehad. M'n ouders ontvlooien ze nooit. 2x vlooienplaag gehad in 15 jaar tijd.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 23:07

Zelf gebruik ik advantix maar ken wel iemand die haar 3 honden Bravecto gegeven heeft. En helemaal tevreden. Ze kwam gewoon niet van de vlooien af en met Bravecto is er geen vlo of teek meer te bekennen. Zelf zou ik ook alleen geven als het nodig is dus niet perse om de 3 of 4 maanden. Gewoon afwachten wanneer het weer nodig is. Te veel is nooit goed. En verder blijf je natuurlijk houden dat een hond er wellicht verkeerd op kan reageren maar dat hou je toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 23:16

Het is een hype geworden om bij alle zieke/overleden honden die ooit bravecto gehad hebben het daar op te gooien. Paniek zaaien en niet nadenken, meer vind ik het niet. Eerder waren er niet zoveel mensen die riepen dat er iets gebeurd is door de bravecto, nu de beagle overleden is en het in verband gebracht word met bravecto is het paniek zaaien en het schreeuwen begonnen. Dus ja als je ooit bravecto gegeven hebt en je hond word ziek dan komt het daardoor, punt. Hoeft geen dierenarts aan te pas te komen want mensen weten het zeker.. ik heb mijn honden vandaag eten gegeven, als er nu 1 ziek word en overlijd dan weet ik zeker dat het daardoor komt want zij hebben dat voer gehad dus dat moet het zijn. En wedden dat er mensen zijn die ineens gaan roepen dat ook hun hond ziek werd na de voeding?

Hier overigens voor het 2e jaar bravecto, alleen in de zomermaanden krijgen ze het en niemand heeft er last van, zelfs mijn kruising die eigenlijk nergens tegen kan heeft geen last van bravecto en die word ziek van alle andere pipetten en heeft een vlooienallergie.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 08:39

Tieme schreef:
Het feit dat het 3 maanden werkt is voor mij al genoeg om dit spul niet in mn beesten te stoppen. Het is en blijft troep en een hoeveelheid die zo lang werkzaam is kan nooit goed zijn voor hun lever. Sowieso snap ik niet dat mensen die rotzooi bij voorbaat al aan hun dieren geven. Ik ontworm ze 2x per jaar en ontvlooi ze alleen wanneer het nodig is. Nu 8 jaar hier honden en 1x een vlooienplaag gehad. M'n ouders ontvlooien ze nooit. 2x vlooienplaag gehad in 15 jaar tijd.

Je hebt ook nog zoiets als teken..

En beide hoef ik niet op mijn hond, in mijn huis, laat staan bij mijn Kids...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 08:59

Negen van onze tien honden krijgen ieder jaar tegen de zomer Bravecto (de tiende weegt nog geen twee kilo, zij is er te klein voor) en dan hebben ze het hele verdere jaar geen vlooien meer.
Ze hebben geen van allen ergens last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 09:06

Mijn hondje is ontzettend gevoelig/allergisch voor vlooien. Sinds ze zwaar genoeg is voor bravecto krijgt ze deze en het is zo'n opluchting voor haar!!

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:04

Tieme schreef:
Nu 8 jaar hier honden en 1x een vlooienplaag gehad. M'n ouders ontvlooien ze nooit. 2x vlooienplaag gehad in 15 jaar tijd.

Ik wil helemaal nooit een vlooienplaag,moet er niet aan denken zeg. Wat je niet moet doen om je huis vlo vrij te krijgen,wat je dan voor een hoeveelheid gif in de rondte moet spuiten.

Ik heb zelfs mijn jonge hond Bravecto gegeven,dat zou ik echt niet doen als ik ook maar enigsonds het idee zou kunnen dat het slecht is.
M.i.is het precies zo zoals Dees-daan omschrijft. Voorlopig nog niks wetenschappelijk bewezen dat de honden overleden zijn door Bravecto. Dit soort verhalen komen eens in de zoveel tijd weer boven drijven.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:09

Iedereen kan alles op internet zetten, net als hier nu ook gebeurd..
Er is nog geen 1 dier bewezen "dood" door bravecto. Misschien is het gebeurd, misschien niet, maar bewijzen door dierenartsen zijn er in ieder geval nog niet.
Als er 1 iemand een slechte ervaring heeft gehad, en dit op internet zet, is er zo een hype. Elk nieuw middel gaat zo iets dergelijks door.

Ik vind het persoonlijk een fijn alternatief voor mensen die gek worden van teken/vlooien en elke maand pipetjes of een band niet zien zitten.
Gelukkig hebben we tegenwoordig de keuze uit 3 hele goede varianten voor goede vlooien/teken bestrijding, en ieder moet lekker doen waar hij/zij zich goed bij voelt toch?

Dus geloof niet alles wat je leest, als er geen bevestiging bijstaat van een aangeschreven dierenarts of farmaceut zelf....

Edit: En ja, er gaat zelfs een brief rond waarin staat dat het dodelijk is. Maar voor deze brief geld ook, 1 iemand die het middel niets vind, zet het op internet en laat het vuurtje lekker opstoken :Y)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:31

De berichten op internet ook zien voorbijkomen , wat opvalt, nergens is officieel bewezen dat het door het middel komt, allemaal het zou kunnen. Een beagle van 14, die weken na de tablet overlijdt, maar hij is 14!!!, andere beagle zelfde verhaal, wie zegt dat de lever van dit dier al geen problemen ondervond, ik heb best vaak 'per toeval' dat een dier voorafgaande aan een narcose geen goede leverwaardes heeft, zonder klachten overigens. Dan kan zo n middel wel de druppel zijn, maar dat kan een ander middel net zo goed.

Ik gebruik het zelf (en in de praktijk) en tot nu toe nooit problemen gezien, ook geen allergieën. Wat bij ons niet goed worden bevonden in de praktijk gaat er simpelweg uit. Uiteraard is het een middel wat het lichaam ingaat, 3 maand lang, maar alles heeft zn voor en nadelen, ook de middelen op de huid (denk maar aan milieu, kinderen die aaien, huidschilfers vallen op de grond met het product in,....
dat soort berichten hebben voor mij dus weinig tot geen waarde.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:41

Precies Cemlys.
En hoeveel honden krijgen dit op jaar basis en hoeveel zijn er ziek van geworden.
Hoe lang kreeg die hond het al?
Bij vaker gebruik, om de hoeveel tijd?

Maar even een andere discussie.
Ik lees dat het om 2x een Beagle gaat. Oke stel dat het echt door het middel komt.
Kan het dan niet zo zijn dat bv een Beagle er gewoon gevoeliger op reageert net zoals een Bordercollie gevoeliger is voor paardenontworming in mest.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:48

Dat zou prima kunnen Kiki, daarom is het ook jammer dat ze liever onzinverhalen verkopen op internet (hebben ze dan aandacht tekort of houden ze van Veel medelijden??) Ipv in goed overleg te gaan met de dierenarts en firma. Beide zullen nl autopsie adviseren, al is het maar om problemen in de toekomst te vermijden bij andere dieren. Nu lopen ze een beetje zielig te doen, met een eigen verzonnen verhaal.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:08

Dat is het hem vaak, miepen over een middel *daar ging echt mijn hond aan dood maar niet willen betalen voor autopsie.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:13

Bravecto heb ik meteen vanaf het begin al geweerd. Het is toch gif wat een hond binnen krijgt en maaaaaanden werkzaam is. Ik vroeg mij al af wat dit op langere termijn doet, en hoeveel een lever te verwerken krijgt.
Helaas ook 2 klanten in de winkel die slechte ervaringen hebben met bravecto wat mijn gevoel alleen maar bevestigd.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:18

Wekelijks heb ik meer dan 2 klanten die spul uit de winkel gebruiken wat niet werkt...